Урок "Осіння мандрівка вулицями рідної мови. Слова, протилежні за значенням (антоніми)."

Про матеріал
Створений з метою розширити знання учнів про слова протилежні за значенням. Ознайомити з поняттям «антоніми», формувати ціннісне ставлення особистості до природи, мови та її багатств; розвивати спостережливість, логічне мислення, мовне чуття; виховувати любов до рідної мови.
Перегляд файлу

Тема: Осіння мандрівка вулицями рідної мови.

           Слова, протилежні за значенням (антоніми).

 

Мета: розширити знання учнів про слова протилежні за значенням. Ознайомити з поняттям «антоніми», формувати ціннісне ставлення особистості до природи, мови та її багатств; розвивати спостережливість, логічне мислення, мовне чуття; виховувати любов до рідної мови.

 

Обладнання: ілюстративний матеріал, аудіозапис, листочки із завданнями, відео до теми, презентація, ТЗН.

 

Тип уроку: засвоєння нових знань.

 

Хід уроку

 

1. Організація класу до уроку.
1.1. Привітання і представлення.
Доброго дня, діти!
1.2. Перевірка готовності учнів до уроку.
На сьогоднішньому уроці вам буде потрібно: підручник, зошит, ручка і щоденник, те що не потрібно – приберіть з парт.
1.3. Створення сприятливого настрою.
Уявіть, що у ваших долоньках - дрібка гарного настрою. Посміхніться один одному та поділіться ним, щоб зробити день приємнішим для всіх, хто зараз поряд з вами. Розпочнемо наш урок.
1.4. Вправа "Очікування" .
- Продовжіть речення: «Від уроку сьогодні я очікую…»

2. Мотивація навчальної діяльності.

2.1. Активізація чуттєвих уявлень.

Зараз послухайте уважно вірш, і подумайте  про яку пору року в ньому йдеться. (Звучить музика , вчитель читає вірш). 


 


Висне небо синє,
Синє, та не те.
Світить, та не гріє
Сонце золоте.                                         

Оголилось поле
Од серпа й коси.
Ніде приліпитись
Крапельці роси.

Темная діброва
Стихла і мовчить.
Листя пожовтіле
З дерева летить.

Хоч би де замріла
Квіточка одна.
Тільки й червоніє,
Що горобина.


 - Яку пору року ви уявили? (Осінь). Так, це осінь.

 

2.2. Гра "Асоціація" .

- А з чим у вас асоціюється осінь? (Шурхіт, вітер, холод, дощ, калюжі, перший сніг, опале листя).

- Сьогодні у нас урок незвичайний,  ми з вами будемо мандрувати осінніми  вулицями рідної мови, виконувати різні вправи, завдання, слухати вірші, дізнаватися ще більше про українську мову. Ми всі сьогодні  мовознавці і вирушаємо в подорож.

3. Актуалізація опорних знань.

- Ми опинилися на вулиці, де проживають схожі між собою мешканці.
- Як називаються слова,  які звучать по різному і мають однакове значення?

(Синоніми).  

- А що ви знаєте про синоніми?  
Ось у нас заблудився один осінній листочок клена. Давайте поглянемо, що на ньому написано? Тож листочок приніс із собою таке завдання : обрати та з'єднати правильне значення цих висловів.

Набрати в рот  води - мовчати.
Зарубати на носі - запам'ятати.
Байдики бити - лінуватися.
Накивати п’ятами - утікати.
Побити горщики - посваритися.
Водити за ніс - обманювати.

 

- Які синоніми ви дібрали? Правильно, рухаємося далі.

 

3.1. Повторення правил сидіння за партою, вимог щодо того, як тримати ручку й розміщувати зошит під час письма. Слайд 4
Правила сидіння за партою
- Сидіти потрібно зручно, ноги тримати на підлозі повною ступнею, спину тримати прямо, голову нахилити трошки ліворуч і вниз так, щоб бачити написане в зошиті, лікті покласти на парту. Між партою і грудьми повинна бути відстань на ширину долоні. (Розглядання плаката.)
Розміщення зошита на парті
- Розгорніть зошит, покладіть перед собою, лівою рукою притри­муйте його. (Учитель звертає особливу увагу на ліворуких дітей.)
Як тримати ручку під час письма
- Візьміть ручку в праву руку. Підніміть її, ставлячи лікоть на парту. Ручку тримайте тільки трьома пальцями — великим, вказів­ним, середнім, але писати допомагає вся рука. Ручка більше спираєть­ся на середній палець, підтримується великим, а зверху — вказівним. Усі три пальці знаходяться на відстані ширини вказівного пальця від кінця ручки. (Учитель звертає особливу увагу на ліворуких дітей.)

3.2. Каліграфічна хвилинка.

Розгорніть зошити і запишіть сьогоднішню дату. На листочку із калинки  з'явилася каліграфії хвилинка.

                   

Вч  вч   ння  тьм вчення світ невчення тьма

Вчення – світ, а невчення – тьма.

 

3. Повідомлення теми і мети уроку.

Отож, осінь  запрошує нас прогулятись новою  осінньою вулицею української мови . Вулицею Протилежностей. Тому темою сьогоднішнього уроку є «Слова протилежні за значенням».

 

4. Вивчення нового матеріалу.

4.1. Ознайомлення з поняттям «антонім».

- Вулиця Протилежностей  дуже дивна . На ній видніються  розкішні палаци й убогі хатки, ростуть високі дерева й низенькі кущі. Тут живуть  люди бідні й багаті, сумні й веселі, добрі й злі. Хто господарі цієї вулиці? 
- Так, слова протилежні за значенням. А як їх називають ще по-іншому ви дізнаєтесь із казки.

 

                                     Казка про Антоніми

 

Два брати жили на світі,                           Стрілись вороги в бою.

Був один з них працьовитий,                    Із високим стрівсь низький,

А другий ледачий дуже.                            На товстого йшов тонкий.

Слухай казку про них, друже.                   Стрів білявого чорнявий,

Якщо перший брат  вставав,                      Огрядного — худорлявий,

Другий спать мерщій  лягав.                     На сумного йшов веселий,

Той стоїть, а той сидить.                           На тендітного — дебелий.

Той мовчить, а той кричить.                     Ця кривавая війна —

Той хоробрий і правдивий,                       Нині сива давнина.

Той брехливий, полохливий,                    Хоч брати вже й помирились,

Той розумний, той дурний,                       Після них слова лишились,

Той великий, той малий.                           Дуже горді, незалежні,

День і ніч брати сварились                       Абсолютно протилежні.

І ніколи не мирились,                                В мові ці слова живуть,

Все, що перший будував,                          Їх антонімами звуть.

Другий миттю руйнував.                                          А. Свашенко

Кожен рать повів свою.

 

(Перегляд відео "Антоніми").

 

 - То як називаються протилежні за значенням слова? (Антоніми) 
- Які антоніми ви запам'ятали з казки?

 

4.2. Робота з підручником. 
Відкрийте свої підручники. Виконаємо вправу 129.

 Вчений – неук;
Незнайко – знайко;
Більше – менше;
Нових – старих.

 

5. Закріплення вивченого матеріалу .

- Давайте подивимося, яке ж завдання на осінніх листочках? Вам  потрібно відновити  прислів’я, вставляючи пропущені антоніми та записати їх в зошит. Працювати ви будете в парах.

5.1. Повторення правил роботи в парах.

1.Прочитайте мовчки завдання.

2. Визначте, хто буде говорити першим.

3. Висловлюйте свої думки по черзі.

4. Дійдіть спільної думки.

5. Визначте, хто буде відповідати перед класом.

5.2. Робота в парах за картками.

 

Картка 1 :

 

Ранні пташки росу п’ють, а ___________ слізки ллють.

Праця чоловіка годує, а  __________ марнує.

Краще на п’ять хвилин раніше, ніж на хвилину  ___________.

 

Картка 2 :

 

Чоловік у домі – голова, а ____________ - душа.

Краще гірка правда, ніж ____________  брехня.

Згода дім будує, а незгода ____________.

 

Перевірка роботи в парах.

 

- Молодці, мандруємо далі осінніми вуличками мови.

 

5.3. Гра «Навпаки».
Подивіться, ще один осінній листочок із завданням.
Зіграємо в гру "Навпаки". 

Скажу я слово високий ,
А ви відповісте: (низький). 
Скажу я слово далеко, 
А ви відповісте... (близько) .
Скажу я слово добрий, 
А ви відповісте.... (злий) .

Скажу я слово втратив, 
А ви відповісте... (знайшов) .
Скажу Вам я слово сумний, 
А ви відповісте (веселий). 
Тепер - початок я скажу, - 
Ну, відповідайте: ... (кінець)!

Скажу я слово нещасний
А ви відповісте... (щасливий)!

 

- Які ж молодці! А у вашому класі навчаються щасливі дітки? (Так). Тоді давайте разом відпочинемо!

Фізхвилинка" Якщо ти щасливий..."

 

5.4. Робота в групах.

- Осінь підготувала нам ще завдання і хоче, щоб ви попрацювали в групах.

  Повторення правил роботи в групах.

1. Перед початком роботи обрати командира групи.

2. Уважно читати завдання – інструкцію.

3. Говорити по черзі, не перебивати один одного.

4. Дотримуватись відведеного часу.

5. Презентувати роботу має командир групи.

6. Працювати так, щоб не заважати іншим.
- Ви будете працювати з кубиками антонімів, маєте правильно їх назвати. І тільки тоді зберете вірно  осінній кошик. Потім перевіримо чи вірно ви справилися із цим завданням.

 

Перша група:

  Дібрати до поданих слів антоніми. Записати утворені пари. На які питання відповідають ці слова? З двома парами антонімів маєте скласти і записати два речення.

Добро - …(зло).

Запитання -…(відповідь).

Багач - … (бідняк).

Плюс - … (мінус).

 

Друга група:

 Дібрати до поданих слів антоніми. Записати утворені пари. На які питання відповідають ці слова? З двома парами антонімів маєте скласти і записати два речення.

Білий - … (чорний).

Важкий - … (легкий).

Солодке - … (гірке).

Світла - … (темна).

 

Третя група:

 Дібрати до поданих слів антоніми. Записати утворені пари. На які питання відповідають ці слова? З двома парами антонімів маєте скласти і записати два речення.

Говорити - … (мовчати).

Плакати - … (сміятися).

Лягати - … (вставати).

Знайти - … (загубити).

 

Презентування роботи в групах.

 

Висновок: антоніми в парі відповідають на одне і те ж питання, належать до однієї частини мови.

 

6. Підсумок уроку.

 - Молодці, ось ми й дійшли до останньої осінньої вулички рідної мови.

6.1. Вправа "Очікування".

Продовжіть речення: «Мої очікування від уроку здійснилися тому, що …»  - То ж з якими словами ми познайомились на одній з осінніх вулиць нашої української мови?

6.2. Творче завершення уроку.
А завершимо урок складанням вірша,  що запропонував нам листочок горобини .

Вулицями мови  ми   ______(прогулялись), 

Дещо новенького знову_______(дізнались).

Плекатимем ми кожнеє її ___________(слово),

Багато дізнаємось про нашу________(мову). Вивчаймо її!

 

7. Домашнє завдання.

- А ось дубовий листочок приніс домашнє завдання і пропонує  виконати вправу 130. Потрібно з тексту виписати протилежні за значенням слова (антоніми).

 

8. Оцінювання.

- Дякую всім, було дуже приємно працювати з такими хорошими учнями. Ви всі сьогодні молодці, із підійдете до мене щоденниками. Дякую за урок! До побачення!

 

 

 

 

1

 

docx
Додав(-ла)
Dnipr Dnipro
Додано
20 березня 2020
Переглядів
958
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку