Урок Освіта в Середньовіччі ""

Про матеріал
ознайомити учнів з навчальним процесом у середньовічній школі та університеті; розвивати мислення, пізнавальну активність учнів та формувати пізнавальну самостійність; виховувати повагу до діячів освіти та високі моральні якості, вчити їх культури спілкування
Перегляд файлу

ТКІ-б з всесвітньої історії в 7 класі                  Дата

 

  Тема. Освіта і наука в Середньовіччі

Мета. ознайомити учнів з навчальним процесом у середньовічній школі та університеті; розвивати мислення, пізнавальну активність  учнів та формувати пізнавальну самостійність;  виховувати повагу до діячів освіти та високі моральні якості, вчити їх культури спілкування.

Очікувані результати. Учень зможе характеризувати зміст і рівень освіти в середньовічних школах та університетах; називати причини поширення освіти; визначати  хронологію та причини виникнення університетів;

знаходити на карті перші університетські центри середньовічної Західної Європи.

Обладнання.  Ноутбук, презентація, підручник, атлас, роздатковий матеріал

 

 

Етапи

 

Зміст роботи

 

Діяльність учнів

Ключові та

предметні

компетенції, наскрізні змістові лінії

І – виклад

нового

матеріалу

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань та умінь

1. Що ми розуміємо під поняттям освіта?

2.Чому виникає потреба суспільства в освіті?

3.Від чого залежить зміст і рівень освіти?

ІІІ. Повідомлення теми та мети, мотивація навчальної діяльності. Визначення очікуваних результатів.

1.Середньовічні школи та університети.

2. Життя середньовічного студента.

ІV. Вивчення нового матеріалу шляху.

V. Підсумок етапу, вияснення незрозумілого.

 

 

Учні відповідають на питання вчителя

 

 

 

 

Учні записують тему і план уроку; прослуховують  інформацію вчителя

 

 

 

Здоров’я зберігаюча

 

 

 

Володіння державною мовою

Інформацій-но-цифрова

ІІ –

само-

заглиблення

І. Постановка й вибір завдань.

Самостійно опрацюйте матеріал документа (Дод 1). Дайте відповідь на питання

- Кого й де навчали читання в середні віки?

- Хто, на думку Карла Великого, міг здобути освіту?

- Як король радив ставитись до книг?

ІІ. Дайте визначення наступним термінам. Запишіть їх у зошит

Капітулярій, університет, ваганти.

ІІ. Обговорення напрацьованого матеріалу, вияснення незрозумілого.

Учні самостійно опрацьовують матеріал і дають відповідь на питання, дають визначення термінам

 

Навчальна, логічна, аксіологічна

ІІІ –

практичний

 

Закріплення вивченого матеріалу.

Опрацюйте текст. Дайте відповідь на питання до нього (Дод 2)

1. Назвати сім вільних наук.

2. Які факультети існували?

3. Дипломи яких ступенів можна було отримати, навчаючись в середньовічному університеті?

4. Яким чином проходило навчання у середньовічному університеті

Робота з візуальними джерелами. 

- Які традиції навчання відображають ілюстрації?

 

Учні самостійно опрацьовують матеріал і дають відповідь на питання

 

 

 

 

Узагальнюю-ча, вміння вчитися впродовж життя

 

ІV –

контрольно-

діагностичний

І. Узагальнення вивченого на занятті.

Вправа « Закінчіть речення»

1.Університети виникли – у 12 ст.

2.Першим університетом у Європі – Болонський .

3.Серед учених-схоластів особливе місце посідає - Фома Аквінський.

4.Університет очолював – ректор.

Встановіть відповідність:

   1)Система предметів у школах, що складалась із двох рівнів – тривіуму і квадривіуму.

2)Релігійна філософія, для якої характерне планування теології у поєднанні з прагненням  до пізнання, навчання.

3)Мандрівні школярі, монахи, священники, які заробляли на прожиття складанням віршів та пісень.

4)Система обґрунтування релігійного вчення про Бога, комплекс доведення істинності духовних цінностей.

5)Спеціальне приміщення, де вчені-монахи переписували книги

а) Ваганти      б) Богослов’я     

в) Скрипторій 

г) «Сім вільних мистецтв»    

д)  Освіта    е)  Схоластика

ІІ. Підсумок заняття. Оцінювання. Рефлексія.

Учні на основі вивченого матеріалу роблять висновки про вивчений матеріал

 

 

 

 

 

 

 

Логічна

соціальна

Домашнє завдання: параграф 14-15

 

Додаток 1.

Текст1. Із «Капітулярія про заняття науками Карла Великого» (787 р.)

 Нехай буде відомо… благочестю вашому (про нижченаведене): спільно з вірними нашими визнали ми за корисне, щоб у єпископствах і в монастирях, христовим піклуванням нам ввіреним для управління, крім дотримання статутів чернечого життя.., були старанні і в навчанні наук кожного, хто, в міру своїх здібностей, з божою допомогою, зможе вчитися. Бо, оскільки дотримання монастирських статутів береже чистоту правил, остільки навчання і вчення упорядковує й прикрашає слова мови. Ті ж, хто прагне догодити богові праведним життям, нехай не нехтує догоджати йому і правильною мовою.

 

Текст 2. Із Капітулярія «Загальне напучування» Карла Великого (789 р.).

 Нехай засновуються школи для навчання хлопчиків читання. Псалми, ноти, посібники зі співів та лічби, граматики і богослужебні книги в монастирях та єпископствах повинні бути виправлені. Бо часто буває, що деякі, бажаючи молитись богові, погано моляться з невиправлених книг. І не дозволяйте хлопчикам вашим псувати їх, читаючи й пишучи. Якщо ж буде потреба переписати Євангеліє, Псалтир чи молитовник, хай переписують їх якнайстаранніше люди зрілого віку.

 

Додаток 2

Прочитати текст, дати відповідь на запитання.

У середньовічних університетах було чотири факультети: артистичний (підготовчий) з терміном навчання 5 – 7 років, упродовж яких вивчали ―сім вільних мистецтв‖, юридичний,  медичний і богословський (термін навчання 5 – 6 років). На артистичному факультеті знайомилися із вільними мистецтвами – граматикою, риторикою, основами діалектики,філософією, арифметикою та геометрією, астрономією, теорією музики. Після закінчення артистичного  факультету студенти могли вступати на інші факультети.

Особи, які навчалися на підготовчому (артистичному) факультеті, складали іспит і діставали ступінь ― бакалавра мистецтв‖ (з лат. baccalaureatus – увінчаний лавром.). Вони могли продовжувати навчання далі й, склавши магістерський іспит і витримавши диспут, отримували від університетського канцлера licentiamdocendi, тобто право викладати. Далі вони могли здобути титул ―магістра вільних мистецтв (magisterartiumliberalium). Однак це означало значні витрати на подарунки й пригощання, а також накладало обов'язок принаймні  два наступні роки викладати в університеті, тому більшість студентів задовольнялися отриманням licentiamdocendi.

Магістри, а часто вже й бакалаври, могли записатися на якийсь із вищих факультетів, і після закінчення повного курсу навчання в університеті (11-13 років) випускники  одержували звання ―доктора наук.

Факультет мистецтв (artes) вважався, нижчим порівняно з іншими – юриспруденції,  теології, медицини, філософії. Якщо на згаданих факультетах найвищим ученим ступенем було звання доктора, то на факультеті мистецтв – лише магістра.

Багато "артистів" здобували відразу і нижчу, і середню освіту, вивчаючи сім "вільних мистецтв": спершу граматику, діалектику і риторику, пізніше – музику, арифметику, геометрію і астрономію. Студенти факультету мистецтв прирівнювалися до школярів, тому їх іще дозволялося шмагати різками за недбалість. Кожен школяр прикріплювався до відомого викладача, який ставав його покровителем, захищав перед адміністрацією факультету, рекомендував до іспитів на науковий ступінь.

Різниця між викладачами та учнями у ті часи не була такою чіткою, як нині. Бакалаври й магістри мали право читати певні лекції, а за зароблені гроші могли прослухати лекції інших учених. Викладачі нерідко були не набагато старші за своїх студентів. І ті, й інші були холостяками, однаково присягали на вірність ректору і статутам, користувалися загально університетськими привілеями і підлягали однаковому покаранню за провини, однаково жили в колегіях, однаково відзначалися у веселих пригодах.

Навчальна програма зазвичай розписувалася на цілий рік. Семестри вперше з'явилися в Німеччині наприкінці XV ст. Навчальних курсів не існувало. Студенти слухали не курс, а певну книгу. Тому і систематичного подання навчального матеріалу теж не було.  Навчання в університетах проходило в формі лекцій: професори та магістри читали й коментували праці авторитетних церковних і античних авторів. Лекції поділялися на  ординарні (важливі, обов'язкові) та екстраординарні (додаткові). Перші читалися вранці, коли голова у молоді працює краще, другі – після обіду й на свята. 

Слід зауважити, що читання лекції (диктування з папірця) засуджувалося (задиктування могли позбавити на рік права викладання). Викладач повинен був вільно і цікаво викладати матеріал. Однак дефіцит на книги (підручники були переважно у заможних студентів) не давав змоги повністю вилучити диктування із навчального процесу (для бідних студентів відводилися окремі години диктанту).

Крім лекцій, поширеною формою наукового спілкування були також диспути або прилюдні дискусії на богословсько-філософські теми, що періодично влаштовувались. Диспути могли тривати 15-20 годин.  Передбачалося, що диспути мають проходити культурно, з повагою до співрозмовника.

Запитання та завдання до тексту

 

1. Назвати сім вільних наук.

2. Які факультети існували?

3. Дипломи яких ступенів можна було отримати, навчаючись в середньовічному університеті?

4. Яким чином проходило навчання у середньовічному університеті?

 

 

 

docx
Додано
20 березня
Переглядів
542
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку