Тема: Основні засоби виразності графіки. Композиція «Які бувають дерева?»
Мета: поглиблювати знання про графіку, продовжувати знайомити із специфікою роботи художника-графіка, з виразними особливостями ліній різної товщини; вчити передавати різний стан природи графічними засобами; розвивати вміння створювати композицію, рівномірно заповнювати площину, спостережливість, зорову пам’ять, уяву, фантазію, творчість; виховувати акуратність, охайність, любов до природи, мистецтва.
Обладнання: підручники, чорна кулькова ручка, олівець, фломастер, папір, лист-запрошення, завдання для груп в конвертах, малюнок художника-графіка, репродукції графічних робіт (А. Калама, І. Шишкіна, Г. Нарбута), матеріали з методичного фонду вчителя.
Хід уроку
Ось лунає вже дзвінок – починається урок.
Погляньте на свої робочі місця, чи все необхідне для роботи на уроці є у вас на партах. Зайві речі приберіть, щоб вони вам не заважали.
Любі друзі!
Запрошую вас до себе в чарівну країну.
Я хочу, щоб ви познайомилися з незвичайними мешканцями, які тут проживають. Ви дізнаєтесь про них багато цікавого. А ті, хто з ними подружиться, зможуть створити свою чарівну казку.
Чекаю з нетерпінням!
(учні дістають з конверта ще один листок)
Щоб потрапити у цю країну, потрібно виконати завдання. А щоб довести, що ви вмієте товаришувати, працювати ви повинні в групах.
І група
Закінчіть речення.
Матеріали, якими користується художник-графік …
ІІ група
Знайдіть відповідь на запитання.
(Вони складаються з ліній, штрихів, крапок, плям).
(Лінії можуть бути різні: великі, маленькі, товсті і тонкі, прямі та закручені, у вигляді хвильок та спіралеподібні).
(Вчитель вивішує тему уроку): Які бувають дерева?
— Назвіть дерева, які ви знаєте.
— Які з них ростуть у лісі, а які в садах? Опишіть їх. (Діти діляться своїми враженнями.)
Вчитель: Уявіть собі, що дерева, як будь-які живі істоти, мають різні почуття — радість, смуток, біль ... Як і людина, дерево може здаватися нам різним за характером, тобто бути ніжним і соромливим, радісним і доброзичливим, або злим і похмурим, задумливим чи гордовитим...
Воно може виглядати здоровим та щасливим, або навпаки — хворим та бідолашним.
У людини про її вдачу можуть розповісти очі, вираз обличчя, постать та рухи... А як у дерев? Вони теж мають свою постать, статуру, що виявляється у стовбурі, гілках, галузках й листі. Різними за своїм характером можуть бути як стовбур, так і віття: прямі, похилі, покручені. Тут має значення все — товщина, напрям, рух ... І все це можна передати лініями.
Уважно розгляньте зображення різних порід дерев, оберіть те, яке ви хотіли б зобразити. Визначте, чим ваше дерево вирізняється поміж інших (особливості форми стовбура, листочків, гілок, фактура кори). Малюючи дерева з пишною кроною (дуб, каштан або клен), можна не промальовувати кожну гілочку окремо, а намалювати загальну масу верхівки. Поміркуйте, до якої геометричної форми подібна крона обраного вами дерева. Пам’ятайте, дерева можуть бути: величними та розкішними; колючими та непривітними; зажурливими та таємничими; скромними та непомітними; та такими, що тягнуться до світла. Ваше завдання полягає в тому, щоб показати на малюнку різні за характером або станом дерева. Не забувайте і про основні засоби виразності графіки (різні за характером лінії, штрихи, зиґзаґи, крапки, плями). Графічні матеріали для роботи оберіть самостійно.
А зараз ви самостійно спробуєте створити композицію. Приступаємо до роботи.
Яблуко спіле, кругленьке, солодке,
(Підводяться зі своїх місць. Гладять живіт коловими рухами.)
Яблуко хрустке з бочком білобоким.
(Плескають долонею однієї руки по другій руці (від кисті до плеча). Те саме другою рукою.)
Яблуко навпіл я розломлю,
(Потирають праву долоню ребром лівої руки. Те саме другою рукою.)
Яблуко з другом своїм розділю.
(Плескають по руці дитину, яка стоїть поруч. Сідають на місця.)
«Сьогодні мені було… (комфортно, цікаво, легко, складно, весело)».
«Відсьогодні я знаю… (умію… пам’ятаю… усвідомлюю…)».