Урок "Ольга Кобилянська. Новели «Impromtu phantasie» («Фантазія-експромт)" т») та «Valse mélancholique» («Меланхолійний вальс»).

Про матеріал
Тема: Ольга Кобилянська. Новели «Impromtu phantasie» («Фантазія-експромт») та «Valse mélancholique» («Меланхолійний вальс»).
Перегляд файлу

Урок української літератури 10 клас

 

Тема:  Ольга  Кобилянська. Новели «Impromtu phantasie» («Фантазія-експромт») та  «Valse mélancholique» («Меланхолійний вальс»). Краса вільної душі, аристократизм духу в образі  ліричної героїні та образах жінок-інтелектуалок

Мета:

 -  допомогти збагнути зміст новел,  усвідомлення новаторства та художню цінність творів письменниці, актуальність проголошених нею ідей;

- розвивати спостережливість, навички самостійного читання, ідейно-художнього аналізу, висловлення власної думки з приводу прочитанного, розкрити етичні проблеми з життя інтелігенції;

-виховувати любов до літератури, естетичний смак.

Тип заняття: засвоєння нових знань

Обладнання: портрет письменниці, аудіокнига«Impromtu phantasie»,   фрагменти кінофільму «Меланхолійний вальс», музичні твори Ф.Шопена

 

Хід уроку

 

I. Оголошення теми й мети уроку

II. Мотивація навчальної діяльності 

    Ольга Кобилянська - українська письменниця. Красива,  аристократична,  найосвіченіша жінка своєї доби. Захоплювалась театром, музикою, верховою їздою, малярством. На формуваня її  світогляду  впливала європейська культура( читала польською,болгарською, чеською,німецькою). Учасниця феміністичного руху на Буковині, авторка брошури « Дещо про ідею жіночого руху».

   Ольга  Кобилянська. Новели «Impromtu phantasie» («Фантазія-експромт») та  «Valse mélancholique» («Меланхолійний вальс»). Краса вільної душі, аристократизм духу в образі  ліричної героїні та образах жінок-інтелектуалок

ІІІ.Основна частина уроку

  1. Словникова робота

Новела — невеликий за обсягом прозовий епічний твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом, сконденсованою та яскраво вимальованою дією.

 Аристократизм  - характерна манера поведінки, що виявляється в зовнішній вишуканості, витонченості, гордовитості. Благородство, шляхетність.

Фемінізм- науковий напрям і суспільний рух, метою якого є повна рівноправність чоловіків і жінок у всіх сферах життя.

 

  1. Аналіз новел
    1.           Новела  «Impromtu phantasie» («Фантазія-експромт»)

Фронтальне опитування:

-Від якої особи ведеться розповідь? ( від невідомого героя, автобіографічні мотиви ( через несприятливі обставини не пощастило розвинути свій талант)

-Якої постає перед нами головна героїня? (« …ніжна, вразлива…то пристрасна, глибоко зворушена істота»)

-Як вона сприймала світ? (витончена натура,бачила образи в тонах, тонка душевна організація)

-Яку неочіковано страшну пригоду  описую авторка? Чому вона намагалась приборкати коня?

-Як вплинув  на героїню приїзд стройника фортепіано?

- Яку музику грав? ( «Impromtu phantasie» Шопена)

 -Яку настанову озвучив музикант? ( «… будуча славо»)

 -Якою постає героїня в дорослості? ( «віроломна натура»)

 -Чому авторка пише: « Вона стала лише половиною того, чи   обіцяла стати дитиною»?

             2.2. Фрагмент аудіокниги          

             2.3.Новела «Valse mélancholique» («Меланхолійний вальс»)

             Фронтальне опитування:

             -Від якої особи ведеться розповідь?( сприймаємо очима Марти)

            - Хто така Марта? (  мріє стати вчителькою, вчить мови)

             - Ганна –це? ( молода художниця, мріє поїхати до Італії, гарна,     

             « улюблениця долі», часто торкалась теми незалежності жінки)

  • Софія Дорошенко –це? (обдарована музикантка, третя співмешканка)
  • Як відповіла на питання: « Граєте гарно?» ( « По душі»)
  • ЩЯо нам стає відомо про Софію? ( розповідь про батьків, про консерваторію)
  • Як стали жити  товаришки? ( Дружно)
  • Яка подія вразила Софію? ( молода пара  у будинку напроти)
  • Що стало світом  Софії?  ( музика мій світ)
  • Яку мелодію вона грала того дня? ( Valse mélancholique»)
  • Яке горе відкрила Марта Софії? ( про любов до молодого професора)
  • Яку пораду дала Софія? ( « Ти повинна розвивати в собі гордість, бо це єдина зброя жінки»
  • Як склалось життя кожної товаришки? ( Софіїна мрія розбилась

 ( вуйко оженився і не дасть грошей на навчання, дівчата плакатимуть, остання крапля- несподівано обірвалась струна в улюбленому інструменті, дівчина зомліла , померла.

Ганнуся продасть картину, поїде до Рима, повернеться із сином, але без чоловіка.

Марта вийшла заміж за професора , її син грає на інструменті Софії.)

2.4. Фрагмент фільму « Меланхолійний вальс»

3.Робота в групах . Змалювати психологічних портретів  героїнь   (узагальнення характеристик героїнь)

Орієнтовні узагальнення:

Марта – втілення любові. Стримана, терпляча, жіночна, «ладна обійняти весь світ», «вчилася музики, язиків і різних робіт ручних». Готувалася стати вчителькою. За словами Ганни – вроджена жінка і матір.

Ганна – емоційна, нестримна, вибухова, непостійна. Однак натуру мала чисту, без фальшу. Її гарячковість швидко змінювалася добротою на чуйність. В особистому житті не терпить приписів, їй байдуже, що скаже світ про її особисте життя.

Софія – творчо обдарована особистість, лірична й емоційна. Так деталі, як подерті рукавички або затикання найменших щілин у вікні розривають у ній нервову, вразливу, чутливу до світу, замкнена особистість. Мистецтво стає засобом саморозкриття, віддушиною для героїні, яка зазнала приниження у житті через нещасливе кохання.

4.Проблемне запитання: Що об’єднує ( спільне) героїнь, новел?

Орієнтовні  відповіді:

  1. Розповідь про молодих дівчат.
  2. Кожна героїня  має  своє особливе бачення світу
  3. Прагнення бути емансипованими (незалежними ) жінками, новітній дух
  4. Самодостатні жінки-інтелектуалки
  5. Музика. Мелодії відтворюють внутрішній  світ героїнь. Композиції наскрізні і об’єднують  всі події  в завершене ціле.
  6. Мистецтво – віддушена для героїнь.

5. Пояснення вчителя зв’язку творів  Кобилянської із творами Шопена

   Ольга Кобилянська відчувала душевну спорідненість із Фредеріком Шопеном, адже  його музика  була  їй внутрішньо близька. Твори написані, скомпоновані із творами Шопена. Написані в різні роки. На тлі любовних стосунків Шопена  із Авророю Дюдеван ( чоловічий псевдонім Жорж Санд,  жінки з аристократичних родин тієї пори не мали права працювати). Причиною іх розриву стало те, що Шопен впізна себе в інфантильному герої її твору. Інфантильність - це дитячість у поведінці дорослої людини . Нерозділене кохання з Осипом Маковеєм  (тодішній відомий поет, прозаїк, публіцист, критик).  Він бачив у ній добру подругу, вона його кохала. Власне, чому ж так холодно ставиться Маковей до безмежно закоханої у нього жінки? Хто знає. Про це зараз можна лише здогадуватися. Можливо, його бентежила її прихильність до феміністичних ідей. Він не знав, чого ж очікувати від тієї «нової жінки», яку так наполегливо творить з себе Кобилянська. Він навіть написав іронічне оповідання «Емансипація чоловіків», у якому висміяв модні прагнення жінок до рівноправності з чоловіками.  Ольга зважилася на досить сміливий як для того часу вчинок. Кобилянська запропонувала Маковеєві одружитися і жити разом. Не говорить там про любов, а наголошує на економічній вигоді такого співжиття.  У  першому ж номері «Літературно-наукового вісника» надруковано «Меланхолійний вальс» Кобилянської про трьох молодих емансипованих дівчат-інтелігенток. Можливо, так Маковей намагався загладити провину перед Ольгою?  За 2 роки після того одружився з Ольгою Кордубівною, донькою священика. 

   Отже, аналогія  музичних і літературних творів Impromtu phantasie» («Фантазія-експромт») та  «Valse mélancholique» («Меланхолійний вальс») не вичерпується назвою. Своїми новелами Кобилянська імітує музику Шопена.

6.Прослуховування творів Шопена. Визначення до якої новели відноситься.

IV. Підсумок уроку

Шо вас здивувало?

Наскільки актуальні твори Кобилянської сьогодні?

Хто із сучасних жінок міг би стати героїнею наступних новел про емансипованих жінок- інтелектуалок?

V. Домашнє завдання

Письмова відповідь « Емансипована жінка у творах О. Кобилянської: яка вона?» або «Хто з героїнь вам до  вподоби? Обгрунтуйте свій вибір».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Оголошення

 12 лютого, у вівторок, о 11.50 відбудеться відкритий урок  з української літератури   в 10 класі.

Вчитель Кузьменко А.І.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Abikh Оlena
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Українська література 10 клас (Міщенко О.І.)
Додано
28 листопада 2021
Переглядів
3747
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку