Формування природознавчої компетентності учня шляхом засвоєння системи інтегрованих знань про природу через розвиток критичного мислення молодшого школяра
Урок природознавства . 4 клас.
Тема уроку. «Океани Землі»
Мета: сформувати уявлення про «окени» Землі, їх розміщення на карті півкуль; вчити читати карту і працювати з нею; поглибити знання про воду; вчити будувати власні аргументи та ефективно відстоювати свою позицію; розвивати критичне мислення, культуру навчального співробітництва; виховувати бережливе ставлення до природних багатств.
Обладнання: фізична карта півкуль, атласи, аудити, гра «Переставлянка», тести, відео «Океани», інформація про співвідношення води і твердої матерії,
Відео. «Пісня про 5 океанів».
І. Оргмомент
1. Я всміхаюсь сонечку
-Здрастуй, золоте!
Я всміхаюсь квіточці,-
Хай вона росте!
Я всміхаюсь дощику:
- Лийся, мов з відра.
Гостям усміхаюсь я,
Зичу їм добра.
2.Девіз уроку:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати,
Дружно і плідно працювати.
І. Перевірка домашнього завдання.
1.Тест
1) . Скільки материків є на Землі?
А 5
Б 6
В 3
2). Найбільший материком є :
А Африка
Б Євразія
В Північна Америка
3) Запиши назву материка , на якому знаходиться наша країна?
4). Запиши, який материк складається з двох частин?
5). Чи є живі організми в Антарктиді?
А так
Б ні
6). Батьківщина картоплі, помідорів, шоколадного дерева?
А Південна Америка
Б Африка
В Австралія
2. Перевірка тесту за дошкою. Оцінювання тестів (2 бали за правильно виконане завдання).
1б , 2б, 3 Євразія, 4 Євразія, 5а, 6а
3.Робота з електронною фізичною картою Землі.
Показати материки.
IІ.Актуалізація опорних знань учнів.
1. Загадка.
Що тече не зупиняється? (Вода)
Без рук, без ніг, а цілий світ пройде. (Вода)
II. Виклик.
1.Вирішення дилеми:
«Вода для мене…»
2. Побудова кластеру.
Вода – речовина, джерело життя, їжа, угамовувати спрагу, розчинник, солона і прісна, краплина дощу, 3 стани води, кругообіг води в природі, міститься у крові, використовується промисловістю, ріки, озера, моря, океани, льодовики…
Знаю, хочу знати більше.
II. Повідомлення теми уроку.
Сьогодні ми будемо говорити про…( воду). А саме про води Світового океану.
Ваші очікування?
… Побачити океан.
1. Відео « Океани».
Що вразило? Одним словом.
2.Практична робота за фізичною картою півкуль у групах .
(Завдання за підручником, сторінка 99).
*Розглянь карту півкуль.
*Який колір на них переважає?
*Прочитай назви океанів і покажи їх.
* Визнач у яких півкулях Землі вони знаходяться?
3.Презентація відповідей.
4. Дискусія.
Проблемне питання:
Величезні простори Світового океану омивають материки. Чому нашу планету назвали Земля , а не Океан?
Висновок: показ картинки.
Те, що Ви бачите на першому з наведених тут зображень, є комп’ютерною візуалізацією, яка демонструє відношення кількості води на Землі по відношенню до кількості твердої матерії з якої складається наша планета. Дані зображення були зроблені і опубліковані американською Геологічною службою.
Якщо води так мало, як до неї треба ставитись?
Бережіть воду!
4.Робота за підручником ( ст.99) та зошитом (ст. 22 ) у парі.
5. Презентація робіт.
- Який океан найбільший? (Тихий)
- Який океан найсолоніший? (Атлантичний)
- Який океан має найбагатший рослинний і тваринний світ? (Індійський)
- Який океан найменший? (Північний льодовитий)
- Яке значення мають океани на Землі? (Збагачують повітря киснем, зігрівають планету).
6.Інформація вчителя.
- А де знаходяться запаси прісної води?
Найбільша кількість прісної води на Землі - це не річки і озера, це грунтові води, які знаходяться на глибині до 1 кілометра, загальний обсяг грунтових вод становить близько 8.4 мільйонів кубічних кілометрів. Але основна маса прісної води на Землі перебуває в крижаних покривах і льодовиках, головним чином в Гренландії і полярних областях. Обсяг льодовикової води становить близько 29.2 мільйона кубічних кілометрів. На другому наведеному тут зображенні можна побачити співвідношення кількості солоної морської води і прісної води на Землі.
Показ картинки співвідношення солоної морської води і прісної води на Землі.
7. Показ учнями на карті Гренландії.
8. Фізкультхвилинка
Група «Мизяка – дизяка».
«Песенка про 5 океанов»
- Чому океанів п’ять?
9. АУДИТ. Обговорення домашнього дослідження.
Дослідження Чи треба берегти воду?
|
Місце у домашньому господарстві, де використовується вода |
Для чого використовується вода |
Кількість води, витраченої протягом доби(л) |
1 |
Ванна |
|
|
2 |
Кухня |
|
|
3 |
Квартира |
|
|
Усього в середньому літрів за добу |
- Скільки літрів води витрачає родина за добу?
-Чи можливо скоротити витрати води?
10. « Переставлянка». Робота у групі.
Поєднай частини висловів. Поясни їх значення.
Не брудни криниці,
|
доки не зникне вона. |
Де кінчається вода |
бо схочеш водиці.
|
Не знаємо, яка цінна вода |
там не буде й життя.
|
11. Дослідження океанологів. Читання тексту про природу океанів у групах за підручниками :
Група № 1 – океанологи Північного льодовитого океану
Група № 2 – океанологи Атлантичного океану
Група № 3 – океанологи Індійського океану
Група № 4 – океанологи Тихого океану
12. Презентація відповідей командирами – океанологами.
ІІІ. Підсумок уроку.
1. Продовження роботи за кластером.
Крейдою іншого кольору дописати нове про океани, що діти довідалися на уроці:
на землі 4 океани, вода солона, солоної води більше, ніж прісної, збагачує повітря киснем, дає тепло, багатий рослинний і тваринний світ, твердої матерії Землі більше, ніж води.
ІV. Домашнє завдання:
За підручником ст. 99 – 101, відповідати на запитання;
за зошитом за контурною картою «Білоччині завдання».