Основним орієнтиром змісту модернізації загальної середньої освіти має стати робота на особистість, яка інтенсивно розвивається. Розв’язання цього завдання передбачає психолого-педагогічне обґрунтування змісту й методів навчально-виховного процесу, спрямованого саме на розвиток творчої особистості. В основі таких методів лежить розвиток пізнавальних навичок учнів, унікальності та самобутності кожного школяра, його творчого мислення, наполегливості, спрямованості на кінцевий результат. В роботі «Активізація творчої діяльності учнів на уроках трудового навчання» розглядаються такі методи навчання: 1. Метод проектів. 2. Інтерактивні методи навчання. 3. Метод використання комп’ютерних технологій. 4. Метод гри. Дані методи можна використовувати на уроках різних типів та на всіх етапах уроку. Головне, щоб методи забезпечували максимальне досягнення мети уроку, завдання були зрозумілі та посильні, відповідали віковим та індивідуальним можливостям дітей, особливостям того чи іншого класу.
Звертається увага на важливість застосування даних методів для активізації творчої діяльності учнів; вказується, на яких етапах уроку та при вивченні яких тем їх доцільніше використовувати. Даються рекомендації щодо організації навчання в малих групах (поділ на групи, види завдань в залежності від рівня підготовки учнів, їх інтересів, віку тощо) та застосування ІКТ на уроках трудового навчання. Визначаються вимоги до даних методів з метою їх ефективного впровадження в педагогічну діяльність учителя. У досвіді також обґрунтовано значення самостійної роботи учнів і визначено психолого-педагогічні засади організації самостійної роботи учнів на уроках трудового навчання. Даний педагогічний досвід призначений для ознайомлення вчителів, які працюють в загальноосвітніх школах, стикаються з проблемою активізації творчої діяльності учнів на уроках; бажають іти в ногу з часом, розвиватися, вчитися чомусь новому, творчо працювати, досягати високих результатів у своїй роботі; шукати дієві способи зацікавити учнів, зробити так, щоб школярів не потрібно примушувати працювати, а вони самі цього прагнули.
МЕТОД ПРОЕКТІВ Суть методу проектів – стимулювання інтересу учнів до вирішення певних проблем, які передбачають володіння визначеною сумою знань. Під даним методом ми розуміємо такий спосіб організації процесу навчально-трудової діяльності учнів на уроках трудового навчання, що містить сукупність прийомів, операцій оволодіння певною галуззю практичних та теоретичних знань, у результаті яких учні створюють вироби, що мають суб’єктивну або об’єктивну новизну і суспільну значимість та виконані під керівництвом учителя. Якщо ж говорити про метод проектів як педагогічну технологію, то ця технологія включає сукупність дослідницьких, пошукових, проблемних методів, творчих за своїм змістом.
ІНТЕРАКТИВНІ МЕТОДИ Забезпечити використання інтерактивної методики можливо в умовах групової і парної форм організації навчально-трудової діяльності. Робота в малих групах надає всім учасникам можливість діяти, практикувати навички співробітництва міжособистісного спілкування. Відомо, що учням буває психологічно складно звертатися за поясненням до вчителя і набагато простіше до ровесників. Труднощі також можуть виникати в школярів під час усної перевірки знань, якщо її здійснює вчитель. Досвід роботи показує, що спілкування в умовах групової діяльності зводить до мінімуму всі ці небажані прояви. Завдяки їм у школярів виробляється установка на творчу діяльність, на постійний пошук. Також успішно здійснюється розвиток мислення, оскільки контакти і обмін думками істотно стимулюють його. Забезпечити використання інтерактивної методики можливо в умовах групової і парної форм організації навчально-трудової діяльності. Робота в малих групах надає всім учасникам можливість діяти, практикувати навички співробітництва міжособистісного спілкування. Відомо, що учням буває психологічно складно звертатися за поясненням до вчителя і набагато простіше до ровесників. Труднощі також можуть виникати в школярів під час усної перевірки знань, якщо її здійснює вчитель. Досвід роботи показує, що спілкування в умовах групової діяльності зводить до мінімуму всі ці небажані прояви. Завдяки їм у школярів виробляється установка на творчу діяльність, на постійний пошук. Також успішно здійснюється розвиток мислення, оскільки контакти і обмін думками істотно стимулюють його.
«Акваріум» - форма діалогу, коли учням пропонують обговорити проблему «перед обличчям громадськості». Мала група вибирає того, кому може довірити вести діалог із проблеми. Іноді може бути кілька бажаючих. Усі інші учні виступають у ролі глядачів, які можуть доповнювати виступи коментарями. Найбільш проста форма групової взаємодії – «велике коло». Робота проходить у три етапи. Учні сідають на стільцях у вигляді великого кола. Учитель формулює проблему. Протягом певного часу кожен учень індивідуально записує пропозиції для вирішення проблеми. Потім кожен учень по колу зачитує свої пропозиції, група мовчки вислуховує і проводить голосування по кожному пункту. «Велике коло» доцільно використовувати й тоді, коли необхідно швидко вирішити питання. За допомогою даної форми можна, наприклад, складати технологічну послідовність виготовлення виробу, розробляти технологічну документацію. Метод «займи позицію» полягає в наступному. Багато дискусій стають неконструктивними через те, що їх учасники з самого початку не визначили своїх позицій із того питання, яке виноситься на обговорення. Такий метод допомагає виявити думку, побачити прихильників і противників тієї чи іншої позиції, розпочати аргументоване обговорення питання. Усі учасники, подумавши над запитанням, повинні зайняти позицію «за» або «проти». Зайнявши позиції, учні обмінюються думками з дискусійної проблеми, уточнюють свою позицію і наводять аргументи на підтримку своєї позиції. Представники різних позицій виступають по черзі, при цьому кожний учасник зможе вільно змінити свою позицію під впливом переконливих аргументів.
«Мікрофон» - це форма роботи у вигляді запитань і відповідей, де у ролі кореспондента і респондентів можуть виступати як учитель, так і учні. «Мозковий штурм» - один із найпопулярніших методів навчання. Його мета – запропонувати якомога більше варіантів відповідей на запитання. Цей вид роботи передбачає обговорення, критику, оцінку думок та висловлювань. Тому «мозковий штурм» дуже добре працює на початку розв’язання проблеми або в тому разі, коли цей процес зайшов у глухий кут. Метод використання комп’ютерних технологій. Використання ППЗ під час проведення уроків із трудового навчання забезпечує можливість для більш предметного ознайомлення школярів із технікою (у тому числі комп’ютерною) та її використанням у сучасному виробництві. Це сприяє розширенню в учнів кругозору, розвитку обізнаності в різних сферах людського життя, розумінню проблем сучасного виробництва. Метод гри. Навчально-пізнавальна діяльність учнів на уроках з організацією ігор перетворюється на творчу діяльність. Діти комбінують, розв’язують задачі, виконують завдання, створюють проблемні ситуації, висловлюють власну думку.
Самостійна робота може набувати різних форм, можливо використовувати різні способи та прийоми: учні залучаються під час пояснення матеріалу; учні самостійно за підручником знаходять опис якого-небудь питання під час пояснення нового матеріалу; вчитель в потрібний момент під час пояснення матеріалу ставить питання, а учні знаходять відповідь до нього; учні знаходять відповіді на питання, які ставляться після пояснення нового матеріалу; складають список питань з теми уроку, який пропонується для розгляду попередньо тощо. Рівень знань, вмінь і навичок самостійної роботи з трудового навчання визначається за критерієм якості, який включає повноту, правильність, усвідомленість (розуміння матеріалу), адекватність, а також за швидкістю виконання завдань різного ступеня складності й самостійності. Самостійна робота повинна бути дійсно самостійною та змушувати учня при її виконанні працювати з напруженням. Але не треба перебільшувати зміст і обсяг самостійної роботи, що пропонується учню на кожному етапі навчання. Вона має бути посильною, а самі учні – підготовленими до виконання самостійної роботи теоретично та практично.
№ 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. Н.р. 2012-2013 2013-2014 2014-2015 2015-2016 2016-2017 2017-2018 2018-2019 П.І.П. Щербина Олеся Безгінова Валерія Щербина Олеся Валентирова Христина Щербина Олеся Яригіна Валерія Яригіна Валерія Немченко Аліна Немченко Аліна Дудка Анастасія Немченко Аліна Дудка Анастасія Клас 9 11 10 9 11 8 9 8 9 7 10 8 Місце (II етап) 4 2 3 4 3 4 4 2 2 4 2 2 Керівник Юркович Т. П. Юркович Т. П. Юркович Т. П. Юркович Т. П. Юркович Т. П. Юркович Т. П. Юркович Т. П. РЕЗУЛЬТАТИ ОЛІМПІАД З ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ
Висновки Усі навчальні програми з трудового навчання забезпечують послідовне формування в учнів уявлень про зміст та етапи цілісного процесу проектування і виготовлення виробів, їх підготовку до проектно-технологічної діяльності. Акцент у роботі учнів переноситься на розвиток творчого і критичного мислення, уміння працювати з інформаційними джерелами, різними видами проектно-технологічної документації; формування в учнів навичок проектної діяльності, уміння здійснювати аналіз та оцінку технологічних об’єктів, свідомо обирати ті чи інші технологічні процеси, трудові прийоми і технічні засоби. Таким чином, знання, уміння та навички, якими повинні оволодіти учні різних класів, є передумовою для успішного вирішення ними задач проектно-технологічної діяльності, розвитку творчого підходу у вирішенні технологічних завдань. Уроки трудового навчання дають можливість учням пробувати свої сили, розвивати нахили, здібності та інтереси.