Урок української літератури для 7 класу
Тема: Олекса Стороженко.»Скарб».Гумористичне зображення головного героя.Скарб як узагальнений образ щастя.Повчальний характер оповідання.
Мета:
навчальна: продовжити опрацювання ідейно-художнього змісту оповідання,дослідити коло морально-етичних проблем та особливості зображення головного героя;розкрити символічне значення образу-скарбу;з’ясувати повчальний характер оповідання;
розвивальна: розвивати культуру зв’язного мовлення;логічне мислення,вміння грамотно висловлювати власні думки;співставляти,робити висновки;виховна:
виховувати шанобливе ставлення до праці і зневагу до ледарів, виховувати пошану до українських звичаїв та традицій.
Тип уроку: засвоєння знань,умінь та навичок.
Хід уроку:
Наше щастя чи нещастя залежить від нас самих.
Мішель де Монтень.
l.Оргмомент.
Вітання з учнями (емоційне налаштування).
ll.Оголошення теми та мети уроку.
Зазвичай, починаючи урок,я питаю у вас,чи прочитали ви твір і чи готові працювати,але сьогодні ми поговоримо про те, чого всі прагнуть мати і в кожного воно своє.Послухайте притчу:
Зліпив Бог із глини людину і залишився в нього невеличкий шматочок.Покрутив його в руках і спитав:
-Що ж тобі ще зліпити,людино?
Людина подумала й промовила:
-Зліпи мені щастя!
Але Бог,хоча й створив увесь світ,не знав,що таке щастя.Дав він людині глину і сказав:
-Зліпи сама своє щастя!
І з тих пір кожна людина ліпить,що може.
Чи замислювались ви колись над тим,що таке щастя?Чи можна говорити про якесь загальне,єдине тлумачення слова «щастя»?Напевне,що-ні.Адже скільки людей-стільки й думок.На це непросте запитання намагаються відповісти багато письменників різних епох і народів.Воно вічне.Бо існуватиме,поки є люди.Чи був щасливий герой оповідання Павлусь?Яку думку прагнув донести читачам автор,поміркуємо сьогодні на уроці.
«Асоціативний кущ».
Які асоціації виникають у вашій учнів,коли ви чуєте слово щастя?
Запишіть,будь ласка,в зошити тему та епіграф до сьогоднішнього уроку.Слова відомого французького письменника допоможуть розкрити зміст нашого уроку.
III.Актуалізація опорних знань.
Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».
-Що таке оповідання?
-Хто є головним персонажем оповідання?
-Якими були батьки Павлуся?
-Як мати ставилася до свого єдиного синочка?
-Через що мати нікуди не пускала Павлуся?
-Як реагував батько щодо надмірних пестощів жінки до сина?
-Опишіть Павлуся,застосовуючи текст твору.
-Що мати вважала щастям для свого сина?
-Через що не пускала його на вечорниці?
-Як трапилося так,що Павлусь залишився сиротою?
-Чому життя Павлуся з наймитами після смерті батьків було щасливим?
-Як наймичка замінила йому мати?
-Чим займався Павлусь щодня? У чому виявлялося для нього щастя?
-Що відповідав Павлусь хлопцям,які запрошували його на вечорниці?
-Куди і для чого вирішили піти хлопці на Зелені свята? Навіщо хотіли взяти з собою Павлуся?
- Як пожартували хлопці з Лежня?
-Яке фантастичне явище відбулося після того, коли парубки через вікно хати кинули дохлого хорта?
-Як Стороженко висловився стосовно щастя Павлуся?
-Як склалося життя Павлуся після одруження?
-Чи вважаєте ви,що щастя в тому,щоб нічого не робити,як Павлусь?Яку відповідь надає з цього приводу автор?
-Чому Стороженко у творі порівнює дружину Павлуся зі скарбом?Порівняйте власну думку про смисл щастя з тим,яким його вбачає автор твору.
-З якими питаннями автор звертається да читача?
IV.Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
З прочитаного оповідання ми бачимо,як легко Павлусеві дістався скарб.А що ж означає це слово? Кожна людина сприймає його по-різному,але водночас це щось цінне,корисне,велике.... Як би ми його не трактували,але воно має конкретне значення.Звідки ми можемо дізнатися про значення слів?
Як співвідносяться слова «скарб» і «щастя»?
1.Словникова робота(скарб,щастя).
Ще з сивої давнини люди повсякчас шукають свій скарб-щастя.Так і герої нашого твору, розшукуючи скарб,прагнули бути не тільки багатими,а й щасливими.Дуже багато про щастя говориться у прислів’ях.
2.Метод «Плутанка»(робота в парах).
Відновити прислів’я.Які з них відповідають подіям у творі?Яке найвлучніше характеризує героя оповідання?
Хто горя не бачив,той щастя не знає.Без щастя в ліс по гриби не ходи.Де щастя родиться,там заздрість плодиться.Дурень спить,а щастя в головах лежить.Не в кожної Насті однакове щастя.Коли нема щастя зранку,не буде й до останку.Не родись вродливим,в родись щасливим.
3.Робота з підручником.
-Знайдіть цитати,що характеризують головного героя.
-Які риси характеру намагається висміяти автор?
-Чому цей твір гумористичний?
4.Інтегрована вправа «Займи позицію».
-Які якості характерні головному герою?
-Чи вірите ви,що можна змінити Павлуся?
-Чи правильно виховували Лежня батьки?
5.Інтерактивна вправа «Коло».
Висвітліть коло проблем,порушених у творі.
V.Підведення підсумків.
Кожному з нас надається право визначитися у виборі щасливого шляху.Тож давайте намалюємо квітку щастя.На кожній пелюстці зазначимо складові щастя (творче завдання).
VI.Оголошення результатів.