Дивовижні властивості кімнатних рослин. Їх вплив на формування особистості дитини

Про матеріал
Питання екологічної безпеки людства з кожним роком стають усе гострішими. Людство намагається зберегти та поліпшити умови свого існування в сучасному світі. У зв'язку з безперервною урбанізацією людського життя, обмеженням часу, призначеного для дозвілля, а також недостатньою кількістю озеленених територій, інтегрованих у міську забудову, стає актуальним питання активного введення рослин у життя людини. Гостра необхідність вирішення проблем сучасної екології викликана ще й станом нашого життєвого простору: повітря насичене свинцем і радіацією, у приміщеннях міститься багато токсичних речовин. Це чинить шкідливий вплив не тільки на природу, але й на людину як частину природи. Таким чином, роль рослин у житті людини набуває великого значення. При цьому варто зазначити помітний вплив озеленення приміщення як на людський організм, так і на стан довкілля, що має безпосереднє відношення до здоров’я людини.
Перегляд файлу

 

Дивовижні властивості кімнатних рослин.

 Їх вплив на формування особистості дитини.

 

Скрепіль Зоя Василівна, вчитель біології, вища кваліфікаційна категорія, учитель-методист

Чижова Анастасія Романівна, учениця 11 класу

 

Харківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 26                                           Харківської міської ради  Харківської області

 

 

 

Класик української літератури Олесь Гончар писав: "Бережіть собори душ своїх". Надважливі риси для людини - вміння бачити, чути, сприймати прекрасне. Це вміння берегти довкілля, розуміти багатогранність і величність природи, яка наповнює енергією, життєвою силою, показує істинність речей. Собори наших душ будує близькість до природи. Тому так важливо виховувати бережливе ставлення до довкілля з самого дитинства.

Питання екологічної безпеки людства з кожним роком стають усе гострішими. Людство намагається зберегти та поліпшити умови свого існування в сучасному світі. У зв'язку з безперервною урбанізацією людського життя, обмеженням часу, призначеного для дозвілля, а також недостатньою кількістю озеленених територій, інтегрованих у міську забудову, стає актуальним питання активного введення рослин у життя людини. Гостра необхідність вирішення проблем сучасної екології викликана ще й станом нашого життєвого простору: повітря насичене свинцем і радіацією, у приміщеннях міститься багато токсичних речовин. Це чинить шкідливий вплив не тільки на природу, але й на людину як частину природи. Таким чином, роль рослин у житті людини  набуває великого значення. При цьому варто зазначити помітний вплив озеленення приміщення як на людський організм, так і на стан довкілля, що має безпосереднє відношення до здоров’я людини.

 Учні Харківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 26 роблять свій внесок у вирішення актуальних екологічних питань сьогодення. Уже кілька років поспіль ми працюємо над питанням екологічної безпеки в умовах сучасного світу. Дана робота передбачає виконання загального проєкту, наскрізна лінія якого ­ екологічна безпека та сталий розвиток.  Нами було виконано екологічний проєкт «Особливості впливу кімнатних рослин на стан здоров’я людини». Вибір теми даного дослідження пов’язаний із злободенними проблемами сучасного людського життя.

 Темою нашого екологічного проєкту стало дослідження особливостей впливу  кімнатних рослин на стан здоров’я людини.

Об’єктом нашого дослідження були наслідки впливу певних кімнатних рослин (хлорофітумів, сеткреазій, колеусів, пеларгоній) на стан навколишнього середовища, мікроклімат приміщень і на фізичний та емоційний стан людини.

Предметом дослідження стали заходи щодо поліпшення екологічного становища у закритому приміщенні та психоемоційного стану людини за допомогою кімнатних рослин.

Метою нашого дослідження було  з’ясування впливу кімнатних рослин на якість повітря в приміщеннях, на стан здоров’я людини та формування в учнів знань про кімнатні рослини, їхнє практичне значення, залучення  учнів до роботи щодо озеленення приміщення і пришкільної ділянки,  розвиток пізнавального інтересу, практичних навичок у вирощуванні і догляді кімнатних рослин, виховання дбайливого ставлення до природи.

 Водночас ми не обмежувалися у своїх дослідженнях з’ясуванням впливу рослин лише на людський організм. Ми дослідили і вплив рослин на мікроклімат приміщень, оскільки якість життєвого простору людини безпосередньо впливає на її  здоров'я  та психоемоційний стан.

 Не викликає сумніву актуальність нашого дослідження, оскільки воно пов’язане з нагальною потребою відновлення безпечного для людського здоров’я навколишнього середовища та психоемоційної стабільності. Особливої актуальності набуває означена проблема в умовах великого індустріального міста, яким є Харків. Вибрана нами тема дійсно актуальна в сучасному житті, оскільки людина проводить у закритому приміщенні багато часу і важливо, щоб умови, у яких вона перебуває тривалий час, були комфортними. У системі заходів поліпшення умов праці і відпочинку велике значення має підбір оздоровчої флори, яка сприяє нормалізації складу повітря, зняттю нервово-емоційної та зорової втоми, естетичному оформленню інтер'єру.

Повітряне середовище міських приміщень далеке від ідеального, часто повітря тут має підвищений вміст хімічних сполук, які виділяються будматеріалами, меблями, не кажучи вже про вихлопні гази. Значного поліпшення повітряного середовища можна досягти за допомогою озеленення. Рослини безпосередньо впливають на стан здоров'я людини і на якість довкілля.

З огляду на багатофункціональність кімнатних рослин, варто виділити два типи їхнього впливу на людину: 1) санітарно-гігієнічний; 2) естетико-психологічний.

Під санітарно-гігієнічним розуміємо поліпшення стану повітряного середовища проживання (збагачення повітря киснем, фітонцидну дію рослин, очищення повітря від шкідливих хімічних сполук, підвищення вологості та іонізацію повітря, збирання рослинами пилу, шумоізоляційні властивості рослин).

Розглядаючи кімнатні рослини з естетико-психологічної точки зору враховуємо такі аспекти, як: ароматерапевтичні та кольоротерапевтичні  можливості, вплив на емоційний стан людини форми крони рослин (підвищують працездатність рослини з розлогою і пірамідальної кроною, заспокоюють – з овальною і ампельною).

Отже, не викликає сумніву, що кімнатні рослини чинять істотний вплив на мікроклімат приміщення, на здоров'я і психоемоційний стан людини і у такий спосіб мають безліч позитивних функцій.

 Наш проєкт, присвячений впливу кімнатних рослин на організм людини та на  навколишнє середовище, розроблявся протягом 4 років. Результатом такої роботи стали наукові дослідження «Роль кімнатних рослин у збереженні екології повітря» та «Радіаційна небезпека поряд. Екологічні проблеми сьогодення», «Особливості впливу кімнатних рослин на стан здоров’я людини».

 У результаті тривалого дослідження ми спостерігали за впливом кімнатних рослин на людський організм. Унаслідок такого спостереження ми з’ясували, що кімнатні рослини є різними щодо своїх корисних властивостей. Нами було досліджено корисні властивості крес-салату. Виявилося, що в крес-салаті містяться важливі для людини речовини: вуглеводи, мінеральні солі і сполуки, вітаміни (група B, С, K, E, A, D). Крес-салат багатий на рослинний білок, ефірні і жирні натуральні олії, бета-каротин і інші корисні компоненти. Калій і мідь, фосфор і кальцій, залізо і магній, сірка і йод, каротин і аскорбінова кислота, гірчична олія і глікозиди, рибофлавін – ось далеко не повний їх перелік. Крім того, він поповнює запаси йоду, нормалізує функціонування щитовидної залози, стабілізує склад крові і попереджає її захворювання, попереджає хвороби зубів і кісток, покращує функціонування шлунково-кишкового тракту і видільної системи, зменшує вагу, є відхаркувальним засобом при застудах, нормалізує роботу серця і серцево-судинної системи, покращує апетит і сон, позбавляє від депресії, має яскраво виражену сечогінну дію, загоює рани і опіки, виліковує хвороби шкіри, відомий як природний антиоксидант.

Невпинне зростання новітніх технологій, як не парадоксально, спричиняє збільшення кількості захворювань серед населення. Онлайн навчання стало обов’язковим за умов пандемії. Проте воно далеко не так і безпечне для учнів, які змушені висиджувати перед моніторами по 5-6 годин щоденно. А після цих занять відпочивають, «прикипівши» до ґаджетів. Це, у свою чергу, призводить до погіршення зору.

 Важливим вважаємо зазначити: ми з’ясували, що кімнатні рослини позитивно впливають  на зір людини. У ході роботи ми підрахували кількість учнів з вадами зору. Для профілактики порушень їм були надані рекомендації стосовно його покращення. Було зроблено висновок, що зелений колір кімнатних рослин  заспокійливо впливає не тільки на нервову систему, але й позитивно діє на зорові аналізатори, добре знімаючи втому. Шляхом опитування учнів ми підтвердили цю інформацію.

Окрім цього, на пришкільній ділянці нами було висаджено газонну траву. Весною розквітають тюльпани, нарциси, мишачий гіацинт, півонії, іриси. Улітку їх змінюють  троянди, лілії, петунії. Восени радують  око троянди, чорнобривці, майори, хости, хризантеми. Озеленення пришкільної території було проведено з елементами  органічного землеробства й апсайклінгу. Було вирощено розсаду з насіння і виготовлено горщики та елементи декору з цементу. У горщиках розквітли пеларгонії, бегонії і хлорофітуми. У такий спосіб ми нормалізували склад повітря та зменшили інтенсивність іонізуючого випромінювання.

Результатом нашої роботи є виконання таких завдань:

  1. Формування в учнів знань про кімнатні рослини, їхнє практичне значення для людини
  2. Залучення  учнів до роботи щодо озеленення приміщення і пришкільної ділянки
  3. Розвиток пізнавального інтересу, практичних навичок під час вирощування і догляду за кімнатними рослинами
  4. Виховання дбайливого ставлення до природи.
  5. Дослідження на конкретних прикладах впливу кімнатних рослин на стан повітря в приміщенні.
  6. З’ясування впливу  кімнатних рослин на поліпшення зору учнів (з цією метою підрахували кількість учнів  зі зниженням зору; для профілактики порушень були надані рекомендації стосовно змін зору на краще).
  7.  З’ясування впливу зелених рослин на емоційний стан людини.
  8. Залучення учнів до співпраці з науковцями університетів, до відвідування різноманітних виставок (прослухали лекції та були учасниками практичних занять на  кафедрі ботаніки ХНПУ ім. Г.С. Сковороди та відвідали оранжереї ХНУ ім. В. Н. Каразіна та ХНПУ ім. Г.С. Сковороди; відвідали експозиції фіалок  інформаційно-виставкового центру «Бузок»).
  9. Акцентування уваги на важливості збереження безпечного      навколишнього середовища (уроки  з навчальної дисципліни «Життя рослин»  сприяють покращенню  знань з догляду за рослинами, поглиблюють екологічне виховання учнів; учасники  шкільної  дитячої та юнацької громадської організації «Орхідея» активно втілюють ідеї озеленення шкільних приміщень та території навколо навчального закладу).

Таким чином, порушені в нашому екологічному проєкті питання на сьогодні є досить актуальними і потребують подальшого теоретичного та практичного дослідження.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Інші матеріали
Додано
6 лютого 2022
Переглядів
363
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку