Тема. Основні середовища існування та адаптації до них організмів
Мета : ознайомити учнів із різноманітністю водного середовища життя; схарактеризувати його, розглянути способи пристосування організмів до життя в ньому. Розвивати увагу, пам’ять і мислення учнів, відпрацьовувати вміння аналізувати та узагальнювати інформацію, формувати навички самостійної та пошукової діяльності на уроці.
Формувати науковий світогляд, виховувати сумлінність та наполегливість під час виконання завдань, любов до природи.
Тип уроку : вивчення нового матеріалу.
І. Організаційний момент
Доброго дня, учні та гості! Рада Вас усіх бачити. Сядьте зручно, глибоко вдихніть і видихніть, посміхніться один одному, тепер мені, а я вам, побажаємо один одному успіху… і починаємо.
II. Актуалізація знань мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.
Вправа №1 «Впишіть правильну відповідь»
Властивість живого пристосовуватися до змін умов існування - це -1-. Морфологічна будова організму, що є результатом еволюційних змін і відображає пристосування їх до середовища мешкання - це -2-. -3- це, частина природи, що безпосередньо оточує організми, забезпечує їхні потреби і чинить на них повний вплив. -4- середовище найрізноманітніше за умовами існування. Кріт має риючі кінцівки, завдяки чому він мешкає у -5- середовищі існування.
Вправа №2 «Дайте одну правильну відповідь»
*фотосинтезу
*хемосинтезу
* аноксигенному фотосинтезу
2. Рослини, які добре ростуть лише за умов інтенсивного сонячного світла називають...
* тіньолюбні рослини
* тіньовитривалі рослини
* світлолюбні рослини
3. Елодея, ряска, латаття, очерет- це..
* водяні рослини
* вологолюбні рослини
* посухостійкі рослини
4. Назвіть тварин, які відносять до вологолюбних...
* гадюка персидська рогата
* мураха рудий лісовий
* квакша звичайна
5. Верхній родючий шар літосфери - це...
*грунт
*земля
*оболонка
6. Випаровування води з поверхні рослин, що відбувається через продихи і кутикули, називають
*транспірація
*транскрипція
*трансляція
7. Реакція на тривалість світлового дня у тварин називають
*фотосинтез
*фотоперіодизм
*хемосинтез
8. В цих тварин нерозвинений колірний зір...
*нічні тварини
*денні тварини
*добові тварини
IIІ. Вивчення нового матеріалу.
Ми з вами продовжуємо вивчати середовища життя. Отже, наша тема уроку «Основні середовища існування та адаптації до них організмів», а саме водне.
У процесі історичного розвитку живі організми освоїли різні місця існування. Першим була вода. У воді життя зародилося і розвивалося багато мільйонів років. Вода покриває 71 % площі земної кулі. Основна маса води зосереджена в морях та океанах — 94-98%, у полярних льодах міститься близько 1,2% води і зовсім мала частка — менше 0,5 % у прісних водах річок, озер і боліт. Співвідношення ці постійні, хоча в природі, не перестаючи, йде кругообіг води.
У водному середовищі живе близько 7 % видів тварин і 8 % рослин від загального числа видів Землі.
Властивості водного середовища:
Повідомлення учнів «Характеристика властивостей водного середовища»
Освітленість водойм:
Світло проникає приблизно до 100-метрової глибини, глибше – панує темрява.
Тиск води:
Особливо сильно з зануренням відчувається підвищення тиску води. На 10-му цей показник зростає на атмосферу. Тому більшість тварин пристосовані лише до певної глибини і тиску. Приміром, кільчасті черви живуть тільки в приливно-відливній зоні, а латимерія опускається до 1000 м.
Температурний режим:
Температура води змінюється з широтою і глибиною. Чим глибше, тим вода холодніша. Глибше 1000 м температура завжди +2…+3°С.
На дні глибоководих западин вона становить 0 0С. У середньому ж температура всієї маси океанічної води становить лише 4°С.
Солоність вод:
Середня солоність вод Світового океану становить 35%.
Це означає, що в одному літрі морської води міститься 35 грам солей.
Ознаки тварин водного середовища:
• наявність зябер;
• замість кінцівок плавці та хвіст для плавання;
• обтічна форма тіла зі слизом;
• найбільші тварини планети живуть тільки у воді;
• плавальні перетинки на кінцівках;
• ласти в тварин;
• здатність до реактивного руху.
Пристосування до переміщення тварин у воді:
Тіло тварин має обтічну форму. Риби рухаються за допомогою плавців. Водоплавні птахи, бобри і жаби рухаються за допомогою кінцівок, що мають перетинки між пальцями. Тюлені і моржі мають широкі ласти. У жуків-плавунців плавальні ніжки нагадують весла.
Перегляд відеофрагменту «Миттєвості життя океану»
Вправа №3 «Пошук правильної інформації» (завдання на дошці)
На дошці написані ознаки середовищ існування. Учні з розкиданого переліку повинні обрати ті, які, на їхню думку, стосуються водного середовища.
Мешканців водойм називають гідробіонтами й поділяють на декілька екологічних груп: планктон, нектон, перифітон, бентос.
Нейстонні організми – живуть на межі водного та повітряного середовищ: водомірка ставкова, ангел блакитний, личинки комарів.
Планктонні організми – трапляються на будь-якій глибині, добре заселяють найосвітленіші шари води: фізалія португальська, діамантові водорості, ціанея арктична.
Нектонні організми – сукупність активно плаваючих організмів, які мешкають у товщі води, можуть активно протидіяти течіям та переміщуватися на значні відстані: кит синій, черепаха зелена, кальмар тихоокеанський.
Бентосні організми – рослинні і тваринні організми, що живуть у грунтіта у грунті морських і прісних водойм.
Перифітонні організми - утворюють організми, які оселяються на різних субстратах товщі води й покривають поверхні гідроспоруд, кораблів.
Перегляд відеофрагменту «Цікаві факти про тварин водойм»
Вправа «Вільна текстова відповідь»
Рослини водного середовища
Важливі постачальники кисню для всіх його мешканців.
Пристосування рослин до водного середовища .
• зелені рослини живуть у верхніх шарах водойми, куди надходить світло;
• водні рослини мають гнучке стебло, бо коренями прикріплені до дна водойми, а листки й квітки плавають на її поверхні (латаття біле, глечики жовті, ряска);
• листки деяких водяних рослин нагадують стрічки для збільшення поверхні вбирання з води кисню та поживних речовин (водорості).
IV. Узагальнення і систематизація знань.
Вправа «Встановити відповідність між малюнком та середовищем існування»
Вправа «Знайти представників різних середовищ існування»
Т |
И |
І |
Ф |
И |
С |
У |
З |
Ц |
Б |
Є |
Н |
С |
Щ |
А |
Ї |
Ь |
І |
Й |
Р |
Е |
В |
З |
Ж |
У |
Ж |
К |
Е |
Н |
Г |
У |
Р |
У |
Ь |
Ч |
В |
О |
Р |
Е |
Л |
З |
Л |
Е |
Ь |
В |
Е |
Д |
М |
І |
Д |
Ь |
Г |
Т |
З |
Е |
М |
Р |
В |
О |
Т |
Ч |
Т |
Б |
В |
А |
Ч |
Е |
В |
Х |
И |
К |
Б |
Ш |
Ї |
Д |
П |
Т |
С |
Я |
П |
О |
С |
А |
И |
Ц |
С |
Р |
И |
Ц |
К |
Ь |
Ш |
Й |
К |
Й |
Є |
Н |
Д |
Е |
V. Домашнє завдання
Опрацювати у підручнику § 12, ст.46-47
Твір-фантазія «Якби людина жила у воді» (самостійна робота).
Учні мають написати невеличкі твори, у яких висловлять припущення про те, як би мала виглядати людина, що мешкає у водному середовищі.