Мета:
формувати поняття про харчові добавки, їх класифікацію , необхідність і вплив на організм людини;
розвивати критичне мислення учнів; уміння аналізувати інформацію на етикетці товару; самостійно приймати рішення при виборі продуктів харчування;
виховувати особистість, яка вміє використовувати здобуті знання й уміння для формування навичок здорового способу життя.
Харчові добавки. Е-числа
Цільова група:
Тривалість:
Мета:
Операційні цілі (завдання):
Після закінчення уроку учень
знає
розуміє
вміє
може
Методи і техніки:
Допоміжні матеріали:
Додаток 1.Текст до методичного прийому «Дивуй»
Додаток 2. Текст до прийому «Історична довідка»
Додаток 3. Довідкова інформаці про метод « Шість капелюхів де Боно»
Додаток 4. Допоміжний матеріал для групи Білий капелюх
Додаток 5. Допоміжний матеріал для групи Чорний капелюх
Додаток 6. Допоміжний матеріал для групи Жовтий капелюх
Додаток 7. Допоміжний матеріал для групи Зелений каплюх
Додаток 8. Допоміжний матеріал для групи Червоний капелюх
Додаток 9. Допоміжний матеріал для групи Синій капелюх.
Додаток 10.Інформація для проведення аукціону.
Додаток 11. Протокол лабораторної роботи
Додаток 12. Завдання і допоміжний матеріал до гри «Технолог харчування»
Додаток 13. Клоуз-тест.
Додаток 14. Матеріал для домашнього завдання
Хід уроку
1. Вступна частина
1.1Добрий день, діти!
Такими словами, вітаючи один одного, ми бажаємо здоров’я. В народі говорять : «Здоровому все здорово!».Здорова людина гарна і легко долає будь-які труднощі, вміє по- справжньому працювати і відпочивати.
1.2. Проведіть гру «Мікрофон»: запропонуйте учням висловити свою думку щодо девізу уроку:
“ЇЖА ЩО НАСОЛОДЖУЄ СВОЇМ СМАКОМ, І ЗМУШУЄ ЇСТИ БІЛЬШЕ НІЖ ЦЕ ПОТРІБНО, ОТРУЮЄ, ЗАМІСТЬ ТОГО ЩОБ ЖИВИТИ” Ф. ФЕНЕЛОН
1.3. Методичний прийом «Дивуй!» (Додаток 1)
1.4 Повідомте учням тему уроку і запропонуйте сформулювати мету.
Сьогодні необхідно вам навчитися приймати виважені рішення, що базуються на знаннях, інформації, отриманих з різних джерел. Обов'язково дотримуватись культури харчування.Важливо знати, що ми маємо споживати, щоб зберегти своє здоров'я.
2. Основна частина
2.1. Подайте учням цікаву інформацію про харчові добавки ( Додаток 2)
2.2 Озвучте проблемне питання: « Добро чи шкоду харчові добавки завдають здоров'ю людини.»
2.3 Запропонуйте метод: « Шість капелюхів де Боно» для розв'язання проблемного питання і вивчення нового матеріалу.( Додаток 3.)
2.4 Об’єднайте учнів у 6 груп, відповідно до кількості капелюхів і запропонуйте вибрати колір капелюха . Поясніть , що далі кожна група буде шукати відповідь на проблемне питання з точки зору кольору свого капелюха. Учні використовують різні джерела інформації . що знаходяться на столі у кожної групи, а саме таблиці,журнали, газети, гаджети з виходом в Інтернет.
Наголосіть, що кожен з учасників бере на себе відповідальність за ухвалені рішення і від їхньої праці залежатиме якість виконаного завдання.
2.4.1. Повідомте кожній групі завдання та прокоментуйте їх .Запропонуйте допоміжні матеріали
2.4.2. Група Білий капелюх:ознайомитися з допоміжним матеріалом і скласти кластер.(Додаток 4 )
2.4.3. Група Чорний капелюх: опрацювати наданий матеріал і на схематичному зображенні людини показати конкретний вплив небезпечних харчових добавок. ( Додаток 5 )
2.4.4. Група Жовтий капелюх: створити колаж корисних та нейтральних добавок. ( Додаток 6)
2.4.5 .Група Зелений капелюх : підготуйте інформаційну сторінку «Барвники». ( Додаток 7)
2.4.6 .Група Червоний капелюх :прочитати довідкову інформацію і розіграти сценку , у якій одна з подруг хоче купити чіпси, а інша її відмовляє. (Додаток 8)
2.4.7. Група Синій капелюх: надати поради , щодо правильного харчування і створити пам'ятку покупця. (Додаток 9)
2.5. Після завершення роботи,надайте слово представникам кожної групи. За потреби заохочуйте інших учнів висловлювати власну думку . Спрямуйте міркування учнів у такому руслі, щоб вони зробили висновок ,щодо проблемного питання.
2.6. Запропонуйте учням прийняти участь у аукціоні, на якому продається лот « Кіт у мішку» (додаток 10 )
Яке почуття ви відчули? Вас обманули!
Яку помилку допустив споживач? Придбав товар, не отримавши про нього повної
інформації.
Тому сьогодні ми з вами спробуємо розібратися - які ми споживачі? Чи вміємо ми
орієнтуватися в великому різноманітті продуктів?
2.7 Щоб виявити хімічний склад продукту потрібно звернути увагу на етикетку.
Запропонуйте учням виконати лабораторний дослід «Ознайомлення зі змістом етикеток до харчових продуктів» (згідно інструкції, додаток 11). Проведіть інструктаж.
Після закінчення роботи зачитайте учням притчу і обговоріть її. ( Коли пацієнт прийшов до Насреддіна, відомого єгипитського лікаря,зі скаргою на біль у животі. Лікар запитав йог, що він їв на обід. Коли хворий розповів що він з’їв на обід, то Насреддін приписав йому очні каплі. На велике здивування пацієнта чому виписані очні каплі,коли болить живіт, лікар відповів: « На слідуючий раз будете бачити що ви їсте»)
2.8 Зверніться до учнів з пропозицією прийняти участь у грі "Технолог харчування". (Додаток 12). Наголосіть на тому , що технолог відповідає за якість і безпечність продуктів харчування.
Учні використовують інформацію з інструктивних карток і інформацію отриману під час доповідей «Шести капелюхів»
Після обговорення лідери від кожної групи доповідають результати роботи.
2.9 Організуйте дискусію на тему: «Чи можливо у наш час обійтися без харчових добавок ?».
3. Підсумкова частина
3.1. Підведіть підсумки уроку. Запитайте учнів, де в житті знадобляться здобуті знання.
3.2. Запропонуйте учням провести оцінювання набутих знань за допомогою клоуз-тесту (Додаток 13)
(Учням пропонується зв’язний текст, де пропущенекожне n-е слово (п’яте, сьоме і т. д.), яке досить легко відновлюється за контекстом. Текст має закінчену думку, логічний виклад фактів. Цей прийом створює місток між уже відомим і новим.)
3.3. Домашнє завдання: опрацювати відповідний текст і виконати одне із творчих завдань. ( Додаток 14)
3.4. Подякуйте учням за урок, називаючи конкретно їхні якості, за які ви вдячні (наприклад: за активність, за вміння аналізувати, за креативність,за ініціативність, тощо).
3.5 Проведіть рефлексію
Учитель демонструє два пакети з картоплею «фрі». В одному картопля з Макдональдсу, а в іншому – приготована власноруч. Картоплю в обох пакетах було приготовано два тижні тому. Учні спостерігають і описують зміни, що сталися з картоплею. Вони роблять висновок про те,що картопля з Макдональдсу містить якісь добавки, що допомогли їй зберегтися тривалий час, натомість домашня картопля не містить жодних добавок-тому вкрилася цвіллю.
Додаток 2
Текст до прийому « Історична довідка»
Харчові добавки в широкому розумінні цього терміна люди використовують упродовж століть, а в деяких випадках навіть тисячоліть.Наприкінці кам'яного віку, з розвитком сільського господарства почали застосовуватися перші харчові добавки. Серед основних добавок була кухонна сіль. Перші згадки про кухонну сіль як добавку під час готування їжі відносять до 1600 р. до н. е. (Давній Єгипет). ЇЇ широко використовували також римляни для консервування свинини і рибних продуктів. За часів середньовіччя для соління м'яса зазвичай використовували суміш селітри і кухонної солі. Цей процес поступово розвинувся в сучасну технологію соління м'яса з використанням натрію чи калію нітриту.Спеції також дуже давно використовують як харчові добавки. Торгівля спеціями за часів Римської імперії і середньовіччя була важливим політико-економічним фактором. Для надання специфічного смаку й аромату харчовим продуктам особливо популярними були екзотичні спеції - перець, мускатний горіх, кориця та ін.Багато інших, менш відомих харчових добавок також мають давню історію використання. Давні китайці спалювали керосин для прискорення дозрівання бананів і зеленого горошку, хоча продукти згорання, які потрапляли в банани і горошок, не можна вважати харчовими. Історія використання меду як замінника цукру простежується з Давнього Єгипту. Широке використання харчових (у сучасному розумінні) добавок розпочалося лише наприкінці XIX століття і швидко досягло максимального поширення в наші дні в усіх країнах світу. Але, на превеликий жаль, великого розмаху сьогодні набуло виробництво синтетичних харчових добавок. Кількість харчових добавок, які використовують у харчовому виробництві більшість країн світу, досягає 500 найменувань, в США перевищує 1500, в країнах ЄС досягає 1200, в Україні-221. Раніше назви харчових добавок хімічних речовин писали на етикетках продуктів повністю, але вони займали так багато місця, що в 1953 році в Європі, було вирішено змінити повні назви цих речовин буквою Е (від Europe) з цифровими кодами, ідентифікованими згідно Міжнародної системи класифікації (INS)).
Метод « Шість капелюхів де Боно.»
Метод дозволяє зробити набагато ефективнішою будь-яку розумову діяльність, як особисту, так і колективну, особливо для ситуацій розв’язання проблем та прийняття рішень. Кожен учасник або група учасників у процесі обговорення проблеми «одягає» капелюх певного кольору і мислить так, як «вимагає» колір одягнутого капелюшка.
Білий капелюх: інформація ( знаходження потрібної інформації використовуючи словники, енциклопедії, довідники, таблиці, схеми тощо.)
Жовтий капелюх: логічний позитив (простеження позитивних сторін явища, переваг та досягнень)
Чорний капелюх: критика (вказує на негативні сторонни)
Червоний капелюх: почуття та інтуїція (це формування свого ставлення до подій і їх учасників.
Зелений капелюх: креативність( внесення пропозицій й обговорення нових ідеї й альтернативи).
Синій капелюх: управління процесом (узагальнення, висновки)
Додаток 4
Допоміжний матеріал для групи Білий капелюх
Харчові добавки – природні і синтетичні хімічні сполуки, призначені для введення в харчові продукти з метою прискорення або поліпшення їх технологічної обробки, збільшення термінів зберігання, консервування, а також надання готовим продуктам харчування певних органолептичних властивостей (кольору, запаху, смаку, консистенції).
Залежно від призначення виділяють чотири великі групи харчових добавок:
1. Речовини, що регулюють смак продукту (ароматизатори, смакові добавки, що підсолоджують речовини, регулювальники кислотності).
2. Речовини, що поліпшують зовнішній вигляд продукту (барвники, стабілізатори кольору, вибілювачі).
3. Речовини, що регулюють консистенцію та формують текстуру (загусники, гелеутворювачі, стабілізатори, емульгатори).
4. Речовини, що підвищують збереження продуктів та збільшують терміни їх зберігання (консерванти, антиоксиданти).
Кожна харчова добавка має свій цифровий код з індексом Е, що гарантує перевірку на безпеку та може використовуватися за потреби лише у встановлених дозах. Використання харчових добавок має бути обов’язково вказано на упаковці.
Е-числа |
Класифікація |
Функції |
Е100–Е199 |
барвники |
підсилюють або відновлюють колір продукту |
Е200–Е299 |
консерванти |
підвищують термін зберігання продуктів, захищаючи від псування, викликаного мікроорганізмами |
Е300–Е399 |
антиоксиданти |
підвищують термін зберігання харчових продуктів, захищають від псування, що викликане окисленням, (наприклад, згіркненням жирів або зміною кольору) |
Е400–Е499 |
стабілізатори, емульгатори, загусники |
стабілізують, зберігають або підсилюють забарвлення продукту, утворюють або підтримують однорідну суміш двох або більш незмішувальних речовин (наприклад, масло та вода) в харчових продуктах |
Е500–Е599 |
регулювальники кислотності, розпушувачі |
підвищують кислотність та (або) надають їжі кислий смак, змінюють (регулюють) кислотність або лужність харчового продукту, речовини або суміші речовин, що сприяють життєдіяльності дріжджів; звільняють газ та збільшують у таких спосіб об’єм тіста |
Е600–Е699 |
підсилювачі смаку та аромату |
підсилювачі смаку; модифікатори смаку; добавки, що сприяють розварюванню |
Е700-Е899 |
запасні індекси для іншої можливої інформації |
|
Е-900-999 |
глазуруючі агенти, підсолоджувачі, піногасники
|
речовини, які при змазуванні ними зовнішньої поверхні продукту надають блискучого вигляду або утворюють захисний шар запобігають або знижують утворення піни, створюють умови для рівномірної дифузії газоподібної фази в рідких і твердих харчових продуктах |
Е1000-Е1521 |
герметики, ферменти, вологозатримувачі.
|
Зберігають їжу від висихання, нейтралізують вплив атмосферного повітря з низькою вологістю, зберігають їжу від висихання, нейтралізують вплив атмосферного повітря з низькою вологістю |
Допоміжний матеріал для групи Чорний капелюх
Відповідно до класифікації Євросоюзу, за своїм статусом харчові добавки діляться на: дозволені, заборонені, недозволені, небезпечні. До групи заборонених належать добавки, що призводять до хвороб. Небезпечні - можуть бути небезпечними для людей з хронічними захворюваннями. Недозволені - дія на організм людини все ще не доведена, або добавка не тестувалася
Небезпечні харчові добавки |
Номер небезпечного «Е» |
Барвники |
Е102, Е110, Е120, Е124 |
Канцерогени |
Е103, Е105, Е110, Е121, Е123, Е125, Е126, Е130, Е131, Е142, Е152, Е153, Е210, Е211, Е213–Е217, Е231, Е232, Е240, Е251, Е252, Е321, ЕЗЗО, Е431, Е447, Е900, Е905, Е907, Е952, аспартам |
Мутагенні та генотоксичні |
Е104, Е124, Е128, Е230–Е233, аспартам |
Алергени |
Е131, Е132, Е160Ь, Е210, Е214, Е217, Е230, Е231, Е232, Е239, Е311–Е313, аспартам |
Небажано вживати астматикам |
Е102, Е107, Е122 —Е124, Е155, Е211–Е214, Е217, Е221–Е227 |
Небажано вживати людям, чутливим до аспірину |
Е107, Е110, Е122–Е124, Е155, Е214, Е217 |
Негативно впливають на печінку та нирки |
Е171–Е173, Е220, Е302, Е320–Е322, Е510, Е518 |
Порушують функції щитовидної залози |
Е127 |
Призводять до захворювань шкіри |
Е230–Е233 |
Подразнюють кишечник |
Е220–Е224 |
Спричинюють розлад травлення |
Е338–Е341, Е407, Е450, Е461, Е463, Е465, Е466 |
Спричинюють неправильний розвиток плоду |
Е233 |
Заборонено вживати немовлятам та маленьким дітям |
Е249, Е262, Е310–Е312, Е320, Е514, Е623, Е626–Е635 |
Впливають на рівень холестерину в крові |
Е320 |
Руйнують вітаміни в організмі |
Е220 (В1), Е222–Е227 (В12), Е320 (D), Е925 (Е) |
Харчові добавки, що мають мутагенні, канцерогенні й токсичні ефекти офіційно заборонені на території України: фарбники Е121 (цитрусовий червоний) та Е123 (амарант), консервант Е240 (формальдегід). З 2005 року заборонені також консерванти E216 та E217
Допоміжний матеріал для групи Жовтий капелюх
Умови надання речовині статусу харчової добавки
КОРИСНІ ТА НЕЙТРАЛЬНІ ДОБАВКИ
Допоміжний матеріал для групи Зелений каплюх
Барвники бувають природні й синтетичні. Природні харчові барвники — це барвники, виділені фізичними способами з рослинної і тваринної сировини. Сировиною для натуральних барвників є пігменти комах, мікроорганізмів та рослин: квітів, фруктів, ягід, листя, коренеплодів. Природні харчові барвники містять у своєму складі не тільки барвні пігменти, але й інші біологічно активні компоненти: вітаміни, глікозиди, мікроелементи, органічні кислоти, ароматичні речовини. Барвники використовуються в харчових продуктах з багатьох причин, у тому числі для відновлення кольору після тривалого зберігання або обробки харчових продуктів, а також для коректування природної колірної гами харчових продуктів.
До природних барвників належить, наприклад, куркумін (харчова добавка Е100). Він має цілий ряд лікувальних властивостей — проявляє протизапальну, протиокисну, протипухлинну дії. Протиракова властивість куркумінів проявляється завдяки їх можливості викликати природну смерть ракових клітин без впливу на здорові клітини. У деяких країнах куркумін застосовується в народній медицині. В Індії — як ліки від кашлю, ревматизму, втрати апетиту, лікування розтягнення зв’язок, у Китаї — для полегшення різних болів у животі.
Найбільш відомими живими барвниками є комахи кошенілі, про них згадується ще у біблійних легендах!
Проте у намаганнях зробити продукцію більш доступною (дешевшою) із 19 століття стали використовувати більш дешеві анілінові фарбники. Вони дешевші, стійкі до температури та світла.
Не дивлячись на те, що шкідливих барвників стає все більше, виробники не поспішають від них відмовитись.
Наприклад:
Е 102 – тарзанін (штучний жовтий) провокують розвиток
Е 131 – синій алергії, викликають
Е 142 – зелений злоякісні пухлини
Е 121 – червоний цитрусовий заборонені в Україні, але в деяких
Е 123 – червоний амарант європейських країнах їх використовують
Корисні поради від експерта
Щоб отримати блюдо необхідного кольору, можна використати природні барвники.
Для виробів з тіста беруть порошок какао, каву чи шоколад для одержання коричневого кольору.
Можна приготувати цукровий барвник. Для цього слід розігріти цукор на слабкому вогні, поки він не набуде темно-коричневого кольору. Приготовлений таким чином цукор розвести у воді.
Бульйон буде золотистого кольору, якщо в ньому зварити неочищену цибулину.
Червоний сік буряку, бузини та інших ягід та овочів є барвником від світло-рожевого до темно червоного.
Соком шпинату можна забарвити блюдо в зелений колір.
Яєчний жовток надасть жовтий колір блюду.
Додаток 8
Допоміжний матеріал для групи Червоний капелюх
У 1907 році співробітник Імператорського університету Токіо (Японія) Кікунае Ікеда вперше одержав білий кристалічний порошок, який посилював смакові відчуття за рахунок збільшення чутливості язика. У 1909-му він запатентував свій винахід і глутамат натрію C5H8NO4 почав переможну ходу по планеті.
Сьогодні жителі Землі щорічно споживають його в кількості понад 200 тисяч тонн. Тим часом у медичній літературі з'являється все більше даних про те, що глутамат натрію негативно впливає на головний мозок, погіршує стан хворих бронхіальною астмою, приводить до руйнування сітківки ока і глаукоми. Саме на глутамат натрію деякі дослідники покладають провину за поширення "синдрому китайського ресторану". Ось вже кілька десятків років у різних куточках світу фіксують загадкове захворювання, природа якого досі незрозуміла. У абсолютно здорових людей ні з того ні з сього підвищується температура, червоніє обличчя, з'являється біль в грудях. Єдине, що об'єднує потерпілих - всі вони незадовго до хвороби відвідували китайські ресторани, кухарі яких схильні зловживати "смачною" речовиною.
Найбільш небезпечними для людини вважаються чіпси тому, що не всі вони виготовляються з картоплі. Замість картоплі використовують пшеничне або кукурудзяне борошно, а також крохмаль. Наприклад, отриманий з генетично модифікованої сої. І щоб «запахло» картоплею, в чіпси додають спеціальні ароматизатори і підсилювачі смаку (у їх числі відомий глутамат натрію). Не кажучи вже про те, що при виробництві використовують барвники, стабілізатори, емульгатори, консерванти, що за своєю суттю є небезпечними канцерогенами і можуть призвести до виникнення злоякісних пухлин
Додаток 9
Допоміжний матеріал для групи Синій капелюх.
Приклад пам’ятка покупця.
Для збереження здоров’я необхідно дотримуватися таких рекомендацій:
Додаток 10
Виставляється лот ≪Кіт у мішку≫ Хто готовий купити товар? Про нього відомо тільки, що це геніальний винахід людства! Перші згадки про цей товар містяться в китайських текстах XIV століття. У СРСР це було дефіцитом і його наявність вважалася ознакою забезпеченої сім'ї. Цей товар нам дуже необхідний!
Починаємо торги! Початкова ціна - 1 гривня. Хто запропонує більше? - 2 грн., З грн.... Продано!
Що ж у мішку? З араз з'ясуємо чи вартий товар, який ви придбали за .. ..гривень, саме такої ціни.
Це рулон туалетного паперу!
Додаток 11
Протокол лабораторної роботи
Тема: Ознайомлення зі змістом етикеток на харчових продуктах
Мета: ознайомитися з інформацією, що міститься на етикетках до харчових продуктів
Обладнання: етикетки до харчових продуктів, які учні самостійно приносять на урок
Хід роботи
1. Уважно прочитайте етикетку до харчового продукту, заповніть таблицю
Інформація на етикетці |
Показники |
Вплив на організм людини |
Білки |
|
|
Жири |
|
|
Вуглеводи |
|
|
Вітаміни |
|
|
Хімічний склад |
|
|
Харчові добавки |
|
|
Е – числа |
|
|
Калорійність |
|
|
Термін придатності |
|
|
Спосіб зберігання |
|
|
Виробник |
|
|
2. Зробіть висновок: Етикетки до харчових продуктів необхідні для _____________________________________________.
Додаток 12
Завдання і допоміжний матеріал до гри «Технолог харчування»
Робота в групах:
1 група. Вам потрібно приготувати кондитерські вироби. Які Е-добавки ви будете використовувати?
2 група. Вам потрібно приготувати молочні продукти тривалого зберігання. Які
Е-добавки ви будете використовувати?
3 група. Вам потрібно приготувати м’ясні продукти тривалого зберігання. Які Е-добавки ви будете використовувати?
Довідковий матеріал для у грі «Технолог харчування»
Додаток 13
Клоуз-тест
Продукти харчування — це все, що споживає людина й інші живі істоти для підтримки (1). Речовини, які організм отримує з навколишнього середовища, є для нього (2) матеріалом і джерелом (3).
Продукти харчування є (4) життя людини.
Більшість продуктів харчування, які споживає людина в наш час, вироблені (5) промисловістю, яка отримує сировину від (6) господарства та рибальства.
Також частиною раціону людини є ягоди, гриби, горіхи тощо.
Складовими елементами їжі є (7) речовини:
• білки (протеїни) — містяться в горіхах, рибі, м’ясі, яйцях, молоці та деяких овочах;
• жири — є в багатьох продуктах (8) походження (м’ясо, молочні продукти, риба), а також у маргарині, горіхах, оливках, оліях;
• вуглеводи — містяться у вигляді (9) в хлібі та картоплі; прості (10) в медові; (11) в крупах, фруктах і овочах.
Воду організм одержує у (12) вигляді й у складі багатьох продуктів.
До харчових (13) відносять групу природних або синтетичних речовин, які спеціально додають до продовольчої сировини, напівфабрикатів чи готових продуктів із метою надання їм певних якісних показників:
• збереження (14) цінностей;
• надання харчовим продуктам більш (15) вигляду;
• збільшення терміну (16);
• (17) та скорочення технологічного процесу.
Класи харчових добавок:
• E100—199 — (18).
Підсилюють чи відновлюють колір продукту.
• E200—299 — (19).
Підвищують термін зберігання продуктів, захищають їх від мікробів, грибків, бактеріофагів, а також хімічно стерилізують добавки при дозріванні вин, дезінфектанти.
• E300—399 — (20), регулятори кислотності.
Захищають від окиснення (наприклад, від згіркнення жирів і зміни кольору).
• E400—499 — (21).
Зберігають задану консистенцію, загущувачі, підвищують в’язкість.
• E500—599 — емульгатори.
Створюють однорідну суміш продуктів, що не (22) (наприклад, води й олії).
Маркування будь-якого харчового продукту повинно містити такі (23) відомості:
1. (24) харчового продукту.
2. (25) харчового продукту із зазначенням кількості інгредієнтів (складників) у порядку зменшення їхньої маси.
3. Кількість харчового продукту в установлених одиницях вимірювання.
4. Часові характеристики (26) харчового продукту.
5. Умови (27) харчового продукту.
6. Умови та рекомендації щодо використання, якщо харчовий продукт потребує (28) умов використання.
7. Інформація про наявність чи відсутність у складі харчового продукту (29) (визначається чинним законодавством).
8. Інформація щодо (30) для харчових продуктів, які лише упаковані або розфасовані в Україні.
9. (31) щодо споживання харчового продукту певними категоріями споживачів (дітьми, вагітними жінками, літніми людьми, спортсменами та алергіками), якщо такий продукт може негативно впливати на їх (32) при його споживанні.
Відповіді:
1 — життя 2 — будівельним 3 — енергії 4 — основою 5 — харчової 6 — сільського
7 — поживні 8 — тваринного 9 — крохмалю 10 — цукри11 — клітковина 12 — чистому
13 — добавок 14 — поживних 15 — привабливого 16 — зберігання 17 — здешевлення
18 — барвники 19 — консерванти 20 — антиокиснювачі 21 — стабілізатори 22 — змішуються 23 — обов’язкові 24 — назва 25 — склад 26 — придатності
27 — зберігання 28 — особливих 29 — ГМО 30 — походження 31 — застереження
32 — здоров’я
Додаток 14
Творчі завдання