Тема уроку: Отримання зображень за допомогою лінзи. Формула тонкої лінзи.
Мета уроку:
- навчальна: формувати поняття про різні типи лінз, їх оптичні властивості, навички побудови зображень, що дає тонка лінза, практичні навички учнів, вміння самостійно вести дослідницьку роботу та робити власні висновки.
- розвиваюча: розвивати аналітичне та логічне мислення, уяву, навчати порівнювати, проводити аналогії
- виховна: виховувати в учнів уважність, вміння працювати індивідуально і колективно.
Тип уроку:вивчення нового матеріалу.
Обладнання та наочність: збиральна та розсіювальна лінза на підставці, комп’ютер, презентація «Лінза».
|
|
|
План уроку
Хід уроку.
Епіграф уроку:
Думати – колективно,
Діяти – оперативно.
Сперечатись доказово.
1) Прозоре тіло, обмежене з обох боків сферичними поверхнями називають…
(Сферична лінза).
2) Точка, що лежить на головній оптичній осі в центрі лінзи називається… (Оптичний центр лінзи).
3) Пряма лінія, що проходить через центри сферичних поверхонь, що
обмежують лінзу називається… (Головна оптична вісь)
4) Лінзу, що перетворює пучок паралельних променів у збіжний і збирає
його в одну точку називають (збиральною лінзою) або (опукла)
5) Лінзу, що перетворює пучок паралельних променів у розбіжний пучок
променів, називають… (розсіювальною) або(ввігнута)
6) Точка, у якій перетинаються після заломлення промені, що падають
на лінзу паралельно головній оптичній осі збиральної лінзи називається… (Головний фокус лінзи).
7) Відстань від головного фокуса до оптичного центра лінзи називається …
(фокусною відстанню ).
8) Величина, обернена до фокусної відстані називається… (Оптична сила лінзи)
III. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку.
(На екрані телевізора розміщені оптичні прилади - проекційний апарат, фотоапарат, лінза, мікроскоп, бінокль, окуляри.)
Що є спільного в будові всіх цих приладів?
А які зображення ми одержуємо за допомогою цих приладів?
Від чого залежить зображення в лінзах? На ці запитання ми дамо відповідь, якщо навчимося будувати зображення, що дає тонка лінза.
Перші спогади про лінзи можна знайти в давньогрецькій п’єсі Арістофана «Хмари» (424 до н. е.), де за допомогою випуклого скла і сонячного світла добували вогонь. Також збереглися легенди, що Архімед під час оборони рідного міста Сіракуз від нападу римлян використовував не тільки сконструйовані ним військові машини, а й застосував проти римського флоту увігнуті дзеркала, запалюючи кораблі сфокусованими сонячними променями. (Демонстрація відеофрагмента)
(Оголошення теми і мети уроку. )
IV. Вивчення нового матеріалу.
Ми з вами розглянули три випадки побудови зображень, які дає збиральна лінза, а їх є пять. У кожного із вас на парті є заготовки зображень, спробуйте побудувати та охарактеризувати самостійно.
3. Побудова зображення точки в розсіювальній лінзі.
4. Побудова зображень та їх характеристика в розсіювальній лінзі.
Властивості
Зображення
Зображення:
зменшене,
пряме,
уявне
Формула тонкої лінзи
– формула тонкої лінзи
d - відстань від предмета до лінзи;
f - відстань від зображення до лінзи;
F - фокусна відстань.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Чому не можна поливати рослини в літній сонячний день?
2.Чому сміття: скляні пляшки, скло від битих пляшок можуть спричинити лісову пожежу? Подумайте, що треба зробити після завершення прогулянки для запобігання цього лиха?
3.Що спільного в усіх оптичних пристроях? (Лінза);
4.Хлопець, що заблукав у лісі, зумів розпалити багаття без сірників; він використав сонячні промені і власні окуляри. Які лінзи були в цих окулярах? (Збиральні);
5.Розвязування задач робочий зошит ст.62 №1,2.
VI. Підсумок уроку.
Розміри і розміщення зображення предмета в лінзі залежать від положення предмета відносно лінзи.
1.Опрацювати §15 ;
2.Виконати вправу 15 №1-3.
Завдання 1.
Побудувати зображення предмета, розташованого між фокусом та подвійним фокусом збиральної лінзи й охарактеризувати його.
Завдання 2.
Побудувати зображення предмета, розташованого за подвійним фокусом розсіювальної лінзи й охарактеризувати його.