розкрити поняття “біологічна система”; ознайомити учнів із біологічними системами та особливостями їх функціонування; з будовою та формою клітин тіла, формувати біологічне мислення.
Уроки 3-4
Організм людини як біологічна система.
Різноманітність клітин організму людини. Тканини. Органи.
ЛД № 1. Ознайомлення з препаратами тканин людини.
Мета:
Освітня: розкрити поняття “біологічна система”; ознайомити учнів із біологічними системами та особливостями їх функціонування; з будовою та формою клітин тіла, формувати біологічне мислення.
Розвиваюча: розвивати уміння порівнювати біологічні системи між собою; уміння логічно мислити та робити висновки та узагальнення.
Виховна: виховувати системне біологічне мислення.
Структура уроку.
I міні-модуль
2. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів………..7хв
3. Мотивація навчальної діяльності учнів…..........………………....6хв
4. Вивчення нового матеріалу……………………………………...15хв
II міні-модуль
5. Вивчення нового матеріалу……………………………………...15хв
6. Узагальнення, систематизація й контроль знань і
вмінь учнів ……………………………………………………….....15 хв
III міні-модуль
7.Самостійна робота учнів……………………………………..…..20хв
8.Підсумки уроку……………………..…………………….………..5хв
9.Домашнє завдання………………………………..……………..….5хв
Хід уроку.
I міні-модуль
1. Організаційний етап.
Привітання. Перевірка відсутніх.
1. Що таке система?
2. чим відрізняються природні системи від штучних? Що в них спільного?
3. чи можна організм людини вважати системою? чому?
Клітини багатоклітинного організму не можуть існувати поза цим організмом, вони гинуть. Як ви вважаєте, чому?
ЩО НАЗИВАЮТЬ СИСТЕМОЮ?
Система (від грец. systema- ціле, складене із частин, поєднання) —це безліч елементів, взаємозалежних і пов'язаних між собою, що утворюють цілісність, єдність.
Навколишній світ складається із систем. Існують неживі, або абіотичні, системи. А з появою людини з'явилися соціальні системи, наприклад етноси, нації, держави.
БІОЛОГІЧНІ СИСТЕМИ.
До біологічних систем належать біологічні об'єкти різного рівня складності :клітини, тканини, органи, системи органів, організми, популяції, біоценози й екосистеми, аж до біосфери в цілому, які, як правило, мають кілька рівнів структурно-функціональної організації.
Н-д, елементами клітини, як цілісної системи, є її органели, що пов'язані між собою, елементами тканин тварин — клітини й міжклітинна речовина, а органи є елементами цілісного організму.
Біологічним системам властива ієрархічність. Це означає, що система одного рівня організації може бути елементом системи більш високого рангу.
Наприклад, клітина — це складна система, що складається з елементів — органел. Водночас клітина є елементом більш складної системи — тканини. Тканини, у свою чергу, утворюють органи, а органи — організм. Організми утворюють біологічні системи надорганізмового рівня, до яких належать популяції, види, біоценози, екосистеми та біосфера в цілому.
Організм людини — це цілісна біологічна система, що складається із взаємозалежних та взаємопов'язаних між собою компонентів — клітин, тканин, органів і фізіологічних систем.
Жоден компонент людського організму не може довго існувати самостійно, тому що він не здатен виконувати одночасно всі функції живого.
Ієрархічність систем обумовила виділення кількох основних рівнів організації живої природи:
1)клітинного,
2)організмового,
3)популяційно-видового,
4)біоценотичного, екосистемного й біосферного.
Від рівня до рівня спостерігається ускладнення біологічних систем та поява нових властивостей іякостей.
II міні-модуль
ХІМІЧНИЙ СКЛАД КЛІТИН ЛЮДИНИ.
В клітинах тіла людини виявлено близько 88 хімічних елементів. Основними з них є Гідроген, Оксиген, Карбон і Нітроген, які ще називають органогенними.
З неорганічних речовин в клітині містяться вода, мінеральні солі тощо.
Вода є розчинником і середовищем для дифузії багатьох речовин, забезпечує тургор (пружність) клітин і процеси осмосу (процес дифузії розчинника з менш концентрованого розчину в більш концентрований через напівпроникну мембрану). Отже, наявність води - обов'язкова умова активності клітини.
Мінеральні речовини підтримують осмотичну рівновагу між клітиною та міжклітинною рідиною; регулюють різні біохімічні й фізіологічні процеси.
З органічних сполук в клітинах є білки, вуглеводи, жири, нуклеїнові кислоти, АТФ.
Білки виконують різноманітні функції:
Вуглеводи є основним джерелом енергії.
Жири - важливі енергетичні резерви для організму.
Нуклеїнові кислоти забезпечують збереження і передачу спадкової інформації від батьків нащадкам і беруть участь у синтезі всіх білків організму.
Розрізняють 2 основні типи нуклеїнових кислот:
ДНК міститься в хромосомах ядра, РНК - у ядрі і цитоплазмі.
Аденозинтрифосфорна кислота (АТФ) синтезується в мітохондріях клітини й акумулює в собі енергію.
Структурна складність клітини:
1. Поверхневий апарат.
2. Цитоплазма з органелами.
3. Ядро.
4. Включення.
До складу організму людини входять такі групи тканин:
- епітеліальні;
- сполучні;
- м’язові;
- нервова.
Орган – це частина тіла, що має певну форму, будову й виконує одну чи декілька специфічних функцій. Органи складаються з різних типів тканин, але один тип переважає й визначає основну функцію даного органу.
Фізіологічна система – це анатомічне або функціональне об’єднання органів, що виконують в організмі спільну функцію. Навести перелік фізіологічних систем.
Функціональна система – це взаємоузгоджене об’єднання різних органів і фізіологічних систем, яке спрямоване на досягнення корисного для організму результату. До таких систем належать: транспортна, імунна…
Фізіологічні процеси відбуваються злагоджено. Чому? Це тому, що в організмі здійснюються регуляції всіх життєвих функцій. До таких регуляцій належать: нервова та гуморальна. Їхня діяльність нерозривно поєднана і утворює єдину нейрогуморальну регуляцію.
Фронтальне опитування.
1. Що таке система?
2. У чому полягають властивості біологічних систем?
3. Доведіть, що організм людини є цілісною системою.
Скласти таблицю
Структурні елементи клітини. |
Функції, що вони виконують. |
|
|
III міні-модуль
Тканини людини. Особливості будови тканин людини.
Лабораторне дослідження 1
тема. Ознайомлення з препаратами тканин людини.
мета: поглибити знання учнів, здобуті на уроках зоології, про будову різних типів тканини; навчити розпінавати ці тканини за особливостями їхньої будови.
Інструктивна картка
1. Підготуйте мікроскоп до роботи.
2. Розгляньте під мікроскопом постійні мікропрепарати епітеліальної, кісткової, м’язової і нервової тканин, спочатку за малого, а потім за великого збільшення мікроскопа.
3. Зіставте побачене з відповідними малюнками в підручнику.
4. Знайдіть на мікропрепаратах тканин їх клітини та міжклітинну речовину.
5. Зверніть увагу на особливості будови різних типів тканин: форма клітин, їхня будова та наявність міжклітинної речовини.
6. Оформіть роботу у вигляді таблиці.
2. Порівняйте будову і властивості:
а) посмугованої серцевої м’язової і нервової тканин;
б) крові і кісткової тканини;
в) посмугованої скелетної м’язової і нервової тканин.
Зробіть відповідні висновки.
8.Підсумки уроку.
" Неуважний учень ”.
Виконуючи завдання на тему Тканини, неуважний учень зробив деякі помилки. Виправте їх.
A. Епітеліальна тканина містить міжклітинну речовину.
Б. Структурною одиницею нейрона є аксон.
B. М’язовій тканині властива здатність до скорочення.
Г. Кров належить до епітеліальної тканини.
Д. Цитологія — наука про будову і функції тканин.
Е.Для нервової тканини характерні властивості: збудливість, провідність і скоротливість.
Є. Міжклітинна речовина у сполучній тканині добре розвинена.
9.Домашнє завдання