Тема: Опозиційний рух. Культурне і духовне життя в Україні
в середині 60-х – на початку 80-х рр. Практичне заняття № 9
Кількість навчальних годин: 4
Результати навчання:
Вид лекції: засвоєння нових знань
Міждисциплінарна інтеграція
І Попередні (забезпечуючі) |
||
Дисципліни |
Знати |
Вміти |
Географія Розділ: Глобальні проблеми людства Тема: Глобальні проблеми політичного та соціально-економічного характеру |
Поняття «глобальні проблеми», «глобалістика», «глобалізація» |
Аналізувати наслідки глобалізації, називати рівні вивчення глобальних проблем, характеризувати проблеми; визначати шляхи вирішення глобальних проблем |
Література:
Навчальна
Основна
Історія України (підручник), 11 кл., Власов В.С., Кульчицький С.В., К., Літера, 2018 р.;
Додаткова
Історія України (довідник), Кульчицький С.В., 2018 р.
Історія України (навчальний посібник), Світлична В.В. 2010 р.
Історія України. Хрестоматія, 10-11 кл., за ред. Гусєва В.І., Вища школа, 2005;
Методична
Основна
Пометун О., Пироженко Л. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання. – К., 2004
Баханов К.О. Інноваційні системи, технології та моделі навчання історії в школі, - Запоріжжя, 2000
Додаткова
Буштрук О.В., Остапенко В.О. Історія України. Навчальний посібник. – Х., 2007
Гісем О.В., Мартинюк О.О. Методичні та дидактичні матеріали з історії України. – Х., 2010
Гісем О.В., Мартинюк О.О. Розробки уроків 10 клас. – Х., 2007
ХІД ЗАНЯТТЯ
І. Підготовчий етап
Фронтальне опитування.
1) Чим були зумовлені реформи другої половини 1960-х рр.?
2) У чому полягає суть цих реформ? Чи мали вони шанс на успіх?
3) Які міжнародні події вплинули на згортання реформ?
4) Яку оцінку можна дати восьмій п’ятирічці?
5) У чому виражався застій в розвитку економіки УРСР у 1970—1980-ті роки?
6) Які негативні явища мали місце у розвитку сільського господарства? Чому воно хронічно відставало у радянській економіці?
Бесіда за запитаннями.
1) Схарактеризуйте дисидентський рух кінця 1950-х — першої половини 1960-х рр.
2) Назвіть імена найвідоміших представників дисидентського руху першої половини 1960-х рр.
ІІ. Основний етап
План
Особливості дисидентського руху другої половини 1960 — першої половини 1980-х рр.:
Течії дисидентського руху в 1960—1980-ті рр.:
Методи боротьби дисидентів:
Самостійна робота за підручником.
Опрацюйте відповідний матеріал підручника й випишіть найгучніші акції протесту дисидентів у другій половині 1960 — першій половині 1970-х рр. згідно із наведеними методами боротьби.
Після підписання Радянським Союзом у серпні 1975 р. заключного документа в Гельсінкі (офіційна згода тоталітарної влади шанувати громадянські права своїх підданих) у країні активно поширюється дисидентський рух. Повіривши в лібералізацію радянського ладу, дисиденти почали організовувати легальні групи й об’єднання, які, на їх думку, мали наглядати за дотриманням прав людини в СРСР .
Перший Гельсінський комітет було засновано в Москві у травні 1976 р. Незабаром з’явилися аналогічні організації в Литві, Грузії, Вірменії. Між різними дисидентськими групами встановилися тісні зв’язки. У липні 1976 р. члени московської групи Олександр і Валентин Гінзбурги приїхали до Львова, щоб відвідати родину українського політв’язня Івана Геля. Під час перебування в Західній Україні вони обговорювали з українськими дисидентами можливість створення організації для контролю за дотриманням прав людини в Україні. В українських дисидентів був і власний досвід такої діяльності, пов’язаний зі створенням у грудні 1971 р. громадського комітету захисту Н. Строкатої-Караванської.
9 листопада 1976 р. М. Руденко, О. Бердник, Л. Лук’яненко, І. Кандиба, Н. Строката-Караванська, О. Мешко, М. Матусевич, М. Маринович, О. Тихий проголосили утворення Української групи сприяння виконанню Гельсінських угод (УГГ). Через два дні до групи приєднався колишній генерал-майор Радянської Армії, українець за походженням, Петро Григоренко.
УГГ ставила завдання ознайомити широкі кола української громадськості з Декларацією прав людини, сприяти виконанню Гельсінських угод, домагатися акредитування в Україні представників зарубіжної преси, створення незалежного прес-агентства, інформування світової громадськості про факти порушень на теренах України Декларації прав людини та гуманітарних статей, прийнятих нарадою у Гельсінкі.
За час існування Українська Гельсінська група налічувала 37 осіб. Від 1976 до 1980 р. вона зробила 30 заяв, видала 18 меморандумів і 10 бюлетенів. У СРСР серед п’яти подібних груп УГГ була найчисленнішою і найактивнішою. Вона діяла в межах чинного законодавства і підтримувала контакти з аналогічними об’єднаннями в СРСР, ставлячи за мету «інтернаціоналізувати» захист громадянських і національних прав. На противагу різним націоналістичним угрупованням українські дисиденти ставилися з глибокою повагою до інших народів.
Ні поміркованість УГГ, ні вимоги Заходу дотримуватися прав людини не перешкодили радянським органам вчинити її погром. До 1980 р. три чверті членів Української Гельсінської групи були ув’язнені. Як зазначив колишній український дисидент єврейського походження Я. Сусленський, до українських правозахисників були застосовані найсуворіші покарання. Якщо при балтійці та вірмени одержували по 3—4 роки ув’язнення, то кожний український політв’язень був засуджений у середньому на 12 років ув’язнення і заслання. Із 23 ув’язнених членів УГГ шість засуджено на 15 років, три — на 12 років, тринадцять — від 3 до 9 років і лише один — на рік.
У 1984—1985 рр. в тяжких умовах ув’язнення померли члени УГГ В. Стус, О. Тихий, В. Марченко і Ю. Литвин. Боротьба з дисидентським рухом.
Самостійна робота за підручником.
1) Виписати форми й методи боротьби з дисидентським рухом.
2) С характеризувати кампанії з масового арешту дисидентів на початку 1970-х рр. і наприкінці 1970 — на початку 1980-х рр.
Запитання.
1) Чим були викликані хвилі масових арештів?
2) У чому полягали відмінності в боротьбі з дисидентським рухом на початку 1970 і наприкінці 1970-х рр.? (Під час відповіді на запитання слід відзначити, що наприкінці 1970-х рр. і на початку 1980-х рр. дисидентів у переважній більшості звинувачували за кримінальними, а не політичними статтями або направляли на примусове лікування до психіатричних закладів.)
3) Який зв’язок між зовнішньою політикою СРСР і етапами розвитку дисидентського руху? (Під час відповіді на запитання слід звернути увагу на події «Празької весни», Гельсінський процес, війну в Афганістані.)
Форми і методи боротьби з дисидентським рухом
1) Арешти:
2) Ізоляція у психіатричних лікарнях.
3) Позасудові переслідування:
Висновок. Наступ карально-репресивної системи не загальмував розвиток націонал-демократичного руху.
Дисидентський рух мав такі особливості:
Самостійна робота за підручником.
Користуючись текстом підручника, розглянути такі питання.
1) Позитивні й негативні явища в системі освіти. Русифікація системи освіти.
2) Здобутки і проблеми української науки.
3) Розвиток літератури. Репресії проти українських письменників.
4) Основні тенденції розвитку українського мистецтва.
5) Особливості розвитку української культури в другій половині 1960 — першій половині 1980-х рр.
ІІІ. Заключний етап
Фронтальне опитування.
1) Якими були причини активізації дисидентського руху в другій половині 1970-х рр.?
2) УГГ була легальна чи підпільна організація?
3) Назвіть форми діяльності УГГ.
4) Чим було зумовлене посилення переслідувань дисидентів наприкінці 1970 — на початку 1980-х рр.?
5) Якими були наслідки діяльності дисидентів?
Бесіда за запитаннями.
1) Чому радянське керівництво намагалося перешкоджати еміграції з України, особливо з політичних мотивів, але до російських дисидентів досить часто застосовували висилку за межі СРСР?
2) Чи можна вважати, що дисидентський рух зазнав поразки?
Підсумки заняття та оцінювання студентів
Д/з: