Урок. Основи, їх склад і назви, класифікація, фізичні властивості. Поширеність у природі.

Про матеріал
Розробка уроку на тему: Основи, їх склад і назви, класифікація, фізичні властивості. Поширеність у природі. Допоможе у підготовці до уроку. Розробка містить тренувальні вправи, вправи на закріплення вивченого матеріалу , схеми , таблиці.
Перегляд файлу

8 клас

Тема уроку: Основи, їх склад і назви, класифікація, фізичні властивості. Поширеність у природі.

 

 

Мета: сформувати поняття про основи, визначити особливості їх складу та назв, ознайомитися з класифікацією основ та їх розчинності, розглянути фізичні властивості основ, сформувати вміння складати формули основ, давати їм назви та вміння виявляти луги за допомогою індикаторів;

 розвивати вміння творчо використовувати отриману інформацію.

 

Обладнання: комп’ютер, мультимедійний проектор , таблиця «Розчинності кислот, основ, солей», Періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва.

 

Тип уроку: комбінований.

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний етап.

Привітання з учнями, перевірка готовності до уроку.

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Хімічний диктант (вчитель диктує назву кислот – учні пишуть формулу)

HCl, H2SO4, H2S, HBr, H3PO4, HNO3, HІ, H2CO3, H2SO3, HF, HNO2,  H2SіO3

ІІІ. Актуалізація опорних знань

  • Бесіда
  1. Назвіть основні класи неорганічних сполук.
  2. Дайте визначення оксидів.
  3. Дайте визначення кислот.
  4. Які елементи – металічні чи неметалічні – входять до складу кислот?
  • Мотивація

Кислоти входять до складу деяких миючих засобів. Але є миючі засоби, до складу яких входять не менш небезпечні їдкі речовини, ніж кислоти. На етикетках таких засобів написано, що до їх складу входять, наприклад їдкий натр, їдке калі. Ці речовини є протилежними за своїми властивостями до кислот.

Як ви думаєте, до якого класу неорганічних сполук вони можуть належати?

Учитель оголошує тему уроку і просить учнів сформувати мету уроку.

ІV. Вивчення нового матеріалу

-Розповідь вчителя. Основи є хімічними протилежностями кислот. Неорганічні основи ще називають гідроксидами, тому що вони складаються з двох частин: атомів металічних елементів і гідроксигруп ОН.

-Демонстрація. Зразки основ .

Учні за зразками основ описують їх фізичні властивості.

-Цікаво і пізнавально

Заміна в лужному акумуляторі калій гідроксиду на літій гідроксид зумовлює збільшення його терміну служби вдвічі.

Тож озирніться навколо - побачите основи. Уже згадуваний натрій гідроксид - складник побутових та професійних засобів для прочищення засмічених каналізаційних труб, видалення бруду з робочої поверхні газових й електричних плит, духовок і мікрохвильових печей. Малі дози цієї речовини містяться в лікарських та косметичних засобах.

Натрій гідроксид NaOH - складник засобів побутової хімії

 

Основи – складні речовини, що складаються з атома металічного елемента і однією або декількох гідроксигруп ОН.

Загальна формула основ (. Гідроксигрупа є одновалентною, тому число гідроксигруп у складі основи дорівнює валентності металічного елемента. Назви гідроксидам давати досить просто: назва складається з двох слів: перше – назва металічного елемента, а друге – слово «гідроксид». Якщо металічний елемент може виявляти декілька валентностей, то в назві також вказується його валентність римськими цифрами в дужках.

Щоб дізнатися, не виконуючи дослідів, чи розчиняється та чи інша основа у воді, потрібно скористатися довідковою таблицею «Розчинність основ, кислот, амфотерних гідроксидів і солей у воді».

 Цю таблицю розміщено у додатках.

 Як з таблиці «Розчинність основ, кислот, амфотерних гідроксидів і солей у воді» дізнатися, чи розчиняється основа у воді.

Визначимо, наприклад, чи розчинним є плюмбум(ІІ) гідроксид. Для цього знайдемо поміж формул катіонів йон Рb2+, а поміж формул аніонів - йон ОН-. На перетині відповідних стовпчика й рядка у клітинці є позначка Н. Це означає, що плюмбум(ІІ) гідроксид - нерозчинна основа. У клітинці, яка відповідає натрій гідроксиду, є позначка Р. Отже, натрій гідроксид розчиняється у воді. Кальцій гідроксид належить до лугів, хоча є малорозчинною (позначено літерою М) речовиною.

-Тренувальні вправи

. Вчитель пише на дошці формули гідроксидів, учні повинні дати їм назви, а потім навпаки: вчитель пише або вимовляє назви гідроксидів, а учні складають формули.

1. Підкресліть основи в наведеному переліку: KOH, CaCO3, Ca(OH)2, H2CO3, K2S, NaOH, HF, Ba(OH)2, SO2, H2PO4, Al(OH)3, LiOH, Zn(OH)2, H2SO4, Fe(OH)3, HBr.

2. Складіть формули гідроксидів Калію, Магнію, Стануму(ІІ), Цину, Алюмінію, Купруму(ІІ), Плюмбуму(ІV), Барію. Формули лугів підкресліть.

 

 

Класифікація основ (схему можна проектувати на екрані, учні коментують).

 

Так само як і кислоти, луги можна виявити у водних розчинах за допомогою індикаторів (Демонстрація «Дія розчинів лугів на індикатори»).

V. Закріплення вивченого матеріалу

Мождиві завдання

Застосуйте свої знання й уміння

  • 1. Назвіть основи: Са(ОН)2, LiOH, Ni(OH)2.
  • 2. Проаналізуйте хімічні формули, виберіть з їхнього переліку формули основ. Назвіть ці основи: Mg(OH)2, МgО, Sr(OH)2, Cu2(OH)2CO3, NaOH, CaF2, Mn(OH)2, Cr(OH)2, RbOH, KOH. Класифікуйте їх.
  • 3. Наведіть по два приклади розчинних і нерозчинних основ.
  • 4. Складіть і запишіть хімічні формули купрум(І) гідроксиду, станум(ІІ) гідроксиду, лантан(ІІІ) гідроксиду.
  • 5. Схарактеризуйте фізичні властивості основ та заходи безпеки під час роботи з ними.
  • 6. Поміркуйте й поясніть, чому під час роботи з гашеним вапном необхідно використовувати не лише захисні окуляри, рукавиці, спецодяг, а ще й респіратор або ватно-марлеву пов’язку.
  • 7.* Чому на засобі для видалення жиру з кухонного начиння виробники помістили такі знаки:

Розшифруйте їх.

  • 8. Обчисліть масові частки хімічних елементів у основах, формули яких наведено на рисунку 24.6.
  • 9. Обчисліть масу (г) кальцій гідроксиду кількістю речовини 0,8 моль.
  • 10. У стандартному пакетику антацидного засобу «Маалокс» міститься магній гідроксид масою 0,6 г. Обчисліть кількість речовини (моль) магній гідроксиду в пакетику.
  • 11. У пакетику засобу для прочищення засмічених зливних труб міститься натрій гідроксид кількістю речовини 1,75 моль. Обчисліть масу (г) цієї порції натрій гідроксиду.

 

VI. Домашнє завдання

Опрацювати  параграф 31, номери 9,10 с 171.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                               Урок на тему:

«Основи, їх склад, назви, класифікація, фізичні властивості»

 

 

Підготувала та провела у 8 класі

                                                                 вчитель хімії

                                   Пугач Світлана Валентинівна