Урок "Опора і рух. Види скелета. Значення опорно-рухової системи тварин".

Про матеріал
Урок: Опора і рух. Види скелета. Значення опорно-рухової системи тварин. Урок вивчення нового матеріалу, можна проводити для учнів 7 класу, щоб розширити знання учнів про опорно-рухову систему тварин, дати порівняльну характеристику видам скелета; розглянути значення опорно-рухової системи в житті тварин; розвивати вміння працювати з підручником. Форма проведення: інтелектуальний марафон «Підкорення вершини».
Перегляд файлу

     Дата_______________

Тема: Опора і рух. Види скелета. Значення опорно-рухової системи

Мета: розширити знання учнів про опорно-рухову систему тварин, дати порівняльну характеристику видам скелета; розглянути значення опорно-рухової системи в житті тварин; розвивати вміння працювати з додатковою літературою, порівнювати, робити узагальнюючі висновки; виховувати екологічно-цілісну орієнтацію в плані взаємин людини і природного середовища.

Очікувані результати: учні називають види скелета; уміють визначати види скелета тварин; порівнюють опорно-рухові системи різних груп тварин; роблять висновок про ускладнення будови організму тварин, пов’язане з ускладненням функцій.

Обладнання: зошит, підручник, малюнки, плакати з скелетами хребетних тварин, проектор з екраном.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Форма проведення: інтелектуальний марафон «Підкорення вершини».

Хід уроку

І. Організаційний момент

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку. Створення робочого настрою.  

Слайд 1

 

 

 

ІІ Мотивація навчальної діяльності

2.1. «Загадковий диктант»

Вибрати правильні твердження, які стосуються будови та функцій органів виділення. У разі правильного виконання завдання учні визначать основне поняття сьогоднішнього уроку.

Р Усі одноклітинні тварини мають скоротливі вакуолі.

С Мальпігієві судини — це трубчасті канальці, що є сліпими виростами кишечника.

У Від кожної нирки ссавців відходить по два сечоводи, які відкриваються в сечовий міхур.

К Амфібії мають тулубові нирки.

Е У птахів відсутній сечовий міхур.

Х Органи виділення комах — зелені залози.

Л Органи виділення павуків — мальпігієві судини.

Е Видільна система вперше з’являється у плоских червів.

В У всіх членистоногих наявні однакові органи виділення.

Т Кожна група тварин має свої особливості в будові видільної системи.

Відповідь:

с

к

е

л

е

т

 (На форматі А4  на дошці)

2.2 Вправа «Пароль» (учні називають слова або словосполучення. Що пов′язані з поняттям уроку)

Слово вчителя

 Поміркуйте

    На  значення опори звертав  увагу ще давньогрецький математик, фізик та інженер, один з  найдавніших  вчених  античності Архімед. Що таке опора?  Опорою в механіці називають  елементи системи,  основною  функцією  яких є передача зусиль  від однієї  частини конструкції на інші або на фундамент. А  яке  ж  значення  має опора  для тварин? Чи  тільки цим обмежується  значення  опорної  системи  для  організму  тварин?

Світ живої природи перебуває в безперервному русі. Рухаються стада чи зграї тварин, окремі організми, рухаються бактерії і найпростіші у краплі води. Рослини повертають свої листки до сонця, усе живе росте. Способи руху за мільярди років пройшли довгий шлях еволюції.

ІІІ Оголошення, представлення результатів (тема, мета уроку, очікування, завдання уроку)

3.1 Повідомлення теми уроку (напис на дошці): Опора і рух, Види скелета, Значення опорно-рухової системи тварин (запис в зошиті теми уроку)

3.2 Мета і завдання уроку: вивчити скелети хребетних тварин, навчитися їх порівнювати.

3.3 Очікування учнів (написи учнів на ватмані)

 

IV Надання необхідної інформації

Розповідь учителя

Опорно-рухова система — це конструкція, що підтримує тіло і зберігає його форму, підтримує в певному положенні внутрішні органи. Опорно-рухова система тварин – це скелет і мускулатура. (запис в зошиті)

            Види скелета у тварин Слайд 3

1).  Гідростатичний – рідинний  скелет,  у  якому  опорою для тіла є насичені водою  м’які тканини (головоногі  молюски)  або  порожнина (круглі  черви,  кільчасті  черви). 

          2). Зовнішній  скелет,  який  утворюється  виділеннями  цитоплазми  клітин,  клітинами  ектодерми ( коралові  поліпи)  чи  епітеліальними  тканинами тіла ( молюски).  Тварини,  як  мають екзоскелет,  ростуть  лише  під  час линяння (членистоногі  з хітиновим екзоскелетом) або постійно  вирощують  його ( молюски  з  черепашкою).

         3). Внутрішній  скелет,  який  утворений  хрящово або кістковою тканиною. Це всі хребетні тварини.   У  хребетних  тварин  скелет поділяється на три  відділи:  скелет  голови,  скелет  тулуба ( хребет  та  грудна  клітка) й скелет  кінцівок ( плечовий  пояс, тазовий  пояс,  скелет  вільних  передніх  кінцівок  та  скелет  вільних  задніх кінцівок).

4.1 Вправа «Встановити відповідність»  ( робота в парах)

( малюнки тварин на екрані проектора) Слайд 4

Типи скелета: гідроскелет, зовнішній, внутрішній.

Тварини: дощовий черв′як, кальмар, коник зелений, рак річковий, махаон, ставковик, сом звичайний, ластівка сільська.

Розповідь учителя

   Відділи скелета хребетних тварин: Слайд 5

  1. Скелет голови (череп);
  2. Скелет тулуба (хребет і грудна клітка)
  3. Скелет передніх і задніх кінцівок;
  4. Скелет поясів передніх і задніх кінцівок.

V Інтерактивна вправа

 5.1 Робота в групах

Інструктаж учителя щодо виконання роботи

Користуючись текстом підручника ( Параграф 33-34), за цим планом, учні вивчили скелети хребетних тварин і підготували невеликі презентації своїх робіт.

Завдання для пар:

I гр. — установити особливості будови скелета риби.

II гр.— установити особливості будови скелета амфібій.

III гр. — установити особливості будови скелета рептилій.

IV гр.— установити особливості будови скелета птахів.

V гр.— установити особливості будови скелета ссавців.

Риби

Скелет риб у процесі еволюції став більш складним у порівнянні з ланцетником. Скелет риб складається із черепа, хребта та скелета плавців. У хрящових риб( акул і скатів) скелет складається з хрящів, ау кісткових риб – з кісток. Вважається, що кістковий скелет більш досконалий, так як він більш міцний і менш масивний.

Череп – скелет голови – утворений кістками. Це кістки: зяброві дуги (на них розміщені зябра); зяброві кришки (забезпечують дихальні рухи); рухома нижня щелепа та нерухома верхня щелепа (допомагають тварині активно захоплювати здобич). Череп з хребтом з′єднаний нерухомо.

Хребет – скелет тулуба має 2 відділи: тулубовий і хвостовий, які складаються з хребців. Хребці мають будову: тіло, хребтовий канал, дуга, відростки. До тулубових хребців кріпляться ребра, хвостові плавці ребер не мають.

Скелет плавців поділяється на: скелет парних плавців (грудні і черевні), що включає ще й пояси кінцівок (до їх кісток прикріплюються м′язи, що рухають плавці.); і скелет непарних плавців (спинний, анальний, хвостовий). Скелет плавців кісткових риб представлений кістковими променями.

Мускулатура краще розвинена на спинному боці та у хвостовому відділі. М′язи тулуба мають вигляд широких стрічок. Рухи риб забезпечують плавці: парні – активний поступальний рух, а непарні – повільний рух, зупинки, повороти.

Земноводні (Амфібії)

1728 року німецький вчений В. Шейхцер виявив викопні рештки істоти, подібні до останків людини невисокого зросту, з великою головою, хребтом і кінцівками, що нагадували руки. Вчений назвав її «грішною людиною – свідком потопу» і, розлучившись, завершив свій опис рядками: «Скорботний скелете старого грішника. Зворуш камені і серця теперішніх людей!»  Протягом майже 100 років цю викопню тварину вважали грішником, який загинув під час всесвітнього потопу. Лише у 1825р. Ж.К′юве дослідив, що насправді цей «грішник» є скелетом земноводного – великої саламандри. Виявляється, будова скелета давнього земноводного і скелета людини подібні. Скелет земноводних поділяється на череп, хребет і скелет кінцівок та їх поясів.

Череп сплющений і широкий, з великими очними ямками. Череп у амфібій переважно хрящовий.

Хребет амфібій має відділи: шийний, спинний, крижовий і хвостовий (у хвостатих амфібій). Шийний відділ має 1 хребець, що з′єднує череп з хребтом тварини. Тому рухливість голови в цих тварин обмежена. Крижовий відділ хребта складається також з 1 хребця, до якого кріпляться кістки тазового поясу. Амфібії зазвичай не мають ребер (лише у тритонів і саламандр вони недорозвинені).

Скелет передьої кінцівки складається з плечової кістки,  передпліччя та  кисті З 4 пальцями.  Задня кінцівка утворена стегном, гомілкою та стопою з п′ятьма пальцями. Відділи кінцівок рухомо з′єднані за допомогою суглобів. Задні кінцівки довші й міцніші, ніж передні, і відіграють основну роль у пересувані тварини.

Пояс передніх кінцівок (плечовий пояс) складається з парних кісток: лопаток, воронячих кісток і ключиць. У місці сполучення воронячих кісток приєднується грудина. Пояс задніх кінцівок (тазовий пояс) утворений тазовими кістками, що зрослися. Він приєднаний до крижового відділу хребта. Мускулатура в амфібій краще диференційована порівняно з рибами. Це пов′язано з  виходом на суходіл та появою парних кінцівок. Томув амфібій найкраще розвинені м′язи кінцівок та їх поясів.

Плазуни (Рептилії)

Цих тварин вважають найзагадковішими представниками нашої фауни. Послухайте про одну з них: «Цю тварину народ наділив магічними якостями посланця з підземного світу. Вона — охоронниця підземних скарбів. Сонце не повинно бачити цю тварину вбитою, тому її слід закопувати в землю. Водночас вона має лікувальні властивості: від головного болю рекомендували саджати тварину в капелюх і надягати на голову. Коли вперше навесні побачиш її, слід перегнати її через пояс, кинувши його на землю, тоді цей пояс набуває властивостей лікувати поперек».

— Що це за тварина? (Ящірка.)

— До якого класу належать ящірки? (Клас Плазуни.)

Скелет плазунів має подібний до земноводних план будови, але відрізняється низкою особливостей:

Череп витягнутої форми, майже повністю кістковий. Рухомо кріпиться до хребта тварини завдяки тому, що шийний відділ має 8 хребців. Тому голова у плазунів, порівняно з земноводними, більш рухома.Кістки черепа сполучені швами нерухомо.

Хребет поділяється на 5 відділів: шийний, грудний, поперековий, крижовий, хвостовий. До грудних і поперекових хребців приєднуються ребра. У рептилій є справжня грудна клітка, утворена грудними хребцями, ребрами та грудною кісткою. Грудна клітка захищає легені, серце. З появою грудної клітки з′являються міжреберні м′зи, які забезпечують дихальні рухи.

Кінцівки плазунів розташовані під тулубом, тому під час пересування їхнє тіло наче плазує по субстрату. Скелет поясів  передніх і задніх кінцівок та скелет вільних передніх і задніх кінцівок практично такі ж, як у земноводних. Але між пальцями задніх кінцівок крокодилів єплавальні перетинки,  кінцівки черепах – перетворені на ласти.

По особливому рухаються змії. У них відсутні кінцівки, але збільшене число хребців (їх може бути понад 430) та відсутня грудна клітка.. Найбільш поширений спосіб пересування змій – це вигинання тіла.

Птахи

Скелет птахів цікавий тим, що пристосований до польоту. Про особливості пристосування слухайте далі.

Скелет птахів легкий, бо кістки мають порожнини, заповнені повітрям. Характерною особливістю черепа  птахів є те, що його кістки зрослися між собою, а не сполучаються швами. Є велика мозкова кістка, що прилягає до  великих очних западин ззаду. Сильно виступають вперед кістки верхньої і нижньої щелепи, які обидві рухомі.

Хребет має особливу будову, що пов′язана з польотом. Він складається з відділів: шийний, грудний, поперековий, крижовий. Шийний відділ має від 11 до 25 хребців, тому голова птаха добре рухається. Хребці грудного, поперекового, крижового відділів сполучені нерухомо. Грудні хребці сполучені з ребрами і грудиною, яка має плаский виріст – кіль. До нього прикріплюються м′язи, що забезпечують рухи крил під час польоту. А в районі тазу грудні хребці злиті  в єдину довгу кістку – складний криж. Хвостові хребці залишаються вільними, а останні  хребці – зростаються між собою, утворюючи куприкову кістку, до якої прикріплюються пера хвоста.

Пояс передніх кінцівок (плечовий пояс) складається з лопаток, воронячої кістки і ключиць, що зрослися між собою, утворюючи вилочку. Вона надає пружності поясу передніх кінцівок. Пояс задніх кінцівок (тазовий пояс) представлений трьома кістками, що сполучабться між собою: сідничної, лобкової і клубової. Все це разом захищає ззовні нирки і забезпечує міцний зв′язок ніг з осьовим скелетом.

Скелет передніх кінцівок – крила складається з 3 відділів: плече, передпліччя, та кисті. Передпліччя має 2 кістки: променеву і ліктьову. На передніх кінцівках птахів залишається лише три пальці. Скелет задньої кінцівки складається із стегна, гомілки та стопи. Кістки стопи зростаються між собою та утворюють довгу кістку – цівку. Цівка надає нозі міцності і збільшує її рухомість. Стопа утворена чотирма пальцями, кожний з яких закінчується кігтями. 

Ссавці

Незакінчене речення. Скелет ссавців за будовою подібний до скелета… (Плазунів)

Череп ссавців складається з десятків кісток, що зрослися. Єдина рухома кістка в ньому – це нижня щелепа. Збільшується мозкова частина черепа, де міститься мозок. Розвинені верхня нерухома та нижня рухома щелепи.

Хребет поділяється на 5 відділів: шийний, грудний, поперековий, крижовий, хвостовий. Шийний відділ має 7 хребців. Чи знаєш ти? Що навіть довга шия жирафа має таку саму кількість хребців, як миша або кріт. Бо загальна довжина шиї у ссавців залежить від від довжини кожного хребця, а не від їх кількості. А от у птахів навпаки: чим довша шия, тим більше в ній хребців. Грудний відділ налічує 12 хребців, до них прикріплюються ребра, які зростаються з грудиною і утворюють грудну клітку. У поперековому відділі хребта 6 хребців, а крижовий відділ найкоротший, але надзвичайно міцний. Кількість хвостових хребців у ссавців різна. Довгохвості ссавці мають до 20 хребців, а безхвості, або майже безхвості – лише 3-4 хребці.

Пояс передніх кінцівок представлений парними кістками – лопаткою і ключицею. А пояс задніх кінцівок складається з трьх парних тазових кісток. Скелет передніх кінцівок – це плече, передпліччя (локтьова і променева кістка), кисть з дрібними кістками. Скелет задніх кінцівок – це стегно, гомілка (великогомілкова та малогомілкова). Дрібні кістки стопи.

Мускулатура ссавців добре розвинена і диференційована. У них є діафрагма, що бере участь при диханні тварини: завдяки її скороченню змінюється об′єм грудної порожнини. Добре розвинені м′яи спини, кінцівок та їх поясів, а також жувальні  м′язи, які рухають нижню щелепу.

Є ссавці здатні до активного і пасивного польоту. Зверніть увагу летяга звичайна – гризун, який більшу частину життя проводить на деревах. Між передніми і задніми кінцівками у неї є шкірна перетинка, яка дозволяє тварині пасивно перестрибувати з гілки на гілку на відстань  до 50м. Довгий пухнастий хвіст слугує для гальмування. Активний політ притаманний рукокрилим. У них від верхівки другого пальця передніх кінцівок до хвоста вздовж тулуба тягнеться складка шкіри, що слугує крилом.Як і у птахів у них формується кіль грудини та добре розвинені грудні м′язи, які забезпечують рух крил. Цікавими є ссавці – мешканці водойм, наприклад, китоподібні. Вони плавають і пірнають, бо у цих тварин обтічна форма тіла, передні кінцівки перетворилися на ласти. Основний орган руху – хвостовий плавець.

Висновок (учні на ст. 147 підручника читають рубрику «Узагальнення знань», по черзі)

5.2  Значення опорно-рухової системи

 Вправа «Асоціативний кущ» Слайд

1. Опора. Скелет допомагає тілу зберігати ту форму, яка для певних умов існування є найкращою.

2. Захист. Опорні структури здійснюють захист організму від поїдання або захист внутрішніх органів від несприятливої дії чинників середовища.

3. Руху. Скелет є місцем прикріплення м’язів.

4. Джерело мінеральних речовин. За необхідності зі скелету для використання в організмі може надходити Кальцій, Ферум, Фтор, Фосфор.

5. Кровотворення. Кістки хребетних тварин містять кістковий мозок, у якому й відбувається утворення крові.

VІ. Рефлексія

Вправа «Мозковий штурм» Слайд

  1. Що спільного та відмінного в будові опорно-рухової системи риб і земноводних?
  2. Які особливості будови опорно-рухової системи плазунів характеризують їх як мешканців наземного середовища?
  3. Які особливості будови опрно- рухової системи птахів пов′язані з пристосуванням до польоту?
  4. Що спільного та відмінного в будові птахів  і кажанів?

 

VIII. Підбиття підсумків уроку, виставлення оцінок

Обговорення очікуваних результатів (відповідно до очікування на початку уроку)

Вправа «Незакінчене речення..»

На уроці я дізнався…

Я переконався в тому, що…

Мені на уроці сподобалося те, що…

Я дізнався багато цікавого про…

IX. Домашнє завдання

Опрацювати параграф 33-34 підручника

Скласти сенкан про особливості пересуваня безхребетних тварин

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
5 лютого 2022
Переглядів
6672
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку