Урок з технічної праці
Тема: Основи технології ажурного випилювання лобзиком
Мета:
Навчальна: Забезпечити засвоєння знань про прийоми випилювання. Кріплення пилочки лобзика з використанням пристосувань. Способи випилювання. Забезпечити формування умінь готувати лобзик до роботи, виконувати нескладні елементи ажурного випилювання. Сприяти формуванню і розвитку знань, умінь і навичок випилювати лобзиком застосовуючи різні способи та прийоми.
Виховна: Виховувати в учнів культуру праці, бережливість, працелюбність, охайність та інші якості сучасного працівника.
Розвивальна: Сприяти розвитку рухової сфери (оволодіння моторикою дрібних м’язів рук, розвивати рухову спритність, точність і координацію рухів рук); сприяти формуванню і розвитку самостійності, цілеспрямованості, організованості та інших вольових якостей учнів.
Профорієнтаційна: Розвивати уявлення про народне господарство і потребу у трудовій діяльності та професійному самовихованні, саморозвитку і самореалізації.
Обладнання, матеріали та інструменти:
майстерня (кабінет) трудового навчання: столярна майстерня.
обладнання (верстаки, машини тощо): ПК, мультимедійний проектор, екран.
інструменти, прилади, пристрої: лобзик, пилочки, стіл-підставка (струбцина), лінійка, олівець, шило, коловорот, свердла, матеріали для шліфування, копіювальний папір, калька.
матеріали: фанера.
Основні поняття:
Лобзик – це інструмент, який призначений для криволінійного пиляння матеріалів.
Пилочка лобзика – це вузька сталева смужка із зубцями на одному з ребер, спрямованими в один бік.
Шліфування – обробка заготовки за допомогою шліфувальної шкурки для надання їй гладкості, точних розмірів, певної форми.
Об’єкт праці: «Ялинкова прикраса»
ТИП УРОКУ: Комбінований.
хід уроку
- Перевірка присутності учнів за рапортом чергового, усно, запис відсутніх учнів у класний журнал;
- Перевірка наявності обладнання для роботи, спецодягу, рганізація робочих місць;
- Ознайомлення учнів з планом заняття.
контури?
Кросворд для учнів
По горизонталі:
1. Як називається елемент в шиповому з’єднанні, що має виступ на краю фанери?
2. Найпростіший механізм для свердління отворів в деревині.
3. Як називаються тонкі листи деревини для створення фанери? 7. Як називається отвір для шипа посередині деталі? 9. Яке випилювання лобзиком належить до прорізного різьблення, що виконують на тонких дощечках, фанері?
По вертикалі: 4. Виріз на краю фанери, у який вставляють шип. 5. Яке свердло має центр та зубці для підрізування волокон деревини? 6. Як називається матеріал, що утворюється за допомогою склеювання непарної кількості листів лущеного шпону? 8. Систематичні заняття цим ремеслом сприяють розвитку творчих здібностей, та розвиває в дітей художній смак, точність рухів, акуратність. 10. Композиція, яка спрощена в поєднанні елементів в одне ціле.
|
4В |
|
|
|
|
|
|
|
|||||
У |
5С |
||||||||||||
1Ш |
И |
П |
6Ф |
|
|||||||||
К |
|
І |
А |
|
|
||||||||
О |
Р |
7Г |
Н |
І |
З |
Д |
О |
||||||
|
А |
|
Е |
|
|
||||||||
2К |
О |
Л |
О |
8В |
О |
Р |
О |
Т |
|
|
|
||
Ь |
|
И |
|
А |
|
|
|||||||
3Ш |
П |
10О |
Н |
П |
|
||||||||
|
|
Р |
Е |
И |
|
||||||||
Н |
|
Л |
|
||||||||||
О |
Ю |
|
|
||||||||||
|
М |
В |
|
|
|
||||||||
Е |
9А |
Ж |
У |
Р |
Н |
Е |
|||||||
Н |
|
Н |
|
|
|
||||||||
Т |
Н |
|
|||||||||||
А |
Я |
||||||||||||
Л |
|
||||||||||||
Ь |
|
||||||||||||
Н |
|||||||||||||
А |
|||||||||||||
Розповідь. На сьогоднішньому уроці ми продовжимо вивчати технологію ажурного випилювання. Тема заняття: «Прийоми випилювання. Кріплення пилочки лобзика з використанням пристосувань. Способи випилювання».
Розповідь. Деталі з товстої фанери або складної форми випилюють лобзиком (демонстрація малюнку). Найчастіше користуються лобзиком з металевою рамкою, на кінцях якої є затискачі з баранчиковими гайками.
мал1. Будова лобзика
Пилочка лобзика — це вузька сталева смужка із зубцями на одному з ребер, спрямованими в один бік. Пилочки розрізняють за шириною полотна та насічкою зубців (демонстрація малюнку). Для роботи з товстою фанерою та деревиною беруть широке полотно з крупними зубцями, а для тонкої фанери - вузеньке полотно з дрібними зубцями.
Щоб підготувати лобзик до роботи, беруть пилочку і один її кінець затискують гайкою біля ручки (демонстрація малюнку). Пилочку встановлюють так, щоб її зубці були спрямовані назовні від рамки і вниз. Потім стискують обидва кінці рамки в напрямку один до одного і так само затискують другий кінець пилочки. Якщо відпустити стиснуті кінці дуги, вони приймуть своє попереднє положення і натягнуть пилочку. Отже, лобзик готовий до роботи.
Працюють лобзиком на спеціальному столику-підставці, який кріплять до робочого стола струбциною (демонстрація малюнку).
Фанеру з нанесеним на неї малюнком кладуть на підставку, і щоб вона не сповзала, притримують лівою рукою. У праву руку беруть лобзик і, приставивши пилочку до фанери, починають пиляти. Пиляють так, щоб пилочка рухалася точно по лінії контурів.
Працюючи лобзиком, треба додержувати наступних правил:
Спочатку випилюють внутрішній контур заготовки, а потім - зовнішній.
Для випилювання по внутрішньому контуру у заготовці роблять отвір шилом (демонстрація малюнку). Вставляють у цей отвір верхній кінець пилочки, а потім закріплюють його. Випилявши внутрішні контури, відкручують верхню гайку, звільняють кінець пилочки і виймають її. Потім знову закріплюють і розпочинають випилювати зовнішні контури.
Завершують обробку випиляних деталей рашпілем, надфілем або шліфувальною шкуркою.
Тема практичної роботи:
«Випилювання виробу «Ялинкові прикраси».
Під час цієї практичної роботи необхідно виконати такі завдання:
Для виконання даної роботи Вам потрібен лобзик, пилочка; матеріал фанера.
В нас в майстерні є 20 лобзиків, тому Ви будете працювати по одному. Чергові допомагають роздати інструменти і матеріал.
При роботі з лобзиком потрібно виконувати правила безпеки праці.
Після інструктажу з техніки безпеки учні починають виконувати лабораторно – практичну роботу.
По закінченню заняття кожен учень здає роботу вчителю.
Чергові видають учням набір інструментів, матеріал і учні приступають до виконання роботи.
6. Самостійна практична робота учнів та індивідуальний інструктаж вчителя
А. Самостійна робота учнів.
Виконання практичної роботи проходить парами. На пиляння нескладних елементів учням відводиться 15 хв., а для другого завдання учні виділяють 30 хв.
Б. Інструктаж вчителя:
2) Слідкую за постійним дотриманням учнями техніки безпеки під час виконання завдання. Вказую на характерні помилки та способи їх уникнення.
3) Оголошення про закінчення виконання роботи. Прийом робіт.
Після закінчення роботи
7. Рефлексія (методом бесіди):
- Як закріпити пилочку лобзика.
- Способи ажурного випилювання.
- Чи виникли труднощі при виконанні завдань?
8. Підсумки уроку
Розгляд з колективом найкращих робіт, Об’єктивне оцінювання роботи учнів і виставлення оцінок в класний журнал.
Варіанти робіт: