Урок "Олександр Довженко"Зачарована Десна""

Про матеріал

Даний урок стане в нагоді вчителям, під час вивчення творчості Олександра Довженка та його кіноповісті "Зачарована Десна". Урок містить різноманітні завдання, які допоможуть вам та вашим учням якнайкраще опрацювати матеріал.

Перегляд файлу

Тема: Олександр Довженко. «Зачарована Десна» (уривки)

Мета: ознайомити учнів із життєвим та творчим шляхом Олександра Довженка, з уривками його кіноповісті «Зачарована Десна»; вчити визначати стан дійових осіб твору, відповідно до цього інтонувати діалог; розвивати зв’язне мовлення учнів,  уміння передавати голосом здивування, сум, захоплення, радість; виховувати любов до рідного краю.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручник, сигнальні картки, картки для роботи в групах, картки для роботи в парах, мультимедійна презентація, аудіо запис твору, відео фрагмент фільму «Зачарована Десна», ромашка Блума, «дерево успіху», ілюстрації до твору.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

Привітання Слайд 1

  • посміхніться один одному;
  • подаруйте посмішки нашим гостям.

З гарним настроєм приступаєм до роботи.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Слайд 2

  1. Прочитайте вислів

Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати,
Дружно і плідно працювати.        

  • Що означає це висловлювання?
  • Які риси знадобляться вам для здобуття знань? (наполегливість, самостійність, старанність, працьовитість)
  • Тож чи можуть ці слова бути настановою і девізом нашого уроку?
  • Діти, що ви очікуєте від уроку? Запишіть свої очікування на аркушах, а в кінці уроку ми дізнаємося чи справдилися вони.
  • Чи готові ви до уроку? Покажіть!
  1.  Артикуляційна розминка Слайд 3
  1. Набрати повні груди повітря і на видиху назвати всі голосні звуки (а, о, у, і, е, и). А тепер знову глибоко вдихніть і на видиху спробуйте здути всі парашутики з кульбабаки.
  2. Як шумить вітерець? Ш-ш-ш

Як гуде бджілка? Дж-дж

Як сичить гуска? С-с-с

Як дзижчить комарик? Дз-дз

Як дирчить трактор? Др-др

ІІІ. Актуалізація опорних знань

А яка буде тема нашого уроку ви дізнаєтесь, виконавши завдання:

1. Встанови відповідність:  Слайд 4- перевірка слайд 5

  • Тож про що будемо сьогодні говорити? (про Десну)
  • А що таке Десна?
  • Де вона знаходиться?
  1. Чистомовка Слайд 6

Прочитай  чистомовку спочатку повільно, а потім поступово прискорюючи темп читання.

Иса-иса-иса – води котить Тиса,

Ут-ут-ут – вирує річка Прут

Ось-ось-ось – у Дніпра притока Рось,

На-на-на – є чарівна Десна.

 3.Повідомлення теми і мети уроку

Сьогодні ми ознайомимося із життєвим і творчим шляхом відомого у всьому світі кінорежисера Олександра Довженка. Слайд №7

2.  Інтерактивна вправа «Мікрофон»  Слайд №7

Учні слухають інформацію однокласників про життя та творчість Олександра Довженка.

ІV. Відкриття нових знань

1. Опрацювання уривка з автобіографічної кіноповісті О. Довженка «Зачарована Десна» Слайд 8

Проблемні питання

  • Хто головний герой кіноповісті?
  • Від чийого імені ведеться розповідь?

-  Прослуховування аудіозапису твору. Вправа «Буксир»  Слайд №9 - посилання  на Padlet

-Дайте відповіді на проблемні питання.

3. Словникова робота Слайд №10

Читання колонок слів «луною» за вчителем.

Волок

Висип

Невіглас

Вузеньких

Рядно

Всесвіт

Поспішатимуть

4. Тлумачення слів  Слайд №10 – посилання на Padlet

Волок – мотузок, за допомогою якого перетягують копиці сіна або колоди з одного місця в друге.

Рядно - вид простирадла або покривала з ряднини.

Висип – смуга нанесеного водою піску.

Невіглас – неосвічена, незнаюча людина; неук.

5.Читання твору учнями  «ланцюжком»

6. Фізкультхвилинка  Слайд 11

V. Первинне закріплення Ч. І.

1. Аналіз змісту твору з елементами вибіркового читання. Слайд № 12

- Чому малому Сашкові дуже хотілося на косовицю?

- Що брали із собою, їдучи на косовицю?

- Де лежав малий Сашко? Хто їхав разом з ним?

- Чому віз їх був дерев’яний?

VІ.Закріплення ч.ІІ.

1.Робота в парах.

 Читання оповідання учнями в парах. Підготовка до виразного читання діалогу.

-З якою інтонацією, силою голосу і в якому темпі слід читати слова матері, Сашка, батька?

- Які слова допоможуть вам? (Як заголосить мати, сердиться батько, я трохи не плачу, благає мати) 

2. Інсценізація діалогу учнями.

3.Робота в групах.

1) Скласти запитання за ромашкою Блума.

2)Знайдіть та зачитайте слова, які характеризують такі почуття героїв твору:

І група

 Страх матері за своїх дітей (комарі зїдять, утопишся, упадеш з кручі в                                 прірву, косою заріжешся, страшно в кущах, ями в озерах, гадюки у лісі).    

ІІ група

Складнощі переїзду від дому до косовиці (дві калюжі з гнилицями, два мости, одну гнилицю, два хутори з собаками, крутий берег, боятися, щоб не перекинутись уводу, через річку бродом ).

ІІІ група

Радість Сашка від перебування на Десні (синє небо моє, пахне в’ялою травою, травою, квітами, краса; лози, висип, кручі, ліс - все блищить і сяє на сонці; вода ласкава,солодка; ліс – гриби; кущі – горіхи; річка – риба).

3) Робота в групах за ілюстрацією до твору. Слайд № 12 - посилання на Padlet

  • Кого художник зобразив на ілюстрації? 
  • Які кольори використав?
  • Який настрій вони створюють?
  • Які почуття викликає ілюстрація?
  • Зачитайте рядки твору, які проілюстрував художник.
  • Переглянь фрагмент фільму та знайди в тексті і підкресли речення про переглянуте. Слайд №12 – посилання на Padlet

VІІ. Перевірка знань.

1.Виконай завдання: Слайд №13 

  • Назвіть тему та головну мету кіноповісті.
  • На які частини можна поділити текст? Придумай і напиши заголовок до кожної частини.
  • Перекажи уривок за складеним планом.

2.Гра «Чи уважний ти читач?» Виконати тестові завдання.

Обери правильний варіант відповіді:

1. Де народився Олександр Довженко?

а) на Київщині

б) на Сумщині

в) на Чернігівщині

2.  На якій річці пройшло дитинство героя твору?

а) Дніпро

б) Десна

в) Молочна.

3. Куди поїхав Сашко разом з дідом та батьком?

а) у ліс

б) на косовицю

в) на базар.

4. Кому із героїв кіноповісті належать слова: «Сашечко, останься дома…. Там так страшно в кущах!»

а) матері

б) подрузі

в) сестрі.

5. На чому малий Сашко з батьком та дідом дісталися на косовицю?

а) на машині

б) на коні

в) на возі.

6. Під яким деревом прокинувся хлопчик після подорожі на косовицю?

а) під вербою

б) під дубом

в) під тополею.

Тестування. (Відповіді:1в; 2б; 3б; 4а; 5в;6б).      

  1. Творче застосування знань.

 Уяви, що тобі випала нагода поїхати до Сашка в гості. Спробуй розповісти про це від свого імені як би ти провів з ним час.

4. Рефлексія

1) Закінчи речення:

  • Сьогодні на уроці я … .
  • Самим цікавим і корисним для мене було - … .
  • Я зустрівся з труднощами …. .

      2) Дерево успіху

VIIІ. Домашнє завдання

Читати за особами розповідь про збори на косовицю.

Намалювати ілюстрацію до твору.

1

 

docx
Додано
16 вересня 2018
Переглядів
4733
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку