Хімія, 8 клас
Тема: Оксиди: Поширеність у природі та використання оксидів. Вплив на довкілля і здоров’я людини.
Кубенко Вікторія Олегівна
Очікувані результати: учні дають назви оксидам, розрізняють несолетворні й солетворні (кислотні, основні, амфотерні) оксиди, встановлюють зв’язок між типами кристалічних граток оксидів та їх властивостями, описують поширення оксидів в природі, висловлюють судження про роль оксидів у побуті та для здоров’я людини.
Обладнання
Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, комп’ютер, таблиця розчинності кислот, основ і солей у воді, зразки оксидів як демонстраційний матеріал
Базові поняття та терміни
Оксиди, кислотний залишок, фізичні властивості, солетвірні та несолетвірні оксиди.
Регламент уроку
Хід уроку
І.Вступна частина
З метою перевірки домашнього завдання та актуалізації опорних знань, вчитель пропонує написати графічний диктант. Кожна позитивна відповідь позначаються V, негативна –. Вчитель диктує (2 хвилини), паралельно кожне із запитань диктанту почергово з’являється на слайді, що проектується на екран:
Контроль здійснюється у формі взаємоперевірки за правильними відповідями, що з’являються на слайді.
По завершенні роботи вчитель пропонує обговорити:
Вчитель попереджає, що в ході уроку буде здійснюватись поурочне оцінювання.
З метою створення мотивації в учнів, вчитель пропонує пригадати те, що вони вже знають про оксиди , подумати про що б хотіли дізнатись більше та заповнити перші дві колонки у таблиці, накресленій на дошці. Ця робота має зайняти не більше, ніж 5 хв.
Знаємо |
Хочемо дізнатись |
Дізнались |
Записи учнів можуть мати, наприклад, такий вигляд.
Знаємо |
Хочемо дізнатись |
Дізнались |
Визначення оксидів Формули оксидів Назви оксидів Фізичні властивості
|
Де у природі є оксиди? Наскільки оксиди необхідні людині? Чи шкідливі оксиди? Як їх використовують? Які ще бувають оксиди, крім мені відомих? |
|
Після виконання завдання учитель представляє тему уроку та його очікувані результати.
Вода, пісок, газ вуглекислий,
Ще чадний газ або сірчистий.
Два елемента є в усіх
І Оксиген один із них.
І треба знати вже усім
Що мова йде тут про ……….? (оксид)
ІІ.Основна частина
Вчитель демонструє слайди презентації із зображенням різноманітних оксидів за категоріями: солетвірні (кислотні, основні, амфотерні) та несолетвірні.
Після перегляду запрошує учнів до роботи з текстом підручника «Поширеність оксидів у природі. Використання оксидів» з використанням методу маркування (Григорович О.В. Хімія: підруч. для 8 кл. загальноосвіт. навч. закл. – Х.: Ранок, 2016. – 256 с.). Учні, читаючи увесь текст параграфа, мають знайти у ньому інформацію, яка, на їх думку, повідомлена 1)геологами, 2)географами, 3)технологами харчового виробництва, 4)будівельниками, 5)лікарями, 6)фермерами. Вони можуть використати наступні позначки: геологи - ↓ , географи - Ө, технологи харчового виробництва - ☺, будівельники - ∆, лікарі - +, фермери - ☼.
Роботу можна організувати по рядах - кожен ряд учнів виконує окреме завдання та маркує текст своїми позначками (до 7 хв.).
Після завершення роботи учні презентують знайдену ними відповідну інформацію, коротко повідомляючи її класу та доповнюючи один одного ( до 10 хв.)
Потім вчитель пропонує роботу в парах. Встановіть відповідність. (5 хв)
1. Н2О А) виробництво скла.
2.Al2O3 В) виготовлення лікарських препаратів.
3. SiO2 Д) роса
4. CO2 Е) утворюється при вивержені вулканів.
5. SO2 Ж) для обробки металевих поверхонь.
6. NO2 И) бере участь у процесі фотосинтезу.
7. Fe2O3 О) причина виникнення кислотних дощів.
8. СаО Т) виготовлення феромагнітних покриттів.
9. MgО Ц) основа для виготовлення білої фарби.
10. ZnO Я) виробництво вапна.
Відповідь: 1-Д; 2-Ж; 3-А; 4-И; 5-Е; 6-О; 7-Т; 8-Я; 9-В; 10-Ц.
Гра “Шифрувальник”. Необхідно якнайшвидше розшифрувати вираз про найпоширеніший оксид. Принцип шифрування – кожна цифра означає букву. Використайте для цього відповідь з попереднього завдання.
9 6 1 3 – 10 5 24778!
Відповідь: Вода – це життя!
Прийом «Міжпредметні зв’язки» (5 хв)
Завдання. Використовуючи атлас України (мінерально-сировинні ресурси) нанесіть на контурну карту місцезнаходження родовищ Al2O3, Fe2O3, ТіО2.
Після обговорення учні роблять записи у третій колонці таблиці «Дізнались», спочатку записуючи відповіді на запитання, що «хотіли дізнатись», а потім, що ще дізнались.
ІІІ.Заключна частина
Вчитель виводить на екран слайди презентації із зображеннями кольорових капелюхів за методом «Мислячі капелюшки Де Боно» та запитаннями, які кожен з них символізує:
|
Білий капелюх
Об’єктивні факти:
|
|
Жовтий капелюх
Позитив: |
|
Червоний капелюх
Емоції, почуття: Які відкриття я зробив(ла)? |
|
Чорний капелюх
Негатив:
Критика? Небезпека? |
|
Блакитний капелюх
Процес, підсумок, висновок: Знання з яких предметів використовували? |
|
Зелений капелюх
Творчість: |
Далі вчитель виставляє оцінки за роботу на уроці з поясненням (сумуючи бали, отримані учнями на різних етапах уроку).
Домашнє завдання