Урок «Особливості тематичного розмаїття Лесі Степовички»

Про матеріал
Завдяки уроку з теми «Особливості тематичного розмаїття Лесі Степовички» учні ознайомляться з письменницею рідного краю
Перегляд файлу

№59

13.05.2021

Урок літератури рідного краю

Тема: Особливості тематичного розмаїття Лесі Степовички.

Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю Лесі Степовички; проаналізувати поезії письменниці,встановити їх ідейно-тематичне звучання, жанрову своєрідність; розвивати і вдосконалювати навички аналізу художнього твору, аналітичне мислення учнів; прищеплювати навички  дослідницької роботи; розвивати усне зв’язне мовлення учнів, виробляти навички виразного читання; виховувати любов до рідного краю, краси художнього слова; почуття патріотизму.

Обладнання: мультимедійна презентація.

 

Хід уроку

 

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ(2хв)

Доброго дня, шановні. Мене звати Ауріка Євгенівна, в процесі заняття я познайомлюся з вами, тому працюємо всі.

Хотіла б почати з того, що сьогодні мені на пошту прийшло таке цікаве повідомлення: Наше агентство «Агент-письменник» шукає сприятливих й комунікабельних літературознавців, головні навички: знання біографії й творчості письменників рідного краю, особливу увагу зверніть на особливості творчого доробку. Необхідно надати листа з теми: «Тематичне розмаїття жіночої поезії Придніпров’я ХІХ-ХХІ ст.» й ми розглянемо вашу кандидатуру.

Дівчата й хлопці для того, щоб написати листа, необхідно знати сучасних письменників Січеславщини, тому пропоную сьогодні розглянути життєвий й творчий шлях однієї з цікавих постатей літератури   це Леся Степовичка.

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ(4хв)

2. Вступне слово вчителя.

Одвічна таїна жіночої душі, втілена в поетичних рядках…

       Література нашого краю багата на жіночі імена. Це вони – славні Ярославни Придніпров’я – з глибин своєї зачарованої душі несуть нам невмируще поетичне слово, сповнене любов’ю до рідної землі, її святинь; любов’ю до Матері, Дитини, Людини; любові до навколишнього світу.

                                    Жінки. Жінки…

                         Що знаю про жінок ?

                       І що про себе ще я буду знати ?

                         О сестро! О донечко! О мати!

                         Прощань і прощень невловимий крок…

                         Не знаючи себе, що знаю про жінок?! ( Любов Голота)

 

3. Актуалізація опорних знань учнів

Поряд з такими іменами, як Наталка Нікуліна, Лідія Сохачевська, Тетяна Сулима, Валентина Чорна, Ганна Світлична, Любов Голота, сьогодні гідно звучить ім’я сучасної Ярославни Придніпров’я, нащадка безсмертної і славної кагорти письменниць нашого краю, відомої української сучасної поетеси Лесі Степовички.

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ(2хв)

Сьогодні на уроці ми з вами працюємо над актуальним проектом «Жанрова своєрідність та ідейно-тематичне звучання поетичної творчості  Лесі Степовички». Отже, наша мета: ознайомитися з біографією і творчою спадщиною Лесі Степовички; дослідити поетичні твори письменниці, встановити їх тематичне та ідейне звучання, провідний мотив поезій. В ході роботи ми дамо відповідь на проблемне питання: «У чому особливості лірики Лесі Степовички?», таким чином підтвердимо або заперечимо гіпотезу нашого проекту : «Провідним мотивом поезій Лесі Степовички є громадянський мотив».

ІІІ. ОПРАЦЮВАННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ(20хв)

Учитель: Пропоную переглянути презентацію та познайомитися з життєвим і

творчим шляхом Лесі Степовички.

Завдання: уважно прослухати матеріал, записати біографічні моменти

Вчитель: А зараз прочитаємо і проаналізуємо деякі поезій Лесі Степовички.

ПОВТОРЕННЯ:

1.Громадянська лірика — розкриває суспільно-національні питання і почуття

2. Інтимна лірика відображає переживання героя, пов’язані з особистим життям. її різновиди:
а) любовна — про кохання як стан душі ліричного героя
б) еротична — про тілесне чуттєве кохання
в) родинна
г) лірика дружби

3. Філософська лірика — осмислення змісту людського життя, проблеми добра і зла

4. Релігійна лірика — виражає релігійні почуття і переживання

5. Пейзажна лірика передає роздуми і переживання ліричного героя, викликані явищами природи

6. Сатирична лірика викриває суспільні або людські вади

Дослідження громадянсько-політичної лірики.

 Виразне читання поезії “Віртуальна реальність” .

Заморський політолог доповів,

мовляв, нема на Сході України

фактичної реальної країни

із іменем таким. А та, що стрів.

мовляв, то не країна, а химера,

субстанція всього лише уявна,

( як зниклі ассірійці чи шумери?)

себто реальність в і р т у а л ь н а.

 

Подумалось, чи то ж бо я жива ?

А мій Дніпро, а коляда різдвяна,

а скриня бабцина й козацька корогва,

невже то все – реальність віртуальна ?

 

Моя ти постколоніальна,

засмічена, засмучена Україно,

та все ж не віртуальна, а реальна,

ти є, хоча й смертельно хвора, мамо!

 

Ти там, де чути і барвисту, й гонорову,

таку чуттєву і цнотливу твою мову (,,,)

 

У ній – гаї, раї і солов’ї,

у ній – жалі і радощі твої.

У мові – все! Без мови ніц немає!

Руїну сірую лиш мова подолає !

 

Заокеанський вчений помилився,

не міг всіх вогників порахувать,

що тліють, жевріють, горять, ПАЛАХКОТЯТЬ

в серцях простих незнаних українців.

 

Ми тії вогники малі зберем докупи

й запалим до небес жарке багаття,

й турботи нашої міцного трунку

заслаблій неньці піднесемо, браття !

Не пошкодуймо праці і любови !

Ще буде правий лад у нашім краї,

каштановім, пшенишнім, волошковім !

Я вірую. Я впевнена. Я знаю.

Аналіз поезії за допомогою вчителя
  • Довести текстом, що за жанром – це громадсько-політична лірика.
  • Прочитайте рядки, де автор говорить про рідну мову. Зробіть висновок про її красу.
  • Визначте тему та ідею поезії, провідні мотиви.

 

Громадянська лірика – умовна назва ліричних творів, в яких актуалізуються соціальні та національні мотиви; йдеться про істотні риси ментальної свідомості, що сприяє формуванню національної свідомості і гідності, розбудові національних та державотворчих тенденцій, утвердженню загальнолюдських цінностей.

Висновок. За жанром це громадсько-політична лірика, що підіймає гострі питання існування України як держави. Автор веде полеміку із заморськими політологами щодо реальності існування України, її мови, історії та культури (тема).В поезії стверджується, що відродження духовності України можливе завдяки зусиллям справжніх патріотів( ідея). Провідний мотив – любов до рідної землі.

 

Дослідження пейзажної лірики.

 

Виразне читання поезії “ Якого кольору Оріль” учнями. 

“Якого кольору Оріль?” –

засперечалися поети.

У кожного свої секрети

освяти певних кольорів:

 

хто бачить срібло, хто – сивини,

хто – мед левад, хто – мерхіт сліз,

хто глипа поглядом совиним,

банальну сірість мітить скрізь…

 

Мені ж Оріль з дитинства синя,

як неба рідного глибінь

у час, коли жура осіння

блаватом бавить голубів…

 

Якого ж кольору Оріль

і чим правдивіш мій від інших ?

Спитайте в степових орлів –

з висот небесних їм видніше…

 

Козацька річечка тече,

синіє волошковим цвітом –

одвічне свято для очей

не стьмарене буденним світом.

 

Аналіз поезії за допомогою вчителя

  • До якого виду лірика відноситься?
  • Визначте жанр поезії.
  • Визначте тему та ідею поезії.

Пейзажна лірика – це ліричний твір, в  якому наявний опис природи або зображується будь-який незамкнутий простір зовнішнього світу. Пейзажна лірика не тільки зображує зовнішній світ, що оточує людину, а й співвідносить його з людськими інтересами, настроями, роздумами, переживаннями; є засобом художнього зображення внутрішнього світу людини.

Висновок. За жанром це пейзажна лірика з мотивами громадянського звучання. Захоплюючись красою рідної природи, неповторною красою “козацької річечки Оріль”, возвеличуючи красу рідного краю, автор творить гімн красі рідної землі (тема). Тому краса її – це “одвічне свято для очей не стьмарене буденним світлом”, тому вона для українців – найсвятіша (ідея).

 

Дослідження інтимної лірики.

Виразне читання поезії “Ти високо у горах”

Ти високо у горах,

в вічнім небі

літаєш, орле мій,

свої величні справи вершиш,

гордливим оком

навколо себе простір озираєш.

Я ж  -

степова пташина унизу,

слабими крильцями своїми

мені туди,

у височінь,

не долетіти,

хоча моє маленьке спрагле серце

любови й подвигу понад усе бажає.

 

Ну, то ж нехай!

У кожного свій лет,

та за Тобою, скільки зможу, полечу,

й коли рука ворожа

захоче з долу стрілити орла,

могутні крила я свої розправлю

і стану

межи кулею й орлом,

аби Твоє життя не обірвалось.

 

Але це так, фантазії мої!

Нехай цього не станеться ніколи !

Літай, мій орле, гордо і щасливо

над рідною і вільною землею !

 

Аналіз поезії за допомогою вчителя

 

  • Як ви розумієте образ орла і степової пташини ? Розкрийте їх алегорію.
  • У чому, на вашу думку, істинне призначення справжнього Кохання ?
  • Визначити жанр поезії.
  • Визначити тему та ідею поезії.

 

Інтимна лірика – це ліричний твір, в  якому панівний мотив – любовна пристрасть автора; це поезії, які розкривають широкий діапазон душевних переживань людського серця, змальовують ідеал кохання, говорять про щасливе і нещасливе кохання.

Висновок. Тема поезії – визначення суті людського кохання як прояву найвищих духовних стосунків між жінкою та чоловіком. Автор стверджує, що справжнє кохання – це самозречення заради життя і щастя іншої людини, здатність пожертвувати собою заради Любови, життя, а отже, щастя рідної землі

ПІДСУМОК

За жанровою приналежністю поезія Лесі Степовички співзвучна з поезіями поетес Придніпров’я ХІХ – ХХст. Це громадсько-політична, інтимна, філософська, пейзажна лірика. В своїх творах поетеса підіймає небуденні питання: сенс людського життя, призначення людини в світі, її роль у процесі відродження духовності рідного народу і України.

Поезії Лесі Степовички – найвищий вияв любові до рідної землі, це витоки духовності українського народу, джерела натхнення творчої особистості. Тому провідною ідеєю її творчості є любов до рідної землі, її культури, історії, її народу. Це політ душі на розбурханому коні її стрімкої поезії.

ІV. ПІДСУМОК УРОКУ (4хв)

Отже, ми ознайомились з поетесою рідного краю. За жанровою приналежністю поезія Лесі Степовички співзвучна з поезіями поетес Придніпров’я ХІХ – ХХст. Це громадсько-політична, інтимна, філософська, пейзажна лірика. В своїх творах поетеса підіймає небуденні питання: сенс людського життя, призначення людини в світі, її роль у процесі відродження духовності рідного народу і України. Поезії Лесі Степовички – найвищий вияв любові до рідної землі, це витоки духовності українського народу, джерела натхнення творчої особистості. Тому провідною ідеєю її творчості є любов до рідної землі, її культури, історії, її народу. Це політ душі на розбурханому коні її стрімкої поезії.

Метод «Евристична бесіда»

Що було цікавого?

Що запам’ятали ?

Які є питання?

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (3хв)

На матералі ви напишите твір-мініатюру з теми «Поетична палітра поетичної творчості Лесі Степовички».

docx
Додано
26 травня 2021
Переглядів
794
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку