Урок "Опорно-рухова система хребетних тварин"

Про матеріал

Тема: Опорно-рухова система хребетних тварин. Способи пересування

Мета: розглянути особливості будови та функцій опорно-рухових систем хребетних тварин, способи пересування; розвивати уяву, пам'ять, мислення, творчі здібності учнів, уміння знаходити інформацію, порівнювати, узагальнювати, робити висновки; виховувати інтерес до предмета, товариські стосунки, дисциплінованість.

Перегляд файлу

Тема: Опорно-рухова система хребетних тварин. Способи пересування

Мета:  розглянути особливості будови та функцій опорно-рухових систем хребетних тварин, способи пересування; розвивати уяву, пам'ять, мислення, творчі здібності учнів, уміння знаходити інформацію, порівнювати, узагальнювати, робити висновки; виховувати інтерес до предмета, товариські стосунки, дисциплінованість.

Обладнання: підручник, зошит, навчальна презентація, скелети тварин.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

                                            Хтось стрибає, хтось пливе,

                                                                         Хтось літає, хтось повзе...

Хід уроку

І. Організаційний етап.

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку. Створення робочого настрою.

Розминка.  Психологічна вправа  
                 «Впізнай себе»

У кожного з вас є друг або людина з якою вам приємно спілкуватися. Подумайте про неї. Звичайно ж є й така людини яка поруч з нами і зараз, це ваші друзі – однокласники.

 Погляньте один на одного.    Посміхніться.     Нехай тепло ваших посмішок  зігріє ваші серця.   Пронесіть позитивні емоції крізь весь наш урок і нехай вони допоможуть вам здобути нові знання.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.

2.1. «Розумний куб».

Запитання на гранях куба:

1. Які особливості будови органів виділення птахів?(сечоводи, що відходять від нирок, відкриваються у клоаку; сечового міхура немає).

2. Які особливості будови органів виділення амфібій та рептилій?(сечоводи відкриваються у клоаку, а не самостійним отвором. Туди ж відкривається і сечовий міхур).

3. Які особливості будови органів виділення ссавців?(парні нирки, сечоводи і непарний сечовий міхур і сечівник. Сечівник відкривається самостійним отвором).

4. Які особливості будови органів виділення членистоногих?(зелені судини та мальпігієві судини)

5. Які особливості будови органів виділення риб?(кісткові риби мають пару стрічкоподібних нирок, сечовий міхур; хрящові – видільна система відкривається  в клоаку).

6. Які особливості будови органів виділення у червів? (нефридії – мають вигляд довгої трубки, розширеної у центральній частині).

 

 2.2. Вправа «Знайди зайве». (слайд 2)

Череп, хребет, черепашка, ключиця.

Хребець, плавець, цівка, кіль.

Мушля, панцир, шкірно-мязовий мішок, кістка. 

 

2.3. «Загадковий диктант». (слайд №3)

Вибрати правильні твердження, які стосуються будови та функцій органів виділення. У разі правильного виконання завдання учні визначать основне поняття сьогоднішнього уроку.

Р Усі одноклітинні тварини мають скоротливі вакуолі.

С Мальпігієві судини — це трубчасті канальці, що є сліпими виростами кишечника.

У Від кожної нирки ссавців відходить по два сечоводи, які відкриваються в сечовий міхур.

К Амфібії мають тулубові нирки.

Е У птахів відсутній сечовий міхур.

Х Органи виділення комах — зелені залози.

Л Органи виділення павуків — мальпігієві судини.

Е Видільна система вперше з’являється у плоских червів.

В У всіх членистоногих наявні однакові органи виділення.

Т Кожна група тварин має свої особливості в будові видільної системи.

Відповідь:

с

к

е

л

е

т

 

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Розминка «Епіграф»: назвіть тварин, які пересуваються способами, згаданими в епіграфі. (слайд №4)

Слово вчителя

Світ живої природи перебуває в безперервному русі. Рухаються стада чи зграї тварин, окремі організми, рухаються бактерії і найпростіші у краплі води. Рослини повертають свої листки до сонця, усе живе росте. Способи руху за мільярди років пройшли довгий шлях еволюції.

Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку. (слайд №5)

 

ІV. Засвоєння нового матеріалу

1. Опора і рух

Розповідь учителя

Опорно-рухова система — це комплекс структур, який утворює каркас, надає форму організму, дає йому опору та забезпечує захист внутрішніх органів і можливість переміщення в просторі.

Обговорення запитань:  (слайд №6)

— Що входить до складу опорно-рухової системи тварин? (Скелет, м’язи, зв’язки, сухожилки тощо.)

— Які опорні та рухові структури має тіло одноклітинних тварин? (Амеба оболонку клітини, псевдоніжки; інфузорія війки.)

— Які опорні та рухові структури має тіло кишковопорожнинних? (Епітеліально-м’язові клітини ектодерми.)

— Які опорні та рухові структури має тіло кільчастих червів? (Шкірно-м’язовий мішок.)

— Які опорні та рухові структури має тіло членистоногих? (Зовнішній скелет у вигляді хітинового покриву, до якого прикріплюються м’язи.)

      — Які опорні та рухові структури має тіло молюсків? (зовнішній скелет у вигляді шкірястої мантії під черепашкою)

 

 

Скелет виконує захисну функцію, підтримує в певному положенні внутрішні органи. До скелета приєднуються м’язи, що забезпечують різноманітні рухи. Є два основні типи скелета – зовнішній та внутрішній.

Переваги зовнішнього скелета:

 Міцність, прикріплення м’язів і забезпечення руху, освоєння нових способів переміщення (політ).

Недоліки зовнішнього скелета:

 Не росте разом з твариною, робить тварину беззахисною під час линяння, обмежує розміри тіла.

Переваги внутрішнього скелета:

 Росте разом з твариною, збільшує швидкість руху тіла за рахунок значної спеціалізації окремих м’язів і їх груп.

Висновок: більш прогресивним є внутрішній скелет.

Розповідь учителя

Внутрішній скелет хребетних тварин складається з трьох основних частин:

 осьового скелета(хребта);

 скелета кінцівок; 

 скелета голови — черепа.

Хребет побудований з хребців. Кожен хребець складається з тіла та дуги. Отвори верхніх дуг утворюють хребетний канал, у якому розташований спинний мозок.

Робота з підручником та картками:  підготувати характеристику скелетів хребетних тварин. Отже, розпочнемо із скелету риб

 

 

Особливості будови скелета риби (слайд №7)

 У кісткових риб скелет переважно кістковий, у хрящових – хрящовий. Шкірні або покривні кістки виникають у сполучнотканинному шарі шкіри, а хрящові кістки - у результаті заміни хряща на кісткову речовину.

 До складу скелета входять череп, хребет і скелет плавців. У черепі є щелепи й зяброві дуги. Череп утворений великою кількістю кісток. Є скелет плавців.

 М'язи кісткових риб представлені двома головними мускулами, розташованими вздовж тіла й розділеними перегородками зі сполучної тканини на окремі сегменти. Розвинені також м'язи глотки та м'язи, що управляють рухом плавців.

 (слайд №8)

Особливості будови скелета амфібій (слайд №9)

Скелет жаби складніший за будовою, ніж у риби. Череп складається з хрящових кісток. У хребті є відділи: шийний відділ (1 хребець), тулубовий (7 хребців), крижовий (1 хребець) і хвостовий (у хвостатих).Є 2 пари кінцівок для плавання та стрибання на суші.

Відсутня грудна клітка і хвіст. Найкраще розвинені м'язи задніх ніг.

 (слайд №10)

Особливості будови скелета рептилій

(слайд №11)

Опорно - рухова система плазунів нагадує ОРС амфібій. До складу скелета входять череп, хребет і скелет кінцівок. Череп складається в основному з окостенілих кісток. Рухоме з’єднання хребців у шийному відділі. У хребті виділяють шийний, грудний, поперековий, крижовий і хвостовий відділи. Формується справжня грудна клітка (відсутня у змій), що складається з грудних хребців, ребер і грудини. Скелет кінцівок складається зі скелетів вільних кінцівок і скелетів їхніх поясів і має таку саму будову, як у земноводних.

М'язова система плазунів характеризується більшою, ніж у земноводних, диференціацією та розвитком міжреберної мускулатури.

 (слайд №12)

Особливості будови скелета птахів (слайд №13)

— 5 відділів хребта: шийний, грудний, складний криж, вільні хвостові хребці, куприковий відділи.

У скелеті птаха є особливості, пов'язані з польотом:більшість кісток пневматичні (заповнені повітрям); деякі кістки редуковані; є кіль( плаский виріст грудини. До якого прикріплюються мязи, що забезпечують рухи крил) та цівка( довга кістка, яка утворена зростанням більшості кісток стопи. Вона надає нозі міцності, збільшує її рухомість); кістки хребта зрощені нерухомо; відсутні хвостові хребці, зуби тощо. М'язова система птахів  добре розвинена, особливо грудні м’язи, шийні, м'язи ніг та крил.

Особливості будови скелета ссавців (слайд №14)

 Будова скелета ссавців схожа на будову скелета рептилій. — 5 відділів хребта: шийний (7 хребців), грудний (12–15 хребців), поперековий (2–9 хребців), крижовий (4), хвостовий.

— Череп (мозковий і лицьовий відділи).                   На відміну від рептилій кінцівки ссавців розташовані під тулубом. У них збільшується  об'єм мозкової частини черепа. У більшості видів сім шийних хребців. М'язова система диференційована,є багато різних м'язів. Є діафрагма, що

відмежовує грудну порожнину. Добре розвинена  підшкірна мускулатура.

 

 У хребетних тварин здобування їжі, здійснення міграції, захист від ворогів уже пов'язані з парними плавцями або п'ятипалими кінцівками наземного типу. Способи активного переміщення тварин за допомогою цих органів руху дуже різноманітні: плавання, літання, біг, ходіння, ковзання, реактивний рух, крокування, стрибання, повзання та ін.

(слайди №15-17)

 

Технологія «Мікрофон»

— Яке значення опорно-рухової системи?

  • Опорно-рухова система органів тварин створює опору для внутрішніх органів, забезпечує їхній захист, рухи окремих частин тіла та всього організму.
  • Пасивна частина опорно-рухової системи - скелет (зовнішній або внутрішній), активна - мускулатура, що забезпечує рухи як окремих частин тіла, так і організму в цілому.
  • У хребетних тварин добре розвинений внутрішній скелет (кістковий або хрящовий) та різноманітні м’язи. Вони можуть плавати, літати, ходити, стрибати, повзати, адаптуючись до різноманітних умов середовища існування.

 

 

V. Узагальнення і закріплення знань

Гра «Мудре дерево».

Ознайомлення з правилами гри: на «мудрому дереві» ростуть яблука, на яких написані основні функції та терміни з вивченої теми. Учні відривають по одному яблукові з дерева, обговорюють питання, формулюють відповідь, використовуючи знання, отримані під час уроку  та презентують її всім учням.

Функції опорно-рухової системи:

 Опорна — фіксація м’язів і внутрішніх органів.

 Захисна — захист життєво важливих органів (головний і спинний мозок, серце та ін.).

 Рухова — забезпечення простих рухів, рухових дій.

 Ресорна — пом’якшення поштовхів та струсів.

 

 «Цікаві запитання».

— Відомо, що риби не можуть повертати голову. Чи можуть це робити жаби та тритони? Відповідь поясніть. (Ні, тому що голову з тулубом з’єднує єдиний шийний хребець)

— У скелеті змій відсутня грудна клітка. У зв’язку із чим вона була втрачена у цих тварин? (в них збільшена кількість хребців; спосіб пересування)

— Шия у ссавців має різну довжину: у собаки вона коротка, у жирафи — довга. Яка причина такої відмінності? (все залежить від їх харчування)

 

Вправа «Снігова грудка»: слово, речення, запитання за темою уроку.

а) Кіль

Кіль – це плаский виріст, до якого прикріплюються м’язи.

Для чого він птахам? (забезпечують рухи крил)

б) Череп

Череп – це скелет голови – утворений великою кількістю кісток, які нерухомо з’єднані між собою.

Яка функція черепа? (захист головного мозку)

в) Плавець.

Плавець забезпечує рухи риб.

Які є типи плавців? (черевний, спинний, хвостовий, анальний)

г) Політ

політ – основний спосіб пересування птахів.

Які виділяють види польоту?

 

Заповнення таблиці “Логікон”.

Логікон “Опорно-рухові системи тварин”

1

Черевоногі молюски

3

Амфібії

Рептилії

6

Зовнішній скелет – міцна хітинова кутикула

2

Внутрішній скелет (кістковий)

Внутрішній скелет (хрящовий і кістковий)

5

Внутрішній (кістковий) легкий

Панцир закінчується хвостовим плавцем

Черепашка (мушля) спірально закручена, асиметрична

Череп, хребет, скелет плавців. До тулубових хребців кріпляться ребра

4

Череп, хребет, грудна клітка, дві пари кінцівок

Череп, хребет, дві пари кінцівок – перша пара крила, стопа видозмінена на цівку, грудина має виріст – кіль

 

VІ. Підбиття підсумків.

 

Підбиття підсумків з використанням вправи «Драбина успіху».

 

 

VІІ. Домашнє завдання. (слайд №18)

  • Опрацювати § 33.
  • Міні – проект «Як тварини визначають напрям руху»

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
26 листопада 2018
Переглядів
12573
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку