Міністерство освіти і науки України
Департамент освіти науки
Полтавської обласної професійної адміністрації
Державний професійно – технічний навчальний заклад
« Полтавське вище професійне училище ім. А. О. Чепіги»
Розробка відкритого уроку на тему:
«Охорона біосфери»
Підготувала викладач біології
Василевська Вікторія Вікторівна
Полтава 2019
Тема: «Охорона біосфери»
Слайд №1
Мета уроку:
навчальна: сформувати в учнів знання про заходи, спрямовані на охорону біосфери, узагальнити і розширити знання про напрямки діяльності людини по охороні біосфери, заповідний фонд України, довести необхідність щоденної охорони природи; вдосконалювати навички порівнювати, робити висновки;
розвиваюча: розвивати навички вирішувати екологічні ситуації, самостійно готувати матеріал до уроку, створювати мультимедійну презентацію; уміння узагальнювати інформацію і робити висновки; розвивати уміння правильно поводитись у природі;
виховна: виховувати екологічну культуру, розуміння власної відповідальності за існування життя на Землі; дбайливе ставлення до природи.
|
Основні терміни і поняття: біорізноманіття,охорона природи, Червона книга, природоохоронні території, заповідники, національні природні парки, заказники, ботанічні сади, природоохоронне законодавство України.
Тип уроку: комбінований урок із застосуванням інтерактивних технологій.
Методи і методичні прийоми: фронтальна, групова, індивідуальна робота з понятійним апаратом, лекція, бесіда, випереджувальні завдання і повідомлення учнів, складання та пояснення за опорними схемами, розв’язування проблемних завдань, мозковий штурм; проблемно – пошуковий метод; екологічна фізкультхвилинка; комп'ютерна презентація
Міжпредметні зв'язки: правознавство, історія, географія
Наочність і обладнання: підручник, Червона книга України, перелік заповідних територій і об’єктів Полтавської області, дидактичний матеріал, мультимедійна презентація «Охорона біосфери»
Очікувані результати: учні мають характеризувати біосферу, Червону книгу, природоохоронні території, природоохоронне законодавство України
Хід уроку:
І. Організаційний момент (1 хвилина)
1. Привітання
2. Рапорт чергових
3. Підготовка і перевірка готовності учнів до уроку
ІІ. Перевірка домашнього завдання (5 хвилини)
Експрес – тестовий контроль за 2 варіанти (взаємоперевірка) (кожна відповідь 1 бал)
Слайд № 2
1варіант
1. Термін « біосфера» запропонував:
а) Е. Зюсс; б) Ж.Б.Ламарк; в) А. Тенслі; в) В.І. Вернадський
2. Укажіть, яка з екосистем є найбіднішою:
а) клімаксна - (стійкий стан рослинного покриву в біогеоценозі , що виникає у процесі зміни фітоценозу; залежить від кліматичних факторів, від особливостей грунту, від впливу людини);
б) вологий тропічний ліс;
в) агроценоз;
г) екотон - (перехідних територій між біомами (тундра — хвойні ліси)
3. Біосфера це:
а) частина геологічних оболонок Землі, заселена живими організмами;
б) тільки неживі компоненти навколишнього середовище;
в) глобальна екологічна система Землі;
г) сукупність усіх живих організмів;
4. Ноосферу можна охарактеризувати як:
а) сферу розуму людини;
б) етап еволюції біосфери;
в) шар атмосфери;
г) сукупність біосфери і космосу;
д) біосферу, перетворену тільки розумною діяльністю людини.
5. В атмосфері постійно збільшується вміст вуглекислого газу. Це може призвести до:
а ) зниження фотосинтезу;
б) парникового ефекту;
в) кислотних дощів;
г) глобальної зміни клімату;
д) танення льодовиків, підйому рівня Світового океану;
е) затоплення понижених територій;
є) появи пустель на територіях, зайнятих агроценозами.
6. Поширення організмів в атмосфері обмежене переважно:
а) атмосферним тиском;
б) температурою;
в) інтенсивністю ультрафіолетових променів;
г) інтенсивністю інфрачервоного випромінювання;
д) кількістю вологи;
е) освітленістю.
7. Провідну роль у кругообігу Нітрогену в атмосфері відіграють:
а) тварини; б) рослини; в) гриби; г) азотфіксуючі прокаріоти;
8 Товщина озонового шару:
а) 2-3мм; б) 2-3 м; в) 20-30 м; г) 1-2 км
9. Клімат — це чинник:
а) антропогенний;
б) біотичний;
в) абіотични
10. Назвіть найпоширенішу хімічну речовину в біосфері:
а) азот;
б) вода;
в) кисень
ІІ варіант
1. Цілісне вчення про біосферу створив учений:
а) Е. Зюсс; б) Ж.Б.Ламарк; в) А. Тенслі; в) В.І. Вернадський
2. Укажіть, яка з екосистем є найпродуктивнішою:
а) клімаксна; б) вологий тропічний ліс; в) агроценоз; г) екотон.
3. Елементарною структурною одиницею біосфери є:
а) геологічні оболонки Землі;
б) літосфера;
в) атмосфера;
г) гідросфера;
д) біогеоценоз;
4. Живі організми забезпечують у біосфері:
а) кругообіг речовин; б) кругообіг енергії; в) потік енергії;
г) формування газового складу; д) перетворення геологічних оболонок Землі.
5. Проникнення організмів углиб літосфери обмежено переважно:
а) інтенсивністю ультрафіолетових променів;
б) температурою;
в) атмосферним тиском;
г) інтенсивністю інфрачервоного випромінювання;
д) кількістю вологи;
е) освітленістю.
6. Найбільша біомаса в біосфері зосереджена в:
а) літосфері; б) атмосфері; в) гідросфері; г) на межі літосфери й атмосфери,
д) гідросфери й атмосфери.
7. Провідну роль у кругообігу Карбону в атмосфері відіграють:
а) тварини; б) рослини; в) гриби; г) азот фіксуючі прокаріоти; д) аеробні мікроорганізми; е) анаеробні мікроорганізми
8 Які біохімічні функції виконує жива речовина біосфери:
а) газову; б) репродуктивну; в) концентраційну; г) окислювально-відновну
9. Всі енергетичні потреби організмів забезпечуються завдяки:
а) воді; б) кисню; в) вуглецю
10. Назвіть речовину, вміст якої в атмосфері становить 79%:
а) кисень; б) вуглець; в) азот
Слайд №3
Відповіді
І варіант
1- б ; 2-в; 3- а,в; 4-а,б; 5 -б, г, д, е; 6- в; 7-г; 8-а; 9-в; 10-б
ІІ варіант
1-в; 2-б; 3-а; 4- а,в,г,д; 5-б; 6-г; 7- б; 8- а,в, г; 9-б; 10-в
ІІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів (2 хвилини)
На попередніх уроках ми детально з вами розглянули, як людина своєю господарською діяльністю впливає на біосферу. Виникає запитання:
А чи можна щось зробити, щоб покращити стан природи, зберегти її?
Що ж слід зробити людині, щоб не зруйнувати остаточно середовище свого існування? Кожен повинен висловити хоча б одну ідею. Згрупуйте висловлені ідеї і складіть схему «Напрямки діяльності по збереженню середовища існування» ( Коментують складену схему)
Слайд №4
Напрямки діяльності по збереженню біосфери
Збереження створення заповідних територій
чистоти
безвідходне виробництво екологічно обґрунтоване виробництво
раціональне використання природних ресурсів
зниження темпів росту чисельності людства
збереження біорізноманіття
екологічно обґрунтовування використання земель
Викладач
Отже, розглянувши напрямки діяльності людини по збереженню середовища існування, ми можемо зробити висновок: якщо ми будемо підтримувати і впроваджувати ці ідеї у життя – у нас будуть зростати екологічно чисті продукти із яких ви кухарі будите готувати смачні страви.
ІV. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів
(1 хвилина)
Викладач
Ідеї красиві. Та чи реально їх впровадити в життя?
Думаю, реально,захищаючи біосферу, ми не тільки допомагаємо вижити іншим, а й зберігаємо середовище свого існування.
Слайд № 5
Завдання нашого сьогоднішнього уроку полягає у тому, щоб вияснити що роблять країни світу для збереження природних багатств і що може зробити кожен із нас, як внести свою частку в процес природо збереження.
V. Повідомлення теми та мети уроку (1 хвилина)
Слайд № 6
І тому тема нашого уроку «Охорона біосфери»
VІ. Вивчення нового матеріалу (20 хвилин)
Слайд № 7
Викладач
Збереження і відтворення природних комплексів та окремих видів організмів неможливе без відповідної правової бази – це основний закон нашої держави – Конституція України (1997 рік).
Питання охорони навколишнього середовища і раціональне використання природних ресурсів регулюються положеннями «Закону України про охорону навколишнього середовища» (1991 рік). Ним визначаються загальні принципи охорони природи.
Слайд №8
Що таке охорона природи?
Охоро́на приро́ди — комплекс заходів із збереження, раціонального використання і відновлення природних ресурсів Землі.
Які законодавчі акти регулюють питання охорони навколишнього середовища і раціонального використання природних ресурсів?
(робота з підручником)
« Закон України про тваринний світ» (1993 рік);
«Закон України про охорону атмосферного повітря» (1992 рік);
« Кодекс законів України про надра, Водний, Земельний та Лісовий»
« Закон про полювання»
« Закон про Червону книгу України».
Слайд №9
Отже, збереження і відтворення природних комплексів та окремих видів організмів неможливе без відповідної правової бази – це основний закон нашої держави – Конституція України. Ним визначаються загальні принципи охорони природи.
Викладач
Щоб зберегти життя на Землі, треба зберегти природу.
Кожна зламана гілка, кожна зірвана квітка, кожний впійманий метелик – це рана, яка нанесена природі.
Вдумайтесь у цифри: кожного тижня на Землі зникає один вид рослин, щороку зникає один вид тварин. Багато рослин і тварин раніше зустрічалися досить часто, тепер їх майже немає, вони занесені до Червоної книги.
«Найстрашніший звір на Землі», - наголошує напис на вході до одного із зоопарків Німеччини. Коли зацікавлений відвідувач притуляється до масивних ґрат і зазирає всередину, - він бачить себе. За ґратами встановлено дзеркало…
Як ви думаєте, чи є безпідставним напис на вході? (Ні, людська діяльність настільки змінює природу, що це загрожує існуванню самої людини).
Слайд №10
Сьогодні ми з вами на уроці вирушимо екологічним експресом у подорож по сторінках Червоної книги, ближче ознайомимося з красою нашої рідної землі – України. Але подорож ця буде незвичайною, адже проходитиме, вона у стінах нашого кабінету, але сподіваюсь, ви багато про що дізнаєтесь. Наш екологічний експрес робитиме зупинки, на кожній з яких ви будете дізнаватись про різні факти пов’язанні з Червоною книгою, охороною природи. Тож рушаймо!
(Випереджувальні завдання)
Повідомлення учнів
Червона книга
Зміни біорізноманіття - це одні з найнебезпечніших змін, тому що вони мають незворотний характер. За останні 200 років з нашої території назавжди зникли тур – предок корови, тарпан – предок коня, сайгак, кулан, росомаха,орел степовий. На черзі зубр, ведмідь бурий, лось, дрохва, беркут.
Слайд №11- 20
Ідея створення міжнародної Червоної Книги належить англійському зоологу професору Пітеру Скотту.( 1948 рік) при Міжнародному союзі охорони природи (МСОП).
Слайд №21
Червона книга - це державний документ, який містить узагальнені відомості про стан видів, котрі перебувають під загрозою зникнення.
Перше видання Червоної книги України вийшло у 1977 році.
Слайд №22
Перша Червона книга, присвячена українській флорі та фауні, була видана у 1980 році під назвою «Червона Книга Української РСР». Після набуття Україною незалежності у видавництві «Українська енциклопедія» було випущене друге видання Червоної книги України: в 1994 році — том «Тваринний світ» (наклад — 2400 примірників), в 1996 році — том «Рослинний світ» (наклад — 5000 примірників). З огляду на малий наклад ці два видання відразу стали раритетами. Друге видання нараховувало 382 види тваринного та 541 вид рослинного світу.
Слайд №23
До Червоної книги України заносяться види тварин і рослин, які постійно або тимчасово перебувають чи зростають у природних умовах на території України, в межах її територіальних вод, континентального шельфу та виняткової (морської) економічної зони, і знаходяться під загрозою зникнення. Занесені до Червоної книги України види тварин і рослин підлягають особливій охороні на всій території України.
Види, занесені до неї поділяються на категорії:
Слайд №24
Наприклад, реакліматизовані на території України бобер європейський, олень шляхетний, які зникли в Україні в середині ХХ ст., а потім були відновлені.
Також вченим вдалося переселити в Україну зубра, лань, муфлона, куріпку-кеклика, білого амура й товстолобика.
До Червоної книги України 1980 року занесені 245 видів. 1995р - 895 видів, 2009 року - 1300 видів, в квітні 2019 – 1369 видів. Ці цифри говорять про те, що з кожним роком все більше видів потребують нашого піклування.
Унікальними з точки зору збереження біорізноманіття є екосистеми Українських Карпат, Гірського Криму, Подністров’я, Побужжя та ін.
Унікальні рослинні угруповання включені до Зеленої книги природи. Зелена книга України – це документ, що на відміну від Червоної книги України, звертає увагу на охорону не окремих видів, а цілісних угрупувань. У ній представлено 126 рідкісних й типових рослинних угруповань, які потребують охорони.
Викладач
Наш екологічний експрес робить зупинку, отже ви дізнались про різні факти пов’язанні з Червоною книгою, охороною природи. Тож рушаємо далі.
Викладач
Слайд №25
Один із найголовніших напрямів збереження довкілля і відновлення природних ресурсів – це створення природоохоронних територій: заповідників, національних природних парків, регіональних ландшафтних парків, пам'яток природи, заказників.
(Випереджувальні завдання)
Повідомлення учнів
Природно-заповідний фонд України
Сучасні екологічні спостереження і оцінки показують, що збереження генофонду будь-якого регіону можливе за умови 10-15% заповідності його площі. До природно-заповідного фонду України належать:
Слайд №26-28
природні території та об’єкти - біосферні заповідники, природні заповідники, національні природні парки, регіональні ландшафтні парки, заказники, пам’ятки природи, заповідні урочища;
Слайд №29
штучно створені об’єкти – ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки, парки- пам’ятки садово-паркового мистецтва.
Залежно від їх екологічної, наукової, історико-культурної цінності можуть бути біосферні, загальнодержавного або місцевого значення.
Слайд №30
На сьогодні в Україні налічується 4 біосферні, 17 природних заповідників, 47 національних природних парків, 45 регіональних ландшафтних парків, понад 2700 заказників. Понад 3000 пам’яток природи, 25 ботанічних садів, 12 зоопарків, 43 дендропарки, 540 парків-пам’яток садово-паркового мистецтва, 790 заповідних урочищ загальною площею близько 3 млн. га.
Заповнення таблиці разом з учнями (за наявності часу)
Робота з підручником
Природоохоронні території України
Слайд №31
Тип природоохоронних територій |
Характеристика |
Заповідники |
Території, на яких заборонені будь-які види господарської діяльності й туризм |
Заказники |
Території, на яких охороняються певні види тварин і рослин і допускається обмежена господарська діяльність |
Національні парки |
Території, на яких в обумовлених межах дозволяються організований туризм і екскурсії |
Заповідно-мисливські господарства |
Території, на яких створені умови для розмноження промислових тварин і дозволяється полювання за особливими ліцензіями |
Пам’ятки природи |
Окремі природні об’єкти із заповідним режимом, що мають наукове, культурне, історичне або естетичне значення |
Заповідники України
Викладач
Слайд №32
Отже, один із найголовніших напрямів збереження довкілля і відновлення природних ресурсів – це створення природоохоронних територій згідно із «Законом України про природно - заповідний фонд».
Слайд №32
Викладач
- Неможливо зберегти біосферу, захищаючі лише живі об’єкти. Необхідно зберегти для них середовище існування.
Один із способів – використання екологічно чистої енергії.
(Випереджувальні завдання)
Повідомлення учнів «Альтернативні види енергії»
Альтернативні джерела енергії – це поновлюванні джерела, які існують постійно або виникають періодично у довкіллі.
Слайд №33
1. Абсолютно чистою є енергія вітрів. ЇЇ загальний потенціал на планеті в 30 разів перевищує споживання електроенергії у всьому світі. Проте використовується лише мізерна частка цієї енергії. Для нормальної роботи вітрових двигунів швидкість вітру не повинна в середньому за рік падати нижче 4-5 м/с, а краще, коли вона становить 6-8 м /с. В Україні такими зонами є узбережжя Чорного моря, Карпати і південні степові райони.
Слайд №34
2. Переробка органічних відходів за допомогою метанобактерій на біогаз
( суміш метану і чадного газу) – одна із перспективних технологій, яка уже сьогодні набула широкого визнання в Китаї, Індії та Румунії.
Слайд №35
3. Більш перспективним джерелом енергії вважається штучний фотосинтез. Особливий інтерес викликає реакція фотолізу води, що відбувається під час фотосинтезу. Молекули води за допомогою сонячної енергії розкладаються на на водень і кисень. Водень планують спалювати на водневих станціях, добуваючи при цьому енергію. Відходом такого процесу є тільки вода, яку можна знову використовувати.
Н2О Н2 + О2
Н2 + О2 = Н2 О ; + Q
Слайд №36
4. Тепло земних надр (геотермальну енергію) – теоретично можна перетворювати на електроенергію. Але технологія цього процесу знаходиться на початковому етапі розвитку. Якщо врахувати що 40 % всієї енергії у світі йде на опалення житла, то використання сонячної енергії та геотермальних вод з цією метою може дати вагомий економічний та екологічний ефект.
Слайд №37
6. Ще одним екологічно чистим потенціалом, який поки що мало використовується, енергія морських хвиль. Навіть хвиля висотою 35 см може обертати спеціальну турбіну й давати струм. Одна з перших хвильових електростанцій уже 25 років успішно діє поблизу норвезького міста Бергена.
Викладач
Слайд №38
Майбутнє всієї біосфери залежить від того, як швидко людство перейде на ці види енергії.
- Який із видів альтернативної енергії, на вашу думку, можна було б ефективно використовувати в нашій місцевості?
VІI. Фізкультхвилинка (1хвилина)
Викладач:
«Покладіть ручки і заплющить очі. Я називаю предмет, який є в нашому кабінеті, а ви показуєте на нього рукою, коли я скажу розплющити очі. Ви побачите, чи правильно показали.»
VІІI. Закріплення, систематизація та узагальнення знань (10 хвилин)
Слайд №39-40
Правила гри
Учень обирає питання із переліку, на яке сам знає відповідь. Озвучує його а потім називає того, хто повинен дати відповідь. Якщо учень, якого обрали, не знає відповіді, він говорить « Пас» і відповісти повинен той, хто обирав питання. Право нанести наступний удар отримує той, хто дав правильну відповідь.
Перелік питань
1. Які оболонки планети Земля є абіотичними? ( літосфера, гідросфера, атмосфера)
2. Які ти знаєш види тварин, занесені до червоної Книги України? ( Хохуля звичайна, тхір степовий, кіт лісовий, махаон, жук-олень, тритон карпатський, соня садова)
3. Що таке Червона книга? ( Це державний документ, що містить відомості про види, які потребують охорони з різних причин)
4. Які біосферні заповідники є на території України? ( Їх 4 - Чорноморський, Асканія-Нова, Карпатський, Дунайський)
5. Хто э автором вчення про ноосферу? (В. І. Вернадський)
6. Які екологічно чисті джерела енергії ти знаєш? (Сонячна, вітру, геотермальна, морських хвиль)
7. Які природні заповідники України ти знаєш? (Їх 19 - …Український степовий, Луганський, Канівський, Поліський, Карадазький, Ялтинський гірсько-лісовий,.)
8. Назвіть, які функції виконує жива речовина біосфери. (Газову, концентраційну, окислювально-відновну, біохімічну))
9. Які фактори зумовлюють найшвидшу зміну екосистем? (Екосистеми найшвидше змінюються під впливом антропогенного фактору – вирубка лісу, оранка земель, створення водосховищ)
10. Які види називають вразливими? (Ті які в найближчий час можуть стати зникаючими, якщо не вжити негайних заходів для їх збереження)
11. Які види називаються рідкісними? (Ті, яким у даний час не загрожує зникнення, але через їх незначну чисельність чи вузький ареал така загроза може виникнути при зміні умов їх існування)
12. Які види називаються відновленими? (Ті, стан популяцій яких завдяки вжитим заходам охорони не викликає стурбованості)
2. Завдання (робота в парах) (за наявності часу)
Вам відомо, що на автошляхах для водіїв та пішоходів установлюють спеціальні знаки, які щось забороняють або попереджають. Запропонуйте власні знаки, які можна було б розмістити поблизу різних природоохоронних територій. Намалюйте їх у зошиті. Надайте пояснення.
IX. Рефлексія (2 хвилини)
Слайд №41
І. Обговорення отриманої інформації:
1. Які законодавчі акти регулюють питання охорони навколишнього середовища і раціонального використання природних ресурсів?
2. Які ви знаєте закони України про охорону навколишнього природного середовища?
3. Що таке Червона книга?
4. Чим відрізняється Червона книга від Зеленої?
5. Назвіть основні типи природоохоронних територій України?
6. Які біосферні заповідники є на території України?
7. Які ви знаєте альтернативні джерела енергії?
Х. Підсумок уроку та оцінювання (1 хвилина)
ХІ. Аргументоване пояснення домашнього завдання (1 хвилина)
Слайд №42
Вивчити §33, стор.192 - 199. Біологія 11 клас. П. Г Балан, Ю.Г. Вервес – К.: Ґенеза. 2011.
Список літератури: