Урок "Оформлення бібліографічних списків та покажчиків. Правила та вимоги оформлення письмової роботи"

Про матеріал
Мета уроку: Повторити загальні правила оформлення документів та правила оформлення сторінки. Ввести поняття «бібліографічні списки» та «покажчики». Показати важливість дотримання правил та вимог оформлення письмової роботи. Оцінити якість оформлення власної письмової роботи. Вказано ключові компетентності, наскрізні лінії, внутрішню інтеграцію з матеріалом 5, 8 класу, зовнішню інтеграцію з українською мовою. Реалізовано самооцінювання.
Перегляд файлу

10  клас. Урок №36

Дата

 

Тема:

Оформлення бібліографічних списків та покажчиків. Правила та вимоги оформлення письмової роботи.

Мета:

Повторити загальні правила оформлення документів та правила оформлення сторінки. Ввести поняття «бібліографічні списки» та «покажчики». Показати важливість дотримання правил та вимог оформлення письмової роботи. Оцінити якість оформлення власної письмової роботи

Ключові компетентності:

Спілкування державною мовами. Уміння: створювати інформаційні продукти та грамотно і безпечно комунікувати з використанням сучасних технологій державною мовою; висловлюватись та спілкуватися на тему сучасних інформаційних технологій з використанням відповідної термінології. Ставлення: надавання переваги використанню програмних засобів та ресурсів з інтерфейсом державною мовами

Математична. Уміння: використовувати математичні навички для розрахунку результату.

Уміння вчитися впродовж життя. Ставлення мотивування себе до навчальної діяльності; усвідомлення необхідності та принципів навчання протягом усього життя; усвідомлення відповідальності за власне навчання

Соціальна та громадянська компетентності. Уміння: грамотно створювати та використовувати ділову документацію у різних сферах життя. Ставлення: усвідомлювати відповідальність за достовірність вказаної в документі інформацію

Обізнаність та самовираження у сфері культури. Уміння: дотримуючись етики спілкування і взаємодії у діловому просторі.

Наскрізні лінії:

Громадянська відповідальність: Знання й дотримання законів щодо авторського права, усвідомлення відповідальності за їх порушення

Здоров'я і безпека: Навчання плануванню власного часу, діяльність і відпочинок з використанням інформаційних технологій.

Підприємливість та фінансова грамотність: Здатність генерувати та реалізовувати ідеї з використанням ІТ

Тип уроку:

Комбінований

Обладнання та наочність: презентація, аркуші для самооцінювання, таблиця «Word», роздатковий матеріал в разі відсутності електрики, література.

Онлайн платформи: Кахут, льорнінг

Здоров’язберігаючі технології: Таймінг роботи з монітором (якщо буде світло)

ХІД УРОКУ

  1. Організаційний етап.

Слайд 1

 

  1. Підготовка необхідних вкладок браузера.
  2. Привітання, налаштування на роботу.
  3. Запуск трекеру відвідування.
  1. Актуалізація опорних знань (на дошці висить таблиця для підказки)

Сьогодні незвичайний урок. Ми нарешті зустрілися. Нагадую, що ми працюємо над модулем «Основи електронного документообігу», вивчаємо тему «Документи та документообіг».

Кожен із вас на уроці отримає багаж знань, які обов’язково знадобляться у майбутньому. Для цього потрібно плідно попрацювати. Оцінювати свою діяльність ви будете самостійно, фіксуючи досягнення в аркуші самооцінювання. Практичне завдання буде виконуватись на комп’ютері, тому кожен із вас отримає фіксоване місце (записуємо на аркуші самооцінювання).

Для успішної роботи нам потрібно пригадати матеріал попередніх уроків, матеріал попередніх років та матеріал з української мови. Але про все по порядку.

Отож, розпочнемо. Групу онлайн попрошу обрати смайлик із переліку кнопок.

 

  1. Слайд 2. Давайте пограємося у машину часу.

Уявіть, що вам по 10 років і ви у 5 класі на уроці інформатики. Можете пригадати свого учителя інформатики та подумки попросити допомогти впоратися із наступним завданням. Отож, тема «Опрацювання текстових даних». Потрібно пригадати основні об’єкти текстового документа та їх властивості (робота з роздатковим матеріалом у файлах на дошці або льорнінг через посилання чи QR-код)

Символ – колір, накреслення, шрифт, розмір, міжзнаковий інтервал.

Абзац – вирівнювання, відступ справа, відступ зліва, відступ першої стрічки, міжрядковий інтервал.

Сторінка – поля, орієнтація, розмір.

Оцініть свою участь у роботі від 0 до 3 у рядочку «Машина часу – 5».

  1.   Слайд 3. Уявіть, що минуло 3 роки і ви у 8 класі на уроці інформатики. Знову тема «Опрацювання текстових даних», але рівень ваших теоретичних знань та практичних умінь на порядок вищий. Потрібно пригадати алгоритм створення змісту текстового документа (робота з роздатковим матеріалом у файлах на дошці або льорнінг через посилання чи QR-код)

Алгоритм створення змісту

  1. Для кожного потрібного заголовка в змісті виділіть текст заголовка.
  2. Перейдіть до розділу Стилі, а потім виберіть заголовок 1.
  3. Розташуйте курсор там, де потрібно додати зміст.
  4. Виберіть Посилання > Зміст. і виберіть автоматичний стиль.

Оцініть свою участь у роботі від 0 до 3 у рядочку «Машина часу – 8».

  1.   Слайд 4. А тепер з уроку інформатики 8 класу перестрибнемо на урок української мови в 5 клас. Можете пригадати свого учителя української мови. Тема «Стилі сучасної української літературної мови». Допоможіть мені пригадати, які стилі має сучасна українська літературна мова? (розмовний (для спілкування людей у повсякденному житті), художній (більшість творів художньої літератури), офіційно-діловий (при оформленні ділових паперів), науковий (в науковій сфері), публіцистичний (засобів масової інформації), конфесійний (мова богослужінь)).

(робота з роздатковим матеріалом у файлах на дошці або льорнінг через посилання чи QR-код)

  1.   Молодці. Повертаємося на машині часу у сьогодення. 10 клас. Урок інформатики. Тема уроку теж пов’язана із текстовими даними, але про це згодом. Пригадайте, що ми вивчали на минулих уроках (документ, види документів, логічні елементи тексту).
  • З яким стилем мовлення ми працювали (офіційно-діловий).
  • Які особливості притаманні цьому стилю? (офіційність, відсутні емоційно-зображувальні елементи, термінологія, послідовність і точність викладу фактів, сувора регламентація розміщення та будови тексту).
    1.   Слайд 5. Одне із завдань, яке ми виконували на першому уроці теми, стосувалося різноманітності документів. Станом на сьогодні ми детальніше попрацювали з матеріалом. Тому пропоную повернутися до того завдання, щоб порівняти свій результат з попереднім та сформулювати власні рекомендації для себе.

Виконання завдання «Поняття документу», порівняння із своїм попереднім результатом, рекомендації (або через QR-код або на аркушах)

Оцініть свою роботу від 0 до 3 у рядочку «Кахут» (як обчислити % ).

  1. Мотивація навчальної діяльності, формування мети й завдань уроку

Слайд 6. Епіграфом сьогоднішнього уроку буде вислів Петронія (давньоримського сенатора та письменника)  «Чому б ти не навчався, ти навчишся для себе». Зовсім скоро ви станете абітурієнтами, перед вами постане життєва задача щодо вибору закладу вищої освіти. І в кожному закладі вищої освіти студенти обов’язково працюють над рефератами, курсовими роботами, дипломними проєктами тощо. І дуже важливо вміти їх правильно оформити. Тому завданням сьогоднішнього уроку є:

  • пригадати Правила набору текстів,
  • пригадати основні Правила оформлення роботи
  • навчитися правильно оформлювати бібліографічні списки та покажчики

 

Запишіть дату та тему уроку. Слайд 7.

  1. Вивчення нового матеріалу з допомогою презентації
    1. Правила набору тексту.

Ви отримали перевірені роботи із набраним вами текстом. Які помилки ви побачили?

Пригадаємо основні правила:

1. Пробіли між словами.

2. Пробіли та розділові знаки.

3. Вирівнювання абзаців.

4. Відступ абзаца.

5. Грамотність.

  1. Правила оформлення роботи (шпаргалка).

Про що був текст, який ви набирали? Про правила оформлення роботи

Пригадаємо основні правила:

  1. Який шрифт?
  2. Поля?
  3. Мова?
  4. Які структурні частини?
  5. Нумерація сторінок?

Як же обійтися під час підготовки роботи без цитат?

Слайд 8. Мішель де Монтель, французький письменник і філософ, якось сказав: «Якщо я цитую інших, то лише для того, аби краще висловити власну думку!»

У науковій статті обов’язково мають бути посилання на джерела та список використаних джерел після висновків тексту.

Посилання в тексті подаються у квадратних дужках, наприклад [1], [1; 6], де цифри 1 і 6 відповідають порядковому номеру джерела у Списку використаних джерел.

Посилання на конкретні сторінки наводяться після номера джерела через кому з маленької букви, наприклад: [1, с. 5].

Якщо посилання на кілька праць, вони розділяються крапкою з комою: [1, с. 5; 6, с. 25-33].

Текст цитати починається і закінчується лапками і наводиться в тій граматичній формі, в якій він поданий у джерелі, із збереженням особливостей авторського написання

Цитування повинно бути повним, без довільного скорочення авторського тексту і без перекручень думок автора. Пропуск слів, речень, абзаців при цитуванні допускається без перекручення авторського тексту і позначається трьома крапками. Вони ставляться у будь-якому місці цитати (на початку, всередині, на кінці)

Чи зустрічали ви цитати?

 

Знайдіть у підручнику з інформатики стор. 253. Що вказано? Для чого?

Слайд 9. Що таке покажчики.

Предметний покажчик - це список термінів, що зустрічаються в документі, із зазначенням сторінок, на яких вони розташовані.

 

  1. Що таке бібліографічні списки.

Основний текст наукової роботи доповнює бібліографічний список. Він пов'язаний з певними фрагментами тексту і використовується автором для підтвердження відомостей, а читачами - для наведення довідок та бібліографічного пошуку. Список дозволяє визначити коло джерел за темою, показати зв'язок нових публікацій з попередніми, скласти уявлення про наукову обізнаність автора, перевірити достовірність висновків, зміцнити авторські права. Тому оформленню списку передує ретельний відбір документів.

 

Слайд 10. ОСНОВНІ ВИМОГИ ЩОДО БІБЛІОГРАФІЧНОГО ОПИСУ

  • Джерелом інформації для складання бібліографічного опису є документ в цілому. Головним джерелом інформації є – титульний аркуш.
  • Пунктуація в бібліографічному описі виконує дві функції – звичайних граматичних знаків пунктуації і знаків приписаної пунктуації, тобто знаків, що мають розпізнавальний характер для областей і елементів бібліографічного опису. Для розрізнення приписної та граматичної пунктуації застосовують проміжок в один друкований знак до і після приписного знака. Виняток— крапка та кома— проміжки залишають тільки після них. Знаки крапка з комою та три крапки до винятку не відносяться.
  • Відсутні пробіли в нумерації сторінок: 8–10.
  • У кінці опису ставиться крапка.

Слайд 11.

Правила оформлення джерел

  1. З одним автором.
  2. З кількома авторами.
  3. Стаття
  4. Електронні джерела оформлюються відповідно до загальних правил опису літературних джерел, при цьому в квадратних дужках після назви зазначається: [Електронний ресурс]. В кінці - Режим доступу
  5. Слайд 12. Посилання на сайти, портали, Інтернет-ресурси розміщуються окремо в кінці списку використаних джерел без нумерації під заголовком: «ІНТЕРНЕТ- РЕСУРСИ».

Знайдіть список використаних джерел у книжці.

 

  1. Закріплення вивченого матеріалу Слайд 13.

Складіть та оформіть список використаних джерел для уявної роботи з наданого переліку джерел інформації.

Або в зошиті

Або на ПК

  1. Підсумки уроку

Обговорення правильності складання списку використаних джерел.

Закінчення заповнення аркуша самооцінювання.

Визначення своєї оцінки за урок.

*Ребуси Слайд 14-16

 

  1. Домашнє завдання Слайд 17.

Вивчити матеріал уроку

Виконати тест  в гугл класі

 

Використані джерела.

Інформатика (рівень стандарту) : підруч. для 10 (11) кл. закл. загал.серед. освіти / Й.Я. РИВКІНД, Т.І. ЛИСЕНКО, Л.А. ЧЕРНІКОВА, В.В. ШАКОТЬКО

Інформатика. Навчальна програма вибірково-обовязкового предмету для учнів 10-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів (рівень стандарту).

Генератор ребусів http://rebus1.com/

Аркуш самооцінювання

___________________________________________________________

 

0 – завдання не виконав / не виконала

1 – я спостерігав / спостерігала, завдання виконав / виконала неправильно

2 – я допомагав / допомагала, завдання виконав / виконала, але з помилками

3 – я активно працював / працювала, завдання повністю виконав / виконала

Етап уроку

Бали від 0 до 3

Примітка

Машина часу – 5

 

 

Машина часу – 8

 

 

Кахут

0 – 0-25%

1 – 26-50%

2 – 51-75%

3 – 76-100%

 

Перший раз

 

Сьогодні

Практичне завдання

 

Заповнює ЮП

Всього (max - 15)

 

Оцінку доведеться розрахувати самостійно ;)

 

 

 

 

 

docx
Додано
5 березня 2023
Переглядів
958
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку