Урок "Органи, фізіологічні та функціональні системи людини"

Про матеріал
Тема: Органи, фізіологічні й функціональні системи. Мета: узагальнити, систематизувати, проконтролювати та відкоригувати набуті учнями знання про будову органів, фізіологічних та функціональних систем; удосконалювати вміння учнів порівнювати, зіставляти і аналізувати на основі знань про внутрішню будову ссавців; розвивати допитливість в учнів, навики роботи з додатковою літературою, спостережливість, увагу, вміння робити висновки; розвивати пізнавальний інтерес до вивчення біології; розвивати навички узагальнення та систематизації знань, уміння аналізувати, творчо розв’язувати поставлені завдання; створювати атмосферу співробітництва та співдружності, виховувати потребу у здоровому способі життя; виховувати відповідальне ставлення до свого здоров’я. Обладнання: презентація, роздатковий матеріал Тип уроку: урок узагальнення знань. Хід уроку  1. Організаційний момент Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.  2. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Повідомлення теми та мети уроку  3. Мотивація навчальної діяльності Найважчий крок у житті — оцінити себе. Народна мудрість Слово вчителя Сьогодні на уроці ви продемонструєте свій рівень знань з теми «Органи, фізіологічні й функціональні системи». Людині, щоб про себе дбати, Будову тіла слід вивчати: Клітини, органи, тканини, Та міжклітинні речовини.  4. Узагальнення і систематизація знань 4.1. «Дібрати відповідність» Учні отримують картки з назвами органів, особливостями їхньої будови та функціями, які вони виконують. Треба знайти місце картки на відповідному плакаті. (Додаток 1) Назви органів написані синім кольором, особливості будови – червоним, а функції – зеленим. Відкрийте «Завдання 1». 4.2. «Пропущене слово» Відкрийте «Завдання 2».У вас є час дописати пропущені слова. Перевіримо результат. 1) Орган – це частина тіла, яка має певне розташування, характеризується певною будовою та виконує одну або декілька специфічних функцій. 2) Фізіологічна система – це сукупність органів, які спільно забезпечують перебіг найважливіших життєвих процесів. До таких належить травлення, дихання, транспорт речовин, виділення тощо. 3) Травна система – це система органів, які забезпечують процес розщеплення складних органічних речовин на більш прості, які можуть засвоюватись організмом. 4) Дихальна система – це сукупність органів, які забезпечують надходження кисню в організм , використання його в окисних процесах і виведення з організму вуглекислого газу. 5) Видільна система – це сукупність органів, які виводять з організму надлишок води, продукти обміну, солі та отруйні речовини 6) Кровоносна система – це сукупність органів, які забезпечують циркуляцію крові по всьому організму. 4.3. Вправа «Зайвий біологічний об’єкт » На слайді зображено три біологічних об’єкта. Два з них відносяться до однієї фізіологічної системи, третій – до іншої. Треба знайти зайвий та обґрунтувати відповідь доводами. Якщо команда правильно відповідає та обґрунтовує, то отримує додаткове питання. (Презентація) 1. Чому права легеня складається з трьох частин, а ліва – з двох? 2. Чому у людей, які живуть у горах більша кількість еритроцитів у крові? 3. Як між собою пов’язані дихальна та серцево-судинна системи ? 4. У шлунку міститься шлунковий сік. Чому шлунок “сам себе не перетравлює” ? 5. Трахея складається з хрящів. Стравохід прилягає до трахеї. Чому ж трахея не завважає їжі проходити по стравоходу? 6. В якій частині кровоносної системи артеріальна та венозна кров змішуються? 7. Чому, коли людина хворіє треба пити багато води? 8. Що спільного між кровоносною та видільною системами? 9. Як вживання антибіотиків негативно впливає на травну систему? 4.4. Прийом «Факт і міф».(Вкажіть вірні та невірні твердження). 1) Первинна обробка вуглеводів відбувається у ротовій порожнині (+) 2) Стінки шлунку вкриті ворсинками (-). Відповідь: стінки тонкого кишечника 3) Доросла людина має 4 різці (-). Відповідь: 8 4) У носовій порожнині знаходиться велика кількість кровоносних судин (+) 5) На внутрішній поверхні трахеї розташовані клітини миготливого епітелію (+) 6) Бронхіоли – це легеневі пухирці (-). Відповідь: альвеоли, бронхіоли – кінцеві розгалуження бронхів 7) Під час вдиху міжреберні м’язи піднімаються (+) 8) Тромбоцити на відмінну від еритроцитів та лейкоцитів не клітини, а кров’яні пластинки (+) 9) Під час венозної кровотечі джгут накладають нижче місця крововиливу (+) 10) Легені та шкіра також виконують видільну функцію (+) 11) Вторинна сеча потрапляє у клубочок нефрону, де поглинається вода, глюкоза та декретуються амоніак, антибіотики.(-). Відповідь: у звивистому канальні 12) Перикард – це серцевий м’яз, що забезпечує скорочення серця(-). Відповідь: міокард; перикард-навколосерцева сумка 4.5. Розв’яжи чайнворд 1. Один з основних продуктів обміну, який виводиться через нирки (сечовина) 2. Сплощений м’яз, який забезпечує процес вдиху-видиху (діафрагма) 3. Продукти розщеплення вуглеводів (глюкоза) 4. Придаток сліпої кишки, який є частиною травної системи і відіграє роль в імунному захисті організму (апендикс) 5. Процеси внутрішнього дихання, під час яких виділяється енергія (окисні) 6. Зуби,що мають гострі краї (ікла) 7. Орган, який переміщує їжу та містить смакові рецептори (язик) 8. Покривний шар зуба (емаль) с е ч О в И н а д і а ф Р а Г м а Г л Ю к о з а А п Е н д и к С о к и с Н і І к Л а я З и К е М а Л ь 4.6. Представлення проектної діяльності «Захворювання: причини, симптоми, профілактика»  5. Підбиття підсумків уроку Вправа «Мікрофон»  Чи сподобався вам урок?  Чим цікавим займалися на уроці?  Що більше всього запам’ятали?  Як ви оцінюєте свою роботу на уроці?  6. Домашнє завдання Скласти власний кросворд
Перегляд файлу

Тема: Органи, фізіологічні й функціональні системи.

 

Мета: узагальнити, систематизувати, проконтролювати та відкоригувати набуті учнями знання про будову органів, фізіологічних та функціональних систем;  удосконалювати вміння учнів порівнювати, зіставляти і аналізувати на основі знань про внутрішню будову ссавців; розвивати  допитливість в учнів, навики роботи з додатковою літературою, спостережливість, увагу, вміння робити висновки; розвивати пізнавальний інтерес до вивчення біології; розвивати навички узагальнення та систематизації знань, уміння аналізувати, творчо розв’язувати поставлені завдання; створювати атмосферу співробітництва та співдружності, виховувати потребу у здоровому способі життя; виховувати відповідальне ставлення до свого здоров’я.

Обладнання: презентація, роздатковий матеріал 

Тип уроку: урок узагальнення знань.

 Хід уроку

  • 1. Організаційний момент

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

  • 2. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.

Повідомлення теми  та мети уроку

  • 3. Мотивація навчальної діяльності

Найважчий крок у житті — оцінити себе.

Народна мудрість

Слово вчителя

Сьогодні на уроці ви продемонструєте свій рівень знань з теми «Органи, фізіологічні й функціональні системи».

          Людині, щоб про себе дбати,

Будову тіла слід вивчати:

Клітини, органи, тканини,

          Та міжклітинні речовини.

 

  • 4. Узагальнення і систематизація знань

4.1. «Дібрати відповідність»

Учні отримують картки з назвами органів, особливостями їхньої будови та функціями, які вони виконують. Треба знайти місце картки на відповідному плакаті. (Додаток 1)

Назви органів написані синім кольором, особливості будови – червоним, а функції – зеленим.

Відкрийте  «Завдання 1».

4.2. «Пропущене слово»

 Відкрийте «Завдання 2».У вас є час дописати пропущені слова.

 Перевіримо  результат.

1) Орган – це частина тіла, яка має певне розташування, характеризується певною будовою та виконує одну або декілька специфічних функцій.

2) Фізіологічна система – це сукупність органів, які спільно забезпечують перебіг найважливіших життєвих процесів. До таких належить травлення, дихання, транспорт речовин, виділення тощо.

3) Травна система – це система органів, які забезпечують процес розщеплення складних органічних речовин на більш прості, які можуть засвоюватись організмом.

4) Дихальна система – це сукупність органів, які забезпечують надходження кисню в організм , використання його в окисних процесах і виведення з організму вуглекислого газу.

5) Видільна система – це сукупність органів, які виводять з організму надлишок води, продукти обміну, солі та отруйні речовини

6) Кровоносна система – це сукупність органів, які забезпечують циркуляцію крові по всьому організму.

4.3. Вправа «Зайвий біологічний об’єкт »

На слайді зображено три біологічних об’єкта. Два з них відносяться до однієї фізіологічної системи, третій – до іншої. Треба знайти зайвий та обґрунтувати відповідь доводами.

Якщо команда правильно відповідає та обґрунтовує, то отримує додаткове питання.  (Презентація)

  1. Чому права легеня складається з трьох частин, а ліва – з двох?
  2. Чому у людей, які живуть у горах більша кількість еритроцитів у крові?
  3. Як між собою пов’язані дихальна та серцево-судинна системи ?
  4. У шлунку міститься шлунковий сік. Чому шлунок “сам себе не перетравлює” ?
  5. Трахея складається з хрящів. Стравохід прилягає  до трахеї. Чому ж трахея не завважає  їжі проходити по стравоходу?
  6. В якій частині кровоносної системи артеріальна та венозна кров змішуються?
  7. Чому, коли людина хворіє треба пити багато води?
  8. Що спільного між кровоносною та видільною системами?
  9. Як вживання антибіотиків негативно впливає на травну систему?

 

4.4. Прийом «Факт і міф».(Вкажіть вірні та невірні твердження).

1) Первинна обробка вуглеводів відбувається у ротовій порожнині (+)

2) Стінки шлунку вкриті ворсинками (-). Відповідь: стінки тонкого кишечника

3) Доросла людина має 4 різці (-). Відповідь: 8

4) У носовій порожнині знаходиться велика кількість кровоносних судин (+)

5) На внутрішній поверхні трахеї розташовані клітини  миготливого епітелію (+)

6) Бронхіоли – це легеневі пухирці (-). Відповідь: альвеоли, бронхіоли – кінцеві розгалуження бронхів

7) Під час вдиху міжреберні м’язи  піднімаються (+)

8) Тромбоцити  на відмінну від еритроцитів та лейкоцитів не клітини, а кровяні пластинки (+)

9) Під час венозної кровотечі джгут накладають нижче місця крововиливу (+)

10) Легені та шкіра також виконують видільну функцію (+)

11) Вторинна сеча потрапляє у клубочок нефрону, де поглинається вода, глюкоза та декретуються амоніак, антибіотики.(-). Відповідь: у звивистому канальні

12) Перикард – це серцевий мяз, що забезпечує скорочення серця(-). Відповідь: міокард; перикард-навколосерцева сумка

4.5. Розв’яжи чайнворд

1. Один  з основних продуктів обміну, який виводиться через нирки (сечовина)

2. Сплощений мяз, який забезпечує процес вдиху-видиху  (діафрагма)

3. Продукти розщеплення вуглеводів (глюкоза)

4. Придаток сліпої кишки, який є частиною травної системи і відіграє роль в імунному захисті організму (апендикс)

5. Процеси внутрішнього дихання, під час яких виділяється енергія (окисні)

6. Зуби,що мають гострі краї (ікла)

7. Орган, який переміщує їжу та містить смакові рецептори (язик)

8. Покривний шар зуба (емаль)

 

с

е

ч

О

в

И

н

а

 

 

 

д

і

а

ф

Р

а

Г

м

а

 

 

 

 

 

 

 

Г

л

Ю

к

о

з

а

 

 

 

 

 

А

п

Е

н

д

и

к

С

о

к

и

с

Н

і

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

І

к

Л

а

 

 

 

 

 

 

 

я

З

и

К

 

 

 

 

 

 

 

 

е

М

а

Л

ь

 

 

 

 

 

4.6. Представлення проектної діяльності «Захворювання: причини, симптоми, профілактика»

 

 

  • 5. Підбиття підсумків уроку

Вправа «Мікрофон»

  • Чи сподобався вам урок?
  • Чим цікавим займалися на уроці?
  • Що більше всього запам’ятали?
  • Як ви оцінюєте свою роботу на уроці?
  • 6. Домашнє завдання

 

Скласти власний кросворд

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Усачова Тетяна
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
7 квітня 2020
Переглядів
374
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку