Основи здоров’я
Тема. Поведінка учня.
Мета. Формувати уявлення про ввічливого учня. Узагальнювати вміння використовувати знання культурної поведінки в життєвих ситуаціях. Спонукати до дотримання правил поведінки. Виховувати в учнів ввічливість, тактовність, вміння спілкуватися із друзями.
Обладнання. Таблиці, малюнки, прислів’я, картки для групової і парної роботи, сніжинки, картки із завданням, торбинка, мікрофон, слайди малюнків.
План і хід уроку.
І Організація класу.
- Діти, в народі кажуть:
Добрий гість – дому радість!
Сподіваюсь, що і ви, як і я
Раді нашим гостям.
Тож давайте привітаємось:
- Раді вітати Вас в нашій оселі!
- Зичимо щастя, здоров ’ я, добра!
- Діти, яким би ви хотіли бачити наш урок?
Отож. Домовляємось:
Діяти - активно!
Думати – оперативно!
Сперечатись – доказово!
Творчо мислити – обов’язково.
ІІ Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.
Сьогодні у нас цікавий урок.
У казку ми з вами зробимо крок
І з нею ми зустрічались не раз,
І знову вона завітала до нас.
- Сьогодні ми з вами відправимося до лісової музичної школи з ведмежою мовою викладання. Де навчаються лісові звірі: зайчик Кося Вухань, Їжачок Колько Колючка, ведмежа Михайлик Ведмеденко, вовченя Вовчик Вовченко.
- А хто здогадався, що ж це за герої?
- Всеволод Нестайко написав чудовий твір «Дивовижні пригоди в лісовій школі».
- Отож, діти , сьогодні ми будемо виконувати завдання, які надіслала нам лісова школа. Мешканці лісу, хочуть перевірити четвертокласників на вміння дотримуватися правил поведінки у суспільстві. Якщо завдання виконаємо правильно, отримуємо сніжинку, яку кладемо на доріжку.
ІІІ Перевірка домашнього завдання.
Кося Вухань приготував сніжинки із завданням для дітей. ( 3 сніжинки роздаю дітям)
Діти читають оповідання про стосунки між людьми. Потім відповідають на запитання вчителя.
Самооцінка
- Діти, а хто сьогодні підготував домашнє завдання на «12 – 10» балів, « 9 – 7», «6 – 4».
Гра «Мікрофон».
- Поміркуй, чому свято у Маринки було невеселим?
- Яких помилок припустилася Маринка?
- Що ти зробив на місці дівчинки?
- Як спілкуються дівчатка і хлопчики у нашому класі?
- Як розумієте вислів: «Гостре словечко коле сердечко».
Гра «Мереживо прислів’їв».
Хто підготував прислів’я про стосунки між людьми?
Гра «Точно і влучно».
На дошці прислів’я, діти з’єднують половинки і пояснюють.
За виконані завдання отримують сніжинку.
ІV Мотивація навчальної діяльності.
Відправляємося стежиною до Їжачка Колька Колючки.
Складіть розсипанку.
ВЕПОКАДІН НЯУЧ
«Асоціативний кущ».
Поведінка учні
V Оголошення теми, мети уроку.
- Сьогодні ми з вами будемо формувати навички культурної поведінки між людьми, будемо працювати в парах, групах, будемо вчитися обирати правильний вибір у різних життєвих ситуаціях.
VІ Вивчення нового матеріалу.
Гра «Досдідники».
- Колько Колючка давав завдання нашим дослідникам, зазирнути в минуле і дослідити, як культура поведінки формувалася у минулі часи.
1 дослідник.
Етикет – це встановлений порядок, сукупність правил людських відносин. Ці правила називаються «правилами моралі» - це любов до Батьківщини, віддавність, доброта, гуманізм, милосердя, повага до старших.
Отож, скадаємо словник культурної поведінки.
2 дослідник.
Слово етикет вперше вжив французький король Людовік 14 у 17 сторіччі. На одному із прийомів він вручив гостям картки (етикетки), де зобов’язав написати правила поведінки, яких повинні дотримуватись гості. Від назв цих карток і з ’явилось поняття етикет.
Вважалося головним у ті часи бути тактовним і освіченим.
3 дослідник.
За часів Київської Русі на виховання культури поведінки звертали особливу увагу. Так, у 1117р. великий князь Володимир Мономах написав «Поучение», яке було адресоване дітям і дорослим. Князь вважав, що виховання залежить від етикету. До словника додаємо слова вірність, патріотизм, волелюбність.
4 дослідник.
Українці цінували сімейні цінності. Вони говорили : «Без родини нема щастя на землі». Багато історичних творів говорять, що українці були не тільки знавцями ремесел, а й мали добру, чутливу душу.
- Діти, як ви вважаєте, словник етики минулих часів схожий на наш час?
На дошці словник минулих часів:
Давайте його доповнимо словами, які вважаються головними у сучасному житті.
Казка.
Колись давно у лісовій школі було сумно. Не світило сонечко, не цвіли квіти. Звірята не сміялися, не співали пісень, а часто плакали і сварились. Вони не говорили один одному добрих, лагідних слів. Але одного разу на повітряній кулі прилетів Чарівник. Він був дуже ввічливий. Проходячи у лісі, він говорив усім чарівні слова. І від цих слів все навколо змінювалося. Ліс ожив: зацвіли квіти, співались пісні, не сварились і не плакали звірі, вони вивчили слова ввічливості.
- Чому слід бути ввічливим?
- Які ввічливі слова ви знаєте?
«Будь ласка», «Спасибі», «Будьте здорові»,-
Слова необхідні й корисні у мові.
Приємно їх чути від мами, від вчителя, й просто знайомих.
Тож радьмо, частіше їх, друзі, вживайте,
Даруйте сміливіше радісний настрій,
І кожен свій день , як завжди починайте,
Із слів : «Добрий день», «Вітаю», «Здрастуй».
Гра «Сонечко».
Робота в парі
- У вас на парті є промінці зі словами, виберіть промінець із ввічливим словом.
- Отож, словник доповнюємо словом ввічливість.
Гра «Чарівні кульки».
- А зараз ми пограємо у гру чарівні кульки. Вибрати серед кульок ті, які допоможуть нам і лісовим мешканцям стати вихованими.
ЗИЧЛИВІСТЬДОБРО
НІСТЬУВАЖ
ЛИВІСТЬПОСТУП
ЛОЗ
РУБІСТЬГ
ГРА « Розпізнай».
Робота в групі
Зобразити два предмети, які найбільше відображають добро і зло.
Гра « Хто свій гнів долає, той міцний буває».
Кожна людина має свої риси характеру. Усі люди різні. Але кожен із нас буває як сердитим, упертим, так і доброзичливим. Ніжним. Може ви чули такі вислови : надувся як індик, упертий як ослик, ласкавий як кішка. Спостерігаючи за поведінкою тварин, іноді можна побачити риси, притаманні людині. Костянтин Дмитрович Ушинський написав казку «Два козлики»
- Якими були козлики?
- Чи буваєте ви впертими?
- Як позбутися впертості?
- Додаємо промінці.
- У народі кажуть:«Лад будує, а гнів – руйнує.»
Робота в групі.
Завдання кожній групі на картці. Зображено дітей, пояснити, яких правил поведінки не дотрималися діти.
Гра «Фонтазери».
Фантазують, які 3 добрі справи зробила Бабусенька Ягусенька, щоб перетворитись на Тітоньку – Ягусеньку.
Малюнок на дошці по черзі.
Гра «Лікакрня».
- Далі наш урок хотілося продовжити словами російського письменника Антона Павловича Чехова: « Культурна людина – писав він у листі до брата - поважає людську особистість, а тому тактовна, лагідна, поступлива. Вона щира, боїться неправди, як вогню. Вона не балакуча, завжди допоможе.
Так, от і ми з вами зараз пограємо у гру « Лікарня». Працюємо у парі.
Вам потрібно скласти рецепт ліків від «людських хвороб»
Наприклад: хвороба «неввічливість» лікується посмішкою і ввічливими словами.
Грубість
Злість
Брехливість
Гра «Чарівна торбинка».
Напишіть на смужках паперу ознаки невихованості, які вам заважають.
Станемо в коло і складемо їх у торбинку. Коло має здатність замикатися, тому всі погані якості не зможуть з нього вийти. Торбинку міцно зав’яжемо, хай вони зникають назавжди.
Хвилинка театральна.
- Ну а зараз слово акторам, які покажуть нам плутанку.
Сорока сіла на дубку
І ну кувать : - Ку – ку! Ку – ку!
Неподалік ведмідь куняв
І на сороку : - Гав, гав, гав!
Коли це прилетів ще й грак,
На всіх поглянув і : - Квак, квак!
Зелена жаба як почула,
У річку сподиву пірнула.
Гра «Чарівні будинки».
- Діти, оберіть школу, у якій ви хотіли б навчатися. У першій школі панує доброта, порядність, а в другій – злість.
Діти обирають відповідний малюнок.
Робота в зошиті.
С 12 - 13
Слайди.
Діти заздалегідь готують малюнок, на якому зображують казкового героя, який був вихованим, а інший –ні.
Робота з підручником.
С 45 - 49
VІ Підсумок уроку.
- Діти, чи справдилися ваші очікування, щодо уроку?
- Що цікавого взяли з уроку?
- Розгадайте слово
ВІСТЬСО
Совість – це тисяча свідків. Саме вона буде рухати стежину вашого життя у правильному напрямку, допомагати бути справжньою людиною.
VІІ Домашнє завдання.
Скласти «секрет» у спілкування з друзями.