Урок Основи здоров'я у 6 класі «Вплив на здоров’я тютюнового диму», мета якого дати конкретні уявлення про шкідливу дію нікотину на організм людини; встановити причини, наслідки, природу дії нікотину; показати основні шляхи профілактики тютюнопаління; заохочувати учнів до здорового способу життя; сприяти розвитку навичок міжособистісного спілкування, вміння висловлюватись, критично мислити, переконувати й вести дискусію, розвивати вміння працювати з підручником, додатковою літературою; формувати почуття зневаги до цигарок; виховувати інтерес до знань, культуру спілкування, почуття взаємоповаги; формувати науковий світогляд.
Вплив на здоров’я тютюнового диму
Мета: дати конкретні уявлення про шкідливу дію нікотину на організм людини; встановити причини, наслідки, природу дії нікотину; показати основні шляхи профілактики тютюнопаління; заохочувати учнів до здорового способу життя; сприяти розвитку навичок міжособистісного спілкування, вміння висловлюватись, критично мислити, переконувати й вести дискусію, розвивати вміння працювати з підручником, додатковою літературою; формувати почуття зневаги до цигарок; виховувати інтерес до знань, культуру спілкування, почуття взаємоповаги; формувати науковий світогляд.
Обладнання: стінгазети, намальовані учнями, виставка книг про шкоду тютюнопаління, учнівські реферати, прислів’я про здоров’я, таблиці й плакати, які дають змогу показати вплив нікотину на здоров’я.
Тип уроку: комбінований.
Структура та зміст уроку:
І. Самовизначення до діяльності
Хай буде все побачене – побаченим.
Хай буде все пробачене – пробаченим.
Хай буде вік прожито, як належить,
Від здорових звичок це залежить.
ІІ. Активізація знань і фіксація утруднення
Перевіримо домашнє завдання:
Тести:
1. Корисні звички – це:
а) ті, що зміцнюють здоров’я людини;
б) ті, що сприяють погіршенню здоров’я людини;
в) ті, що згубно впливають на здоров’я людини;
г) ті, що свідчать про рівень культури людини.
2. Виберіть шкідливі звички:
а) запізнюватися на роботу;
б) робити ранкову гімнастику;
в) обливатися холодною водою;
г) гризти нігті.
3. Які звички формуються набагато швидше:
а) корисні;
б) шкідливі;
в) згубні.
4. Корисні звички сприяють:
а) психічному розвиткові людини;
б) підвищують працездатність людини;
в) зміцнюють здоров’я;
г) сприяють погіршенню здоров’я людини.
5. До корисних звичок належать:
а) охайність;
б) облизування пальців;
в) пунктуальність.
Ситуаційна задача:
„ У першому класі ти писав повільно й невпевнено, а в шостому – пишеш досить упевнено й швидко. Швидкість читання в шостому класі також стала значно вищою. Чому відбулися такі зміни? Чим шестикласник відрізняється від першокласника?
Виставлення оцінок.
- Після відкриття Америки Фауст у супроводі Мефістофеля побував у Новому Світі. Там вони побачили тютюн. Мефістофель заявив: „Корисна травичка! Вона ощасливить Старий Світ. Хто хоч раз закурить, той не покине цієї забавки. Чи не натоптати вам тютюном люльку, шановний докторе?” – „ Не треба. Це забавка для дурнів”, - відповів Фауст.
- Чому доктор Фауст вважав паління забавкою дурнів?
- Який вплив має тютюнопаління на організм людини?
- Які вам відомі причини залучення підлітків до куріння?
Тож, виходячи із поставлених вам проблемних питань, спробуйте сформулювати тему та мету уроку.
ІІІ. Виявлення причин утруднення. Постановка мети діяльності
Діти формулюють тему та мету уроку.
Вчитель записує тему уроку на дошці.
ІV. Побудова проекту виходу з утруднення
Тютюнопаління
Біля кожної стрілки напишемо наслідки, до яких призводить тютюнопаління, але спершу прослухайте виступ містера Тютюнопаління.
А я знаю свою правду, не дрімаю, починаю діяти: спочатку зуби перефарбую з недоречного білого кольору, в жовтий або чорний, шкіру зроблю блідою, темні кола під очима намалюю.
А як я люблю підлітків: тихесенько починаєш впливати на їх мозок, обмін речовин. Із веселих, спокійних зробиш їх дратівливими, непрацездатними з постійним головним болем. Забудькуватими стають, пам’ять знижується. На уроках стоять кволі, тільки мріють знову в мої обійми повернутися.
Не просто від мене відчепитися. Будеш зі мною дружити, нагороджу хворобами серця, раком легенів, шлунка, крові, горла. Приємні нагороди?
А ви, хлопці, знайте, що декілька сантиметрів росту вашого я залишу для себе, не все ж, вам, мати нагороди, чимось треба і поступатися.
Ну досить. Чекаю вас, чекаю у свої обійми. До побачення.
- Які вам відомі причини залучення підлітків до куріння?
Відкрийте підручник на сторінці 65 та по черзі давайте прочитаємо ці причини:
Нікотин є отрутою для організму.
Нікотин – наркотична речовина, яка впливає на психіку людини і спричиняє залежність.
Учень 1. Вірш про цигарки.
„ Мое имя – сигарета,
Я красива и сильна,
Я знакома с целым светом,
Очень многим я нужна.
Едким дымом проникаю
Я в людей, чтоб их травить.
Пусть, любезные узнают,
Как со мною им дружить.
Мозг и сердце я дурманю
Молодым и старикам,
Независимо от знаний.
Скажем прямо – слабакам.
Я в чудесной упаковке,
У меня полно заслуг:
Прочитайте на коробке –
„Мальборо”, „Прима”, „Люкс.”
Я особенно стараюсь
Молодого в сети брать,
В нем-то силы и черпаю…
Пусть покуривает брат.
Я живу уже столетья,
Не берут меня года,
Вот что значит долголетье!
И всегда я молода!
Я поистине безсмертна,
Победить меня нельзя
Убиваю незаметно
Вас, наивные друзья.”
Учень 2.
„ На початку 17 століття король Великобританії
Якоб І сказав: „ Паління – це звичка, огидна для зору, нестерпна для нюху, шкідлива для мозку, небезпечна для легенів.”
V. Самостійна робота з самоперевіркою за еталоном:
Тести:
а) сильним кашлем;
б) зблідненням;
в) запамороченням;
г) нудотою.
2. Найнебезпечнішою речовиною у складі тютюну є:
а) нікотин;
б) вода;
в) хімічні речовини.
3. Нікотин для організму є:
а) корисною речовиною;
б) отрутою;
в) речовиною, яка впливає на психіку;
г) речовиною, яка спричиняє залежність.
4. Куріння впливає на організм:
а) знімає напруження;
б) заспокоює нервову систему;
в) знижує апетит;
г) сприяє респіраторним захворюванням.
5. Унаслідок куріння відбувається:
а) спазм кровоносних судин;
б) поліпшується кровопостачання органів та систем;
в) погіршується постачання кров’ю залоз, які регулюють розвиток організму.
VІ. Включення в систему знань і повторення
Ситуативна задача:
„ Ти сам не палиш, але провів пару годин у накуреному приміщенні. Чи вплинуло це на твій фізичний стан?”
VІІ. Рефлексія діяльності
VІІІ. Домашнє завдання
Сторінки підручника 62-66.
Заповнити робочий зошит ( стор.31-32).
Підготувати повідомлення про шкідливий вплив алкоголю на організм людей.