Урок з природознавства "Рослинний і тваринний світ Африки"

Про матеріал
Мета уроку створити сприятливі умови для ознайомлення учнів з рослинним і тваринним світом Африки. Сприяти вмінню досліджувати навколишнє середовище, знаходити в матеріалах уроку необхідну інформацію з певних питань. Поглиблювати навички усного рахунку і математичних дій, розв`язування задач. Розвивати вміння працювати з додатковою літературою, Інтернет-ресурсами, складати інтелект-карту: розвивати зв`язне мовлення та кругозір учнів. Стимулювати бережливе ставлення учнів до природи материків.
Перегляд файлу

Рослинний і тваринний світ Африки

 

Тема: «Рослинний і тваринний світ Африки».

Мета: створити сприятливі умови для ознайомлення учнів з рослинним і тваринним світом Африки. Сприяти вмінню досліджувати навколишнє середовище, знаходити в матеріалах уроку необхідну інформацію з певних питань. Поглиблювати навички усного рахунку і математичних дій, розв`язування задач. Розвивати вміння працювати з додатковою літературою, Інтернет-ресурсами, складати інтелект-карту: розвивати зв`язне мовлення та кругозір учнів. Стимулювати бережливе ставлення учнів до природи материків.

Очікувані результати:

  • визначати істотні ознаки пристосування рослин і тварин у різних зонах Африки;
  • порівнювати рослинний і тваринний світ природних зон Африки;
  • раціонально розділяти свій робочий час, звітуючи у групах;
  • аргументовано доводити свою думку, спираючись на засоби візуалізації;
  • співпрацювати у групах/парах;
  • робити висновок про екологію природних зон Африки.

Обладнання:

  • звуки природи;
  • відео рослин і тварин Африки;
  • інтелект-карта, аркуші для інтелект-карти;
  • зображення тварин і рослин різних природних зон Африки.

 

Хід уроку:

І Організаційні моменти

 

Вчитель:

Продзвенів уже дзвінок,

всіх покликав на урок.

До уроку приготуйтесь,

на роботу налаштуйтесь.

Будемо активно працювати

й нові знання про рослинний і тваринний світ Африки здобувати.

 

ІІ Актуалізація опорних знань

Бліц-опитування (діти відповідають за допомого карток)

  •                 Африка це:
  1.               Перший за величиною материк
  2.               Другий за величиною материк
  3.               Третій за величиною материк
  •                 Африка – найспекотніший континент тому, що
  1.               Знаходиться біля материка Євразія
  2.               Майже посередині його перетинає екватор
  3.               В ньому є пустеля Сахара
  •                 Материк омивається водами:
  1.               Атлантичного, Індійського океанів та Чорного моря
  2.               Атлантичного, Тихого океанів та Середземного моря
  3.               Атлантичного, Індійського океанів та Середземного моря
  •                 На території Африки розміщена найбільша пустеля:
  1.               Сахара
  2.               Мадагаскар
  3.               Ніл
  •                 Найдовша річка світу, яка знаходиться на території Африки:
  1.               Дніпро
  2.               Конго
  3.               Ніл

Прийом «Картографічна розминка». 

  • Показати на карті острів Мадагаскар.
  • материк Африка;
  • річку Ніл;
  • гори;
  • найвищу точку Африки – гору Кіліманджаро (5895 м);
  • пустелю Сахару;
  • річку Ніл;
  • річку Конго;
  • океани, які омивають материк;
  • озеро Вікторія.

 

Математична хвилинка

Порівняти висоту Евереста і висоту Кіліманджаро

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. 

- Знання географічного положення та особливостей рельєфу Африки дають можливість визначити загальні особливості клімату материка.

Який же рослинний та тваринний світ знаходиться на території Африки, ви дізнаєтесь сьогодні на уроці

ІІІ Основна частина

Повідомлення теми уроку («Рослинний і тваринний світ Африки»)

Пустеля Сахара (показ на карті півкуль)

- Пустеля Сахара — унікальне місце. Дивовижно, наскільки вміло люди, тварини та рослини пристосувалися до життя в умовах постійної спеки, засухи та майже повної відсутності води!

 Пропоную прогулятися безмежними пісковими просторами Сахари та дізнатися багато нового про цю таємничу пустелю. 

Площа пустелі Сахари в Африці трохи менша Сполучених Штатів Америки. Раніше це місце було дуже родючим, але з плином часу і мінливими погодними умовами перетворилося на пустелю.

Сахара — найбільша пустеля на Землі і займає 30 % площі всієї Африки.

А чи знаєте ви, що «Сахара» в перекладі з арабської мови означає «пустеля»?

 Місцеві жителі ще називають її «Морем без води», адже 5 – 10 тис. років назад тут було багато озер, рік і тропічних лісів.

Де-не-де в пустелі можна зустріти оазиси — водойми з розкішною зеленою рослинністю навкруги. Саме тут і влаштовують села, а іноді будують цілі міста. Щороку кількість оазисів невпинно зменшується.

Середньодобова температура в пустелі +40°C, проте вдень пісок іноді прогрівається і до +80 °C. А вночі температура може різко впасти до -15.

дощ у Сахарі — дуже рідкісне свято. Натомість часті піщані бурі, викликані гарячими пустельними вітрами. Тільки уявіть собі, перехід через пустелю і назад займав півтора року!

Тваринний світ Сахари налічує 4000 видів.

Верблюди можуть прожити без води цілих дві неділі, а без їжі до місяця. Ці дивовижні тварини відчувають запах вологи ще за 50 км та за один раз можуть випити близько 100 літрів води.

Піщаний кіт — найменший представник диких кішок. Довжина тіла — всього 65 – 90 см, 40 % якої займає хвіст. Ці малюки ведуть нічний спосіб життя, рятуючись від денної спеки в норах.

Ще один яскравий представник фауни Сахари — ефіопський їжак. До речі, він може обходитись без їжі до 2,5 місяців.

Крихітка фенек — найменша лисичка в світі теж мешкає в Сахарі.

Ось такі вони, таємниці пустелі Сахари

4. Розповідь (Слайди 22-30)

Чотири з п’яти найбільш швидконогих видів тварин живуть в Африці: гепард, антилопа гну та Томпсона, та лев. Всі вони можуть бігати зі швидкістю більше 80 км/год, а гепард може розвинути швидкість до 112 км/год.

 Африка є домом і для найбільшої «сухопутної» тварини. Африканський слон може досягати ваги від 6 до 7 тонн.

5. Фізкульхвилинка Африка (Слайд 31)

6. Робота із підручником с.66-68. Розділ Вологі тропічні ліси. (Слайд 32)

Аналіз змісту прочитаного

  • Де розташовані вологі тропічні ліси?
  • Чого немає у вологих тропічних лісах Африки?
  • Які умовам потрібні для росту рослин?
  • Які рослини ростуть у вологому тропічному лісі Африки?
  • Назвати тварин – мешканців вологих тропічних лісів.
  • Як пристосувалися тварини до життя у вологих тропічних лісах?

7. Розповідь вчителя про Савани (показ на мапі). (Слайди 33-35)

  • Роздивіться на карті, де в Африці знаходяться Савани.

Розпечена від жару
Пустельна Сахара.
Зате серед савани –
Слони і мавпи,
Леви, зебри і жирафики
Гуляють в спекотній ... (Африці.)

Савана, від іспанського слова «Сабана», що означає дика, первісна рівнина.  В Африці величезні території (майже 40 % площі) займають савани. Це безкраї трав’янисті території, подібні до наших степів. У савані існує два сезони – період дощів (літній) та сухий (зимовий). Для саван характерні дві пори року: суха і волога.

Ближче до екватора – дощовий сезон довший (9 місяців ), до тропіків – коротший (до 3 місяці).

Ґрунти саван мають великий вміст перегною, оскільки існує сухий період – рештки рослин розкладаються повільно.

Рослинність напівпустель розрізняється за видовим складом в північній і південній півкулях. У північній поверхня покрита рідкими заростями колючих чагарників і невеликих дерев, головним чином акацій і тамарисків, що мають дрібне сірувато-зелене листя. Між ними ростуть тверді багаторічні дерновинні злаки.

  • Найбільша тварина у савані? (Африканський слон найбільша тварина на суші. Його маса - 5 т, зріст – 3,5 м, а довжина тулуба до 5 м.
  • Навіщо слонові хобот? (Хобот слона виконує найрізноманітнішу роботу. Головне – це їжа. Слон зриває хоботом траву і листя. Також він може набирати в хобот воду, яку потім п’є або виливає на себе. Хобот – це і ніс слона, який він піднімає догори, нюхаючи повітря. Ще хобот допомагає слонисі піклуватися про слоненя.)
  • Жирафи – найвищі тварини на Землі? (Їх зріст досягає 6 м. Не дивлячись на незграбний вигляд, вони бігають швидше коней. Вони і справді, начебто зібрані із запасних частин: голова і тулуб взяті у коня, ноги – у антилопи, шия – верблюда і, нарешті, плямисту шкуру, напевно, леопард позичив.)
  • Навіщо зебрам смужки? (Смугаста зебра здається дуже помітною. Але коли зебр багато, їх смужки заважають хижаку намітити собі жертву – окремі тварини не виділяються  серед інших.)
  • Хто з тварин вважається найсильнішим та найзагрозливішим? (Серед них найсильніший і найгрізніший – лев, а також гепарди, шакали, гієни. Для багатьох тварин і людини неабияку небезпеку становлять крокодили. Найбільші з них – нільські, завдовжки до 5 – 6 м.)
  • Який найбільший птах Африки? (Африканський страус – зріст до 3 м, маса до 90 кг. Яйце важить стільки, скільки важить 40 курячих. Вони охороняють пасовища.)
  • Птахи Африки. (Марабу, пелікани, фламінго, чаплі, які на берегах річок і озер утворюють величезні пташині колонії.)
  • Багатство тваринного світу саван унікальне. Багато цікавого ми дізналися про рослинний та тваринний світ Африки. 

 

Демонстрація презентації за темою уроку

Практична вправа на балансирі «Розгадай загадки»

  • Я маленька, зелененька,

Дуже спритна і гарненька.

Як за хвіст мене піймати,

Можу я його віддати. (Ящірка)

 

  • У воді плаває,

По землі ходить,

А з хатини не виходить.

Живе спокійно, не спішить,

Вона ніколи не біжить.

Під панцирем без страх,

Гуляє... (Черепаха)

          В`ється стрічка невеличка,

Де пісочок, де травичка.

Ви її не зачіпайте,

Стороною оминайте. (Змія)

  Дуже товсті ноги маю,

Тихо їх переставляю.

 Височезний я на зріст,

 Біля рота маю хвіст!   (Слон)

Величезний цей хижак

На людей наводить жах.

 Проживає в річці Ніл

 Небезпечний ..     (Крокодил)

Він незграбний і товстий,

 Завжди він чомусь сумний.

А на лобі в нього ріг,

 Ця тварина …     (Носоріг).

  Вушка ріжками стирчать,

Довгі ніжки кудись мчать.

 Ці тварини – вищі всіх

В Африці всі знають їх!   (Жирафи).

        Баули важкі і всякий люд
          Возить по Африці двогорбий (Верблюд)

 

Фізкультхвилинка

Дітям даються усні приклади. Після чого учні мають порахувати математичні завдання і виконати фізичні вправи стільки разів, скільки отримали у відповіді:

 

Скільки разів присісти? 9*6-50=

Скільки разів стрибнути? 1200:100-2=

Скільки разів підняти руки вгору і опустити? 160:40:10=

Скільки разів плеснути в долоні? (350-300):10=

Робота в парах

На партах розкладені конверти з написаними прикметниками, які описують конкретну тварину. В конверті знаходяться зображення 3-х тварин. З них треба вибрати описаного звіря.

         

         Великий

Сірий

Вухастий                 (Слон/Ведмідь/Кабан)

Довгоносий

Ікластий

 

Висока

Плямиста                 (Жирафа/Корова/Кінь)

Довгошия

Травоїдна

 

Гривастий

Хижий                      (Лев/Кіт/Кінь)

Жовтий

Могутній

 

Водопланий

Хижий                      (Крокодил/Акула/Варан)

Зубастий

Довгохвостий

 

Сірий

Важкий                       (Носоріг/Слон/Олень)

Рогатий

Маленьковухий

 

Математична хвилинка

На дошці описана умова задачі, вирішивши яку діти отримають інформацію про вагу таких тварин: слон, лев, білий носоріг.

Умова: Слон, лев і білий носоріг важать разом 8490 кг. Слон і лев разом важать 6190 кг. А лев і носоріг разом мають масу 2490 кг. Скільки важить окремо кожен звір Савани?

Відповідь: слон – 6000 кг, лев – 190 кг, носоріг – 2300 кг.

 

 

 

 

 

Колективна робота 

На заготовленій карті Африки діти розташовують тварин відповідно до географічного проживання запропонованих звірів: пустеля, вологі тропічні ліси, савана.

  1. Робота з підручником, бесіда з метою формування уявлення про вплив людей на природу Африки.

— Прочитайте текст у підручнику про вплив людини на природу Африки.

— Якою господарською діяльністю займаються люди в Африці?

     — Як господарська діяльність людини вплинула на природу Африки? Наведіть приклади, які заходи вживає людина для охорони природи в Африці.

5. Робота в групах.

І група. До назви материка

- Африка знайдіть тільки правильні твердження.

 - Омивається двома океанами

- Омивається Північним Льодовитим океаном

 - Другий за розміром материк

- Омивається Тихим та Індійським океанами

- Найвіддаленіший материк

 - Третій за величиною материк

- Баобаб, фінікова пальма, ліана

- Знаходиться у східній півкулі

 - Найменший континент

 - Цей материк схожий на трикутник

 - Цей материк - «безлюдний континент»

- Знаходиться найглибше озеро світу

- Білий ведмідь, морж, північний олень

- Найбільший за розміром материк

 - Зебри, жирафи, слони, антилопи, буйволи

 - Найменший материк

 - Знаходиться в західній півкулі

- Омивається Тихим океаном

- На узбережжі морів і океанів живуть пінгвіни

 - Омивається всіма океанами

- Цей материк розташований у двох півкулях

 - Найтепліший континент

- Омивається трьома океанами

 

6. Гра «вірю –не вірю»

- Висота дерев у Африці досягає 16-поверхового будинку.

 - В африканських степах пасуться зебри, жирафи, слони, антилопи, буйволи.

- В Африці живе страус ему – найнижчий птах і найкращий бігун.

 - У річках Ніл, Конго, Лімпопо живуть величезні крокодили.

ІV Підсумок уроку

 

V Домашнє завдання      опрацювати стор. 65 -70  відповідати на запитання Для допитливих :використовуючи різні джерела інформації, підготуй повідомлення про рослину або тварину, яку можна побачитилише в Африці.

 

docx
Додано
28 жовтня 2021
Переглядів
1927
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку