Урок "Охорона атмосферного повітря"

Про матеріал
Розробка уроку на тему "Охорона атмосферного повітря" для учнів 11 класу або студентів коледжів.
Перегляд файлу

Відкрите заняття

Лекція №8.

Охорона атмосферного повітря.

Привітання зі студентами.

Перевірка готовності до заняття

Актуалізація опорних знань:

-Що таке атмосфера?

-Який склад атмосфери?

-Що таке забруднення?

-Які види забруднень Ви знаєте?

-Чому забруднене повітря – це гірше ніж забруднена вода чи грунт?.

-Як забруднення атмосфери може відбитися на людському здоров’ї?

 

Атмосфера – це повітряна оболонка Землі.

Склад Атмосфери Азот 78%, Кисень 21% , Аргон 0,9% Вуглекислий газ  0,03%.

Забруднення атмосферного повітря – це будь-яка зміна складу і властивос­тей повітря, що негативно впливає на людей, рослин і тварин.

Забруднення атмосфери може бути природним і штучним (антропогенним).

До природних забруднювачів повітря належать: вулканічна діяльність, вивітрювання гірських порід, вітрова ерозія грунту, пилок квіткових рослин (який викликає алергію), дим від пожеж, віруси та бактерії, а також пил космічного походження, різка зміна температури, атмосферного тиску, град.

Штучне забруднення пов’язане із викидами різних забруднюючих речовин у процесі діяльності людини. Найбільш забруднюючими галузями промисловості (як в Україні так і в усьому світі) є:

1) теплоенергетика 33%

2) металургія 30%

3) нафтодобувна та нафтохімічна промисловість 7%

4) автотранспорт

5) виробництво будівельних матеріалів

Щорічно в Україні в атмосферу викидається близько 17 млн тонн шкідливих речовин.

 

Кліматичні зміни, що повязані з забрудненням атмосфери:

 

Що таке клімат?

Клімат – це багаторічний режим погоди. Тобто погода на певній території повторюється, має певні цикли і ритми, але через забруднення ці цикли збиваються, і клімат істотно змінюється.

 

Кліматичними змінами є: парниковий ефект, глобальне потепління, кислотні дощі, смоги, руйнування озонового шару.

Парниковий ефект – це явище зумовлене наявністю в атмосфері великої кількості вуглекислого газу, який неначе плівка в теплиці, вкриває Землю і не дає теплу повернутися від Землі в космос. В результаті середня температура на Землі зростає на кілька градусів. Сонячне світло проходить через шар газу, нагріває землю, а тепло уже не повністю повертається назад у космос.

Причини: Звідки береться СО2 в атмосфері? Спалювання усіх видів палива, енергоресурсів. А дерев стає все менше, а тільки вони поглинають СО2 і утилізують його.

Що можна зробити для зменшення СО2: зменшення використання авто, користуватися громадським транспортом, переходити на невичерпні джерела палива, замінити ними нафту, газ, вугілля.

Наслідок – глобальне потепління! Отже, парниковий ефект є однією з причин глобального потепління.

Глобальне потепління.

Причини: парниковий ефект, надмірне спалювання енергоресурсів, які виділяють дуже багато тепла. В результаті постійного збільшення використання енергоресурсів за останні 100 років температура на Землі зросла на 10С. Одні вчені кажуть, що це зовсім не багато, і не треба піднімати паніку, але ж льодовики тануть, рівень води піднімається, в результаті може затопити велику територію суходолу.

Наслідки: танення льодовиків, підвищення рівня океану, затоплення території, зміна кордонів кліматичних зон.

Як боротися: зменшувати використання енергоресурсів, перейти на невичерпні джерела енергії. (купувати економні авто, замінити лампочки на енергозберігаючі)

Смог – це сильне задимлення, пиловий туман,  який спостерігається в промислово розвинених регіонах (Китай, люди ходять в масках), а також буває від лісових і степових пожеж.

Наслідки: людям і тваринам важко дихати, хвороби дихальних шляхів

Як боротися: вчасно тушити пожежі, скорочувати промислові обєкти на певній території, ставити очисні споруди, фільтри на підприємствах.

Руйнування озонового шару:

Озон – це газ, молекула якого складається з трьох атомів Оксигену. Він утворюється з кисню під дією електричного розряду (блискавки). Озоновий шар знаходиться на висоті 20-50км, шар озону захищає Землю від ультрафіолетового випромінювання сонця, він поглинає це випромінювання і перетворюється знову на кисень.

Причини руйнування: виверження вулканів (вулканічні гази), хімічні сполуки  фреони, які є в дезодорантах і старих холодильних установках.

Наслідки: ультрафіолетові промені мають високу енергію і можуть буквально спалити все живе на планеті, саме від них ми влітку загоряємо, якщо довго перебувати на сонці, то можна згоріти.

Кислотні дощі

Кислотні дощі утворюються через викиди в атмосферу певних газів, які при сполученні з водою в атмосфері утворюють слабі кислоти, які потім разом з дощем випадають на землю. Хоч кислота і слаба і розведена, але при частому попаданні на листя дерев – воно починає сохнути, і дерево скидає листя не  в жовтні, а в вересні, або  й раніше.

Причини: викиди кислотних оксидів промисловістю, зокрема SO2, який утворюється при спалюванні вугілля на ТЕС, в металургії, побуті.

Як боротися: зменшувати обєми спалювання вугілля, встановлювати фільтри на заводах.

 

Основні способи боротьби із забрудненням атмосфери:

1. Встановлення фільтрів

2. Зміна технологій виробництва на більш економні (наприклад економні двигуни автомобілів)

3. Зменшення виробництва

4. Перехід на використання невичерпних ресурсів

5. Створення санітарно-захисних зон.

 

Санітарно-захисна зона – це смуга, яка відділяє джерело промислового забруднення від житлових або громадських будівель для захисту населення.

 

А зараз ми послухаємо наших студентів, які підготували цікаву інформацію про нестандартні способи очистки повітря у різних країнах

 

 

...........

..........

..........

 

Перевірка засвоєного матеріалу (фронтальна бесіда):

1) Які види забруднення атмосфери?

2) Що відноситься до природних забруднювачів?

3) Чому наступає глобальне потепління?

4) Чому утворюються кислотні дощі?

5) Від чого захищає Озоновий шар?

6) Що таке парниковий ефект та причини його утворення?

7) Які є заходи для охорони атмосферного повітря?

 

(Правова охорона атмосфери. Закон «Про внесення змін до Закону України «Про охорону атмосферного повітря» від 21.06.2001р. №2556-ІІІ.)

 

Домашнє завдання. Малимон С.С. Основи екології.  §2.2., с.72-90

 

doc
Пов’язані теми
Екологія, Розробки уроків
Додано
23 лютого 2020
Переглядів
2850
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку