УРОК на тему: Основні властивості живих систем. Сучасний стан та перспективи розвитку біосфери.
Мета: сформувати уявлення про біогеоценоз як середовище еволюції.
Обладнання та матеріали: таблиця зі схемою, що показує забезпеченими взаємозв'язків між біогеоценозами завдяки міграціям особин певних видів.
Базові поняття й терміни: інтеграція, популяції, біоценоз, стабільні біогеоценози, міграція видів, сполучена еволюція, ценофільні види, ценофобні види, інтразональні біогеоценози.
Концепція уроку: показати, як інтегрується жива матерія на різних рівнях її організації; звернути увагу на системи надорганізменого рівня, зокрема на біогеоценотичний рівень організації живої матерії; сформувати уявлення про біогеоценоз як середовище еволюції.
Тип уроку: комбінований.
Структура уроку
І.Організаційний етап................................2 хв.
ІІ.Актуалізація опорних знань і мотивація
навчальної діяльності.................................5 хв.
ІІІ.Вивчення нового матеріалу.................23 хв.
IV.Узагальнення, систематизація й контроль
знань та вмінь учнів...................................10 хв.
V. Домашнє завдання...................................2 хв.
VI.Підведення підсумків уроку...................3 хв.
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ.Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності
Запитання та завдання учням
1.Що ви пам'ятаєте про рівні організації живої матерії?
2.Які з рівнів організації живої матерії є надорганізменими?
3.Яка структура є елементарною одиницею еволюції?
4.Дайте визначення біогеоценозу.
ІІІ.Вивчення нового матеріалу
Логіка викладу матеріалу
1)Інтеграція живої матерії на різних рівнях її організації.
2)Біогеоценоз як середовище еволюції.
3)Місце виду в організації живої матерії.
1.Рівні організації живої матерії
2.БГЦ як середовище еволюції.
Біогеоценоз як середовище еволюції. Сучасні еволюційні погляди грунтуються на ідеях В.І. Вернадського про взаємозв'язок усіх рівнів живого в єдиній біосфері й про те, що життя на Землі має різні рівні організації, включаючи біогеоценотичний.
У біогеоценозах усі популяції взаємопов'язані трофічними, просторовими та іншими зв'язками і впливають одна на одну. Тому еволюційні зміни в популяціях спричинюють фактори, які діють через біогеоценоз як цілісну систему. Отже, біогеоценоз — це середовище еволюційних процесів. Залежно від типу біогеоценозу еволюція популяцій, які входять до його складу, може відбуватися по-різному.
У стабільних (клімаксних) біогеоценозах завдяки великій кількості популяцій різних видів організмів, тобто різних екологічних ніш, та розгалуженим трофічним сіткам будь-які еволюційні зміни порушують їхній гомеостаз. Тому елімінація насамперед відбуватиметься серед особин-мутантів. Такі біогеоценози можуть поступово змінюватися загалом завдяки спряженій (когерентній) еволюції. Прикладом спряженої еволюції є взаємопристосування комах і покритонасінних рослин до запилення. Взаємопристосування можуть бути ще складнішими, наприклад, до живлення за рахунок комах-запилювачів здатні хижі комахи, птахи, ссавці, не кажучи вже про рослиноїдні види, що живляться квітковими рослинами. Стабільні біогеоценози є основою живого компоненту різних ландшафтно-кліматичних зон.
Види, з популяцій яких складаються стабільні біоценози, називають ценофілами (від грец. койнос - загальний та філео - люблю); вони високо спеціалізовані до існування в певному типі біогеоценозів, тобто екологічно та еволюційно непластичні.
У разі пошкодження стабільний біоценоз відновлюється завдяки послідовним змінам своїх компонентів. Як вам уже відомо, перші етапи сукцесії бідні на види, в них спостерігають різкі коливання чисельності особин, жорстку конкуренцію тощо. Наступні етапи сукцесії мають у своєму складі все більше видів, кількість яких зростає, аж доки не відновиться клімаксний біогеоценоз. Види, що беруть участь у ранніх сукцесіях, відрізняються високою екологічною пластичністю, мало спеціалізовані і не зустрічаються в зрілих біогеоценозах, тому їх називають ценофобами (від грец. фобос - страх).
3.Місце виду в організації живої матерії.
Представлений в природі величезною різноманітністю видів і їх популяцій.
5. Видоутворення
6. Збільшення біорізноманіття
IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів
Бесіда
1.Які системи більшою мірою залежать від впливів навколишнього середовища: молекулярні чи біогеоценотичні?
2.На якому рівні організації живої матерії відбувається найвищий ступінь інтеграції?
3.У чому виражається інтеграція на рівні біоценозу?
4.Чому в систем надорганізменого рівня нестійкий гомеостаз?
5.Які еволюційні процеси характерні для стабільних (клімаксних) біогеоценозів?
V. Домашнє завдання
1) Вивчити матеріал § 50 підручника.
2) Дати відповіді на запитання підручника, с. 223, № 1—3.
VI. Підведення підсумків уроку
Самостійна робота учнів
1. Дати відповіді на запитання
Які характеристики повинні мати види, що беруть участь у ранніх сукцесіях?
Дайте характеристику інтразональним біогеоценозам. У чому полягає їхнє біологічне значення?
У яких біогеоценозах переважатимуть ценофобні види?
Якою є роль видів у біосфері?
Завдяки яким процесам може відбуватися зміна генофонду популяцій?
2. Розставити науки в правильній послідовності
п/п |
Визначення |
п/п |
Назва |
1 |
Наука, що вивчає неклітинні форми життя |
|
Еволюційне учення |
2 |
Наука, що вивчає гриби |
|
Систематика |
3 |
Наука, що вивчає вплив умов розвитку на організми |
|
Біологія розвитку водорості |
4 |
Наука, Що вивчає прокаріотичні організми |
|
Бріологія (бактерії) |
5 |
.Наука, що вивчає мохи |
|
Бактеріологія |
6 |
Наука, що вивчає індивідуальний розвиток організмів |
|
Альгологія |
7 |
Наука, що вивчає різноманітність живих організмів, їх класифікацію |
|
Мікологія |
8 |
Наука, що вивчає історичні закономірності розвитку живої матерії |
|
Вірусологія |
9 |
Наука, що вивчає явища спадковості й мінливості |
|
Орнітологія |
10 |
Наука, що вивчає структурно-функціональні особливості клітин |
|
Екологія |
11 |
Наука, що вивчає тканини |
|
Генетика |
12 |
Наука, що вивчає особливості функціонування систем надорганізменого рівня |
|
Гістологія |
13 |
Наука, що вивчає птахів |
|
Цитологія |
14 |
Наука, що вивчає молекулярні основи живих організмів |
|
Молекулярна генетика |
15 |
Наука, що вивчає фізіологічні особливості рослинних організмів |
|
Ентомологія |
16 |
Наука, що вивчає комах |
|
Молекулярна біологія |
17 |
Наука, що вивчає генетичні процеси на молекулярному рівні |
|
Фізіологія рослин |
3. Розгадайте ребус
Біоценоз
4. Знайдіть усі слова з теми
https://wordart.com/1yl54muaj5f7
Використані ресурси:
https://www.youtube.com/watch?v=9GVV7VIiUdQ
https://uk.wikipedia.org/wiki/Рівні_організації_живої_матерії