Урок "Оксиди: Поширеність у природі та використання оксидів. Вплив на довкілля і здоров’я людини"

Про матеріал
Очікувані результати: учні дають назви оксидам, розрізняють несолетворні й солетворні (кислотні, основні, амфотерні) оксиди, встановлюють зв’язок між типами кристалічних граток оксидів та їх властивостями, описують поширення оксидів в природі, висловлюють судження про роль оксидів у побуті та для здоров’я людини. Розвиток критичного мислення на уроках хімії.
Перегляд файлу

Хімія, 8 клас

Тема: Оксиди: Поширеність у природі та використання оксидів. Вплив на довкілля і здоров’я людини.

 

Кубенко Вікторія Олегівна

 

Очікувані результати: учні дають назви оксидам, розрізняють несолетворні й солетворні (кислотні, основні, амфотерні) оксиди, встановлюють зв’язок між типами кристалічних граток оксидів та їх властивостями, описують поширення оксидів в природі, висловлюють судження про роль оксидів у побуті та для здоров’я людини.

 

Обладнання

      Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, комп’ютер, таблиця розчинності кислот, основ і солей у воді, зразки оксидів як демонстраційний матеріал

 

Базові поняття та терміни

Оксиди, кислотний залишок, фізичні властивості, солетвірні   та несолетвірні оксиди.

 

Регламент уроку

  1. Вступна частина  7-10 хв.
  2. Основна частина – до 30 хв.
  3. Заключна частина –  5-8 хв.

Хід уроку

І.Вступна частина

З метою перевірки домашнього завдання та актуалізації опорних знань, вчитель пропонує написати графічний диктант. Кожна позитивна відповідь позначаються V, негативна –. Вчитель диктує (2 хвилини), паралельно кожне із запитань диктанту почергово з’являється на слайді, що проектується на екран:

  1. Оксиди – це складні речовини, які складаються з атомів двох хімічних елементів, один з яких - Оксиген (V).
  2. Оксиди – це бінарні сполуки (V).
  3. КОН – це оксид (–).
  4. MgO – це магній оксид(V).
  5. Солетвірні оксиди – це оксиди, яким не відповідає ані кислота, ані основа  (–).
  6.  SO3, CO2, NO2 – солетвірні оксиди(V).
  7. MgO, CaO –амфотерні оксиди (–).
  8. Амфотерні оксиди – це оксиди , що виявляють властивості як кислотних, так і основних оксидів (V).
  9. Основні оксиди- це оксиди, яким відповідають основні або кислотні сполуки (V).
  10. Кислотні оксиди-це оксиди, гідрати яких є кислотами (V).
  11. Всі оксиди розчинні у воді (–).
  12. Валентність Оксигену у оксидах завжди  ІІ (V).

 

Контроль здійснюється у формі взаємоперевірки за правильними відповідями, що з’являються на слайді.

По завершенні роботи вчитель пропонує обговорити:

  • які питання викликали труднощі?
  • Яка, на вашу  думку, причина такої помилки?

Вчитель попереджає, що в ході уроку буде здійснюватись поурочне оцінювання.

З метою створення мотивації в учнів, вчитель пропонує пригадати те, що вони вже знають про оксиди , подумати про що б хотіли дізнатись більше та заповнити  перші дві колонки у таблиці, накресленій на дошці.  Ця робота має зайняти не більше, ніж  5 хв.

 

Знаємо

Хочемо дізнатись

Дізнались

Записи учнів можуть мати, наприклад, такий вигляд.

 

Знаємо

Хочемо дізнатись

Дізнались

Визначення оксидів

Формули оксидів

Назви оксидів

Фізичні властивості

 

Де у природі є оксиди?

Наскільки оксиди необхідні людині?

Чи шкідливі оксиди?

Як їх використовують?

Які ще бувають оксиди, крім мені відомих?

 

 

Після виконання завдання учитель представляє тему уроку та його очікувані результати.

Вода, пісок, газ вуглекислий,

Ще чадний газ або сірчистий.

Два елемента є в усіх

І Оксиген один із них.

І треба знати вже усім

Що мова йде тут про ……….? (оксид)

 

 

 

 

ІІ.Основна  частина

 Вчитель демонструє слайди презентації із зображенням різноманітних оксидів за категоріями: солетвірні (кислотні, основні, амфотерні) та несолетвірні.

Після перегляду запрошує учнів до роботи з текстом підручника «Поширеність оксидів у природі. Використання оксидів» з використанням методу маркування (Григорович О.В. Хімія: підруч. для 8 кл. загальноосвіт. навч. закл. – Х.: Ранок, 2016. – 256 с.). Учні, читаючи увесь текст параграфа, мають знайти у ньому інформацію, яка, на їх думку, повідомлена 1)геологами, 2)географами, 3)технологами харчового виробництва, 4)будівельниками, 5)лікарями, 6)фермерами. Вони можуть використати наступні позначки: геологи - ↓ , географи - Ө, технологи харчового виробництва - , будівельники - ∆, лікарі - +, фермери - ☼. 

Роботу можна організувати по рядах - кожен ряд учнів виконує окреме завдання та маркує текст своїми позначками  (до 7 хв.).

Після завершення роботи учні презентують знайдену ними відповідну інформацію, коротко повідомляючи її класу та доповнюючи один одного ( до 10 хв.)

Потім вчитель пропонує роботу  в парах. Встановіть відповідність.  (5 хв)

 

1. Н2О                                          А) виробництво скла.

2.Al2O3                                         В) виготовлення лікарських препаратів.

3. SiO2                                                      Д) роса

4. CO2                                                                  Е) утворюється при вивержені вулканів.

5. SO2                                                                  Ж) для обробки металевих поверхонь.

6. NO2                                           И) бере участь у процесі фотосинтезу.

7. Fe2O3                                                  О) причина виникнення кислотних дощів.

8. СаО                                           Т) виготовлення феромагнітних покриттів.

9. MgО                                 Ц) основа для виготовлення білої фарби.

10. ZnO Я) виробництво вапна.

 

Відповідь: 1-Д; 2-Ж; 3-А; 4-И; 5-Е; 6-О; 7-Т; 8-Я; 9-В; 10-Ц.

Гра “Шифрувальник”. Необхідно якнайшвидше розшифрувати вираз про найпоширеніший оксид. Принцип шифрування – кожна цифра означає букву. Використайте для цього відповідь з попереднього завдання.

9 6 1 3 – 10 5   24778!

Відповідь: Вода – це життя!

 

        Прийом «Міжпредметні зв’язки» (5 хв)

Завдання. Використовуючи атлас України (мінерально-сировинні ресурси) нанесіть на контурну карту місцезнаходження родовищ Al2O3, Fe2O3, ТіО2.

     Після обговорення учні роблять записи у третій колонці таблиці «Дізнались», спочатку записуючи відповіді на запитання, що «хотіли дізнатись», а потім, що ще дізнались.

 

ІІІ.Заключна частина

Вчитель виводить на  екран слайди презентації із зображеннями кольорових капелюхів за методом «Мислячі капелюшки Де Боно» та запитаннями, які кожен з них символізує:

 

 

 

 

Білий капелюх

Об’єктивні факти:
Що повинні були зробити?
Що робили? Як ми це робили?

 

 

 

 

Жовтий капелюх

Позитив:
Що зробили добре? Що було просто зробити?

 

Червоний капелюх

Емоції, почуття:
Що мені сподобалось і чому?

Які відкриття я зробив(ла)?

 

 

 

Чорний капелюх

Негатив:
Що не вдалося? У чому була складність?
У чому можна помилитись?

Критика? Небезпека?
 

 

Блакитний капелюх

Процес, підсумок, висновок:
Чого ми насправді навчилися?

Знання з яких предметів використовували?

  

 

 

Зелений капелюх

Творчість:
З’явились нові ідеї? Як їх можна використати? Гіпотези , припущення.

 

Далі  вчитель виставляє оцінки за роботу на уроці з поясненням (сумуючи бали, отримані учнями на різних етапах уроку).

Домашнє завдання

  • Повторити матеріал § 29.  Григорович О.В. Хімія: підруч. для 8 кл. загальноосвіт. навч. закл. – Х.: Ранок, 2016. – 256 с.).
  • Підготувати  власні проекти «Різноманітність та використання оксидів» у вигляді презентації, буклету, малюнка, казки тощо, використовуючи додаткові джерела інформації. Необхідно звернути увагу на галузі використання, не висвітлені у підручнику, або доповнити наведені у підручнику факти.

 

 

 

 

 

 

 

 


 

docx
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
5 жовтня 2021
Переглядів
1345
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку