Урок Океани Землі. Використання технологій: «ПіснеЗнайка»

Про матеріал
Ознайомити учнів із поняттям «океани», їх розміщенням на карті півкуль і глобусі, продовжити навчати читати карту і працювати з нею, висвітлити значення океанів та використання їх багатств людиною; формувати вміння логічно міркувати, чітко висловлювати свою думку, здійснювати самоконтроль, узгоджено працювати на уроці, сприяти розвитку пам'яті, уваги, спостережливості; виховувати захоплення неповторністю й величчю природи, бережне ставлення до природних багатств.
Перегляд файлу

 

                       Мелітопольська загальноосвітня школа I-III ступінів №4

 

                             Мелітопольської міської ради Запорізької області

       

 

                               Тема. Океани Землі.

              Використання технологій: «ПіснеЗнайка»

                                                

                     C:\Users\user\Desktop\Без названия.png   

                                                                                       Виконавець:

                                                                                   учитель початкових класів

                                                                                   закладу загальної середньої освіти,

                                                                                    II категорії

                                                                                   Бублієнко Марина Юріївна

 

                                                           

 

 

 

 

                                                   Мелітополь,2019

                                             

                                                 Тема: Океани Землі.

 

Мета: ознайомити учнів із поняттям «океани», їх розміщенням на карті півкуль і глобусі, продовжити навчати читати карту і працювати з нею, висвітлити значення океанів та використання їх багатств людиною; формувати вміння логічно міркувати, чітко висловлювати свою думку, здійснювати самоконтроль, узгоджено працювати на уроці, сприяти розвитку пам'яті, уваги, спостережливості; виховувати захоплення неповторністю й величчю природи, бережне ставлення до природних багатств.

Обладнання:  Глобус, карта півкуль, контурні карти,  комп`ютер, навчальна презентація.

Тип уроку: урок-прес-конференція.

Хід уроку

І. Організація класу

Добрий день! В добрий час! Рада, діти, бачить вас! Ви почули всі дзвінок?

Діти: Так. Він покликав на урок!

Діти! В народі кажуть: Добрий гість - дому радість!

Сподіваюсь, що ви, як і я, Раді нашим гостям.

Тож повернемось до гостей,привітаємося:

                        Добрий день!

                  (Звучить фрагмент аудіо запису з комплекту «ПіснеЗнайка» і діти співають)

Піснезнайці завдяки

Ми вчимося залюбки,

Нам знання даються легко -

Нами тішаться батьки

А коли так - новий урок почнемо...

ІІ. Підсумок фенологічних спостережень

1.Вступна бесіда

   Ми всі живемо на планеті Земля, в її мальовничому куточку, який має назву  Україна.

   Яка пора року господарює на Україні? ( Весна).

   Як називається місяць? (Березень ).

   Чому? 

 Як наші предки називали березень? В Україні ж цей місяць у різні часи в народі називали зимобором, а ще передвесінням. Нині найактивніше вживається назва «березень». Багато хто асоціює назву місяця із початком руху соку у дерев - березень, березіль, березоль.

 

Дехто розуміє назву «березоль», як «злий до беріз». Адже, щоб добути солодкий березовий сік, у корі рослини роблять отвори. Після дерева хворіють, а нерідко й гинуть. Вважається також, що ця назва походить від слів «береза» і «зело» - зелень. Назву місяця, березень, виводять від слова береза ще й тому, що вона в цю пору починає квітнути. У фольклорі слово «березень» вжите рідко і переважно у найновіших творах:

 

Березень називали і каплюжником, капелюжником, крапельником, калюжником, а за швидке сніготанення і появу перших таловин – протальником. Прозивали наші предки березень і свистуном, свистунцем. А ще цей місяць – сонцегрій, весновій, вітроніс.

 

    Які зміни відбуваються в природі?

Дні стали …, а ночі …

Повітря …

Сонечко …

Переважають … дні.

Випадають опади у вигляді …

На минулому тижні сонце …

Переважала … погода.

Температура була 

Був …

Вітер …

Дні стали довшими, а ночі коротшими.

Повітря стає теплим, сонечко світить, все менше переважають похмурі дні. Випадають опади у вигляді дощу.

Вчитель:

 А я бажаю нехай проблеми та незгоди, не роблять на уроці вам погоди. Приємного всім настрою.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

« Мозковий штурм»

 Подивіться, будь ласка, на дошку. Що ви на ній бачите? (Карту півкуль, материки).

Що називають материками? (Великі ділянки суші,оточені з усіх сторін водою).

Чим материки відрізняються між собою? (Розмірами,формами земної поверхні,природою)

 Скільки материків на нашій планеті? (6 материків)

Назвіть їх (Євразія,Африка,Північна Америка,Південна Америка,Австралія,

Антрактида)
Який материк складається з двох частин?(Євразія)

Покажіть материки на карті.

Який колір на них переважає?

Який висновок з цього можна зробити? (Що більшу частину Землі займає вода).

Синім кольором позначено Світовий океан, тобто водна оболонка Землі. Світовий  океан розділений материками на частини, які називаються океанами.

 Ось такий вигляд має Світовий океан з космосу.

ІV. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми  уроку.

 А щоб підсумувати вивчене про  океани,  ми проведемо з вами прес-конференцію. Тема прес-конференції: «Океани Землі». До конференції ми заздалегідь готувалися, працювали над проектом, який носив таку ж назву «Океани Землі». План нашої конференції перед вами.

                                                        План

1.Світовий океан-виняткове творіння природи.

2.Тихий океан.

3.Атлантичний океан.

4.Індійський океан.

5.Північний Льодовитий океан.

6. Значення Світового океану.

7.Світовий океан просить допомоги.

 

 Візьмемо з собою на конференцію:

Оригінальність

Креативність

Енергійність

Активність

Наполегливість

 На прес-конференцію запрошені фахівці, науковці :

 історик ( людина, яка займається наукою про загальний розвиток того чи іншого народу, країни, або всього суспільства),

океанологи (фахівці з науки, що вивчає різні процеси та явища, які відбуваютьсяв Світовому океані),

синоптик( людина, яка займається наукою про погоду та її передбачення),

еколог - це  фахівець, який намагається пояснити, чому висихають річки, гине риба або літом випадає сніг. Він вивчає стан води, землі, повітря, з'ясовуює причини природних катаклізмів і розробляє шляхи найменшої дії людей на природу),

 міністри (вищі урядові особи, які очолюють міністерства),

представник  засобів масової інформації, а також гості.

 Я хочу нагадати всім, що успіх сьогоднішньої зустрічі залежить від кожного з вас. Особливо від «фахівців». Адже їм треба найдокладніше розповісти про океани. А від «журналіста» чекаємо цікавих запитань.

V. Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу.

1. Вступне слово вчителя

 Ми вже знаємо,що на Землі дуже багато води. Дві третини всієї поверхні Землі зайнято водою. Тому деякі дослідники вважають, що планету Земля можна було б назвати планетою Океан.

 Мільйони років тому вся поверхня нашої планети була вкрита водою. Зараз Світовий океан займає близько 71% земної поверхні. Світовий океан — це виняткове творіння природи, колиска життя на Землі, комора різноманітних ресурсів. Світовий океан — неперервна водна оболонка Землі, що оточує материки й острови.Загальна площа Світового океану становить  361 млн. км², або майже 71 % земної поверхні.У ньому зосереджено понад 1370 млн. куб. води.

 Спробуємо подивитися на проблеми Світового океану по-дорослому. Отже, починаємо нашу прес-конференцію.                           

1 кореспондент (історику).

 Я ... (прізвище, ім 'я) представляю журнал «Всесвіт». В мене запитання до історика. Скажіть,будь ласка, що люди знали про океанічні глибини в минулому?

 Історик

 Майже нічого. Бо товща вод надійно ховала дно Світового океану від людського ока. Глибини та будова дна залишалися нерозгаданими для людей впродовж віків. Стародавні греки дійшли висновку, що виміряти глибину океану так само неможливо, як і висоту неба. Спроби дістатися дна морів і океанів продовжили голландські моряки. Вони намагалися вимірювати глибину з борту корабля лотом — спеціальним приладом, що являє собою гирю, прив'язану до троса, поділеного на метри.

2- кореспондент (історику).

 Скажіть ,будь ласка, коли почали вивчати Світовий океан?

Історик

 Пройшли віки, перш ніж люди дослідили дно Світового океану. Але навіть у наш час учені більше знають про поверхню Місяця, ніж про поверхню дна Світового океану.

Першу в світі наукову експедицію з вивчення океанів здійснила в 19 столітті країна Велика Британія, яка вважалася на той час володаркою морів. Щоб здобути дані про глибину і рельєф океанічного дна, про айсберги, шторми, урагани, вченим треба було ризикувати своїм життям, потрапляючи у небезпечні  пригоди.

Вчитель.

 У нас сьогодні присутні відомі океанологи. Вони займаються досить молодою та цікавою наукою - океанологією, яка вивчає різні процеси і явища, що відбуваються в Світовому океані. Ця наука активно розвивається. Якщо люди не вивчатимуть океан, то не зможуть зберегти природу Землі.

3 -кореспондент (океанологу №2).

 Скажіть, будь ласка, на які океани поділяється Світовий океан?

Океанолог №2.

 Океан- найбільша частина Світового океану, обмежена материками. На землі умовно виділяють чотири океани: Тихий, Атлантичний, Індійський, Північний-Льодовитий. (Показує на карті півкуль).

4- кореспондент (океанологам).

В мене питання до океанологів. Скажіть, що цікавого можете розповісти про кожен з океанів?

Океанолог № 1

Найбільший - Тихий океан. Він може в собі вмістити усі материки та острови разом узяті.За це його ще називають Великим. Цей океан не омиває берегів Європи, але саме європейці дали йому таку назву. Його вперше відкрив мандрівник-португалець Фернан Магеллан у 1520 році та назвав його так тому, що коли його кораблі пливли по ньому, він був тихим-тихим.

 

 Він омиває береги більш як 50 країн світу. Через нього пролягають найважливіші транспортні шляхи, що сполучають країни Азії, Австралії та Америки. На дні Тихого океану знаходиться найглибша западина Світового океану - Маріанська, глибина якої сягає 11 022 м.

     В океані живе близько 10 тисяч видів рослин. Більшість рослин-це водорослі. На глибині 100м живуть зелені водорості,нижче-бурі,ще нижче-червоні. Тут росте ламінарія, яку в побуті називають «морською капустою». Тут росте й найдовша у світі водорость, довжина якої становить близько 60 метрів. У водах океану відомо понад 2000 видів риб. Це оселедці,сардини,скумбрія,сайра,лососі,тріска. Налічується більш як 6000 видів молюсків; мідії, устриці, кальмари, восьминоги. Він посідає перше місце в світі за виловом риби та морепродуктів. Тваринний світ Тихого океану налічує близько 100 тисяч видів. Тут водяться кити,дельфіни,тюлені, котики. На дні

Тихого океану виявлено багато родовищ нафти і газу.

Океанолог №2

 Атлантичний океан - найтепліший і найсолоніший серед океанів. Це другий за розмірами океан. Назва його пов'язана з грецьким міфом про гіганта Атланта. Він дає 35% світового вилову риби. В океані водяться: скумбрія, тріска, сардина, меч-риба,летюча риба. Відомий океан бурими  саргасовими водоростями. В ньому водяться акули,морські змії. З птахів - альбатроси,фрегати. Тут також є тюлені,котики. Як і в Тихому океані, виявлено родовища нафти та газу.

Океанолог №3

 Індійський океан за розмірами посідає третє місце. Своєю назвою зобов'язаний Індії, береги якої він омиває Він найтепліший. Має найбагатший органічний світ.У ньому є численні види риб: сардинела, тунець, скумбрія, летючі риби, скатів ,багато акул. У прибережних водах багато крабів,медуз,восьминогів. Біля берегів водяться крокодили. Великою несподіванкою є зустріч з рибою-Левом та рибою-Каменем. Цей океан відомий запасами нафти і газу. У Червоному морі виявлено поклади залізних і мідних руд.

Океанолог № 4

Найменший з океанів планети - Північний Льодовитий. Ще наприкінці минулого століття про нього майже нічого не знали. Його довго називали морем. Він називається Льодовитим, тому що більша його частина завжди вкрита кригою. Океан розташований на крайній півночі Землі, тому і названо Північним. Це найхолодніший океан. Через суворі кліматичні умови життя в океані бідне. У товщі води океану живуть мікроорганізми.

Серед рослин найвідоміші - фукус, морська трава-зостера. В ньому налічується тільки 150 видів риб. Риба - головна пожива для морських ссавців - тюленів, моржів, білих ведмедів. На скелястих берегах птахи (чайки, гаги, баклани) утворюють масові гніздування «пташині базари». Тут трапляється найбільша медуза - ціанея, яка в діаметрі сягає 2 метри, а щупальця її витягуються до 20 метрів.

 

Фізкультхвилинка руховка з ПіснеЗнайкою

 Пригадаймо наші слова з ПіснеЗнайки і трохи порухаємося, відпочинемо.

                 (звучить відеозапис «Всесвіт», «Сонце»)

 

4- кореспондент (синоптику).

 Скажіть, будь ласка, як Світовий океан впливає на погоду?

Синоптик

Україна розташована далеко від океану. Але він все одно впливає на її клімат. Кожен із нас щодня цікавиться погодою. За все це відповідає Світовий океан. Вода, яка випадає на землю у вигляді дощу та снігу, випаровується з його поверхні. Світовий океан ніби паровий котел, що нагрівається сонцем, накопичує і тепло, і вологу на Землі. Цю вологу вітри розносять по всій планеті у вигляді хмар.

 Отже, виходить, що саме Світовий океан створює погоду. Якби на Землі не було Світового океану, то в Україні був би такий же клімат, як в Арктиці. Не росли б дерева, не цвіли сади, а літо було б таке холодне, як зима.

5- кореспондент (міністру водних ресурсів).

Скажіть, будь ласка, що дає людям Світовий океан?

Міністр водних ресурсів

 Крім того, що Світовий океан створює погоду, він ще нас і годує. Океани дають нам продукти харчування: рибу, морську капусту, водорості, з- яких добувають йод, бром, солі калію, одержують добрива. Вода - основа всіх живих організмів. Понад 2 млн. суден під прапорами різних держав борознять моря і океани у пошуках риби. Щороку її добувають близько 52 млн. тонн. Океани і моря дають чимало кисню, яким ми дихаємо. Океан давно став зручним водним шляхом, який пов'язує між собою материки та країни. Цим водним шляхом сотні тисяч суден перевозять пасажирів та різноманітні вантажі з материка на материк.

6- кореспондент (міністру з питань охорони навколишнього середовища).

Скажіть,будь ласка,чим люди наносять шкоду Світовому океану?

Міністр з питань охорони навколишнього середовища

 Світовий океан дуже багатий скарбами. Проте його багатства людство використовує, на жаль, не по-господарському. Так, у ньому зменшилася кількість морського окуня, камбали та іншої риби. Тваринний і рослинний світ океану дуже потерпає від забруднення. Щороку численні підприємства зливають в океан води, які містять тисячі тонн свинцю, ртуті, радіоактивних відходів, дуже шкідливих не тільки для риби, а й для тих, хто її споживає. Та найбільше забруднюється океан нафтою.

Крім аварій танкерів, щорічно в Світовий океан потрапляє до 10 млн. тонн нафти: з нафтопереробних заводів, під час видобування нафти з морського дна. Нафта вкриває поверхню Світового океану тонкою плівкою. Особливо забруднений Атлантичний океан у  зв'язку з цим перед людством стоїть важливе завдання: не допускати

забруднення морських та океанічних просторів і зберігати їх рибні

багатства від хижацького винищення.

7- кореспондент (експертам)

 Отже, Світовий океан просить допомоги. Що ж треба робити людям, щоб зберегти багатства Світового океану?

Еколог

  По-перше, треба економне використовувати воду.

  По-друге, не засмічувати морські та океанічні простори, вивозити сміття на сміттєсховища. Забруднена вода не придатна для використання.

  Уникати обробки полів отрутохімікатами.

  Зберігати рибні багатства від хижацького винищення.

  Забороняти вилив стічних вод із заводів, фабрик, тваринницьких ферм, щоб не забруднювати воду. Забруднена вода - шкідлива для всього

живого.

 Будувати очисні споруди, фільтрувати використану воду.

 Попереджувати стік нафтопродуктів з танкерів, що потерпіли аварію. Насаджувати водоохоронні ліси.

VI. Узагальнення та систематизація знань учнів.

1.  Загадки

 

 

 

2. Гра «Знайди зайве»

 

 

3. Тести

1. Найменший океан …(Північний Льодовитий океан)

2. У місцях, де океан врізається в сушу утворюється …(море)

3. На глобусі переважає ___________________ колір.(синій)

4. Який океан омиває Євразію? (всі 4)

5. Яка тварина є найбільщою в океані і на Землі? (кит)

6. Найбільший океан…(Тихий океан)

7. Який материк омивається чотирма океанами…(Євразія)

8. Океан, що розділяє Африку і Австралію…(Індійський океан)

 

9. Океан, названий на честь міфічного героя…(Атлантичний океан)

10. Найглибший океан…(Тихий океан)

11. Найхолодніший океан…(Північний Льодовитий океан)

12. Океан, який не підтверджує свою назву…(Тихий океан)

VII. Підсумок уроку

 Чи  сподобався вам урок?  Чим?

 Про що ви почули вперше?

 За що ви можете похвалити себе сьогодні на уроці?

 Хто, на вашу думку, був найбільш активним на уроці і заслуговує на оцінку?

 Я дякую вам за співпрацю на уроці. Ви молодці. Поплескайте собі в додоньки.

Бережімо ріки, бережімо води.

Бережімо океани: чистоту їх і природу.

Бережімо їх рослинки і найменшії тваринки,

Бо ми всі – природи рідної частинки.

Всі ви, діти, молодці,              Гарно працювали!

Але дзвоник пролунав.             Він мені і вам сказав,

Що урок вже час кінчати,      Треба йти відпочивати.

Шановні гості!                       Спасибі, що знайшли час

І прийшли на урок до нас.       Якщо буде ваша ласка,

То приходьте до нас ще,Будь ласка!

Молодці ви гарно попрацювали, я всім дякую за урок, за ваше старання та наполегливість.

А закінчимо урок ми  піснею про Землю………

Звучить аудіозапис «Всесвіт»

Ми люди, тож мусимо жити у згоді,

Любить, берегти все живе у природі,

Щоб вдячно промовити знову і знову –

О , Земле велична, о Земле чудова!

 

VIII. Домашнє завдання.

 Знайти цікаву інформацію про океани.

 

 

                                    

docx
Додано
27 жовтня 2021
Переглядів
1193
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку