Урок "Основні властивості живого"

Про матеріал
Дає можливість ознайомити учнів з основними властивостями живих організмів, охарактеризувати властивості живого, особливої форми руху матерії — життя.
Перегляд файлу

ТЕМА: ОСНОВНІ ВЛАСТИВОСТІ ЖИВОГО.

Мета: ознайомити учнів з основними властивостями живих організмів, охарактеризувати властивості живого, особливої форми руху матерії — життя. перелічити основні властивості й ознаки живого; виховувати бережливе ставлення до всього живого, виховувати культуру мовлення.

Хід уроку

І. Організаційний етап

II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів

Питання для бесіди (учні по черзі дістають картки з запитаннями)

Що вивчає біологія?

Які галузі біології ви знаєте?

З якими науками біологія має тісний зв’язок?

Які галузі біології розвиваються давно?

Які галузі біології виникли недавно?

Відтвори схему зв’язків біології з іншими науками.

III. Вивчення нового матеріалу

Живі організми мають ознаки й властивості, які відсутні в більшості неживих систем. Переважна більшість із них окремо зустрічаються й у неживих системах. Однак лише всі разом узяті, вони характеризують особливу форму руху матерії — життя. Перелічимо основні властивості й ознаки живого.

Технологія «Мікрофон»

Запитання до учнів:

 Які ви знаєте ознаки живих організмів?

Очікувані відповіді учнів:

Основними ознаками живих організмів є:

 живлення,    дихання,    виділення,    подразливість,     ріст і розвиток,    розмноження.

(Складання учнями опорного конспекту.)

Робота в малих групах

Завдання для груп:

 Використовуючи знання з природознавства, підручник доведіть, що:

I група — живлення — важлива ознака життя;

II група — дихання  важлива ознака життя;

III група — виділення  важлива ознака життя;

IV група — подразливість  важлива ознака життя;

V група — ріст і розвиток  важливі ознаки життя;

VI група — розмноження — важлива ознака життя.

Очікувані відповіді учнів:

I група

Їжа потрібна всім живим організмам. Вона є джерелом речовин та енергії, які необхідні для росту, розвитку й життєдіяльності. Надходження в живий організм поживних речовин та енергії й перетворення їх в організмі називають обміном речовин. Обмін речовин — це характерна особливість живого.

II група

Для процесів життєдіяльності живим організмам потрібна енергія. Основна частина поживних речовин, які надходять в організм, використовується для отримання енергії. Енергія з поживних речовин вивільняється при диханні. У процесі дихання поживні речовини за участю кисню розпадаються з виділенням енергії та вуглекислого газу. Енергію організм використовує, а вуглекислий газ видихає в навколишнє середовище. Дихання так само є важливою ознакою життя. Усі живі організми дихають.

III група

Засвоєння їжі організмами супроводжується виділенням непотрібних, незрідка отруйних речовин. Виділення — також важлива ознака живого.

IV група

Подразливість — це здатність живих організмів відповідати на дію компонентів навколишнього світу. Зачувши небезпеку, тварина тікає, а помітивши їжу, рухається в її бік. У рослин подразливість виявляється менш активно. Але все одно виявляється. Наприклад, рослина на підвіконні тягнеться до світла. Подразливість притаманна тільки живим організмам. Вона допомагає їм пристосовуватися до умов життя, які повсякчас змінюються.

V група

Ріст — це збільшення розмірів живого організму або його органів. Наприклад, після розпускання бруньок росте листя, воно стає більшим. Упродовж багатьох років ростуть, збільшуючись у розмірах, дерева.

Розвиток — це поява в процесі росту організму нових якісних ознак. Наприклад, поява в рослин квіток та плодів. Ріст і розвиток відбуваються за рахунок поживних речовин та енергії.

VI група

Нові покоління живих організмів з’являються внаслідок розмноження. Розмноження — це процес відтворення подібних до себе, що забезпечує безперервність життя. При цьому в потомства зберігаються основні ознаки батьків.

Формулювання висновку:

Важливою ознакою живого є й те, що живі організми — це більш складні й упорядковані системи, аніж компоненти неживої природи.

3. Застосування біологічних знань у практичній діяльності людини

Розповідь учителя

Нині перед людиною надзвичайно гостро постають такі актуальні проблеми, як охорона здоров’я, забезпечення продовольством та збереження різноманітності організмів на нашій планеті. Існування життя на планеті опинилося під загрозою через надмірний вплив людини на природу, неузгодженість її повсякденної практичної діяльності із законами природи.

Отже, головним завданням біології є використання різноманітних організмів та біологічних процесів для поліпшення умов життя людини: її здоров’я, харчування, якості довкілля. Для вирішення цих завдань біологія тісно взаємодіє з медициною, сільським господарством, охороною природи, багатьма галузями промисловості тощо.

Обговорення питання

Наведіть приклади застосування біологічних знань у практичній діяльності людини:

 медицині;

 сільському господарстві;

 справі охорони природи.

IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів

Дати відповіді на питання. Повторення ознак живого і неживого. Ознаки живого (учні повинні самі

назвати): дихання, ріст, розвиток, рух, живлення, обмін речовин, розмноження, подразливість.

Вправа «Ти мені — я тобі» (учні задають питання один одному)

V. Домашнє завдання: §2, стор.10, терміни.

docx
Додано
6 жовтня 2021
Переглядів
12606
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку