Ознайомити учнів з правилами безпечної поведінки у спілкуванні із свійськими тваринами; формувати відповідальне відношення до особистої безпеки при зустрічі з дикими тваринами; розвивати санітарно – гігієнічні навики; виховувати доброзичливе ставлення до тварин.
Урок основ здоров’я «Як поводитися з тваринами»
Мета: розповісти учням про небезпеку контактів з дикими та бездомними тваринами; ознайомити із правилами поводження у разі зустрічі з бродячими і дикими тваринами; виховувати обачливість, розуміння необхідності мити руки після контактів з тваринами.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
— Навколо вас існує дивовижний світ живих істот, створених природою: тварини. Деяких з них ви можете бачити кожного дня на вулиці або ж удома, інші мешкають у дикій природі.
— Назвіть їх.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Про те, як потрібно поводитися з деякими видами тварин, як убезпечити себе від ризиків настання нещасних випадків у поводженні з тваринами, ми поговоримо на сьогоднішньому уроці.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником (с. 93–94)
— З давніх-давен поряд з людьми живуть тварини. Їх можна зустріти у дворі, в домі, навіть у міській квартирі.
— Продовжіть речення:
Коні живуть у конюшні. Корови живуть у... (корівнику). Свині живуть у... (свинарнику). Вівці живуть в... (овечнику). Кури живуть у... (курнику).
— Доведіть, що тварини — наші помічники і друзі.
— Можливо, у вас дома живе якась тварина і ви знаєте, як поводитися з нею.
Робота у парах
— Розгляньте малюнок на с. 93 і розкажіть, чи є у вас удома тварини.
— Як їх звуть?
— За що ви їх любите?
— Як слід поводитися з дикими і бездомними тваринами (с. 94)?
— Відгадайте загадки.
А коли хто йде,
То господаря сповіщає. (Собака)
Зимою висипається. (Ведмідь)
— Поспостерігайте за домашніми тваринами. Розкажіть про їхню поведінку в різних ситуаціях.
— Згадайте, чи були у вашому житті небажані «зустрічі» з тваринами. Якщо так, розкажіть, як ви поводилися в цій ситуації. А якою була поведінка тварини?
Руханка
— Утворіть коло і розрахуйтеся на «песиків», «котиків», «півників», «поросят». Заплющте очі й об’єднайтеся в чотири групи за допомогою звуків, якими «розмовляють» ці тварини.
Робота в групах
— Розкажіть у класі випадки, коли на когось напав собака чи подряпав кіт. Як ви вважаєте, цього можна було уникнути?
Домашнє завдання
— Розпитайте дорослих, чи нападали на них коли-небудь тварини. Як це трапилося? Що вони робили в такій ситуації?
2. Фізкультхвилинка
У країні казочок
Жив веселий Колобок.
Разом з ним усі звірятка
Вишикувалися на зарядку.
Похитали головою,
Раз — притупнули ногою,
Руки вгору піднесли,
Трішки ними потрясли,
Нахилились вліво, вправо,
Та цього іще замало.
Руки вгору, руки вниз,
Раз присіли, піднялись.
Головою похитали
Й працювати знов почали.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Тест «Так чи ні?»
Під час зустрічі з дикою твариною або змією потрібно:
○ узяти палку і спробувати захистити себе;
○ не робити різких рухів, відійти вбік і дати їм дорогу;
○ тікати від них.
2. Розповідь учителя про необхідність мити руки після контактів з тваринами
— Зараз ученим відомо понад 150 заразних хвороб, спільних для людини і тварин. При цьому близько 100 з них виявлено в домашніх тварин. Отже, улюблений собака чи кішка цілком можуть нагородити своїх хазяїв якою-небудь неприємною хворобою. Щоб цього не трапилося, треба дотримуватися дуже простих правил, знайомих вам з раннього дитинства.
Перше і головне — мити руки перед їжею і після гри з тваринами. Ця чудова звичка до чистоти збереже від багатьох неприємностей. У тому числі від глистів, яйця яких часто прилипають до вовни собак і кішок.
Не варто також дозволяти тварині вилизувати твою тарілку. Навіть якщо після цього тарілку вимити, на ній можуть залишитися мікроби, наприклад, збудники сальмонельозу — кишкової хвороби, яка передається від собаки до людини. А кішка найчастіше може заразити шкірними хворобами — стригучим лишаєм, дерматитами.
Домашній тварині треба зробити всі необхідні щеплення — і від чисто «звіриних» хвороб, і від спільних із людиною.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— Яку небезпеку становлять контакти з дикими та бездомними тваринами?
— Які правила поводження у разі зустрічі з бродячими і дикими тваринами ви запам’ятали?
— Як слід поводитися під час зустрічі з бродячим собакою?
— Чому необхідно мити руки після контактів з тваринами?