Урок позакласного читання " Кличе вересень до школи"

Про матеріал

Дана розробка до уроку позакласного читання за підручником Мовчун А.І.,Харська Л.І. "Найкраще",де проводитяться цікаві види роботи за творами О.Іваненко «Сороки», В.Скомаровського «Дзвінок»,О.Пархоменко «Норовиста ручка»

Перегляд файлу

Тема. Кличе вересень до школи

 О.Іваненко «Сороки», В.Скомаровський «Дзвінок»,

 О.Пархоменко «Норовиста ручка»

Мета. Поглибити знання учнів про школу як  першу сходинку до пізнання світу, як джерело знань, без яких не можливе життя людини. Познайомити з життєвим і творчим шляхом О.Іваненко. Удосконалювати вміння виразно декламувати вірші, аналізувати зміст прочитаного твору, давати характеристику вчинкам героїв. Закріпити знання про правила поведінки в школі. Збагачувати словник словами-назвами шкільних речей.

Розвивати читацький інтерес, зв’язне мовлення, увагу, пам'ять.

Виховувати бажання вчитися, пізнавати світ, збагачуватися знаннями.

Обладнання. Портрет О.Іваненко, малюнки учнів на тему «Школа майбутнього», запис класичної музики, малюнок сонечка, промінчики із завданнями (на зворотній стороні).

 

Хід уроку

І. Організація класу

В путь щасливу і широку

Всіх виводить школа вас.

До уроку! До уроку!

В школі дзвоник кличе вас!

Поспішіть місця зайняти,

Час урок розпочинати.

 

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку

  1. Вступне слово вчителя
  • Школа – це шлях у науку, у життя. Без знань життя є неможливим. Знання для людини – що сонце для життя. Адже людям слід обмінюватися інформацією про те, як і де знайти необхідні речі, де взяти одяг, їжу; чому буває день і ніч, зима та літо, сніг і дощ. Безліч різних питань виникає у нас щодня. І щоб навчитися відповідати на ці запитання, нам необхідні знання. Школа допоможе поповнити ваші голівки новими знаннями. Людина без знань – що сонце без променів.
  • Як ви розумієте це прислів’я? (Міркування учнів)
  • Ось і в нашому класі сьогодні зявилося сонечко. Але, нажаль, воно не гріє, бо немає промінчиків. І наше завдання – засвітити сонечко, виконавши всі завдання на промінчиках.
  1. Ознайомлення з темою уроку

Вправа «Вилучи зайве». (Буква «і»)

  • На дошці написано тему нашого уроку. Ваше завдання – знайти, що зайве, вилучити його, роз’єднати слова і прочитати тему уроку.

Клиічеівеіреісеіньідоішкоілиі.

3. Ознайомлення з метою уроку.

Вправа «Очікування».

  • Діти, що ви очікуєте від уроку? Як  гадаєте, про що дізнаєтесь? (Учні висловлюють свої міркування).
  •       Сьогодні на уроці ми з вами з’ясуємо значення школи, як джерела знань, повторимо правила поведінки в школі, будемо декламувати вірші напам’ять, читати та аналізувати оповідання про школу.
  1.   Мовна розминка.
  •     Робота над скоромовками «Вовк до школи не ходив» (с.41).
  1.   Читання вчителем.
  2.   Читання учнями з учителем.
  3.   Читання «дощиком».
  4.   Читання напам’ять на одному мовному диханні.
  5.   Робота в зошиті в парах (с.6). 
  •     Робота над прислів’ями (с.36 «Вчися мудрості в народу»).
  1.   З’ясувати розуміння кожного прислів’я.
  2.   Робота над логічним наголосом. (Виділити голосом певне слово).
  3.   Читання прислів’їв на одному мовному диханні.

ІІІ. Робота над темою уроку

Релаксація. (Звучить класична музика).

  •       Хоча сонечко ще без промінчиків, але воно світить і в нашому класі з’явився сонячний зайчик. Давайте подружимося з ним.

Сонячний зайчик зазирнув в оченята. Заплющте їх. Він далі побіг по обличчю – ніжно погладьте його долоньками (лоб, носик, щічки, підборіддя). Гладьте обережно, зайчик вже на голові, на животику, на руках, ніжках. Він зібрався за комірець – погладьте його там. Він не пустун, він любить, ласкає вас, а ви погладьте його, подружіться з ним.

  •       Починаємо виконувати завдання на промінчику і засвічувати сонечко.

Розв’язання завдань, спрямованих на орієнтування в книжках.

Промінчик 1. (З’ясувати, чи мають тварини мову).

  •       Діти, який розділ читали на попередньому уроці? («Де живуть книги»).
  •       Вдома перший варіант читав вірш Григорія Усача «Важка наука», тож поставте одне одному запитання за змістом цього вірша і дайте відповідь. (Один учень запитує – другий відповідає і ставить своє запитання).
  •       Учні другого варіанту опрацьовували текст Лесі Мовчун «Поведінка тварин – це їхня мова». Тож повідомте нам, хто така агама, і як вона розмовляє. (Діти по реченнях діляться інформацією з прочитаного).

Промінчик 2. (Якою ти уявляєш школу майбутнього?)

  •       Тварини не мають можливості ходити до школи і навчатися, вони самотужки вчать мову, здобувають навички життя і самозахисту. Ми з вами  - люди, тому маємо змогу ходити до школи і здобувати знання. Ви вже другий рік навчаєтесь у школі, можливо, вам хотілося б щось змінити. Погляньте на виставку ваших малюнків «Школа майбутнього». Скажіть, що ви відобразили в них.

Вправа «Продовж речення», «Мікрофон».

- Я б хотів (хотіла), щоб…

Промінчик 3.(Ознайомлення з життєвим і творчим шляхом Оксани Іваненко).

  •       Діти, яких українських письменників ви знаєте? Погляньте на цей портрет,  чи можете ви сказати, хто це?
  • Це Оксана Дмитрівна Іваненко. Народилася вона в Полтаві. Її мама була вчителькою, і дівчинка спостерігала, як вона навчала дітей вдома. Оксана сідала на стільчику біля бабусі й слухала, що діти читають. Вона мала гарну пам'ять. Тож коли хтось із хлопчиків чи дівчаток забував, Оксана підказувала.

У сім'ї Іваненків любили книги, вечорами читали їх у родинному колі. Шестирічна Оксанка друкованими літерами написала свій перший дитячий журнал. Батьки та брат із задоволенням його читали.

Оксана Іваненко жила і працювала у Харкові. Вона написала дуже багато цікавих творів про школу. З одним із них ми сьогодні з вами ознайомимось.

Читання учителем уголос художнього твору.

Промінчик 4. (Опрацюйте оповідання Оксани Іваненко «Сороки»).

  1.               Словникова робота
    • Діти, прочитайте слова в лівому стовпчику і доберіть до них слова з правого стовпчика.

звела брівки                               пошепотіли

безнадійно                                 насупилась

пошушукалися                          винагорода

премія                                        урок письма

каліграфія                                  бруд

клякса                                        немає надії

  1.               Читання вчителем І частини оповідання з підготовленими учнями. (Слова автора – вчитель, слова дівчаток і вчительки - учні).
    • Діти, послухайте першу частину оповідання і скажіть імя, прізвища та по батькові героїв тексту.

     Бесіда-міркування про прочитане.

  1.               Аналіз змісту прочитаного
    •             Хто герої оповідання?
    •             Як звали дівчаток?
    •             Які їх прізвища?
    •             Як звали вчительку?
    •             Про кого писали речення на уроці?
    •             Що розповіла Галочка біленька про кішку?
    •             Що розповіла Галочка чорненька про Джойка?
    •             Про кого розповідала Олена Пилипівна на другому уроці?
    •             Чому вчителька назвала дівчат цокотухами?
    •             Що вигадала Галочка чорненька?
    •             Хто писав обіцянку?
    •             Про що в ній йшлося?
  2.               Вправа «Знайди речення і прочитай» (за серединою).

«… кожну літеру виводять…»

«…Олена Пилипівна розповідала про пташок…»

«… є живий журавель…»

«…зовсім як дідусь…»

«…шепотіли щось цікаве…»

«…ставши на пальчики і витягнувши руки…»

«…почуваючи всю відповідальність…»

- Самостійне читання учнями мовчки запропонованого вчителем твору.

4. Читання учнями мовчки другої частини оповідання

- Прочитайте самостійно другу частину і дайте відповідь на запитання: Який герой з’являється у другій частині?

5. Вибіркове читання.

Вчитель ставить запитання, учні зачитують відповіді.

- Над чим замислилась Олена Пилипівна?

- Що хотіла розповісти Галочка чорненька про верблюдів?

- Про що хотіла розповісти Галочка біленька, побачивши літак?

- Що побачили на парті у Курянчика дівчата?

- Що було написано на папірці?

- Кого звинуватила Олена Пилипівна в тому, що дівчата заговорили?

- Чому Курянчику стало соромно?

6. Робота в зошиті (с.7).

Виконання тестів 1-3

7. Складання словесного портрету героїв оповідання

І ряд - Галочка біленька і чорненька

ІІ ряд - Олена Пилипівна

ІІІ ряд - Курянчик

8. Узагальнююча бесіда

- Чому вчить вас оповідання "Сороки"?

- Як слід поводитися в школі на уроках?

- А на перервах?

- На кого з героїв оповідання ви хотіли б бути схожим? Чому?

Промінчик 5 (Відпочинь із сонечком).

Учні встають і виконують тренінг "Сонечко"

- Я маленьке сонечко. Я прокидаюсь, вмиваюсь, розчісую свої промінчики і піднімаюсь над обрієм. Я - велика куля. В мені багато тепла і світла. Я дарую своє тепло всій землі - лісам, річкам, лукам. Я вдихаю тепло. Я лечу над землею та освітлюю листочки, квіточки. Як красиво навкруги!

Промінчик 6. (Продекламуйте вірші напам’ять).

- Які вірші є в розділі «Кличе вересень до школи»?

- Хто вчив вірш Вадима Скомаровського «дзвінок»?

- Чому автор називає шкільний дзвоник вірним другом? З чим він порівнює його?

Декламування вірша учнями по одній строфі.

- Хто вчив вірш Олександра Пархоменка «Норовиста ручка»?

- Як ви гадаєте, чи зуміє герой досягти успіхів у навчанні?

- Як ви розумієте назву вірша?

Декламування вірша учнями по одній строфі.

Промінчик 7. (Хочеш дізнатися про слова втікачі? Прочитай текст).

1. Читання учнями тексту «Слова-втікачі» (с.36-37) і дайте відповідь на запитання: Чому розповідь має таку назву?

2. Робота в зошиті (с.7) в парах.

- У реченнях замість крапок напиши потрібні слова, щоб вони знайшли своє місце: клякса, морква, щеня, молоток, яєчня, кішка, Наталя, кома, мама.

3. Узагальнююча бесіда

- Чому вчить текст?

- Як би ви назвали цей твір?

IV. Підсумок уроку

1. «Гронування» слова школа

- Ось і виконали ми всі завдання на промінчиках. Яке яскраве сонечко засвітилось у нашому класі. А тепер давайте на промінчиках напишемо слова, які пов’язані зі словом «школа»? (знання, клас, зошит, дошка, портфель, підручник, парта, дружба, писати, урок, перерва, читати, пенал тощо)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Гра – добавлянка (Повторення правил для учнів)

Лиш прокинувся, … (вставай)!

Лінькам волі не …. (давай)!

Пелюстки роса … (омила),

Отже й ти берись до … (діла).

Ти нагадувань не … (жди)

А до школи вчасно … (йди)

Перш ніж вийдеш ти у … (двір),

Все у ранці перевір.

В школі, в класі не … (сміти),

Насмітив – то … (прибери).

Ні в свята, ні в дні буденні

Крейди не носи в … (кишені).

Про охайність пильно … (дбай).

Чистим одяг свій … (тримай).

Ти дорослим не … (груби).

Малюків, жалій, люби.

3. Вправа «Продовж речення»

Сьогодні на уроці я навчився …

Сьогодні на уроці я дізнався …

4. Звернення вчителя.

 Любі діти, на прощання –

 Мої сердечні побажання.

 Хай вам сонечко сміється,

 І наука удається.

 Не привчайтесь у роботі

 Відкладати все на потім.

 Хай щастить вам, діти, всюди!

 Хай ростуть з вас гарні люди!

Рекомендація до позаурочної діяльності на наступні 2 тижні:

І ряд – читати і підгоиуватись до інсценізації казки «Зайчикові хатка»;

ІІ ряд – читати і підготуватись до читання в особах «Казка про молоду рибку і пана боба»;

ІІІ ряд  опрацювати текст «Вухастий сміливець» та «Шубка, яка росте» Оксани Кротюк.

Намалювати кожному ілюстрацію до улюбленої казки.

doc
Додав(-ла)
Заєць Людмила
Додано
22 вересня 2018
Переглядів
1792
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку