МЕТА: розширити знання про форми наукових знань, ознайомити з теорією хімічної будови О. М. Бутлерова, сформувати уявлення про структурні формули органічних речовин; розвити навички наводити приклади, задавати запитання, використовувати отримані знання на практиці, логічне мислення; виховати науковий інтерес, розуміння важливості хімічних знань
Предмет: ХІМІЯ Клас: 11
№ уроку 1 Дата
ТЕМА УРОКУ: Органічні сполуки. Первинний інструктаж з БЖД. Теорія як вища форма наукових знань. Теорія хімічної будови органічних сполук О.М.Бутлерова
МЕТА: розширити знання про форми наукових знань, ознайомити з теорією хімічної будови О. М. Бутлерова, сформувати уявлення про структурні формули органічних речовин; розвити навички наводити приклади, задавати запитання, використовувати отримані знання на практиці, логічне мислення; виховати науковий інтерес, розуміння важливості хімічних знань
ТИП УРОКУ: вивчення нового матеріалу
МЕТОДИ: розповідь з елементами бесіди, фронтальна робота, робота з підручником, самостійна робота, вирішення вправ
ОБЛАДНАННЯ: підручник, портрет Бутлерова, мультимедія
Хід уроку
1.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Первинний інструктаж з БЖД
2.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Кросворд
1) Один з компонентів для вироблення сталі (залізо)
2) Бінарна сполука, одним з елементів є О (оксид)
3) До цього класу відноситься оцет (кислоти)
4) Яка валентність елемента з порядковим номером 6 (чотири)
5) Найменша кількість карбонів в алкенах (два)
6) Атом без якого не було б органічної хімії (карбон)
7) Елемент який входить до складу органічних сполук (гідроген)
8) В склад гідроксидів входять гідроксильна група і… (метал)
9) Цим індикатором можна виявити луг (фенолфталеїн)
10) Найактивніший метал (цезій)
|
|
|
|
|
|
1з |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
а |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
л |
|
4ч |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
і |
|
о |
|
|
|
|
|
|
|
2о |
|
|
|
з |
|
т |
|
|
|
|
|
|
|
3к |
и |
с |
л |
о |
т |
и |
|
|
|
|
|
|
|
с |
|
|
|
|
|
р |
|
|
|
|
|
|
|
и |
|
6к |
|
|
|
и |
|
|
|
|
|
|
|
5д |
в |
а |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
р |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
б |
|
8м |
|
|
|
|
|
|
|
7г |
і |
д |
р |
о |
г |
е |
н |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
н |
|
т |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
а |
|
|
|
|
10ц |
|
|
|
|
9ф |
е |
н |
о |
л |
ф |
т |
а |
л |
е |
ї |
н |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
з |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
і |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
й |
|
|
3.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Логічні малюнки. Що ви бачите? Як це зрозуміти?
4. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАННЯ УРОКУ
5.ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1) Скажіть, якщо ми з вами захочемо щось винайти, ну, наприклад ліки від раку. Які будуть наші дії? ( наводять приклади). Тобто спочатку будемо спостерігати і видвинемо теорію що ліки діють. Потім проведемо експеремент з багатьма зразками і піддослідними, зробимо розрахунки і т.д. До чого я веду…Так само і в хімії.
Існують різні форми наукових знань: явища→ обєкти→ факти→ поняття→закони→ теорії. Створенню будь-якої теорії завжди передують спостереження, дослідження певних фактів, об’єктів, явищ. Факти – це реальні події чи конкретні характеристики, достовірні дані, установлені в процесі наукового пізнання. Поняття є узагальненою думкою про тіла, речовини, явища тощо, яка виникає на підставі багатьох фактів. Більш розвиненою й досконалішою формою наукових знань, ніж факти і поняття, є теорія. Теорія об’єднує наукові знання в певну систему.
Теорія – сукупність узагальнювальних положень у науці, які відображають відношення і зв’язки між фактами, об’єктами, явищами.
Знайдіть твердження про теорію в підручнику, порівняйте (ст. 14). А тепер сформулюйте своє, більш зрозуміле тлумачення.
Теорію перевіряють на практиці. Для цього здійснюють багато додаткових спостережень і досліджень, аналізують суть запропонованої теорії. Залежно від результатів такої перевірки нові факти й відкриття доповнюють і розширюють існуючі теорії, а іноді, навпаки, доводять її неспроможність і хибність Теорія будови органічних сполук виявилася достовірною і завдяки використанню сучасних методів дослідження невпинно розвивається
-Скажіть, а які атоми створюють таку велечезну кількість органічних речовин? ( С, Н, N, О, S). Яких речовин більше, органічних чи неорганічних? (орг.)
Вчені хотіли систематизувати ці органічні речовини, зобразити їх на папері. Для чого? Наприклад в оцтової кислоти було більше 10 варіантів формул. Це ж не зручно!
Наука не була спроможною пояснити, чому атом Карбону утворює таку велику кількість сполук, чому різні речовини, що мають однаковий кількісний і якісний склад, відрізняються за своїми властивостями. Значні труднощі виникли при визначенні валентності атомів Карбону в органічних сполуках. Вчені-хіміки не могли пояснити і те, чому органічних речовин значно більше, ніж неорганічних. Тому в середині XIX століття виникла нагальна потреба у створенні теорії хімічної будови органічних сполук.
Спочатку існували дві теорії: радикалів (до складу органічних речовин входять групи атомів (радикалів), що під час перебігу реакцій переміщуються від однієї сполуки до іншої) і типів (органічні сполуки розглядали як похідні «типових неорганічних сполук — амоніаку, води, гідроген хлориду…). Але вони не відповідали дійсності.
рік |
Вчений |
теорія |
зміст |
1852 р. |
Єдуард Франкланд |
валентність |
властивість атомів одного хімічного елемента з'єднуватися з певним числом атомів інших хімічних елементів |
1857—1858 рр. |
Август Кекуле, Арчібальт Купер
|
чотиривалентність атомів Карбону |
положення про здатність атомів Карбону сполучатися не лише з атомами інших елементів, а й між собою в ланцюги |
1860 р |
міжнародний з’їзд хіміків у м. Карлсруе |
утвердження атомно-молекулярного вчення |
уявлення про існування двох видів найдрібніших частинок речовини — атомів і молекул |
були встановлені точні формули багатьох неорганічних та органічних речовин. |
Російський вчений Олександр Бутлеров був першим, хто теоретично обґрунтував і експериментально довів, що будову органічних сполук можна з’ясувати хімічним способом, і навпаки, знаючи будову речовин, можна передбачити її властивості. У 1858 році в Парижі на зібранні хімічного товариства О. М. Бутлеров поділився думкою про структуру органічних сполук. У 1861 році на з’їзді німецьких лікарів та натуралістів у м. Шпейєрі він сформулював основні ідеї будови органічних сполук. А у 1864-1866 роках він видав підручник «Вступ до повного вивчення органічної хімії», у якому предмет було викладено на основі нової теорії будови.
Теорія О. М. Бутлерова – це вчення про можливе розташування та взаємний вплив атомів у молекулах органічних речовин.
-Хто ж він? Давайте познайомимось (ст.16 1 учень зачитує, інші слідкують).
О.М. Бутлеров ввів поняття про хімічну будову - чітко визначений порядок розміщення атомів у молекулі. В основу теорії будови було покладено валентність елементів - важливу властивість атомів, яка характеризує їхню здатність до утворення хімічних зв'язків. Згідно з теорією Бутлерова в молекулах речовин атоми сполучені один з одним у певній послідовності відповідно до їхньої валентності, тобто молекули мають точну хімічну будову.
Хімічну будову молекул органічних речовин записують за допомогою структурних формул, у яких зазначають усі їх хімічні зв'язки між атомами, зв'язок зображають рискою. Згідно з електронною теорією одна риска в структурних формулах означає електронну пару, що сполучає атоми. Структурні формули сполук можна зображувати у спрощеній формі, вказуючи тільки зв'язки між атомами вуглецю (СН3-СН2-СН2-СН2-СН2-СН2-СН2-СН3 або СН3-(СН2)6-СН3).
Основні положення теорії хімічної будови полягають ось у чому:
Оскільки положення теорії пов’язані з будовою молекул, її назвали структурною. Теорія хімічної будови О. М. Бутлерова є найважливішою частиною теоретичного фундаменту органічної хімії. За значенням її можна порівняти з періодичною системою елементів Д. І. Менделєєва. Для підтвердження своєї теорії Бутлеров виконав ряд експериментів. Теорія Бутлерова пояснила причину різноманітності органічних сполук, дала можливість не тільки систематизувати всі органічні речовини, а й пояснити їх властивості, теоретично передбачити існування невідомих і нових речовин, знайти способи їх синтезу. На підставі теорії було синтезовано сотні органічних сполук, чим доведена її правильність.
Свій подальший розвиток теорія отримала в працях багатьох вчених світу.
Нині відомо, що на властивості органічних сполук впливає не лише порядок розміщення атомів у молекулі, а й її геометрична (просторова) форма, розподіл електронів між атомами, зміщення спільних електронних пар, інші особливості електронної будови. Реакційна здатність органічних сполук залежить від направленості і енергії зв’язку, полярності, будови молекул та природи атакуючих їх реагентів.
6. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1) Тести
1-Хто створив теорію будови органічних речовин: а) Бойль; б) Менделєєв; в) Бутлеров; г) Бекетов.
2- З скількома атомами може бути пов'язаний карбон: а) 2; б) 1; в)4; г) 3
3- Найвищою формою наукових знань є: а) закон; б) факт; в) теорія; г) поняття
2) Зобразьте структурні формули: метан, прорін, пентен, ацителен, бутан. Самостійно: октен, бутін, гептан
3) Запитання однокласнику.
7.УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ НОВИХ ЗНАНЬ
Повернемось до нашого завдання
Тепер ви можете пов’язати малюнки?
Висновок учня
8.ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ Рефлексія
9.Д/З §3 ст. 13-16, №13 ст. 9