8 клас
Тема уроку: Основи, їх склад і назви, класифікація, фізичні властивості. Поширеність у природі.
Мета: сформувати поняття про основи, визначити особливості їх складу та назв, ознайомитися з класифікацією основ та їх розчинності, розглянути фізичні властивості основ, сформувати вміння складати формули основ, давати їм назви та вміння виявляти луги за допомогою індикаторів;
розвивати вміння творчо використовувати отриману інформацію.
Обладнання: комп’ютер, мультимедійний проектор , таблиця «Розчинності кислот, основ, солей», Періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва.
Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап.
Привітання з учнями, перевірка готовності до уроку.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Хімічний диктант (вчитель диктує назву кислот – учні пишуть формулу)
HCl, H2SO4, H2S, HBr, H3PO4, HNO3, HІ, H2CO3, H2SO3, HF, HNO2, H2SіO3
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Кислоти входять до складу деяких миючих засобів. Але є миючі засоби, до складу яких входять не менш небезпечні їдкі речовини, ніж кислоти. На етикетках таких засобів написано, що до їх складу входять, наприклад їдкий натр, їдке калі. Ці речовини є протилежними за своїми властивостями до кислот.
Як ви думаєте, до якого класу неорганічних сполук вони можуть належати?
Учитель оголошує тему уроку і просить учнів сформувати мету уроку.
ІV. Вивчення нового матеріалу
-Розповідь вчителя. Основи є хімічними протилежностями кислот. Неорганічні основи ще називають гідроксидами, тому що вони складаються з двох частин: атомів металічних елементів і гідроксигруп ОН.
-Демонстрація. Зразки основ .
Учні за зразками основ описують їх фізичні властивості.
-Цікаво і пізнавально
Заміна в лужному акумуляторі калій гідроксиду на літій гідроксид зумовлює збільшення його терміну служби вдвічі.
Тож озирніться навколо - побачите основи. Уже згадуваний натрій гідроксид - складник побутових та професійних засобів для прочищення засмічених каналізаційних труб, видалення бруду з робочої поверхні газових й електричних плит, духовок і мікрохвильових печей. Малі дози цієї речовини містяться в лікарських та косметичних засобах.
Натрій гідроксид NaOH - складник засобів побутової хімії
Основи – складні речовини, що складаються з атома металічного елемента і однією або декількох гідроксигруп ОН.
Загальна формула основ (. Гідроксигрупа є одновалентною, тому число гідроксигруп у складі основи дорівнює валентності металічного елемента. Назви гідроксидам давати досить просто: назва складається з двох слів: перше – назва металічного елемента, а друге – слово «гідроксид». Якщо металічний елемент може виявляти декілька валентностей, то в назві також вказується його валентність римськими цифрами в дужках.
Щоб дізнатися, не виконуючи дослідів, чи розчиняється та чи інша основа у воді, потрібно скористатися довідковою таблицею «Розчинність основ, кислот, амфотерних гідроксидів і солей у воді».
Цю таблицю розміщено у додатках.
Як з таблиці «Розчинність основ, кислот, амфотерних гідроксидів і солей у воді» дізнатися, чи розчиняється основа у воді.
Визначимо, наприклад, чи розчинним є плюмбум(ІІ) гідроксид. Для цього знайдемо поміж формул катіонів йон Рb2+, а поміж формул аніонів - йон ОН-. На перетині відповідних стовпчика й рядка у клітинці є позначка Н. Це означає, що плюмбум(ІІ) гідроксид - нерозчинна основа. У клітинці, яка відповідає натрій гідроксиду, є позначка Р. Отже, натрій гідроксид розчиняється у воді. Кальцій гідроксид належить до лугів, хоча є малорозчинною (позначено літерою М) речовиною.
-Тренувальні вправи
. Вчитель пише на дошці формули гідроксидів, учні повинні дати їм назви, а потім навпаки: вчитель пише або вимовляє назви гідроксидів, а учні складають формули.
1. Підкресліть основи в наведеному переліку: KOH, CaCO3, Ca(OH)2, H2CO3, K2S, NaOH, HF, Ba(OH)2, SO2, H2PO4, Al(OH)3, LiOH, Zn(OH)2, H2SO4, Fe(OH)3, HBr.
2. Складіть формули гідроксидів Калію, Магнію, Стануму(ІІ), Цину, Алюмінію, Купруму(ІІ), Плюмбуму(ІV), Барію. Формули лугів підкресліть.
Класифікація основ (схему можна проектувати на екрані, учні коментують).
Так само як і кислоти, луги можна виявити у водних розчинах за допомогою індикаторів (Демонстрація «Дія розчинів лугів на індикатори»).
V. Закріплення вивченого матеріалу
Мождиві завдання
Застосуйте свої знання й уміння
Розшифруйте їх.
VI. Домашнє завдання
Опрацювати параграф 31, номери 9,10 с 171.
Урок на тему:
«Основи, їх склад, назви, класифікація, фізичні властивості»
Підготувала та провела у 8 класі
вчитель хімії
Пугач Світлана Валентинівна