Тема: Океан і людина
Очікувані результати: Пояснити значення океану для природи та життя людини, використання його багатств в господарській діяльності людини. Формувати науковий світогляд, розвивати географічне мислення, пізнавальні інтереси, навички самостійної дослідницької діяльності. Виховувати любов до природи Землі, відповідальність за використання та збереження її багатств.
Обладнання: фізична карта світу, підручники, атласи, презентація «Світовий океан».
Тип уроку: засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
Сподіваюсь, що на уроці ви будете
О – організовані, а відповіді ваші – оригінальні,
К – креативні, а запитання – конретні,
Е – ерудовані та енергійні,
А – активні,
Н – наполегливі !
II. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок учнів
Прийом «Географічна розминка»
«Швидко навантаживши. вугілля, «Форвард» покинув ці невеселі місця й взяв курс на захід. На хвилях течії, що проходила повз береги Бразилії, гнаний дужим північним вітром, він зупинився в Південній півкулі» – уривок із твору Жуля Верна
- Скажіть як називається течія, яка несла «Форвард» на південь?
- Мова іде про теплу Бразильську течію.
- Назвіть і покажіть на карті найдовшу течію в світі. (т. Західних Вітрів)
Давні помори, що жили на березі Білого моря, і спостерігаючи за цим явищем, говорили: «А океан батечко дихає. Двічі дихне, двічі видихне, та й доба мине».
- Знайдіть на карті це море. Подумайте, що саме мали на увазі давні помори? Чим спричиняється це явище?
- Помори спостерігали таке явище в океані, як припливи й відпливи. Спричиняютья вони притяганням водних мас океану силою Місяця, меншою мірою – Сонця.
- Назвіть місце де висота припливів найвища у світі, покажіть на карті. (зат.Фанді)
У Світовому океані існує лише одне море без берегів, і воно знаходить в Атлантичному океані. Це море – справжнє царство одного з різновидів водоростей. Межі моря утворюють океанічні течії. Португальські мореплавці експедиції X. Колумба назвали водорості як сорт винограду, оскільки бульбашки повітря на водоростях за своєю формою нагадують виноград.
- Скажіть як називається це море й покажіть його на карті. В якому році X. Колумб здійснив це плавання?
- це Саргасове море. А розпочалося плавання у 1492 році.
Прийом «Географічна естафета»
1. Водна оболонка Землі
2. Наймілкіше море
3. Найбільший за площею острів
4. Найглибша западина у океані
5. Походження острова Мадагаскар
6. Головна причина виникнення течій у океані
7. Найбільший за площею океан
8. Одиниця вимірювання солоності
9. Середня солоність океанічної води
10. Найсолоніше море, його солоність
IIІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Прийом «Практичність теорії»
Світовий океан:
Його по праву можна вважати не лише «колискою життя», але й колискою сучасної цивілізації. Давні держави Греція і Рим, держава вікінгів та багато інших, виникли на морських берегах. Ще до епохи Великих географічних відкриттів людство стало освоювати простори Світового океану, а з настанням епохи вітрильників океан став «головним водним шляхом людства». До сьогодні переважна частина вантажів транспортується водою. Воду Світового океану нерідко називають «рідкою рудою», адже в ній розчинена величезна кількість різноманітних металів. Із шельфовою зоною океану пов’язано народження багатьох осадових корисних копалин, у тому числі й нафти та газу. Основна частина сучасного населення планети проживає близько (не більш ніж 200 км) від морських узбереж.
Та все ж, незважаючи на тривале освоєння водних просторів і глибин, Світовий океан не квапиться відкривати свої таємниці. Загадковими та маловивченими є живі організми океану. Багатими, але важкодоступними залишаються мінеральні запаси океану, а енергетичний запас Світового океану просто безмежний. Про те, як використовує людина багатства Океану та якими є наслідки господарської діяльності людей, ви дізнаєтесь сьогодні на уроці.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Прийом «Проблемне запитання
Тур Хейєрдал сказав: «Мертвий океан – це мертва планета».
Як ви розумієтеці слова?
Відповідь на це запитання ви дасте наприкінці уроку.
2. Дослідження океанічних глибин
Для тих, хто ставиться до океану дбайливо, із повагою і любов'ю, він готовий відкрити таємниці і навіть дати пристанище. У 1965 р. видатний французький учений-океанограф Жак-Ів Кусто з группою дослідників провів 21 день у підводному “будинку”.
3. Біологічні ресурси Світового океану
Ви вже знаєте,що тварини поширені по всій товщі океану, а рослини – в межах проникнення світла. Найбільше скупчення органіки у прибережній зоні, у місцях проникнення холодних течій та в холодних водах (там більше кисню).
4. Мінеральні ресурси Світового океану
На дні й під дном океану виявлено величезні запаси мінеральних ресурсів (корисних копалин). Нині на шельфі океану добувають нафту, газ, кам'яне вугілля, бурштин, залізні руди, алмази, золото. Почалося освоєння ложа океану. Тут виявлено великі запаси залізомарганцевих конкрецій, що значно перевищують запаси на суходолі. Сама океанічна вода — це «рідка руда»: 3,5 % її становлять тверді мінеральні речовини.
Додатковий матеріал до уроку
Уперше видобувати нафту з морських родовищ почали в Росії на початку 20-х рр. ХІХ ст. у прибережній зоні Бакинської бухти. У морі на відстані 20-30 м від берега були споруджені ізольовані від води колодязі. З них протягом кількох років видобували нафту. Вперше нафтові морські вишки з’явилися в 1933 р. на озері Маракайбо у Венесуелі.
За підрахунками Морського агентства, в моря й океани щорічно скидають понад 6 млн. тонн нафти. Цянафта не дар природи. Вона з’являється тут з вини людей. В океан щорічно потрапляє близько 1 % нафти, щотранспортується. Вчені підрахували, щоякщо у водіміститься 0,1-мільярдна доля нафтопродуктів, то рибу споживати не можна.
Океан може врятувати людство від загрожуючого водного голоду. У деяких країнах світу опріснюють морську воду, незважаючи на високу вартість цього процесу (країни Перської затоки, США).
5. Енергетичні ресурси Світового океану
Енергія припливів і відпливів використовується людиною для одержання електроенергії. У багатьох країнах світу (Франція, США, Росія, Японія) працюють припливні електростанції (ПЕС). Енергія хвиль, морських течій, тепла використовується ще недостатньо. Це завдання майбутнього.
6. Рекреаційні ресурси
Море – дає нам ліки. Ліки на морі – це і пісок і вода і повітря і всі морські мешканці. Наприклад, чого вартий один вдих свіжого морського повітря, насиченого іонами самих різних елементів. Уявіть, скільки необхідних для організму речовин ми вдихаємо разом з кожним ковтком повітря, зробленим на березі моря. Так, відомо, що разом з морським повітрям до нас надходять найдрібніші кристали таких солей, як хлорид, бромід, йодид натрію, магнію і кальцію.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Прийом «Чомучка»
• Чому Світовий океан називають колискою сучасної цивілізації?
• Чому через Атлантичний океан прокладено найбільше торговельних морських шляхів?
• Чому необхідно регулювати вилов промислових риб та полювання на морських тварин?
• Чому необхідно боротися із забрудненням Океану?
• Чому вчені різних країн об’єднують свої зусилля для вивчення Океану?
VI. Підсумок уроку
Давайте повернемось до слів Тура Хейєрдала «Мертвий океан – це мертва планета».
Як ви розумієтеці слова?
Океан – колиска життя землі. На сьогодні він забезпечує людство продуктами харчування і корисними копалинами; сприятливо впливає на клімат прибережних районів; є місцем відпочинку. Океан щедро ділиться своїми незліченними багатствами з людиною, відкриває таємниці морських глибин. Але людству потрібно все більше й більше. Люди беруть усе, що їм потрібно, а натомість залишають загиблих тварин, сміття, нафтові плями, отруєну воду, радіоактивні відходи. У результаті деякі морепродукти стали непридатними для вживання, зникли або перебувають на межі зникнення багато цінних видів риб, погіршилася якість води в деяких курортних районах. Океан ніби говорить нам: “Нерозумне використористання моїх багатств закінчиться тим, що ви їх більше не одержите”.
Прийом «Робота в парах» (Заповнення таблиці)
Види господарської діяльності |
Наслідки |
Рибальство |
Виснаження рибних запасів |
|
|
|
|
VII. Домашнє завдання.
§ 46 опрацювати
Прийом «Творча лабораторія»
Розробіть власну програму заходів щодо запобігання виснаженню багатств Світового океану.