Урок у 10 класі на тему «Основні положення Міжнародного гуманітарного права». До уроку також додаються інструкція та завдання, які потрібно дати учням перед початком уроку!!!
Урок у 10 класі на тему:
«Основні положення Міжнародного гуманітарного права»
Вчитель предмету
«Захист Вітчизни»:
Львів 2018
Хід уроку:
І.Організаційна частина 2 хв.
1.Стройовий тренаж:
а) Шикування відділення;
б) Доклад командира;
в) Вітання з відділенням;
ІІ. Основна частина - 30 хв.
Повідомлення теми уроку.
Відеопрезентація фрагменту «Українська війна»
- Які думки викликає у вас почуте і побачене?
-Що, на вашу думку є причиною виникнення збройних конфліктів?
-Якої шкоди завдають збройні конфлікти?
Виступ учителя.
Реалії сучасного міжнародного життя такі, що постійно то в одному регіоні, то в іншому, а то й у декількох одночасно відбуваються збройні конфлікти. Міжнародне право не могло стояти осторонь від того, щоб не гуманізувати правила ведення збройних конфліктів. Тому воно містить комплекс принципів і норм, які спрямовані на регулювання поведінки держав та інших суб'єктів міжнародного права під час збройних конфліктів з метою гуманізації даних правил та якнайшвидшого припинення конфліктів.
Міжнародне гуманітарне право - галузь міжнародного права, що представляє собою сукупність принципів і норм, що регулюють відносини держав у період збройних конфліктів.
Доповідь експерта-історика.
Становлення і розвиток міжнародного гуманітарного права. Окремі звичайні норми міжнародного гуманітарного права з'явилися в глибокій старовині. Потім вони були закріплені в міжнародних договорах. У цих правилах поведінки воюючим сторонам наказувалося, як їм слід поводитися по відношенню один до одного. Наприклад, майже повсюдно існувало правило, згідно з яким не можна було починати війну, не оголосивши про це попередньо своєму супротивнику. Міжнародне гуманітарне право як галузь почало формуватися в XIX ст. Фахівці вважають, що початок міжнародного гуманітарного права було покладено прийняттям в 1864 р. Конвенції про поліпшення долі поранених і хворих в діючих арміях. Значна роль в цьому належить Швейцарському діячу Анрі Дюнану, котрий став основоположником КЧХ. (Демонстрація фрагменту художнього фільму «Червоний хрест на білому».
Повністю міжнародне гуманітарне право сформувалося лише в XX ст.
Причому на зміну звичайним нормам прийшли договірні писані норми. З’явився офіційний термін МГП, запропонований 1949 року Жаном Пікте.
Джерела і принципи міжнародного гуманітарного права.
Норми міжнародного права, що регламентують ведення військових дій, були значною мірою кодифіковані в результаті роботи двох Гаазьких конференцій світу в 1899 і 1907 рр.. Ці норми в Міжнародному гуманітарному праві отримали назву «право Гааги».
Основними законодавчими актами МГП є чотири багатосторонні міжнародні угоди, укладенні у Женеві. Вони встановлюють гуманітарні правила ведення війни, висунуті у 1864 році Червоним Хрестом.
Виступ І експерта МГП.
Перша Женевська конвенція (1864 року) стосується поранених і хворих бійців на полі бою.
Виступ ІІ експерта МГП.
Друга Женевська конвенція (1906 року) розширює утримання першої у зв'язку з Гаазькими конвенціями 1899 року: вона стосується поводження збройних сил не тільки на полі бою, але і на морі.
2. Конвенція про поліпшення долі поранених, хворих і осіб, що потерпіли в корабельних аваріях, зі складу збройних сил на морі — встановлює правила поводження з хворими та пораненими під час морської війни, аналогічні правилам, передбаченим Конвенцією про поліпшення долі поранених і хворих в діючих арміях.
Виступ ІІІ експерта МГП.
Третя Женевська конвенція (1929 року) ввела нове положення, установивши, що його умови ставляться не тільки до громадян країн, що ратифікували конвенцію, але до всіх людей незалежно від їхнього громадянства (не тільки до військових, але і до цивільного населення).
3 Конвенція про поводження з військовополоненими — встановлює правила, яких повинні додержуватися воюючі сторони при поводженні з військовополоненими.
Виступ ІY експерта МГП.
Четверта Конвенція (1949 року) по захист цивільного населення і військових осіб під час війни була створена для того, щоб установити жорсткі стандарти захисту цивільного населення в місцях військових дій і на окупованих територіях, а також щоб після трагічного досвіду Другої Світової війни заборонити військові злочини. Женевська конвенція 1949 року включає в себе чотири універсальних міжнародних договори.
4Конвенція про захист цивільного населення під час війни — передбачає гуманне поводження з населенням, що перебуває на окупованій території, і захищає його права.
У 1977 році були прийняті два додаткових протоколи до Конвенції 1949 року, що стосуються захисту жертв міжнародних збройних конфліктів (протокол І) і захисту жертв внутрішніх конфліктів (протокол ІІ).
Норми цих конвенцій, а також двох додаткових протоколів до них 1977 р. у Міжнародному гуманітарному праві отримали назву «право Женеви».
Істотний внесок у становлення і розвиток міжнародного гуманітарного права вніс і продовжує вносити Міжнародний комітет Червоного Хреста (МКЧХ) - неурядова міжнародна організація. Багато в чому з ініціативи МКЧХ вдосконалюється Міжнародне гуманітарне право. Члени організації проводять велику практичну роботу по захисту жертв збройних конфліктів у різних регіонах світу. В Україні є представництво МКЧХ.
Було визначено статус комбатанта.
Комбатант — особа, яка входить до складу збройних сил країн, які перебувають у стані військового конфлікту, і має право безпосередньо брати участь у військових діях.
Узагальнення вчителем основних принципів МГП
Узагальнюючим і головним принципом МГП є принцип гуманізації збройних конфліктів, тобто під час збройних конфліктів воюючим потрібно в обов'язковому порядку дотримуватися законів і звичаї війни.
Іншими принципами Міжнародного гуманітарного права, що випливають з узагальнюючого принципу - гуманізації збройних конфліктів, можна вважати наступні:
Загальні принципи тісно пов'язані з основними правами людини.
1. Кожен має право на повагу, фізичну і психологічну недоторканність, повагу його честі, сімейних прав, переконань, звичаїв2. Визнання рівності прав перед законом, та юридичні гарантії. Ніхто не може відмовитися від прав, наданих йому гуманітарними конвенціями.
3. Забороняються тортури, принизливі чи нелюдські покарання. Забороняються репресії, колективні покарання, захоплення заручників. Забороняється напад на громадянське населення, на зазначені МГП цивільні об'єкти.
4. Ніхто може бути позбавлений власності незаконним шляхом. Окупанти не є власниками цивільних об'єктів, а лише можуть розпоряджатися захопленим майном. Окупаційна влада зобов'язана вживати заходів зі збереження цього майна.
Принципи, якими конфліктуючі сторони мали б керуватися щодо жертв збройних конфліктів та ведення бойових дій:
1. Забороняються недозволені види зброї та боєприпасів, методи ведення великої війни. Не мають розроблятися нові види озброєння, що порушують норми та принципи МГП чи інші міжнародні угоди.
2. Воююча сторона не повинна завдавати супротивнику збитки, несумірні із метою війни, тобто зі знищенням чи ослабленням військової могутності супротивника.
3. Забороняються віроломство, тобто симуляція прагнення до переговорів, використання військової форми противника, знаків ООН, Червоного Хреста та інші аналогічні методи.
4. При веденні бойових дій має виявлятися турбота про захист природного середовища.
7. Закріплення. 1. Опрацювання ситуаційних задач у малих групах.
2. Доповідь про результати роботи в групах.
3.Повторення вивченого (метод «мікрофон»).
- Назвіть основні принципи МГП.
8.Рефлексія (Заповнення карток для самоаналізу учнів) - 3хв.
9.Підведення підсумків,оголошення оцінок - 3хв.
10.Домашнє завдання. Вивчити параграф 1; Заповнити таблицю «Зміст Женевських конвенцій»; проаналізувати події на Сході України,записати факти порушення норм МГП; підготувати інформацію про Міжнародний кримінальний суд.
Завдання до уроку:
І. Відеопрезентація фрагменту «Українська війна»
1. Що, на вашу думку є причиною виникнення збройних конфліктів?
2. Якої шкоди завдають збройні конфлікти?
ІІ. 10 збройних конфліктів що тривають у світі на сьогоднішній день.
ІІІ. Доповідь учня на тему «Становлення та розвиток міжнародного гуманітарного права»
IV. Доповідь учня на тему «Перша Женевська конвенція»
V. Доповідь учня на тему «Друга Женевська конвенція»
1. Кого стосується Друга Женевська конвенція?
VI. Доповідь учня на тему «Третя Женевська конвенція»
VIІ. Доповідь учня на тему «Четверта Женевська конвенція»
VIII. Узагальнення. Самостійна робота
Відповіді на питання можливі лише тоді коли Ви, слухали уважно своїх колег і вчителя, прочитали інформацію на дошці (презентацію) та були активними на уроці! За самостійну роботу Ви можете набрати від 1 до 12 балів! БАЖАЮ УСПІХУ!
І-ша ІІІ-тя
ІІ-га IV -та
Нігерія, Польща, Грузія, Вірменія, ПАР, Словенія, Нікарагуа,У країна, В’єтнам, Сирія,
Ізраїль, Німеччина, Судан, Пакистан, Іран, Ірак, Росія, Афганістан, Лівія, Єгипет,
Іспанія, Литва, Данія, Туреччина, Ліван, Китай, Індонезія, Швеція.
Увага!!! За підкреслення невірної відповіді знімається 0,5 бала!
1