Тема програми: Моделі і моделювання. аналіз та візуалізація даних
Тема уроку: Основи статистичного аналізу даних
МЕТА:
Навчальна:
сформувати поняття основ статистичного аналізу даних, рядів даних, обчислення основних статистичних характеристик вибірки;
формувати практичні вміння та навички використання електронних таблиць для розв'язування задач статистичного аналізу;
працювати над формуванням умінь розв'язувати задачі, що передбачають знаходження мір центральної тенденції вибірки;
формувати рівень ІК - компетентності ліцеїстів;
Розвиваюча:
створити умови для прояву пізнавальної активності ліцеїстів, розвитку логічного мислення - уміння аналізувати, виділяти головне, істотне, узагальнювати наявну інформацію;
розвивати вміння концентрувати увагу на виконанні завдання;
Виховна:
виховувати творчий підхід до роботи, бажання експериментувати;
виховувати засобами уроку впевненість у своїх силах;
сприяти вихованню творчої активності, самостійності, потреби у нових знаннях.
ТЕМА УРОКУ: ОСНОВИ СТАТИСТИЧНОГО АНАЛІЗУ ДАНИХ
МЕТА:
Навчальна:
Розвиваюча:
Виховна:
ОБЛАДНАННЯ ТА НАОЧНІСТЬ: дошка, комп'ютер, інструкції з ТБ в комп'ютерному кабінеті, роздатковий матеріал.
ПРОГРАМНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ: Microsoft Office PowerPoint, Microsoft Office Excel, браузер.
ТИП УРОКУ: урок засвоєння нових знань.
ЛІТЕРАТУРА:
Завадський І.О., Забарна А.П. Microsoft Excel у профільному навчанні / І.О.Завадський, А.П.Забарна: [Навч. посіб.]. - К.: Вид.група BHV, 2011.
Морзе Н. В. Інформатика (рівень стандарту): підруч. для 10 (11) кл. закладів загальної середньої освіти / Н. В. Морзе, О. В. Барна. — К.: УОВЦ «Оріон», 2018. — 240 с.: іл
Руденко В. Д. Інформатика (рівень стандарту) : підруч. для 10 (11) кл. закл. загал. серед. освіти / В. Д. Руденко, Н. В. Речич, В. О. Потієнко. — Харків : / Вид-во «Ранок», 2018. — 160 c. : іл.
Інформатика (рівень стандарту): підруч. для 10-го (11-го) кл. закл. Заг. Серед. освіти / Й.Я. Ривкінд [та ін.]. — Київ : Генеза, 2018. — 144 c. : іл.
ПЛАН УРОКУ:
І. Організаційний етап 1 хв.
ІІ. Перевірка домашнього завдання, актуалізація і корекція опорних
знань. 5 хв.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності, усвідомлення ліцеїстами практичної значущості знань, умінь та навичок, ознайомлення ліцеїстів із темою, метою і завданнями уроку . 2 хв.
ІV. Сприймання і первинне усвідомлення нового матеріалу, осмислення зв'язків і відношень в об'єктах вивчення. 25 хв.
V. Узагальнення і систематизація знань, застосування їх у різних
ситуаціях. 10 хв.
VІ. Підбиття підсумків уроку і повідомлення завдання на самостійну підготовку. 2 хв.
Хід уроку
Шикування ліцеїстів, рапорт зам. командира взводу (командира відділення).
Перевірка ліцеїстів, привітання.
Уч. – На початку уроку пригадаємо, що вивчали протягом попередніх уроків. Для цього проведемо тестування.
(Проведення тестування за посиланням: https://naurok.com.ua/test/komp-yuterne-modelyuvannya-ob-ektiv-i-procesiv-71029.html)
Результати тестування вкажіть у конспекті.
Протягом уроку будемо доповнювати цей опорний конспект.
Уч. - Слово «статистика» відоме практично усім, та у кожної людини виникають свої асоціації, пов'язані з ним.
Як ви вважаєте, навіщо потрібна статистика? Що таке статистика в сучасному світі? (Слайд №2)
(Очікувані відповіді: для збирання інформації, потрібна для аналізу даних, без статистичних даних неможливе управління державою, розвиток економіки )
Уч. - «Статистика знає все….», - стверджували Ільф і Петров у романі «12 стільців» і продовжували: «Відомо, скільки в країні мисливців, балерин, револьверних верстатів, собак усіх порід, велосипедів, пам'ятників, дівчат, маяків і швейних машинок.» (Слайд №3)
Цей іронічний опис дає досить точне уявлення про науку статистику.
Але не варто вважати, що статистика – це тільки чорно-білі цифри, які подають у бюлетенях, збірниках чи щорічниках. Усе значно цікавіше! Кожен у цьому світі долучається до створення статистики і ти – також. Ти народився, ростеш, ходиш у садок, захворів, поїхав у відпочинковий табір, закінчив школу, здобуваєш фах військового, ходиш на концерти і в театри, одружився,
Статистика є найкращою приправою на інформаційній кухні світу, до подій щоденного життя. Вивчити і зрозуміти її дію – це черпати інформацію великою ложкою.
Сьогодні ми з вами спробуємо відкрити завісу над таємницею статистичного аналізу даних.
Темою нашого уроку є: Основи статистичного аналізу даних (Слайд №4).
(Ліцеїсти доповнюють опорний конспект)
Сьогодні ми з вами дізнаємось (Слайд №5).
Що таке статистика? (Слайд №6).
І справді, статистика – це величезна скарбниця знань про економіку і розвиток суспільства. Це наука збору, представлення, аналізу і розумної інтерпретації даних.
Отже, статистика – це цифри, які використовуються, щоб порівнювати. А довгі ряди цифр стають наочними і зрозумілими, якщо “перекласти” їх мовою графіків або діаграм (Слайд №7).
Уч. - Які виділяють етапи статистичного дослідження? (Слайд №8)
(Ліцеїсти доповнюють опорний конспект)
Уч. – Як ви думаєте, щоб проаналізувати політичні настрої потрібно опитати понад 40 мільйонів українців? (Слайд №9)
(Очікувані відповіді: Ні, бо це неможливо, великий обсяг роботи, багато витрат сил і засобів, дорого)
Дійсно, з цього приводу відомий американський вчений, журналіст, статистик Джордж Горас Ґеллап писав: «Якщо суп добре перемішати, то достатньо однієї ложки, щоб зробити висновок про смак всієї каструлі.» (Слайд №10)
У статистиці використовується вибірковий метод, тому що скорочує обсяг роботи (за рахунок зменшення числа спостережень), дозволяє економити сили і засоби, отримувати інформацію про такі сукупності, повне обстеження яких практично неможливо або недоцільно. (Слайд №11)
Усі об’єкти, що підлягають вивченню, складають генеральну сукупність. Її склад залежить від мети дослідження. Іноді генеральною сукупністю є все населення певного регіону (наприклад, коли вивчається ставлення потенційних виборців до кандидата на посаду). Зазвичай задається кілька критеріїв, що визначають об’єкт дослідження (наприклад, учні 10 класу, які навчаються за інформаційно-технологічним профілем).
Вибірка, або вибіркова сукупність, — множина об’єктів, випадковим чином вибраних із генеральної сукупності для участі в дослідженні. (Слайд №12)
(Ліцеїсти доповнюють опорний конспект: створюють схему)
Вибірка повинна бути репрезентативною, тобто здатною коректно відображати генеральну сукупність. Для цього вона повинна генеруватися випадковим чином і бути достатньо великою за обсягом. (Слайд №13-14)
Дано вибірку: |
Впорядкована вибірка (варіаційний ряд) |
2; 3; 3; 4; 10; 5; 7; 9. |
|
(Ліцеїсти доповнюють опорний конспект: занотовують впорядковану вибірку)
Таким чином, головна задача статистики - на основі аналізу даних вибірки зробити висновок про всю генеральну сукупність.
Дані, отримані з дослідженої вибірки, найчастіше заносять у таблицю. Така форма подання даних з вибірки зручна для їх аналізу та прогнозів. Дані з кожного рядка і стовпця таблиці вибірки утворюють ряди даних. (Слайд №15)
(Ліцеїсти доповнюють опорний конспект: позначають елементи)
Статистичний ряд розподілу — це впорядковані статистичні дані.
Атрибутивні ряди утворюються за якісними ознаками, якими можуть виступати посада, професія, стать, освіта тощо. Варіаційні ряди будуються на основі кількісної групуючої ознаки.
Варіаційні ряди залежно від характеру варіації підрозділяються на дискретні й інтервальні.
Дискретні варіаційні ряди — це такі ряди розподілу, в яких варіанта як величина кількісної ознаки може набувати тільки певного значення. Варіанти різняться між собою на одну чи кілька одиниць.
Інтервальні варіаційні ряди — такі ряди розподілу, в яких значення варіанти дано у вигляді інтервалів, тобто значення ознак можуть відрізнятися одне від одного на як завгодно малу величину.
Варіанта — це окреме значення групувальної ознаки; частота — число, яке показує, скільки разів трапляється кожна варіанта. (Слайд №16)
Таким чином, для побудови дискретного ряду розподілу слід виписати всі можливі значення ознаки, а потім підрахувати, скільки разів кожне з них трапляється у вибірці — це будуть частоти.
(Слайд №17)
Розв’язування завдань статистичного аналізу даних спрощується за умови використання статистичних функцій, реалізованих у Microsoft Excel. (Слайд №18)
Таблиці надають широкі можливості застосування статистичних методів для опрацювання великих обсягів даних фахівцям різних галузей.
Тепер давайте детальніше розглянемо основні статистичні характеристики вибірки та способи їх обчислення засобами табличного процесора Microsoft Excel. (Слайд №19-30)
(Ліцеїсти доповнюють опорний конспект: таблиця «Основні статистичні характеристики вибірки»)
Тепер спробуємо практично закріпити матеріал, який розглядали сьогодні (Слайд №31-32).
Файл-заготовка Zavd_PR.xlsx.
Обчислити статистичні характеристики вибірки.
ЗАДАЧА. У магазині провели рекламну акцію одного з товарів. Зробіть висновок щодо ефективності цього заходу на основі даних про продаж товару протягом двох тижнів до проведення акції і двох тижнів після цього.
1) Запустіть вказаний учителем файл MS Excel.
2) У комірках В17:В24 обчисліть значення обсягу, максимального, мінімального, розмаху, середнього арифметичного, моди, медіани та стандартного відхилення для першої послідовності.
4) Скопіюйте формули у комірки С17:С24.
5) Порівняйте характеристики двох вибірок. Чи можна зробити висновок про позитивний вплив рекламної акції на продаж товару?
Запишіть висновок у конспект.
Отже, завершимо наш урок висловом німецького мислителя Йоган Гете, який говорив: «Стверджують, що числа правлять світом. Ні, вони тільки показують, як правлять світом» (Слайд №33).
Справді, користувачів статистики цікавлять не лише цифри, але й те, як вони відображають реальну дійсність – наше суспільство й умови життя людей.
Завдання на самостійну підготовку.
Проведіть опитування серед ліцеїстів вашого та будь-якого іншого класу з паралелі про зріст кожного ліцеїста. Обчисліть основні статистичні характеристики для рядів даних таких вибірок: половина ліцеїстів вашого класу, половина ліцеїстів паралельного класу, усі ліцеїсти вашого класу, усі ліцеїсти паралельного класу. Проаналізуйте отримані результати і запишіть висновки. Електронну книгу збережіть у вашій папці у файлі з іменем Статистика_Ваше прізвище.xlsx.
Тестування
Укажіть результати тестування:
ОЦІНКА / 12 балів
СУМА БАЛІВ / 50
РЕЗУЛЬТАТ %
Тема уроку:_______________________________
_________________________________________________________________________________________________________
Етапи статистичного дослідження:
Дано вибірку: |
Впорядкована вибірка (варіаційний ряд) |
2; 3; 3; 4; 10; 5; 7; 9. |
|
ОСНОВНІ СТАТИСТИЧНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ ВИБІРКИ
ОБСЯГ ВИБІРКИ |
|
РОЗМАХ ВИБІРКИ |
|
СЕРЕДНЄ ЗНАЧЕННЯ |
|
СТАНДАРТНЕ ВІДХИЛЕННЯ |
|
МОДА ВИМІРЮВАННЯ |
|
МЕДІАНА ВИБІРКИ |
|
ОСНОВНІ СТАТИСТИЧНІ ФУНКЦІЇ:
Назва функції (англ.) |
Назва функції (рос.) |
Призначення |
AVERAGE(аргумент1;[аргумент2];...) |
СРЗНАЧ() |
Повертає середнє |
MIN(аргумент1;[аргумент2];...) |
MИН() |
Повертає найменше |
MAX(аргумент1;[аргумент2];...) |
MAКС() |
Повертає найбільше |
MEDIAN(аргумент1;[аргумент2];...) |
МЕДИАНА() |
Повертає медіану |
MODE.SNGL(аргумент1;[аргумент2];...) |
МОДА.ОДН() |
Повертає моду вибірки |
STDEV.S(аргумент1;[аргумент2];...) |
СТАНДОТКЛОН.В() |
Повертає стандартне |
ПРАКТИЧНЕ ЗАВДАННЯ
Увага! Під час роботи з комп'ютером дотримуйтеся вимог безпеки життєдіяльності та санітарно-технічних норм.
Обчислити статистичні характеристики вибірки.
ЗАДАЧА. У магазині провели рекламну акцію одного з товарів. Зробіть висновок щодо ефективності цього заходу на основі даних про продаж товару протягом двох тижнів до проведення акції і двох тижнів після цього.
1) Запустіть вказаний учителем файл MS Excel.
2) У комірках В17:В24 обчисліть значення обсягу, максимального, мінімального, розмаху, середнього арифметичного, моди, медіани та стандартного відхилення для першої послідовності.
3) Скопіюйте формули у комірки С17:С24.
4) Порівняйте характеристики двох вибірок. Чи можна зробити висновок про позитивний вплив рекламної акції на продаж товару?
Висновок_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ЗАВДАННЯ
на самостійну підготовку
Проведіть опитування серед ліцеїстів вашого та будь-якого іншого класу з паралелі про зріст кожного ліцеїста. Обчисліть основні статистичні характеристики для рядів даних таких вибірок: половина ліцеїстів вашого класу, половина ліцеїстів паралельного класу, усі ліцеїсти вашого класу, усі ліцеїсти паралельного класу. Проаналізуйте отримані результати і запишіть висновки. Електронну книгу збережіть у вашій папці у файлі з іменем Статистика_Ваше прізвище.xlsx.
Висновок_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________