Тема: Основні техніки бісероплетіння. Виготовлення прикрас.
Мета: ознайомити учнів із техніками бісероплетіння, навчити виготовляти браслети з бісеру на намистин, розвивати естетичні смаки, творчі здібності учнів, виховувати любов до праці, наблизити учнів до перлин народної творчості; дати розуміння сутності свята, його проведення у давнину на Закарпатських вечорницях; спонукати до відновлення національних традицій, звичаїв, їх збереження і впровадження в життя; виховувати громадян, яким не байдуже минуле своїх предків та рідного краю.
Тип уроку: урок вироблення вмінь та навичок
Форма уроку: урок-вечорниці
Перебіг уроку
І. Мотивація
Дівчина: Які у вас гості хорошїї зібралися!
Вчитель: Гості і справді хороші.
Дівчата співають пісню «Зеленеє жито» Дівчата сідають, виймають рукоділля, бісероплетіння
Вчитель: Хлопцям і дівчатам, і гостям у нашій хаті добрий день!
З давніх-давен линули по світу слова про Україну, про щирий і працьовитий народ, про зелені гаї, про тихі ріки та озера. Наша Україна славиться багатими традиціями та обрядами. Той, хто не черствіє душею та сповнений любові та доброти до української спадщини, повертається до традицій свого народу.
Хлопці: Добрий день вам, дівчата,
Та вам, молодиці,
Чули ми, що в цій хатині
Будуть вечорниці.
Аби щастя було в хаті,
Щоб усі були багаті,
Аби було любо, мило,
Аби всі були щасливі.
Учениця: Добрий день, добрим людям! Радо вас вітаємо.
Закарпатські вечорниці Ми розпочинаємо!
Учениця: Українські вечорниці Починаєм перший раз
Хай веселий сміх іскриться У серці кожного із нас!
Хай дзвінке, веселе слово Пружно рветься в небеса
Наша пісня пречудова Хай ніколи не згаса! Пісня :" Та й на наших вечорницях "
Обійдіть весь світ безмірний
І скажіть в якій країні
Так зберігся скарб безцінний,
Як у нас, на Україні?
ІІ. Актуалізація опорних знань
Вчитель: Колись в нашій країні були дуже поширені вечорниці. Довгими зимовими вечорами, не маючи ні телевізора, ні телефонів, ні інтернета, молодь збиралася в одній хаті. Вишиваючи, в’яжучи, виготовляючи різні вироби, дівчата та хлопці ближче знайомились, співали народних пісень, розповідали цікаві історії, розгадували загадки, весело проводили час.
Сьогодні я пропоную вам відвідати такі вечорниці.
Дівчата: Сядемо, дівчата, заспіваємо
А ж усе, що тільки знаємо.
Ручки наші моторненькі
Вже до роботи готовенькі.
Вчитель: Поспішайте, дівчатонька,
Все приготувати,
Бо пора вже вечорниці
Всім нам починати.
Будем з бісером дружити,
Гарні браслетики робити.
Запросим до роботи
Й хлопчиків гарненьких.
Щоб вони добре старались,
Дружно працювали,
Та щоб разом з нами
Пісні закарпатські співали.
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку
Вчитель: Споконвіку українці не тільки гарно співали, танцювали, але й багато працювали, робили посуд, різні предмети, шили одяг, створювали прикраси. Сьогодні на наших вечорницях ми будемо виготовляти різні прикраси з бісеру.
ІІІ. Практична робота Виготовлення прикрас.
Повторення правил безпечної праці Гра «Так чи ні» Плескаємо в долоні на правильну відповідь.
Молодці! Знаєте правила безпечної праці, тож завжди дотримуйтесь їх.
Учні працюють, учитель слідкує за роботою, при необхідності надає консультацію, допомогу. Пісня: «Василино».
Під час практичної роботи учні розказують народні усмішки, співають українські народні та сучасні пісні, щедрують, колядують..
Вчитель: Перед Різдвом у пості не співали пісень , а колядували. Чи знаєте ви колядки? колядка «Добрий вечір, тобі…»
Вчитель: - Перед старим Новим роком прийнято було щедрувати. Хлопці, знаєте щедрувати?
Учень: Прийшли щедрувати До вашої хати.
Щедрий вечір! Добрий вечір!
Тут живе господиня Багата газдиня.
Щедрий вечір! Добрий вечір!
А її багатство – золоті руки,
добре й ласкаве серце!
Сію, сію, посіваю З новим роком вас вітаю!
З новим роком йду до хати, Щоб вам щастя побажати!
Сієм щиро в нашій школі, Щоб добра було доволі!
Я вас засію обома руками, Живіть дружно зі всіма нами!
Висію я все із рукавиці, Щоб у нашій школі не ставили
Двійки та одиниці
Сійся, родися, жито, пшениця —всяка пашниця
Щоби родило в землі, щоби хліб був на столі колядка
Учень: Хай ангел торкне вашу сім’ю ніжним крилом,
Зігріє серце різдвяним теплом,
Хай радість, кохання наповнить ваш дім,
Поселиться радість і спокій у нім! / пісня «Одна калина» С. Ротару /
Вчитель: А хто з вас смішне нам щось розкаже? Читають народні усмішки.
Фіглі: "Човкор". ( Діалог між двома хлопчиками )
Де ти, Петре, чічки взяв, Шо приніс до школи?
- Я,на клумбі їх зорвав у стрия Миколи.
- А він знає? Ти про вто у нього питався
-Знає стрий мій. Бо за мною він довго-довго гнався.
Фіглі: "Ниволяшний онук" ( Діалог між бабою і хлопчиком)
Посважався з бабов Устьов п’ятирічний внук Кузьма.
Мене найшли не в капусті, бо тоді була зима.
Уд упертого хлопчини вже онь жарко Усті
-Тебе - каже - найшов нянько у квасній капусті.
Дівчина: (підходить до одного з хлопців)
Ішов Гриць з вечорниць вночі слободою,
Сидить сова на воротях, крутить головою
Він, сердяга, як побачив, та через городи,
Заплутався в бур’яні та й наробив шкоди.
Хлопець: В Утішкові густо хати, Вітер не провіє, Сама мати ложки миє, Бо дочка не вміє.
Хлопці: Дівчата, давайте замість суперечок разом пісню заспіваймо. Виконують « Ой, Марічко, чичері..», «Тече вода каламутна"
Вчитель: Які прислів’я про працю вам відомі?
Прислів’я про працю: (Обмінюються між собою)
Вчитель: Пропоную вам розгадати загадки.
Загадки: Маленька,гостренька, Всім потрібна. Усіх обшиваю, Сама одягу не маю( голка)
Два кільця,два кінця, а посередині цвяшок(ножиці)
Дрібненький, кругленький,В середині отвір має, швиденько із рук вибігає, Проте чудовий виріб створює ( бісер)
Вчитель: Доста, доста...Загадки, прислів’я, фіглі знаєте, а співатись те не забули? Пісня"Ой на горі білий камінь"
ІV. Підсумки. Вчитель: Спасибі щире всім, хто сьогодні, в цій хаті побував на вечорницях.
Шановні гості! Все, що в серці мали вам подарували.
Світлу мрію й казку Нашу пісню й ласку
Щебет солов’їний Славу України Всі співають пісню про Україну
Всі: Наші вечорниці вже кінчати час
Кращі побажання ви прийміть від нас
І в вас, і в нас хай буде гаразд
Щоб ви і ми щасливі були.
Прощавайте, друзі, низький вам уклін
Доброго здоров’я зичимо вам усім,
І в вас, і в нас хай буде гаразд,
Щоб ви і ми щасливі були Кланяються.
Учень: Гарно ми трудились, гарно веселились,
Шкода, що усе це швидко так скінчилось.
Вчитель:Та ви не сумуйте, Ну ж бо, прийде час, Знову вечорниці гарні будуть в нас.
Сьогодні ми мали чудову нагоду гарно потрудитись, поринути в минуле нашого народу, пов'язане з традиціями. Головне наше завдання полягає в тому, аби ці традиції не забулися, а примножувалися та продовжувалися. Міцний наш рід, жива в ньому пам'ять про минуле. Тож бережіть цю прекрасну, багату скарбницю: в ній розум, кмітливість, гумор, надія і світло завтрашнього дня. Україна... Рідний край. Золота, чарівна сторона. Земля, рясно уквітчана, зеленню закосичена. Стільки ніжних, ласкавих слів придумали люди, щоб висловити свою любов до краю, де народились.
Одне Закарпаття у нас
І двох не буває,
Місця, де ми народились – святі
І той, хто оселю забуває
Той долі не знайде в житті.
І пам'ятай свій рідний край –
Без пам'яті нема народу.
Примножуй все, що пращур твій зберіг
Народну мудрість – берегиню роду.
Одвічну мудрість, що не відає часу,
Нам передав народ в обрядах і повір'ях
Тож збережи тих звичаїв красу, Щоб відтворить її у нових поколіннях!
Додаток 1
ТА НА НАШИХ ВЕЧОРНИЦЯХ Та на наших вечорницях Лавички тоненькі, Такі до нас хлопці ходять -Самі молоденькі. Та на наших вечорницях Лавиці діряві, Сидять на них легіники Самі кучеряві. Стоять хлопці на вулиці, Я йду від криниці: - До нас, до нас, легіники, У нас вечорниці. Зеленеє жито, зелене, Хорошії гості у мене. Зеленеє жито женці жнуть, Хорошії гості в хату йдуть. Зеленеє жито, зелене, Хорошії гості у мене. Зеленеє жито при межі – Хорошії гості до душі.
Одна калина Тече вода каламутна
– Мила моя, чого-с смутна? |
Ой, Марічко, чічері, чічері, чічері, Розчеши ми кучері,кучері, кучері. | (2) Я би тобі чесала,чесала, чесала, Якби мамка не знала,не знала, не знала. | (2) Мамка буде дивити, дивити, дивити. Я ж ся буду ганьбити, ганьбити, ганьбити. | (2) Ой, Марічко, люблю тя, люблю тя, люблю тя, Заріж мені когутя, когутя, когутя. | (2) Як когут се запіє, запіє, запіє, Ставай горі Маріє, Маріє, Маріє. | (2) Ой на горі два дубки Ой на горі два дубки, (2р.) Ой на горі два дубки, два дубки Та й схилились докупки.(Два останні рядки у в'язці повторюються.) Вітер дуба хитає, (2р.) Вітер дуба хитає-хитає, Козак дівки питає: "Ой дівчино, чия ти, (2р.) Ой дівчино, чия ти, чия ти ? Чи підеш ти гуляти?" "Ой не питай, чия я, (2р.) Ой не питай, чия я, чия я, Вийдеш ти, то вийду я. " "А я в батька один син, (2р.) А я в батька один син, один син, Цілуюся — знаю, з ким. " "А я донька мамчина, (2р.) А я донька мамчина, мамчина Цілуватись навчена." — Грицю, Грицю, до роботи! В Гриця порвані чоботи. — Грицю, Грицю, до телят! В Гриця ніженьки болять... — Грицю, Грицю, молотити! Гриць нездужає робити... — Грицю, Грицю, рубай дров! Кахи-кахи! Нездоров... — Грицю, Грицю, іди їсти!— Ой, чекайте, де б тут сісти!
|