Відкритий урок з географії
Тема: Основні форми рельєфу суходолу. Рівнини.
Мета: Освітня: Ознайомити учнів з поняттям рельєфу суходолу та його формою
– рівнинами, їх походженням, зовнішнім виглядом,
відмінностями. Навчити учнів знаходити рівнини на карті,
підписувати їх на контурній карті. Звернути увагу на значення
рівнин у господарській діяльності.
Виховна: сприяти формуванню світоглядних ідей про взаємозв’язки та єдність компонентів природи на основі матеріалу про внутрішні і зовнішні процеси на Землі та їх прояв в рельєфі. Сприяти екологічному вихованню учнів на основі матеріалу про рівнини, їх використання людиною та їх охорону.
Розвиваюча: розвивати у школярів інтерес до вивчення географії, вводячи в урок елементи цікавої географії та інтерактивні форми роботи. Розвивати логічне мислення учнів, вміння обґрунтовувати свої погляди, робити висновки та порівняння. Розвивати вміння учнів вільно користуватись різними джерелами географічних знань(підручником, картами атласу, контурними картами),аналізувати їх.
Очікування: 1. Які є форми рельєфу?
2.Які є рівнини?
- за висотою;
- за утворенням;
- за характером поверхні.
3. Позначення найбільших рівнин планети.
Обладнання: фізична карта світу, фізична карта України, атласи та контурні карти
для 6 класу, підручники, роздаткові картки для роботи в групах, кросворд,
електронна презентація.
Базові поняття: рельєф, форми рельєфу, типи рівнин, географічне положення
рівнин.
Форма проведення: урок-подорож.
Хід уроку:
І. Організаційний момент:
Доброго дня , діти. Сьогодні чудовий день, щоб подорожувати. Як у вас настрій?
Подивіться на ці смайлики і виберіть один з них, що відповідає вашому настрою.
Чи всі готові до сьогоднішніх пригод?
Сьогодні ми з вами вирушимо у подорож. І, не дивлячись на карантинні обмеження в багатьох країнах, ми помандруємо у віртуальну експедицію. Вона дозволить нам отримати нові знання про нашу планету, її красу та різноманітність.
Але перш ніж вирушити в експедицію, нам треба добре підготуватись і зібрати речі. А ось і наш наплічник, в який ми будемо збирати знайдені артефакти.
(Символічний наплічник на дошці)
ІІ. Актуалізація опорних знань.
І перша наша зупинка буде для того, щоб перевірити, які знання ви взяли з собою в дорогу.
(кросворд на дошці на ватмані, в учнів завдання на картках, маркер)
1. |
в |
и |
в |
і |
т |
р |
ю |
в |
а |
н |
н |
я |
|
|
|
2. |
м |
о |
р |
е |
н |
и |
|
|
|||||
|
3. |
е |
о |
л |
о |
в |
и |
й |
|
|||||
|
4. |
л |
ь |
о |
д |
о |
в |
и |
к |
и |
||||
5. |
е |
р |
о |
з |
і |
є |
ю |
|
|
|||||
|
6. |
ф |
і |
з |
и |
ч |
н |
е |
||||||
Отже, ми розгадали ключове слово «рельєф». І, таким чином підійшли до теми нашої подорожі. Запишіть її в зошити. (Оголошується тема уроку)
Наша подорож буде тривати кілька уроків, тому сьогоднішня наша експедиція лише по рівнинах.
Кладемо слово «Рельєф» у наплічник.
Наша мандрівка буде проходити за певним планом, адже кожну експедицію потрібно ретельно планувати.
На ватмані план:
1.Рельєф. Основні форми рельєфу.
2. Рівнини та їх класифікація.
3. Найбільші рівнини.
4. Зміна поверхні рівнин.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Якщо подивитись на нашу планету з висоти пташиного польоту, можна побачити, що вона не зовсім рівна. Є підвищення і пониження. Все це і є рельєф.
Давайте сформулюємо разом , що таке рельєф:
сукупність земної Рельєф це утворених процесами. зовнішніми і поверхні внутрішніми нерівностей
(Рельєф – це сукупність нерівностей земної поверхні,утворених внутрішніми і зовнішніми процесами.)
Чому поверхня землі не рівна? Що на неї впливає?
Форми рельєфу бувають різними. Найбільші з них – це материки та океанічні западини . Їх ще називають планетарними формами рельєфу.
Давайте це поняття також покладемо до наплічника.
На материках розрізняють основні форми рельєфу : гори та рівнини.
Оскільки ми будемо в експедиції кілька уроків, то сьогодні ми з вами розглянемо лише рівнини. А в гори помандруємо на наступному уроці.
Що ж таке рівнини? ( знайти у підручнику і зачитати) ( у наплічник)
А зараз ми зробимо зупинку на нашому маршруті, щоб розглянути, що ж таке ці рівнини і які вони бувають.
(Розділити на 3 групи: Археологи, альпіністи, туристи) ( робота з підручником)
Рівнини
(археологи) (альпіністи) (туристи)
За віком: За висотою: За характером поверхні:
- плоскогір’я (500-800 м)
Вам було додому випереджувальне завдання : підготувати характеристику певних рівнин.
Амазонська низовина – найбільша низовина на Землі, її площа – понад 5 млн. км2. Розташована в Південній Америці, переважно в Бразилії, заходить до Колумбії, Перу, Болівії і Еквадору. Тягнеться від Атлантичного океану до підніжжя Анд на 3200 км. Утворилася в результаті заповнення морськими і континентальними відкладами прогину стародавньої платформи. Переважають плоскі рівнини, висотою менше 200 м. Великі площі заболочені. Покрита лісами. Амазонія стала головним осередком розвитку екологічного туризму в Бразилії.
Плоскогір’я Декан – розташовано у внутрішній частині півострова Індостан (Індія). Займає площу близько 1 млн км². Поверхня головним чином нахилена на північний схід, у зв'язку з чим більшість річок стікають на схід і впадають у Ганг або безпосередньо у Бенгальську затоку. Висоти коливаються від 1000 м на півдні до 100 м на півночі. Плоскогір’я Декан, вкрите базальтовими лавами давніх вулканічних вивержень. Долини річок частіше широкі, але на окремих ділянках мають вигляд ущелин, є водоспади. Пагорби і невисокі гори Декану вкриті вічнозеленими лісами. Майже всі долини розорані і засіяні,
Східноєвропейська рівнина, одна з найбільших рівнин земної кулі, друга за величиною після Амазонської низовини, розташована в більшій, східній частині Європи. Є частиною Європейської рівнини. Лежить на давній Східноєвропейській платформі. Її рельєф складний: височини чергуються з низовинами. Відноситься до низьких рівнин. Середня висота Східноєвропейської рівнини близько 170 м. Найменші висоти розташовані на узбережжі Каспійського моря, рівень якого на 27,6 м нижчий рівня Світового океану. Височини піднімаються до 300—350 м над рівнем моря. Формуванню рельєфу сприяли накопичення відкладів давніх морів і льодовика, який залишив після себе смуги горбів і піщані заболочені низовини. Там, де льодовика не було, головним "скульптором" рельєфу стала вода. Ось чому на півдні Східноєвропейської рівнини розвинута густа сітка ярів і балок.
А зараз відкрийте сої практичні зошити на сторінці 8-9. Там ви бачите карту півкуль. Ми з вами повинні дізнатися де ж знаходяться рівнини, про які розповідали ваші друзі та нанести їх на контурну карту за допомогою карти півкуль в атласі. Слід нагадати вам, що на карті низовини позначаються зеленим кольором, височини та плато – жовтим та світло-коричневим кольором. Користуйтесь також шкалою висот та глибин, розміщену тут-же біля карти півкуль.
(Назви рівнин на картках в учнів)
Шукають рівнини в атласі та показують їх на дошці на карті. Інші позначають в контурній карті)
Прийом «Аукціон ідей»
Спробуємо розглянути останній пункт плану і з’ясуємо, як утворюються рівнини.
Висловлюйте свої ідеї. Запис на дошці.
Перевіримо по підручнику на ст. 96 чи співпали наші думки з інформацією, яка там вміщена.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Сьогодні наша експедиція завершується. Ми продовжимо її на наступному уроці. Але навіть сьогодні ми зібрали багато матеріалу до нашого наплічника. Давайте подивимось, що ж туди потрапило.
І.( Витягуємо поняття з наплічника та даємо визначення)
І ще перевіримо, чи запам’ятали ви, де ж розташовані ці рівнини.
Комп’ютер сайт LearningApps.org з використанням GR – коду
Прийом «Прес-конференція»
Визначення найактивніших учнів та оцінювання.
VI. Домашнє завдання
• Опрацювати параграф підручника. 27
Підготувати матеріали про гірські системи Кордільєр, Гімалаїв, Анд ,Карпат.
• Скласти кросворд, використовуючи назви рівнин.