Освітня.Оознайомити учнів з загальною будовою рослин, зосередивши увагу на будові її органів, їх різноманітності та функціях; намагатися створити в учнів цілісні уявлення про рослину, як єдине ціле.
Розвиваюча.Розвивати уміння працювати з підручником; уміння порівнювати, виділяти головне та робити відповідні висновки.
Виховна. Виховувати бережливе ставлення до оточуючого середовищаУрок 6 клас
Життя рослин
Тема: Органи рослин: будова, різноманітність та виконувані функції.
Мета:
Освітня. Оознайомити учнів з загальною будовою рослин, зосередивши увагу на будові її органів, їх різноманітності та функціях; намагатися створити в учнів цілісні уявлення про рослину, як єдине ціле.
Розвиваюча. Розвивати уміння працювати з підручником; уміння порівнювати, виділяти головне та робити відповідні висновки.
Виховна. Виховувати бережливе ставлення до оточуючого середовища.
Обладнання й матеріали: підручник, робочий зошит
Тип уроку: комбінований
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Повідомлення теми і мети уроку
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Орган — частина живого організму, яка займає в ньому постійне положення і виконує одну або декілька функцій.
Життя людини нерозривно пов'язане з рослинами. З давніх-давен вони харчують, одягають, зігрівають її.
Світ рослин надзвичайно різноманітний і багатий. Так, у водоймах мешкають водорості. У вологих місцях ростуть хвощі, папороті, мохи. У лісах багато хвойних рослин (як-от: сосна, ялина). їхні листки - це голчаста хвоя. Але найпоширенішими і найрізноманітнішими є квіткові рослини.
Розглянемо органи квіткової рослини. До них належить корінь, пагін, що складається зі стебла і листків, а також квітка і плід.
Навіщо рослині корінь
Корінь - це здебільшого підземний орган рослини. Він, наче якір, надійно закріплює її у ґрунті. В одних рослин (квасолі, соняшника, вишні) є головний корінь, що нагадує стрижень. Від нього відходять менші бічні корені, а від них у певній частині кореня - маленькі й тоненькі кореневі волоски. В інших рослин, як-от у пшениці, часнику чи кукурудзи, головний корінь малопомітний або його взагалі немає, проте багато майже однакових за розмірами додаткових коренів.
Головне призначення кореня - забезпечувати рослину водою з розчиненими в ній неорганічними речовинами. Тому теплої пори року корінь невтомно поглинає воду з ґрунту. Взимку, коли ґрунт замерзає і рослина скидає листки, корінь «відпочиває».
Стебло — опора і «транспортний засіб» рослини
Стебло - це здебільшого надземний орган рослини, до якого прикріплюються листки і квітки. Саме стеблом рухається до них від кореня вода з розчиненими поживними речовинами. Водночас у стеблі відбувається рух у зворотному напрямку: поживні речовини, утворені в листку, прямують до кореня.
Залежно від будови й розмірів стебла рослини поділяють на дерева, кущі і трав'янисті рослини. Потовщене стебло дерев називають стовбуром. Гілки, що відходять від нього, утворюють крону дерева. Тож стебло дійсно є опорою і «транспортним засобом» рослини.
«Багатоликий» листок
Зазвичай листок має зелене забарвлення, якого йому надає речовина хлорофіл, що міститься в цитоплазмі клітин. Восени хлорофіл руйнується і листки набувають жовто-багряних кольорів. Листок - неперевершена природна «хімічна лабораторія». В ньому рослини за допомогою хлорофілу і сонячного світла з води та вуглекислого газу утворюють життєво необхідні органічні речовини.
Більшість листків має листкову пластинку і черешок.
Придивившись до листкової пластинки, можна побачити сітку жилок. По них у листок надходить вода й відводяться утворені в листку органічні речовини. А ще жилки створюють міцний каркас, який витримує натиск вітру і не дає йому пошматувати листки.
Через листок рослина також випаровує воду. Для чого вона це робить? По-перше, оберігає свій організм від перегрівання, по-друге, видаляє надлишок води. Тому спекотного літнього дня лише в затінку дерев можна відчути приємну прохолоду.
Призначення квітки
Квітка - важливий орган у житті рослини. Завдяки квітці відбувається розмноження, тобто збільшення чисельності організмів.
Квітки дуже різноманітні за формою. У багатьох із них є квітконіжка, що переходить у квітколоже. З назви зрозуміло, що квітколоже - це та частина рослини, на якій розміщена, «лежить» квітка.
Спільними у будові квіток багатьох рослин є зазвичай такі частини: чашолистки, пелюстки, тичинки, маточка.
Чашолистки утворюють зовнішні покриви квітки. Вони здебільшого зеленого кольору, схожі на листки. Ніжні різнокольорові пелюстки розташовані за ними і призначені приваблювати комах. У центрі квітки розміщуються тичинки і маточка. Саме вони є головними у розмноженні рослин. Так, у пиляках тичинок утворюється пилок. Він містить чоловічі статеві клітини. У маточці дозріває жіноча статева клітина. В одних рослин квітки розміщені поодиноко (пригадайте тюльпан, шипшину, яблуню), в інших - зібрані в суцвіття.
Отже, кожен орган у рослинному організмі має своє призначення, тобто виконує певну функцію.
Світ тварин також дуже різноманітний. Тваринами є черви, молюски, павуки, змії, ящірки, комахи, риби, жаби, птахи, а також ссавці - тварини, які вигодовують потомство молоком. Організм тварини теж складається з органів. Певну функцію в ньому виконує не один, а кілька органів. Тому вчені об'єднали органи тварин, які виконують одну функцію, у групи органів. Наприклад, органи травлення, дихання, виділення, руху, розмноження, органи чуттів.
ІV. Узагальнення та систематизація знань
Дати відповіді на запитання у кінці параграфа
V. Підведення підсумків уроку