Урок основ здоров'я "Стоп булінг!"

Про матеріал
Урок проводиться у формі тренінгу.Метою уроку є ознайомлення учнів з поняттям булінг, його видами та структурою.На уроці учні вчаться розвивати вміння розпізнавати булінг і дружні піддражнювання, називати джерела допомоги жертвам булінгу, демонструвати емпатію до жертв насилля, припиняти булінг та звертатися по допомогу, розробляти стратегії подолання булінгу..
Перегляд файлу

Основи здоров’я 8 клас

Тема:Стоп булінг

Мета: ознайомити учнів з поняттям булінг, його видами та структурою;

 розвивати вміння розпізнавати булінг і дружні піддражнювання, називати джерела допомоги жертвам булінгу, демонструвати емпатію до жертв насилля, уміння припиняти булінг та звертатися по допомогу, розробляти стратегії подолання булінгу; виховувати нетерпимість до проявів агресії, повагу до людей, які тебе оточують. 

Тип уроку: урок-тренінг

І.Вступна частина.

1.Вправа «Самоналаштування»

-Покладіть руки на коліна, заплющте очі та промовляйте:

-«Я зможу сьогодні добре працювати на уроці…»

-«Я-особистість творча…»

-«Я бажаю всім однокласникам успіхів на сьогоднішньому уроці»

2.Вправа «Знайомство. Ім’я -рифма»

-Придумайте рифму до свого імені. Наприклад: Катерина-картина.

3.Повторення правил тренінгу

-Які найчастіше  правила нашого тренінгу   ви використовуєте в стосунках з друзями? (Кожен має право на власну думку, не критикувати інших ,бути толерантними, всі таємниці залишаються за закритими дверима, не перебивати інших)

4. Вправа "АРКУШ ПАПЕРУ"

-Діти ,у вас є ось такі папірці. Зіжмакайте їх, а потім спробуйте  повернути їх до початкового стану, тобто, щоб аркуш паперу став знову гладеньким та рівненьким.

Запитання для обговорення

  • Чи може папір стати знову ідеально гладеньким?
  • А що відбувається з людиною коли вона чує образливі слова? Чи можна відновити емоційне ставлення людини до кривдника сказавши «пробач».

Підсумок: образити людину легко, а повернути довіру довготривалий процес.

5.Оголошення теми та мети уроку.

- Сьогодні ми з вами тут для того, щоб обговорити важливу тему - тему булінгу, насильства та жорстокості серед учнів.

Оголошую тему і мету уроку.

Епіграф: «Спробуйте бути хоч трохи добрішими – і ви побачите, що будете не в змозі зробити поганий вчинок»

                                                  Конфуцій

ІІ. Основна частина

1.Обговорення метафори

Слово вчителя: «Одна вчителька вирішила пояснити дітям, чому не можна

ображати інших. Ось що вона розповіла:"Одного разу перед початком уроків

я купила в магазині 2 яблука. Вони були майже однакові за кольором і розміром.

На початку класної години я запитала в дітей: "Чим відрізняються ці яблу-

ка?" Вони лише знизали плечима, адже суттєвої відмінності між ними не було.

Тоді я взяла одне яблуко і, звертаючись до нього, сказала: "Ти таке погане, огидне яблуко!" — і кинула його на підлогу. Учні подивилися на мене як на божевільну.

Я підняла яблуко і запропонувала одному з учнів: "Знайди в цьому яблу-

ці щось погане, скажи про це і теж кинь його на підлогу". Учень слухняно виконав прохання. Я запропонувала зробити те саме іншим дітям.

Учні легко знаходили в яблуці якісь недоліки: "Мені не подобається твій хвостик! У тебе противна шкірка!" — казали вони і щоразу кидали яблуко на підлогу.

Коли фрукт повернувся до мене, я ще раз запитала, чи бачать діти якусь

відмінність між цим яблуком і тим, що ввесь цей час лежало на столі. Вони знову не знали, що відповісти, адже попри те, що ми добряче "познущалися" над яблуком, значних зовнішніх ушкоджень у нього не було.Тоді я розрізала обидва яблука. Те, що лежало на столі, всередині було білим, а друге — коричневим, вкритим "синцями" від ударів об підлогу. Я сказала: "Діти, але це ж ми його таким зробили! Це наша провина!" У класі запала мертва тиша. Я продовжила: "Те саме відбувається і з людьми, яких ми ображаємо чи обзиваємо. Зовні не бачимо, як це на них позначається, але ми завдаємо їм величезну кількість внутрішніх ран!"»

Запитання для обговорення:

• Як почуваються ті, кого обзивають і цькують однолітки? (Ображеними,пригніченими, вони можуть вважати себе винними, часто плачуть.)

• Як це позначається на їхньому навчанні? (Не хочуть ходити до школи,

втрачають інтерес до навчання, пропускають заняття.)

• Що вони думають про тих, хто їх ображає? (Вважають їх жорстокими і

безсердечними.)

• Чому деякі люди ображають інших?(Хочуть ствердитися за рахунок іншо-

го; можливо, їх самих раніше ображали,і вони думають, що це нормально, вони роблять це за компанію з друзями.)

Підсумуйте: «Булінгу може зазнати будь-яка дитина у школі, але жодна не заслуговує на таке ставлення».

2.Інформаційне повідомлення

Булінг- Тривале образливе ставлення, яке має на меті заподіяти шкоду, викликати страх, тривогу або створити негативнее середовище у школі для певної людини.

Види булінгу:

Фізичний-нанесення ударів, стусанів, підніжки, блокування, поштовхи. Словесний (вербальний)-обзивання ,глузування

Соціальний  (психологічний)–виключення із групи (ізоляція)

Економічний (крадіжки, пошкодження чи знищення одягу та інших особистих речей жертви, вимагання грошей тощо).

Сексуальний (принизливі погляди, жести, образливі рухи тіла, фотографування та відеозйомки у переодягальнях, сексуальні погрози та жарти).

Кібербулінг (електронний)-із використанням технічних та електронних засобів(комп’ютер,мобільний телефон,електронна пошта і сайти соціальних мереж.Образливі повідомлення з погрозами, відредаговані фотографії, блокування акаунтів, навіть шантаж).

Соціальна структура булінгу

         переслідувач (кривдник, агресор); якщо це хлопчики, вони зазвичай фізично сильніші за інших;виділяються зовнішністю, манерою поведінки, одягом;вони часто зухвалі та агресивні в ставленні до дітей та дорослих;не дуже гарно вчаться;мають досить велике коло друзів або однодумців та ін.

         постраждала дитина (жертва); діти, які не можуть захистити себе, фізично слабші за своїх однолітків; невпевнені в собі діти, замкнуті, мовчазні; діти, які мають руде волосся, повні чи худі;діти, які уникають певних місць у школі (наприклад, на перерві сидять у класі);діти, які часто не мають ні одного близького друга, краще спілкуються з дорослими ніж з однолітками.

         Спостерігач, діти з кола кривдника;однокласники; випадкові учні або ін..

Отже, явище булінгу є поширеним, але в наших силах його зупинити і не лишатися осторонь. Адже слід пам'ятати, що сьогодні ти - спостерігач, а завтра - жертва.

3.Об’єднання в групи «День і ніч»

4. Робота у групах «Булінг чи піддражнювання?» (вчаться розрізняти дружнє піддражнювання і булінг)

- Діти часто плутають булінг і дружнє піддражнювання.

Піддражнюваня- є поодиноким випадком не ставить за мету заподіяти людині шкоду.

Зараз ми і спробуємо розібратися.

  • Виконання завдання 1.
  • Презентація відповідей.

Запитання для обговорення:

• Що, на вашу думку, трапляється частіше: булінг чи піддражнювання?

5.Вправа «Який смайлик?»

Слово вчителя: «Зараз ми з вами виконаємо вправу, у процесі якої ви повправляєтеся відрізняти дружні піддражнювання від булінгу».

У вас у всіх є смайлики. Один із них буде характеризувати булінг, інший-дружні піддражнювання. Я читаю приклади, а ваше завдання визначити, булінг це чи дружнє піддражнювання ,піднявши відповідно той,чи інший смайлик.

Підсумуйте: «Булінг суттєво відрізняється від типових конфліктів і непорозумінь між друзями або однокласниками.

Булінг — це якщо:

• людині завдали болю, принизили фізично або словесно;

• така поведінка повторюється, хоча може статися й один раз;

• це було зроблено навмисно;

• людина, якій заподіяли шкоду, н еможе сама захистити себе;

• людина, яка вчинила булінг, має переваги (старша, фізично сильніша, у неї

вищий авторитет у групі)».

РУХАНКА «Тік-так-вау»

«Тік»-руки до плечей, «так»-руки на поясі, «вау»-стегнами намалювати цифри від 1 до 9.

6.Гра «Камінь-ножиці-папір»

- Діти, чи знаєте ви таку гру як «Камінь –ножиці-папір»? (Так, знаємо.)

-У цій грі існує складна система стосунків між трьома персонажами: каменем, ножицями і папером. Ножиці ріжуть папір, папір може накрити камінь, а камінь — зламати ножиці.

Давайте утворимо пари з вашим сусідом,та спробуємо пригадати цю гру.

Можливо хтось із вас нагадає її правила.

(Якщо ні, то запропонуйте парам стиснути одну руку в кулак і, одночасно вимовляючи «Ю-Зе-Фа» (або «Раз-Два-Три»), на останньому складі показати рукою один із трьох знаків: камінь (кулак), ножиці («V» двома пальцями) або папір (відкрита долоня) Якщо учні не знайомі з цією грою, можна намалювати схему на дошці.

7.  Перегляд відео «Камінь –ножиці-папір»

-А тепер я хочу продемонструвати вам фільм під такою ж назвою. Дивіться будь ласка уважно ,бо як завжди буде обговорення.

Запитання для обговорення:

• Як почувався Папірець, коли вперше прийшов до школи? (Злякався, бо поб

чив групу ножиць, які сильніші за нього.)

• Що він відчув, коли зустрів папірців? (Зрадів.)

• Як його зустріли папірці? (Почали ображати, штовхати.)

• Хто доміг Папірцеві? Як він це зробив? (Папірцеві допомогли одні із Но-

жиць, відігнавши кривдників і подавши йому руку.)

• Що побачили Папірець і Ножиці, коли йшли зі школи? (Як двоє камінців об-

ражають маленького Камінчика.)

• Що зробили Ножиці? (Сховалися за стовпом, бо боялися камінців.)

• Хто допоміг Камінчикові захиститися від кривдників? (Папірець прогнав

кривдників і подав Камінцю рюкзак.)

• Що Камінчик зробив для Ножиць?(Усміхнувся Ножицям і подарував

квітку.)

• Який висновок можна зробити з цієї історії? (Сильніший завжди має захи-

щати слабших.)

8.Перегляд відео

- Розглянемо, як це буває в реальному житті серед ваших однолітків».

Демонстрація відео

Підсумуйте: «Підтримка та взаємодопомога дуже важливі для людини, що зазнає насилля, булінгу. Якщо ви стали свідком такої ситуації, не можна бути байдужим, треба намагатися припинити насилля, за потреби покликати на допомогу».

9. Вправа «Рука допомоги» (розробляють стратегіі боротьби з булінгом)

Слово вчителя: «За даними різних досліджень, майже кожен третій учень в Україні так чи інакше зазнавав булінгу в школі, потерпав від принижень і насмішок.

Жертви булінгу переживають важкі емоції — почуття приниження та сором,

страх, розпач і злість. Такі учні іноді просто бояться ходити до школи.

Допомогти жертві булінгу інколи досить просто.

Перше, що ти можеш зробити, — не підтримувати тих, хто знущається.Твоє ставлення має бути таким, щоб ініціатори булінгу відчули, що ти не погоджуєшся з тим, що відбувається.

Якщо бачиш, що з когось насміхаються, допоможи йому вийти з цієї ситуації, покажи свою підтримку, скажи, що він чи вона не заслуговує на таке ставлення. Люди, яких ображають, часто почуваються самотніми — допоможи їм відчути, що вони не одні». 

  -Кожний з вас отримав ось таку руку допомоги. Ваше завдання: потрібно написати на кожному пальці, які способи боротьби з булінгом ви можете запропонувати (вітатися з жертвою булінгу, звернутися до старших по допомогу, не поширювати пліток, не підтримувати тих, хто ображає інших)

Презентація долоньок на плакат «Ні булінгу»

 Підсумуйте: «Наша підтримка дуже важлива для людини, яка зазнає булінгу».

10.Вправа «Мозковий штурм»

Слово вчителя: «Ми знаємо, що робити і до кого звертатися, якщо раптом заболить зуб чи захворіємо на грип. А як бути, коли ситуація булінгу не вирішується на рівні однолітків?»

- За правилом піднятої руки назвати, до кого можна звернутися, якщо ви стали свідком або жертвою булінгу. (Записую на дошці всі ідеї)

Орієнтовні варіанти відповідей:

— батьки;

— старший брат або сестра;

— друг (друзі) зі старших класів;

— друг (друзі) не зі школи;

— класний керівник;

— директор школи;

— батьки кривдника;

— поліція;

— шкільний психолог;

_ уповноважена особа в школі з питань протидії булінгу

 — «гаряча лінія» з питань насильства та захисту прав дітей 0 800 500 225.

Підсумуйте: «Не треба соромитися зізнатися іншим у виникненні ситуації булінгу.Найкраще сказати про це дорослим, яким ви довіряєте. Пам’ятайте, що коли кривдника не зупинити, можуть постраждати інші діти».

ІІІ. Заключна частина

1.Підсумкові завдання (закріпити набуті знання)

- Зачитайте висновки:

• Тривале образливе ставлення, яке має на меті заподіяти шкоду, викликати

страх, тривогу або створити негативнее середовище у школі для певної люди-

ни, називають булінгом.

• Важливо розрізняти дружнє піддражнювання і булінг. Булінг — це агресив-

на поведінка, що повторюється, а піддражнюваня є поодиноким випадком не ставить за мету заподіяти людині шкоду.

• Якщо ти став свідком булінгу чи його жертвою, обов’язково постарайся припинити це, а коли не виходить — повідом дорослих.

2. Вправа «Серця доброти»

• Роздайте учням «серця доброти»

Слово вчителя: «Було б набагато ліпше, якби люди замість булінгу робили щось добре один для одного».

• У кожного з вас є ось такі сердечка. Ваше завдання- напишіть  на серці те, що може допомогти іншій людині, зігріти їй душу (поділитися парасолькою під час дощу, притримати для когось двері).

Зберіть усі «серця», перемішайте їх, відтак запропонуйте кожному витягнути навмання одне серце та впродовж наступного тижня зробити те, що написано на його серці доброти, для когось іншого

3. Завершальна вправа. Читання притчі «Скільки важить сніжинка?»

- Наш урок я хочу завершити такою притчею.

Одного разу маленька синичка, сидячи на засніженій гілці дерева, запитала в дикого голуба:

— Скільки важить одна сніжинка?

— Не більше, ніж нічого, — відповів він їй.

— Тоді я хочу розповісти тобі дуже цікаву історію, —

вела далі синичка. — Одного разу я сиділа на ялиновій гілці, й почався снігопад. Це ще не була віхола, й легкі сніжинки спокійно лягали на дерева. Я нарахувала 7435679 сніжинок, які опустилися на ялинову гілку. І коли остання сніжинка, що, як ти сказав, «важить не більше, ніж нічого», впала на неї — гілка зламалася. — Після цього синичка злетіла, залишивши голуба у глибокій задумі.

Скільки важать наші слова? Часом ті слова, які «не важать» нічого, наші вчинки, які ми робимо, непомітні для нас самих, лягають великою образою й болем на інших. І під таким тягарем може зламатися кожна людина. Я точно знаю, що хоча б раз, але кожен із нас завдавав образи іншим, навіть не зауважуючи цього.

Насправді слова, з якими ми звертаємося одне до одного, важать дуже багато: добрими, лагідними можна підняти людині настрій, зробити її щасливою, а злими і жорстокими — засмутити, образити, принизити і навіть убити. Пам’ятайте завжди «золоте» правило моральності: «Чого собі не поробиш, того не роби і іншим».

4.   Завершальна вправа «Сніжинка»

- Пропоную вам взяти ось таку сніжинку до рук і передати товаришу, що сидить поруч зі словами «Ти найкращий, бо…»

5.Домашнє завдання .

Намалювати малюнок «Стоп булінг!»

 

 

 

doc
Додано
19 лютого
Переглядів
360
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку