Дана розробка до уроку позакласного читання за підручником Мовчун А.І.,Харська Л.І. "Найкраще",де проводитяться цікаві види роботи за творами О.Іваненко «Сороки», В.Скомаровського «Дзвінок»,О.Пархоменко «Норовиста ручка»
Тема. Кличе вересень до школи
О.Іваненко «Сороки», В.Скомаровський «Дзвінок»,
О.Пархоменко «Норовиста ручка»
Мета. Поглибити знання учнів про школу як першу сходинку до пізнання світу, як джерело знань, без яких не можливе життя людини. Познайомити з життєвим і творчим шляхом О.Іваненко. Удосконалювати вміння виразно декламувати вірші, аналізувати зміст прочитаного твору, давати характеристику вчинкам героїв. Закріпити знання про правила поведінки в школі. Збагачувати словник словами-назвами шкільних речей.
Розвивати читацький інтерес, зв’язне мовлення, увагу, пам'ять.
Виховувати бажання вчитися, пізнавати світ, збагачуватися знаннями.
Обладнання. Портрет О.Іваненко, малюнки учнів на тему «Школа майбутнього», запис класичної музики, малюнок сонечка, промінчики із завданнями (на зворотній стороні).
Хід уроку
І. Організація класу
В путь щасливу і широку
Всіх виводить школа вас.
До уроку! До уроку!
В школі дзвоник кличе вас!
Поспішіть місця зайняти,
Час урок розпочинати.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Вправа «Вилучи зайве». (Буква «і»)
Клиічеівеіреісеіньідоішкоілиі.
3. Ознайомлення з метою уроку.
Вправа «Очікування».
ІІІ. Робота над темою уроку
Релаксація. (Звучить класична музика).
Сонячний зайчик зазирнув в оченята. Заплющте їх. Він далі побіг по обличчю – ніжно погладьте його долоньками (лоб, носик, щічки, підборіддя). Гладьте обережно, зайчик вже на голові, на животику, на руках, ніжках. Він зібрався за комірець – погладьте його там. Він не пустун, він любить, ласкає вас, а ви погладьте його, подружіться з ним.
Розв’язання завдань, спрямованих на орієнтування в книжках.
Промінчик 1. (З’ясувати, чи мають тварини мову).
Промінчик 2. (Якою ти уявляєш школу майбутнього?)
Вправа «Продовж речення», «Мікрофон».
- Я б хотів (хотіла), щоб…
Промінчик 3.(Ознайомлення з життєвим і творчим шляхом Оксани Іваненко).
У сім'ї Іваненків любили книги, вечорами читали їх у родинному колі. Шестирічна Оксанка друкованими літерами написала свій перший дитячий журнал. Батьки та брат із задоволенням його читали.
Оксана Іваненко жила і працювала у Харкові. Вона написала дуже багато цікавих творів про школу. З одним із них ми сьогодні з вами ознайомимось.
Читання учителем уголос художнього твору.
Промінчик 4. (Опрацюйте оповідання Оксани Іваненко «Сороки»).
звела брівки пошепотіли
безнадійно насупилась
пошушукалися винагорода
премія урок письма
каліграфія бруд
клякса немає надії
Бесіда-міркування про прочитане.
«… кожну літеру виводять…»
«…Олена Пилипівна розповідала про пташок…»
«… є живий журавель…»
«…зовсім як дідусь…»
«…шепотіли щось цікаве…»
«…ставши на пальчики і витягнувши руки…»
«…почуваючи всю відповідальність…»
- Самостійне читання учнями мовчки запропонованого вчителем твору.
4. Читання учнями мовчки другої частини оповідання
- Прочитайте самостійно другу частину і дайте відповідь на запитання: Який герой з’являється у другій частині?
5. Вибіркове читання.
Вчитель ставить запитання, учні зачитують відповіді.
- Над чим замислилась Олена Пилипівна?
- Що хотіла розповісти Галочка чорненька про верблюдів?
- Про що хотіла розповісти Галочка біленька, побачивши літак?
- Що побачили на парті у Курянчика дівчата?
- Що було написано на папірці?
- Кого звинуватила Олена Пилипівна в тому, що дівчата заговорили?
- Чому Курянчику стало соромно?
6. Робота в зошиті (с.7).
Виконання тестів 1-3
7. Складання словесного портрету героїв оповідання
І ряд - Галочка біленька і чорненька
ІІ ряд - Олена Пилипівна
ІІІ ряд - Курянчик
8. Узагальнююча бесіда
- Чому вчить вас оповідання "Сороки"?
- Як слід поводитися в школі на уроках?
- А на перервах?
- На кого з героїв оповідання ви хотіли б бути схожим? Чому?
Промінчик 5 (Відпочинь із сонечком).
Учні встають і виконують тренінг "Сонечко"
- Я маленьке сонечко. Я прокидаюсь, вмиваюсь, розчісую свої промінчики і піднімаюсь над обрієм. Я - велика куля. В мені багато тепла і світла. Я дарую своє тепло всій землі - лісам, річкам, лукам. Я вдихаю тепло. Я лечу над землею та освітлюю листочки, квіточки. Як красиво навкруги!
Промінчик 6. (Продекламуйте вірші напам’ять).
- Які вірші є в розділі «Кличе вересень до школи»?
- Хто вчив вірш Вадима Скомаровського «дзвінок»?
- Чому автор називає шкільний дзвоник вірним другом? З чим він порівнює його?
Декламування вірша учнями по одній строфі.
- Хто вчив вірш Олександра Пархоменка «Норовиста ручка»?
- Як ви гадаєте, чи зуміє герой досягти успіхів у навчанні?
- Як ви розумієте назву вірша?
Декламування вірша учнями по одній строфі.
Промінчик 7. (Хочеш дізнатися про слова втікачі? Прочитай текст).
1. Читання учнями тексту «Слова-втікачі» (с.36-37) і дайте відповідь на запитання: Чому розповідь має таку назву?
2. Робота в зошиті (с.7) в парах.
- У реченнях замість крапок напиши потрібні слова, щоб вони знайшли своє місце: клякса, морква, щеня, молоток, яєчня, кішка, Наталя, кома, мама.
3. Узагальнююча бесіда
- Чому вчить текст?
- Як би ви назвали цей твір?
IV. Підсумок уроку
1. «Гронування» слова школа
- Ось і виконали ми всі завдання на промінчиках. Яке яскраве сонечко засвітилось у нашому класі. А тепер давайте на промінчиках напишемо слова, які пов’язані зі словом «школа»? (знання, клас, зошит, дошка, портфель, підручник, парта, дружба, писати, урок, перерва, читати, пенал тощо)
2. Гра – добавлянка (Повторення правил для учнів)
Лиш прокинувся, … (вставай)!
Лінькам волі не …. (давай)!
Пелюстки роса … (омила),
Отже й ти берись до … (діла).
Ти нагадувань не … (жди)
А до школи вчасно … (йди)
Перш ніж вийдеш ти у … (двір),
Все у ранці перевір.
В школі, в класі не … (сміти),
Насмітив – то … (прибери).
Ні в свята, ні в дні буденні
Крейди не носи в … (кишені).
Про охайність пильно … (дбай).
Чистим одяг свій … (тримай).
Ти дорослим не … (груби).
Малюків, жалій, люби.
3. Вправа «Продовж речення»
Сьогодні на уроці я навчився …
Сьогодні на уроці я дізнався …
4. Звернення вчителя.
Любі діти, на прощання –
Мої сердечні побажання.
Хай вам сонечко сміється,
І наука удається.
Не привчайтесь у роботі
Відкладати все на потім.
Хай щастить вам, діти, всюди!
Хай ростуть з вас гарні люди!
Рекомендація до позаурочної діяльності на наступні 2 тижні:
І ряд – читати і підгоиуватись до інсценізації казки «Зайчикові хатка»;
ІІ ряд – читати і підготуватись до читання в особах «Казка про молоду рибку і пана боба»;
ІІІ ряд опрацювати текст «Вухастий сміливець» та «Шубка, яка росте» Оксани Кротюк.
Намалювати кожному ілюстрацію до улюбленої казки.