Урок "Основні властивості живих систем. Сучасний стан та перспективи розвитку біосфери"

Про матеріал
Даний матеріал містить урок на тему "Основні властивості живих систем. Сучасний стан та перспективи розвитку біосфери", а саме теоретичний блок: 1)Інтеграція живої матерії на різних рівнях її організації. 2)Біогеоценоз як середовище еволюції. 3)Місце виду в організації живої матерії. А також завдання для самостійного опрацювання, або для контролю знань з теми.
Перегляд файлу

УРОК на тему: Основні властивості живих систем. Сучасний стан та перспективи розвитку біосфери.

 

Мета: сформувати уявлення про біогеоценоз як середовище еволюції.

Обладнання та матеріали: таблиця зі схемою, що показує забезпеченими взаємозв'язків між біогеоценозами завдяки  міграціям особин певних видів.

Базові поняття й терміни: інтеграція, популяції, біоценоз, стабільні біогеоценози, міграція видів, сполучена еволюція, ценофільні види, ценофобні види, інтразональні біогеоценози.

Концепція уроку: показати, як інтегрується жива матерія на різних рівнях її організації; звернути увагу на системи надорганізменого рівня, зокрема на біогеоценотичний рівень організації живої ма­терії; сформувати уявлення про біогеоценоз як середовище еволюції.

Тип уроку: комбінований.

Структура уроку

І.Організаційний етап................................2 хв.

ІІ.Актуалізація опорних знань і мотивація

навчальної діяльності.................................5 хв.

ІІІ.Вивчення нового матеріалу.................23 хв.

IV.Узагальнення, систематизація й контроль

знань та вмінь учнів...................................10 хв.

V. Домашнє завдання...................................2 хв.

VI.Підведення підсумків уроку...................3 хв.

 

Хід уроку

І. Організаційний етап

ІІ.Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності

Запитання та завдання учням

1.Що ви пам'ятаєте про рівні організації живої матерії?

2.Які з рівнів організації живої матерії є надорганізменими?

3.Яка структура є елементарною одиницею еволюції?

4.Дайте визначення біогеоценозу.

 

ІІІ.Вивчення нового матеріалу

Логіка викладу матеріалу

1)Інтеграція живої матерії на різних рівнях її організації.

2)Біогеоценоз як середовище еволюції.

3)Місце виду в організації живої матерії.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.Рівні організації живої матерії

 

2.БГЦ як середовище еволюції.

Біогеоценоз як середовище еволюції. Сучасні еволюційні погляди грунтуються на ідеях В.І. Вернадського про взаємозв'язок усіх рівнів живого в єдиній біосфері й про те, що життя на Землі має різні рівні організації, включаючи біогеоценотичний.

У біогеоценозах усі популяції взаємопов'язані трофічними, просторовими та іншими зв'язками і впливають одна на одну. Тому еволюційні зміни в популяціях спричинюють фактори, які діють через біогеоценоз як цілісну систему. Отже, біогеоценоз — це середовище еволюційних процесів. Залежно від типу біогеоценозу еволюція популяцій, які входять до його складу, може відбуватися по-різному.

У стабільних (клімаксних) біогеоценозах завдяки великій кількості популяцій різних видів організмів, тобто різних екологічних ніш, та розгалуженим трофічним сіткам будь-які еволюційні зміни порушують їхній гомеостаз. Тому елімінація насамперед відбуватиметься серед особин-мутантів. Такі біогеоценози можуть поступово змінюватися загалом завдяки спряженій (когерентній) еволюції. Прикладом спряженої еволюції є взаємопристосування комах і покритонасінних рослин до запилення. Взаємопристосування можуть бути ще складнішими, наприклад, до живлення за рахунок комах-запилювачів здатні хижі комахи, птахи, ссавці, не кажучи вже про рослиноїдні види, що живляться квітковими рослинами. Стабільні біогеоценози є основою живого компоненту різних ландшафтно-кліматичних зон.

Види, з популяцій яких складаються стабільні біоценози, називають ценофілами (від грец. койнос - загальний та філео - люблю); вони  високо спеціалізовані до існування в певному типі біогеоценозів, тобто екологічно та еволюційно непластичні.

У разі пошкодження стабільний біоценоз відновлюється завдяки послідовним змінам своїх компонентів. Як вам уже відомо, перші етапи сукцесії бідні на види, в них спостерігають різкі коливання чисельності особин, жорстку конкуренцію тощо. Наступні етапи сукцесії мають у своєму складі все більше видів, кількість яких зростає, аж доки не відновиться клімаксний біогеоценоз. Види, що беруть участь у ранніх сукцесіях, відрізняються високою екологічною пластичністю, мало спеціалізовані і не зустрічаються в зрілих біогеоценозах, тому їх називають ценофобами (від грец. фобос - страх).

 

3.Місце виду в організації живої матерії.

Представлений в природі величезною різноманітністю видів і їх популяцій.

Компоненти популяційно-видового рівня - групи споріднених особин, об'єднаних певним генофондом і специфічною взаємодією з навколишнім середовищем.

Основні процеси :

  1. Генетична своєрідність
  2. Взаємодія між особами і популяціями
  3. Накопичення елементарних еволюційних перетворень
  4. Здійснення мікроеволюції і вироблення адаптацій до змінного середовища

5. Видоутворення

6. Збільшення біорізноманіття

Науки, що ведуть дослідження на цьому рівні

 

IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів

Бесіда

1.Які системи більшою мірою залежать від впливів навколиш­нього середовища: молекулярні чи біогеоценотичні?

2.На якому рівні організації живої матерії відбувається найви­щий ступінь інтеграції?

3.У чому виражається інтеграція на рівні біоценозу?

4.Чому в систем надорганізменого рівня нестійкий гомеостаз?

5.Які еволюційні процеси характерні для стабільних (клімаксних) біогеоценозів?

V. Домашнє завдання

1)  Вивчити матеріал § 50 підручника.

2)  Дати відповіді на запитання підручника,  с. 223,  № 1—3.

 

VI.  Підведення підсумків уроку

 

Самостійна робота учнів

1. Дати відповіді на запитання

Які характеристики повинні мати види, що беруть участь  у ранніх сукцесіях?

Дайте характеристику інтразональним біогеоценозам. У чому полягає їхнє біологічне значення?

У яких біогеоценозах переважатимуть ценофобні види?

Якою є роль видів у біосфері?                                                     

Завдяки яким процесам може відбуватися зміна генофонду популяцій?

 

2. Розставити науки в правильній послідовності

п/п

Визначення

п/п

Назва

1

Наука, що вивчає неклітинні фор­ми життя

 

Еволюційне учення

2

Наука, що вивчає гриби

 

Систематика

3

Наука, що вивчає вплив умов роз­витку на організми

 

Біологія розвитку водорості

4

Наука, Що вивчає прокаріотичні організми

 

Бріологія (бактерії)

5

.Наука, що вивчає мохи

 

Бактеріологія

6

Наука, що вивчає індивідуальний розвиток організмів

 

Альгологія

7

Наука, що вивчає різноманітність живих організмів, їх класифікацію

 

Мікологія

8

Наука, що вивчає історичні законо­мірності розвитку живої матерії

 

Вірусологія

9

Наука, що вивчає явища спадко­вості й мінливості

 

Орнітологія

10

Наука, що вивчає структурно-фун­кціональні особливості клітин

 

Екологія

11

Наука, що вивчає тканини

 

Генетика

12

Наука, що вивчає особливості функціонування систем надорганізменого  рівня

 

Гістологія

13

Наука, що вивчає птахів

 

Цитологія

14

Наука, що вивчає молекулярні основи живих організмів

 

Молекулярна генетика

15

Наука, що вивчає фізіологічні особ­ливості рослинних організмів

 

Ентомологія

16

Наука, що вивчає комах

 

Молекулярна біологія

17

Наука, що вивчає генетичні проце­си на молекулярному рівні

 

Фізіологія рослин

 

 

3. Розгадайте ребус

Біоценоз

 

4. Знайдіть усі слова з теми

https://wordart.com/1yl54muaj5f7

 

Використані ресурси:

https://www.youtube.com/watch?v=9GVV7VIiUdQ

https://lib.imzo.gov.ua/yelektronn-vers-pdruchnikv/10-klas/18-bologya--ekologya-10-klas/bologya--ekologya-rven-standartu-pdruchnik-dlya-10-klasu-zakladv-zagalno-seredno-osvti-ostapchenko-l-balan-p-g-kompanets-t-a-rushkovskiy-s-r-

https://uk.wikipedia.org/wiki/Рівні_організації_живої_матерії

 

doc
Додано
29 березня
Переглядів
172
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку