ТЕМА: |
Опади, що випадають з хмар та з повітря, їх види, способи вимірювання. Карта розподілу опадів. Практична робота №5. Складання графіка зміни температури повітря, діаграм хмарності та опадів, рози вітрів, їх аналіз. |
|
МЕТА: |
формування знань про види опадів особливості їх формування та закономірності розподілу на території Землі, розвивати критичне мислення; виховувати відповідальне ставлення до власного здоров’я та навколишнього середовища |
|
Ключові компетентності: Екологічна безпека та сталий розвиток Здоров’я і безпека |
Учень: - розмірковує про відповідальність людської діяльності за стан атмосфери. -усвідомлює вплив стану повітря на здоров’я людини |
|
Тип уроку: |
комбінований |
|
Основні поняття: |
дощ, сніг, град, роса, іній, атмосферні опади, закономірності розподілу опадів, опадомір, діаграми атмосферних опадів. |
|
Хід уроку:
І.Організація початку уроку
ІІ. Актуалізація опорних знань
«Залежність між висотою і атмосферним тиском»
«Залежність між висотою і температурою повітря»
«Залежність між температурою повітря та вологістю повітря».
Розв’язати задачі
А) Абсолютна вологість повітря при температурі +10℃ складає 4г водяної пари. Визначити відносну вологість цього повітря. (максимально можливо 9 г)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Іноді у спекотний літній день нам приємно потрапити під теплий літній дощ, а взимку по снігу покататися на санчатах. Разом з тим град чи туман сприймається без радості. Рано-вранці приємно помилуватись росою на траві чи памороззю на деревах. Як утворюється дощ, сніг, град, роса чи іній? Чому хмари бувають часто, а дощ іде не завжди?
Сьогодні на уроці ми з вами познайомимося з опадами, що випадають з хмар та з повітря, їх видами, способами вимірювання. Картою розподілу опадів. Продовжимо роботу над практичною роботою №5. Складання графіка зміни температури повітря, діаграм хмарності та опадів, рози вітрів, їх аналіз.
Мета нашого уроку сформувати знання про види опадів особливості їх формування та закономірності розподілу на території Землі. Вчитися розмірковувати про відповідальність людської діяльності за стан атмосфери. Усвідомити як впливає стану повітря на здоров’я людини.
ІV Вивчення нового матеріалу
1. Атмосферні опади та їхні види
Пояснення вчителя та переглядом відео (учні складають схеми в зошитах)
Перегляд відео https://www.youtube.com/watch?v=zaqk1s6qs24
Іноді дощі супроводжуються грозами. Давайте пригадаємо правила поведінки під час грози
Перегляд відео https://www.youtube.com/watch?v=yiGHQ5UEzoM
Перегляд відео https://www.youtube.com/watch?v=Bbblw9Jnf4w
Туман (4) Туман. Природні явища. Серія "Природне довкілля". - YouTube
Демонстрація приладу
Опадомір — прилад для вимірювання кількості опадів. Це металевий циліндр, обгороджений футляром із розріджених планок для охорони від випаровування. Кількість опадів визначають за товщиною шару води в міліметрах.
Показники знімають двічі на добу: о 7 год. і о 19 год
Для вимірювання товщини снігового покриву використовують снігомірну рейку.
А) Логічний ланцюжок: за допомогою карток діти вибудовують логічні ланцюжки та роблять висновки.
Низький тиск висхідні потоки повітря опади
високий тиск низхідні потоки повітря опади
Висновок: Найбільша кількість опадів випадає в областях з низьким тиском.
Б) Робота з кліматичною картою
- Чи існують закономірності у загальному розподілі опадів на земній поверхні?
Найбільша кількість опадів випадає в екваторіальних широтах, де розташована область низького тиску і панують висхідні рухи повітря. У тропічних широтах, в областях підвищеного тиску випадає мало опадів. У помірних широтах кількість опадів знов зростає, а в холодних поясах знижується. На узбережжі океанів та в горах, як правило, випадає більше опадів. На кліматичних картах кількість опадів відображають ізогієтами − лініями, що з’єднують точки з однаковою кількістю опадів.
Отже: Атмосферні опади розподіляються на Землі нерівномірно. Кількість опадів залежить від:
- географічного положення;
- близькості морів та океанів;
- рельєфу
V. Закріплення нового матеріалу
1. Робота з сайтом https://www.gismeteo.ua/ua/weather-hryhorivka-77581/weekly/
Діти з’ясовують чи є дані про опади та їх кількість на сайті, як вони позначаються у «Щоденнику школяра»
2. Практична робота №5 (продовження)
За даними таблиці у зошиті побудувати діаграму опадів
VІ. Підсумки уроку