Урок "Основна задача механіки. Абетка кінематики"

Про матеріал

Пропоную розробку уроку за програмою рівня стандарт. Підручник "Фізика 10 клас" за редакцією В.Г. Баряхтара, О.С. Довгого. Плануючи урок формування компетентностей, я обираю такі форми і методи роботи що розвивають критичне мислення і усвідомлене читання.

Перегляд файлу

Урок на тему «Основна задача механіки. Абетка кінематики.»

                                          (урок фізики у 10 класі)

Мета уроку: пригадати основні поняття кінематики: простір і час, механічний рух, його відносність, система відліку, способи опису руху, траєкторія, шлях, переміщення. З’ясувати в чому полягає основна задача механіки. Сприяти формуванню навиків усвідомленого читання. Розвивати вміння виділяти головне, аналізувати та робити висновки.    

Обладнання: візок, брусок, кулька,  підручник «Фізика 10 клас» за редакцією В.Г. Баряхтара, С.О. Довгого.

Тип уроку: формування ключових компетентностей

Ключові компетентності: спілкування державною мовою (спілкуватися, грамотно та усвідомлено користуватися сучасною науковою мовою, уміти доречно та коректно використовувати фізичні терміни, поняття; в усній та письмовій формах, чітко, однозначно стисло та грамотно формулювати думки, аргументи, результати, висновки тощо; переконливо доводити власну точку зору); математична (вільно використовувати математичний апарат як мову фізичної науки, а саме:розуміти та застосовувати математичні методи для обґрунтування та розкриття змісту фізичних теорій; уміти сприймати та відтворювати фізичну інформацію щодо опису явищ, процесів і законів природи у формі математичних рівнянь, співвідношень та інших, включаючи графічні, залежностей); компетентності у природничих науках (на підставі власного досвіду вивчення природничих наук та відповідної проектної діяльності робити узагальнюючі висновки світоглядного характеру щодо місця та ролі природничих наук у формуванні та розвитку сучасного суспільства); інформаційно-цифрова (працювати з інформацією: аналізувати, відбирати потрібну, оцінювати, узагальнювати, створювати нову інформацію тощо); уміння вчитися (визначати мету, планувати навчальну діяльність, створювати необхідні умови для самостійного додаткового вивчення фізики); ініціативність і підприємливість (вести діалог, узагальнювати інформацію,) соціальна і громадянська (аргументовано дискутувати, відстоювати власну та сприймати чужу думку; поважати думки і погляди опонентів);

Структура уроку

  • І. Організаційний етап:  -    привітання
  • психологічне налаштування        (1-2 хв.)
  • ІІ. Актуалізація знань                                                                  (1-2 хв.)
  • ІІІ. Мотивація навчальної діяльності                                         (2-3 хв.)
  • ІV. Оголошення теми і мети уроку                                            (1-2 хв.)
  • V. Формування компетентностей                                              (20-25 хв.)
  • VІ. Закріплення вивченого                                                          (10-12 хв.)
  • VІІ. Підведення підсумків, рефлексія                                        (2-3 хв.)
  • VІІІ. Домашнє завдання                                                               (1 хв.)

Хід уроку

Вправа 1 «Мікрофон»

  • Що вивчає фізика?
  • На які групи можна поділити всі природні явища?
  • Які фізичні явища ви вивчали у попередніх класах?
  • Як називається розділ фізики, що вивчає рух тіл?

Вправа 2 « Модель 6 W / 6 чому» ( Питання, яке ми ставимо учням, починається зі слова «Чому?». Наступні п’ять питань випливають із відповіді учня і теж починаються словом «Чому?» ) В дужках я вкажу можливий варіант відповіді учня, щоб було зрозуміло суть вправи

  • Чому важливо вивчати механічні явища? (Щоб вміти визначати швидкість тіл)
  • Чому потрібно вміти визначати швидкість тіл? (Щоб знати час прибуття потяга)
  • Чому потрібно знати час прибуття потяга? (І так ставимо 6 запитань. Це логічно побудовані запитання на кожну репліку партнера. Підбір у такий спосіб запитань дозволить дізнатися більше за темою, ніж здавалося спочатку, а також стимулюватиме учнів до синтезу (дослідження предметів, явищ дійсності в цілісності, єдності та взаємозв’язку їх частин).

Вивчаючи механічні явища, ми можемо відповісти на багато  життєвих питань з якими ми зіштовхуємося чи не щодня. Отже, тема уроку: «Основна задача механіки. Абетка кінематики.»  Що таке абетка? Якою буде мета нашого уроку? 

Вправа 3 «Робота з підручником. Складання схеми»

Учні читають п.1 на сторінці 20 і складають схему де ключовим словом є «механіка»

 

 

 

Механіка

(рух тіл)

 

Кінематика                                      Динаміка                               Статика

(Не розглядає причини зміни руху)   (розглядає причини зміни руху)    (розглядає умови рівноваги)                        

Вправа 4 «Робота з підручником. Складання таблиці.»

знав

дізнався

механічний рух

в 1 см3 води 3 1022 молекул

тіло відліку

На астероїд Бенну стартувала міжпланетна станція 8.09.2016 р.

кількість людей на Землі (7,6 109осіб)

система відліку

 

матеріальна точка

 

траєкторія руху

 

шлях

 

 

Обговорення та коментування записів.

Згадаємо, що таке переміщення?

Переміщення – це вектор, що з’єднує початкове положення матеріальної точки з наступним.

Sпереміщення;  [s] = 1 м

Сторінка 23 опрацьовуємо питання:

Наведіть приклади руху тіл, за якого:

а) шлях дорівнює модулю переміщення;

б) шлях є більшим за модуль переміщення;

в) модуль переміщення дорівнює нулю.

Розглянемо рис.44 стр.23. Координатний метод визначення положення тіла.

Щоб розв’язати основну задачу механіки необхідно визначити положення тіла в будь який момент часу.

 

 

Вправа 5 «Робота з підручником. Читання в парах»  стр.23 – 24 пункт 5.

Один з учнів читає перший абзац і коротко узагальнює основне своїми словами. Другий учень ставить питання які в нього виникли. Читаючи наступний абзац, обмінюються ролями.

Після опрацювання, вчитель ставить питання.

Вправа 6 «Мікрофон»

  • В чому суть відносності механічного руху?
  • Поясніть відносність руху в системі відліку «Гелікоптер».
  • Поясніть відносність руху в системі відліку «Земля».
  • Продемонструйте та поясніть за допомогою візка, бруска і кульки поняття відносності механічного руху.
  • Який висновок можна зробити?
  • Який рух розглядає класична механіка?
  • Який рух розглядає релятивістська механіка?

Вправа 7 «Робота з підручником. Я не зрозумів…»

Читаючи пункт 6 стр.24, учні ставлять питання, які у них виникли, своїм однокласникам. Вчитель лише слідкує за правильністю відповіді і коментує або відповідає на питання, якщо потрібно.

Закріплення можна провести у вигляді тестування (Абетка кінематики. Тестування для 10 класу із сайту на Урок)

Підведення підсумків. Рефлексія

Вправа 6 «Продовж речення»

На уроці:  я пригадав…

                  я навчився…

                  я не зрозумів…

                  я почувався…

Домашнє завдання: § 4 вивчити. Вправа 4 (завдання 1-3 усно; 4-5 письмово)

 Експериментальне завдання (за бажанням); випереджаюче завдання: повідомлення «Цікаві факти про швидкість у природі» (1-2 учнів)

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Шаламова Альона Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Фізика, 10 клас, Розробки уроків
Додано
2 серпня 2019
Переглядів
9404
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку