Урок "Опади, що випадають з хмар та з повітря, їх види, способи вимірювання. Карта розподілу опадів. Практична робота №5.

Про матеріал
На уроці використані флеш-карти та тести із сайту naurok, матеріали сайту gismeteo та відео з YouTube
Перегляд файлу

ТЕМА:

Опади, що випадають з хмар та з повітря, їх види, способи вимірювання. Карта розподілу опадів. Практична робота №5. Складання графіка зміни температури повітря, діаграм хмарності та опадів, рози вітрів, їх аналіз.

МЕТА:

формування знань про види опадів особливості їх формування та закономірності розподілу на території Землі, розвивати критичне мислення; виховувати відповідальне ставлення до власного здоров’я та навколишнього середовища

Ключові компетентності:

Екологічна безпека та сталий розвиток

Здоров’я і безпека

Учень:

- розмірковує про відповідальність людської діяльності за стан атмосфери.

-усвідомлює вплив стану повітря на здоров’я людини

Тип уроку:

комбінований

Основні поняття:

дощ, сніг, град, роса, іній,

атмосферні опади, закономірності розподілу опадів, опадомір, діаграми атмосферних опадів.

 

Хід уроку:

І.Організація початку уроку

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Робота з флеш-картами на сайті «На урок»
  • В яких станах може перебувати вода?
  • Чи може вода переходити з одного стану в інший?
  • Як називається процес переходу води з рідкого стану у газоподібний?
  • Як називається повітря, що містить максимально можливу кількість водяної пари за даної температури? (насичене)
  • Як називається повітря, що не містить максимально можливу кількість водяної пари за даної температури? (ненасичене)
  • Прилад для вимірювання вологості повітря
  1. Логічний ланцюжок:

«Залежність між висотою і атмосферним тиском»

  •  Чим вище вгору , тим … атмосферний тиск ( менший)

«Залежність між висотою і температурою повітря»

  •  Чим ближче до поверхні Землі, тим … повітря (тепліше)

 «Залежність між температурою повітря та вологістю повітря».

  •  Чим вище температура повітря, тим … воно насичується вологою. (більше)
  1. Індивідуальні завдання

Розв’язати задачі

А) Абсолютна вологість повітря при температурі +10℃ складає 4г водяної пари. Визначити відносну вологість цього повітря. (максимально можливо 9 г)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

  1. Вступне слово вчителя

Іноді у спекотний літній день нам приємно потрапити під теплий літній дощ, а взимку по снігу покататися на санчатах. Разом з тим град чи туман сприймається без радості. Рано-вранці приємно помилуватись росою на траві чи памороззю на деревах. Як утворюється дощ, сніг, град, роса чи іній? Чому хмари бувають часто, а дощ іде не завжди?

  1. Повідомлення теми і мети уроку

Сьогодні на уроці ми з вами познайомимося з опадами, що випадають з хмар та з повітря, їх видами, способами вимірювання. Картою розподілу опадів. Продовжимо роботу над практичною роботою №5. Складання графіка зміни температури повітря, діаграм хмарності та опадів, рози вітрів, їх аналіз.

Мета нашого уроку сформувати знання про види опадів особливості їх формування та закономірності розподілу на території Землі. Вчитися розмірковувати про відповідальність людської діяльності за стан атмосфери.    Усвідомити як впливає стану повітря на здоров’я людини.

ІV Вивчення нового матеріалу

  1. Вступне слово
  • Кількість вологи в атмосфері відіграє велику роль для життя на Землі. За допомогою світового коло обігу води в природі волога, що міститься в атмосфері, у вигляді опадів випадає на земну поверхню, живить річки, озера, зволожує грунт. Від кількості опадів, що випали, залежить життя рослин, тварин і людей.

1. Атмосферні опади та їхні види

Пояснення вчителя та переглядом відео (учні складають схеми в зошитах)

  • Атмосферні опади — волога, що випадає з хмар або виділяється з повітря на поверхню Землі в твердому або рідкому стані. Кількість опадів, що випадають, залежить від умісту в повітрі водяної пари.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • До основних видів опадів належать дощ, град, сніг, роса, туман, паморозь, іній. Дощ, град, сніг — випадають із хмар. Роса, туман паморозь та іній — виділяються з повітря.
  • Більшість опадів буває у вигляді дощу. Хмарна погода буває досить часто, але не завжди при цьому випадають опади. Що ж потрібно для їх утворення? Якщо краплини у хмарі дуже маленькі (менш ніж 0,05 мм) вони легкі і висхідні потоки повітря їх утримують - опадів не буде. Дрібні краплинки зливаються, нарешті, стають настільки важкими, шо вже не можуть утриматись у повітрі й падають униз у вигляді дощу.

Перегляд відео https://www.youtube.com/watch?v=zaqk1s6qs24

Іноді дощі супроводжуються грозами. Давайте пригадаємо правила поведінки під час грози

  • Дощі спричиняють зниження температури повітря, бо багато тепла витрачається на випаровування води.
    Коли температура повітря стає нижчою від 0 °С. вода в хмарах замерзає, утворюючи сніжинки.

Перегляд відео https://www.youtube.com/watch?v=yiGHQ5UEzoM

  • У високих вертикальних хмарах у теплу погоду може утворюватися град — завбільшки від кількох міліметрів до кількох сантиметрів. Це відбувається тоді, коли тепле повітря піднімається вгору. Воно підхоплює хмари, де температура знижується до-10 °С.

Перегляд відео https://www.youtube.com/watch?v=Bbblw9Jnf4w

  • Для боротьби з градом використовують спеціальні гармати, з яких вистрілюють у хмари снарядами з хімічними речовинами.
  • Окрім опадів, що випадають з хмар, є опади, які «випадають» безпосередньо з повітря. Найпоширенішим видом таких опадів є роса. Вона утворюється зазвичай улітку у вечірні та вранішні години на поверхнях різних предметів. Причиною утворення роси є конденсація. Роса ніколи не утворюється на поверхні Землі  бо вона довго зберігає тепло. А от листя рослин, каміння, металеві предмети інші швидко охолоджуються. Тепле й вологе повітря, потрапляючи на охолоджену поверхню, згущується, залишаючи краплинки води. Роса утворюється лише в безхмарну або малохмарну погоду. Якщо температура поверхні опускається нижче 0 °С. утворюється іній, або паморозь.
  • Під час проходження вологої повітряної маси над охолодженою поверхнею Землі водяна пара конденсується в дрібні краплинки води, що зависають у повітрі. Утворюється туман.

Туман (4) Туман. Природні явища. Серія "Природне довкілля". - YouTube

 

  1. Вимірювання кількості опадів

Демонстрація приладу

Опадомір — прилад для вимірювання кількості опадів. Це металевий циліндр, обгороджений футляром із розріджених планок для охорони від випаровування. Кількість опадів визначають за товщиною шару води в міліметрах.

Показники знімають двічі на добу: о 7 год. і о 19 год

 Для вимірювання товщини снігового покриву використовують снігомірну рейку.

 

  1. Закономірності поширення опадів

А) Логічний ланцюжок: за допомогою карток діти вибудовують логічні ланцюжки та роблять висновки.

Низький тиск        висхідні потоки повітря       опади

високий тиск        низхідні потоки повітря       опади

Висновок: Найбільша кількість опадів випадає в областях з низьким тиском.

Б)  Робота з кліматичною картою

- Чи існують закономірності у загальному розподілі опадів на земній поверхні?

 Найбільша кількість опадів випадає в екваторіальних широтах, де розташована область низького тиску і панують висхідні рухи повітря. У тропічних широтах, в областях підвищеного тиску випадає мало опадів. У помірних широтах кількість опадів знов зростає, а в холодних поясах знижується. На узбережжі океанів та в горах, як правило, випадає більше опадів. На кліматичних картах кількість опадів відображають ізогієтами − лініями, що з’єднують точки з однаковою кількістю опадів.

Отже: Атмосферні опади розподіляються на Землі нерівномірно. Кількість опадів залежить від:

- географічного положення;

- близькості морів та океанів;

- рельєфу

V. Закріплення нового матеріалу

1. Робота з сайтом https://www.gismeteo.ua/ua/weather-hryhorivka-77581/weekly/

Діти з’ясовують чи є дані про опади та їх кількість на сайті, як вони позначаються у «Щоденнику школяра»

2. Практична робота №5 (продовження)

За даними таблиці у зошиті побудувати діаграму опадів

VІ. Підсумки уроку

  1. Виконання тесту на сайті https://naurok.com.ua/test

 

 

docx
Додав(-ла)
Цюпило Олена
Додано
30 березня 2021
Переглядів
1672
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку