Тема. Остап Вишня (Павло Губенко). Трагічна творча доля українського гумориста, велика популярність і значення його усмішок у 1920-ті роки. Відбиток у них тодішнього суспільства, літературно-мистецького середовища. Письменник і його час. «Моя автобіографія», «Письменники».
Мета: (формувати компетентності): предметні: ознайомити учнів із життям та творчістю Остапа Вишні, показати його місце в літературі 1920-х р., висвітлити традиції та новаторство у творчості; поглибити знання про гумор та сатиру; удосконалювати вміння визначати зміст та стильові особливості усмішок; ключові: уміння пов'язувати події художніх творів із реальним життям і робити висновки на підставі спостережень над текстом твору; інформаційну: уміння знаходити потрібну інформацію для виконання навчальних завдань; комунікативну: переконливо та толерантно відстоювати власні думки, працювати в парі, ухвалювати спільні рішення; загальнокультурну: усвідомлення гуманізму як основи світоглядних переконань розвиненої особистості, оптимізму і життєствердження як важливих духовних цінностей буття; усвідомлення краси природи, її благотворного впливу на людину, виховання в учнів любові до рідного слова, почуття гумору.
Обладнання: портрет письменника, видання творів, ілюстративні матеріали до біографії, фільм «Із життя Остапа Вишні» (у головній ролі Б. Ступка – 11 `).
Тип уроку: засвоєння нових знань і формування на їхній основі вмінь та навичок.
Хороший сміх — той сміх, що не ображає,
а виліковує, виховує людину, підвищує.
Господи, до чого просто все.
Остап Вишня
Треба любити людину більше, як самого себе.
Тоді тільки ти маєш право сміятися.
Остап Вишня
Перебіг уроку
І Організаційний момент
ІІ Мотивація навчання учнів
Король українського тиражу, неперевершений гуморист, започатковувач жанру усмішки. Остап Вишня обрав своєю зброєю в боротьбі з недоліками суспільства сміх. Доля не була милостивою до письменника: йому довелося спізнати жах таборів. Проте це не знищило ні великого таланту митця, ні вміння сміятися над негараздами. Хіба що додало гіркоти в чашу страждань.
ІІІ Сприйняття нового матеріалу.
Дитячі роки.
Навчання.
Творча діяльність, жанрова своєрідність творів.
Репресований письменник. (Перегляд фрагмента фільму Ярослава Лунчака «Із життя Остапа Вишні», роль гумориста виконував заслужений артист України Богдан Ступка (письменник на допиті). (Намір Остапа Вишні вбити Постишева саме на трибуні з’явився в обвинувальному висновку після того, як у відповідь на запитання: «В каком помещении вы собирались уничтожить вождей народа?» – пролунала відповідь: «Предпочитаю убивать вождей на свежем воздухе!» Такій мужності й почуттю гумору на порозі смерті можна лише позаздрити!)
Через що довелося пройти Остапові Вишні, можна здогадуватися з його фотографій до табору і після: на перших – красивий і дужий чоловік, на других – згорблений дідусь в окулярах. Незмінною лишилася хіба що його «вишнівська» усмішка. У вкрай несприятливих умовах письменник вів табірний щоденник, який у 1989 році вийшов друком під назвою «Чиб’ю». Цей унікальний твір розкриває трагічні сторінки життя письменника та інших політв’язнів з України на засланні в республіці Комі, зокрема в зловісному концтаборі у Воркуті. Письменник кілька разів дивом уникав смерті. Останній раз – уже в 1941 році, коли гітлерівці опинилися під Москвою, а Вишню «про всяк випадок» мали відправити подалі – аж на Колиму. Для підупалого здоров’ям письменника це було рівнозначно смертному вироку, але начальник табору – українець і колишній шанувальник творчості гумориста – удав із себе формаліста: мовляв, в’язня Вишні у мене немає, а щодо Губенка ніяких указівок не було.
Повернення до творчості після заслання.
Потім було тріумфальне повернення в Україну разом із воїнами-визволителями безсмертної «Зенітки» Остапа Вишні. Цей твір у вигляді листівок розкидали з літаків над ще окупованою частиною української території, транслювали по радіо в напівзруйнованих містах і селах уже визволеної України. За свідченням сучасників, «Зенітка» повертала віру, що правда завжди перемагає кривду, хоч би якою могутньою вона видавалася.
Останні роки життя письменника.
Не оминав Остап Вишня у своїх усмішках і тогочасне письменство, вдаючись до іронії, дружніх шаржів на М. Хвильового, Г. Косинку, М. Зерова, писав «мистецькі силуети» про А. Петрицького, Леся Курбаса, Й. Гірняка, О. Василька, пародії, в яких влучно передано індивідуальні особливості митців. Атмосферу тогочасного літературно-мистецького життя, вир його майстерно відобразив Остап Вишня в усмішці «Письменники».
Бесіда за змістом із зачитуванням цитат
Письменник:
ІУ Підсумок уроку
«Незакінчене речення»
У Домашнє завдання
Прочитати усмішку «Сом»; виразно читати або переказувати епізод, що найбільше сподобався. * За змістом усмішки «Сом» створіть скетч, прокоментуйте його.