Тема: Осіння мандрівка вулицями рідної мови.
Слова, протилежні за значенням (антоніми).
Мета: розширити знання учнів про слова протилежні за значенням. Ознайомити з поняттям «антоніми», формувати ціннісне ставлення особистості до природи, мови та її багатств; розвивати спостережливість, логічне мислення, мовне чуття; виховувати любов до рідної мови.
Обладнання: ілюстративний матеріал, аудіозапис, листочки із завданнями, відео до теми, презентація, ТЗН.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
1. Організація класу до уроку.
1.1. Привітання і представлення.
Доброго дня, діти!
1.2. Перевірка готовності учнів до уроку.
На сьогоднішньому уроці вам буде потрібно: підручник, зошит, ручка і щоденник, те що не потрібно – приберіть з парт.
1.3. Створення сприятливого настрою.
Уявіть, що у ваших долоньках - дрібка гарного настрою. Посміхніться один одному та поділіться ним, щоб зробити день приємнішим для всіх, хто зараз поряд з вами. Розпочнемо наш урок.
1.4. Вправа "Очікування" .
- Продовжіть речення: «Від уроку сьогодні я очікую…»
2. Мотивація навчальної діяльності.
2.1. Активізація чуттєвих уявлень.
Зараз послухайте уважно вірш, і подумайте про яку пору року в ньому йдеться. (Звучить музика , вчитель читає вірш).
Висне небо синє,
Синє, та не те.
Світить, та не гріє
Сонце золоте.
Оголилось поле
Од серпа й коси.
Ніде приліпитись
Крапельці роси.
Темная діброва
Стихла і мовчить.
Листя пожовтіле
З дерева летить.
Хоч би де замріла
Квіточка одна.
Тільки й червоніє,
Що горобина.
- Яку пору року ви уявили? (Осінь). Так, це осінь.
2.2. Гра "Асоціація" .
- А з чим у вас асоціюється осінь? (Шурхіт, вітер, холод, дощ, калюжі, перший сніг, опале листя).
- Сьогодні у нас урок незвичайний, ми з вами будемо мандрувати осінніми вулицями рідної мови, виконувати різні вправи, завдання, слухати вірші, дізнаватися ще більше про українську мову. Ми всі сьогодні мовознавці і вирушаємо в подорож.
3. Актуалізація опорних знань.
- Ми опинилися на вулиці, де проживають схожі між собою мешканці.
- Як називаються слова, які звучать по різному і мають однакове значення?
(Синоніми).
- А що ви знаєте про синоніми?
Ось у нас заблудився один осінній листочок клена. Давайте поглянемо, що на ньому написано? Тож листочок приніс із собою таке завдання : обрати та з'єднати правильне значення цих висловів.
Набрати в рот води - мовчати.
Зарубати на носі - запам'ятати.
Байдики бити - лінуватися.
Накивати п’ятами - утікати.
Побити горщики - посваритися.
Водити за ніс - обманювати.
- Які синоніми ви дібрали? Правильно, рухаємося далі.
3.1. Повторення правил сидіння за партою, вимог щодо того, як тримати ручку й розміщувати зошит під час письма. Слайд 4
Правила сидіння за партою
- Сидіти потрібно зручно, ноги тримати на підлозі повною ступнею, спину тримати прямо, голову нахилити трошки ліворуч і вниз так, щоб бачити написане в зошиті, лікті покласти на парту. Між партою і грудьми повинна бути відстань на ширину долоні. (Розглядання плаката.)
Розміщення зошита на парті
- Розгорніть зошит, покладіть перед собою, лівою рукою притримуйте його. (Учитель звертає особливу увагу на ліворуких дітей.)
Як тримати ручку під час письма
- Візьміть ручку в праву руку. Підніміть її, ставлячи лікоть на парту. Ручку тримайте тільки трьома пальцями — великим, вказівним, середнім, але писати допомагає вся рука. Ручка більше спирається на середній палець, підтримується великим, а зверху — вказівним. Усі три пальці знаходяться на відстані ширини вказівного пальця від кінця ручки. (Учитель звертає особливу увагу на ліворуких дітей.)
3.2. Каліграфічна хвилинка.
Розгорніть зошити і запишіть сьогоднішню дату. На листочку із калинки з'явилася каліграфії хвилинка.
Вч вч ння тьм вчення світ невчення тьма
Вчення – світ, а невчення – тьма.
3. Повідомлення теми і мети уроку.
Отож, осінь запрошує нас прогулятись новою осінньою вулицею української мови . Вулицею Протилежностей. Тому темою сьогоднішнього уроку є «Слова протилежні за значенням».
4. Вивчення нового матеріалу.
4.1. Ознайомлення з поняттям «антонім».
- Вулиця Протилежностей дуже дивна . На ній видніються розкішні палаци й убогі хатки, ростуть високі дерева й низенькі кущі. Тут живуть люди бідні й багаті, сумні й веселі, добрі й злі. Хто господарі цієї вулиці?
- Так, слова протилежні за значенням. А як їх називають ще по-іншому ви дізнаєтесь із казки.
Казка про Антоніми
Два брати жили на світі, Стрілись вороги в бою.
Був один з них працьовитий, Із високим стрівсь низький,
А другий ледачий дуже. На товстого йшов тонкий.
Слухай казку про них, друже. Стрів білявого чорнявий,
Якщо перший брат вставав, Огрядного — худорлявий,
Другий спать мерщій лягав. На сумного йшов веселий,
Той стоїть, а той сидить. На тендітного — дебелий.
Той мовчить, а той кричить. Ця кривавая війна —
Той хоробрий і правдивий, Нині сива давнина.
Той брехливий, полохливий, Хоч брати вже й помирились,
Той розумний, той дурний, Після них слова лишились,
Той великий, той малий. Дуже горді, незалежні,
День і ніч брати сварились Абсолютно протилежні.
І ніколи не мирились, В мові ці слова живуть,
Все, що перший будував, Їх антонімами звуть.
Другий миттю руйнував. А. Свашенко
Кожен рать повів свою.
(Перегляд відео "Антоніми").
- То як називаються протилежні за значенням слова? (Антоніми)
- Які антоніми ви запам'ятали з казки?
4.2. Робота з підручником.
Відкрийте свої підручники. Виконаємо вправу 129.
Вчений – неук;
Незнайко – знайко;
Більше – менше;
Нових – старих.
5. Закріплення вивченого матеріалу .
- Давайте подивимося, яке ж завдання на осінніх листочках? Вам потрібно відновити прислів’я, вставляючи пропущені антоніми та записати їх в зошит. Працювати ви будете в парах.
5.1. Повторення правил роботи в парах.
1.Прочитайте мовчки завдання.
2. Визначте, хто буде говорити першим.
3. Висловлюйте свої думки по черзі.
4. Дійдіть спільної думки.
5. Визначте, хто буде відповідати перед класом.
5.2. Робота в парах за картками.
Картка 1 :
Ранні пташки росу п’ють, а ___________ слізки ллють.
Праця чоловіка годує, а __________ марнує.
Краще на п’ять хвилин раніше, ніж на хвилину ___________.
Картка 2 :
Чоловік у домі – голова, а ____________ - душа.
Краще гірка правда, ніж ____________ брехня.
Згода дім будує, а незгода ____________.
Перевірка роботи в парах.
- Молодці, мандруємо далі осінніми вуличками мови.
5.3. Гра «Навпаки».
Подивіться, ще один осінній листочок із завданням.
Зіграємо в гру "Навпаки".
Скажу я слово високий ,
А ви відповісте: (низький).
Скажу я слово далеко,
А ви відповісте... (близько) .
Скажу я слово добрий,
А ви відповісте.... (злий) .
Скажу я слово втратив,
А ви відповісте... (знайшов) .
Скажу Вам я слово сумний,
А ви відповісте… (веселий).
Тепер - початок я скажу, -
Ну, відповідайте: ... (кінець)!
Скажу я слово нещасний
А ви відповісте... (щасливий)!
- Які ж молодці! А у вашому класі навчаються щасливі дітки? (Так). Тоді давайте разом відпочинемо!
Фізхвилинка" Якщо ти щасливий..."
5.4. Робота в групах.
- Осінь підготувала нам ще завдання і хоче, щоб ви попрацювали в групах.
Повторення правил роботи в групах.
1. Перед початком роботи обрати командира групи.
2. Уважно читати завдання – інструкцію.
3. Говорити по черзі, не перебивати один одного.
4. Дотримуватись відведеного часу.
5. Презентувати роботу має командир групи.
6. Працювати так, щоб не заважати іншим.
- Ви будете працювати з кубиками антонімів, маєте правильно їх назвати. І тільки тоді зберете вірно осінній кошик. Потім перевіримо чи вірно ви справилися із цим завданням.
Перша група:
Дібрати до поданих слів антоніми. Записати утворені пари. На які питання відповідають ці слова? З двома парами антонімів маєте скласти і записати два речення.
Добро - …(зло).
Запитання -…(відповідь).
Багач - … (бідняк).
Плюс - … (мінус).
Друга група:
Дібрати до поданих слів антоніми. Записати утворені пари. На які питання відповідають ці слова? З двома парами антонімів маєте скласти і записати два речення.
Білий - … (чорний).
Важкий - … (легкий).
Солодке - … (гірке).
Світла - … (темна).
Третя група:
Дібрати до поданих слів антоніми. Записати утворені пари. На які питання відповідають ці слова? З двома парами антонімів маєте скласти і записати два речення.
Говорити - … (мовчати).
Плакати - … (сміятися).
Лягати - … (вставати).
Знайти - … (загубити).
Презентування роботи в групах.
Висновок: антоніми в парі відповідають на одне і те ж питання, належать до однієї частини мови.
6. Підсумок уроку.
- Молодці, ось ми й дійшли до останньої осінньої вулички рідної мови.
6.1. Вправа "Очікування".
Продовжіть речення: «Мої очікування від уроку здійснилися тому, що …» - То ж з якими словами ми познайомились на одній з осінніх вулиць нашої української мови?
6.2. Творче завершення уроку.
А завершимо урок складанням вірша, що запропонував нам листочок горобини .
Вулицями мови ми ______(прогулялись),
Дещо новенького знову_______(дізнались).
Плекатимем ми кожнеє її ___________(слово),
Багато дізнаємось про нашу________(мову). Вивчаймо її!
7. Домашнє завдання.
- А ось дубовий листочок приніс домашнє завдання і пропонує виконати вправу 130. Потрібно з тексту виписати протилежні за значенням слова (антоніми).
8. Оцінювання.
- Дякую всім, було дуже приємно працювати з такими хорошими учнями. Ви всі сьогодні молодці, із підійдете до мене щоденниками. Дякую за урок! До побачення!
1