Розгорнутий конспект уроку у 8 класі з теми "Водні об'єкти України", який допоможе написати власний конспект, використовуючи вже дібрані матеріали. Ажде наша держава багата озерами, зокрема озеро Синевир - національна гордість.
Тема: Озера, їх типи, особливості водного режиму. Лимани, водосховища та канали
Практична робота 7. (продовження) Позначення на контурній карті назв найбільших озер, водосховищ, лиманів України
Мета:
Завдання:
Обладнання: підручники, атласи, фізична карта України, ІКТ - презентація слайдів на тему «Озера. Канали. Водосховища», відеоматеріали
Тип уроку: комбінований
Форми роботи: розповідь вчителя, демонстрація візуальних та відеоматеріалів, складання опорних схем, таблиць, робота з атласом та контурною картою, обговорення, аргументація власної думки
Міжпредметні зв’язки: українська мова – правопис слів та понять, висловлювання власних думок рідною мовою; історія – історичні епохи та періоди формування озер; біологія – ознаки та залежність вигляду рослинного та тваринного світу озера, водосховища та каналу від зовнішнього середовища; природознавство – природні умови середовища та проживання в ньому; топоніміка – походження назв; математика – схеми з геометричних фігур та числові розрахунки; література – опис озер, водосховищ, каналів та їх характеристик, рослинного та тваринного світу; медіакультура – використання відеофрагментів.
Опорні і базові поняття: озеро, лиман, озерна улоговина, водосховище, канал
Географічна номенклатура: озера – Шацькі, Світязь, Пулемецьке, Луки, Ялпуг, Кагул, Китай, Бребенескул, Несамовите, Синевир, Сасик, Сакське, Донузлав; лимани – Дніпровський, Бузький, Дністровський, Тилігульський, Куяльницький, Молочний; водосховища – Київське, Канівське, Кременчуцьке, Дніпродзержинське, Дніпровське, Каховське, Дністровське, Червонооскільське, Печенізьке, Салгирське.
Очікувані результати: називати та показувати на фізичній карті основні озера України, знати походження їх улоговин та гідрологічні особливості, вміти робити висновки про значення озер для країни; знати визначення термінів «озеро», «лиман», «водосховище», вміти визначати господарське значення даних водойм.
ХІД УРОКУ:
ХІД УРОКУ
Порівняльна характеристика річок Карпат та Криму.
Річки Карпат – гірські річки, які протікають територією на заході України. Беруть початок з гірських джерел, мають сильну, швидку течію, русла річок заповнені галькою, камінням. Щорічно розливаються в один і той же час – весною у березні - травні. Рівень води піднімається через танення снігу у березні та ливневі дощі. Після весняного паводку рівень води в річках може підніматися і влітку, і спадає лише у вересні – жовтні. Живляться річки Карпат водами атмосферних опадів. В розподілі річкового стоку у річках Карпат спостерігається вертикальна поясність. Гірські річки мають найбільший похил, тобто висоту падіння і виконують велику руйнівну роботу, розмиваючи русло. В тих місцях, де залягають тверді гірські породи, потоки води стрімко падають вниз, утворюючи водоспади.
Річки Криму – кількість понад 1500 тисяч. Більшість із них завдовжки близько 10 км. Переважно беруть початок у горах. Салгир – 232 км; починається на північних схилах Головного пасма Кримських гір злиттям двох витоків – Ангари і Кизил – Коби, впадає в Сиваш. Долина завширшки від 300 м до 3 км, річище – від 3 до 15 м, звивисте.
Взаємоперевірка виконання першої частини практичної роботи
Прийом «Розв’яжи задачу»
І варіант: Визначити похил річки Дніпро
ІІ варіант: визначити похил річки Дунай
Прийом «Проблемне питання»
Де безпечніше для екологічного стану річок та навколишнього середовища буде помити машину: в річках Карпат чи Кримських? Чому? Відповідь обґрунтуйте та мотивуйте.
Прийом «Мозковий штурм»
Прийом «Географічний кінозал»
Перегляд відеофрагменту «Українські Карпати - легенда озера Синевир»
Озеро – природна заглибина на суходолі, заповнена водою. За утворенням уголовин розрізняють озера тектонічні, залишкові, льодовикові, загатні, лиманні; за водним режимом – стічні і безстічні; за солоністю вод – солоні і прісні.
Прийом «Час підручника»
Заповнення таблиці, використовуючи матеріал підручника та фізичної карти України
Озера за походженням озерних улоговин
№ |
Назва улоговини |
Характеристика |
Назва озера |
Місцезнаходження |
1 |
Карстові |
Утворилися в результаті розчинення порід у воді |
Шацькі озера |
Волинська область |
2 |
Льодовикові |
Внаслідок роботи льодовиків |
Бребенескул, Несамовите, Марічейка |
Закарпаття |
3 |
Загатні |
Внаслідок перекриття річки завалом чи потоками лави |
На гірських річках, перегороджених загатами (завалами, засувами) |
Карпати, Синевир |
4 |
Вулканічні |
У кратерах згаслих вулканів |
Синє, Липовецьке, Ворочанські озера |
Закарпаття |
5 |
Старичні (заплавні) |
В долинах річок старого річища |
Люб’язь, Нобель |
На всій території України (в долинах річок Полісся, а також у заплавах Дніпра, Припяті), Десни і Сіверського Дінця, Сули і Псела |
6 |
Реліктові (Залишкові) |
Залишки давнього моря |
Сасик, Дорнузлав, озера Перекопського перешийку |
Крим |
Озера за характером водного балансу
Прийом «Розповідь вчителя»
На рівнинах, морських узбережжях розповсюджені озера , які утворилися в результаті відокремлення від моря колишніх заток. Вони відокремлені вузькими і низькими пересипами із піску, гальки, ракушок чи гравія, намитими морськими морськими хвилями чи прибережними течіями. Такі озера доволі великі, але мілководні. Більшість із них являються лиманними озерами, тобто лиманами, які перетворилися на озера.
Прийом «Nota bene» (замітка на полях)
Запис визначення терміну «лиман» - видовжені затоки (20 – 40 км), які утворилися в результаті затоплення морем долин річок біля їх гирла.
«Сиваш» - озера, які насичені солями через пересипи
Прийом «Географічний практикум»
Робота з фізичною картою України. Знайти на фізичній карті України наступні об’єкти:
Озера – лимани : Молочний і Дністровський
Лиманні озера: Сасик – Кундук, Шагани, Хаджибейський, Тилігульський
Лиман: Куяльницький
Озера - сиваші: Донузлав, Сасик – Сиваш
Коси: Арабатська Стрілка
Прийом «Розповідь вчителя»
Крім природних в Україні існує багато штучних водойм. Це ставки, водосховища та канали. Ставків на сьогодні більше ніж 29 тисяч. Вони є в усіх регіонах України. І використовують їх для розведення риби та відпочинку.
Водосховища – це великі штучні водойми, створені з певними умовами.
Умови створення водосховищ:
Прийом «Робота в групах»
Вчитель розбиває учнів на три групи та пропонує їм самостійно попрацювати з підручником та фізичною картою України
І група: «Лимани»
ІІ група: «Водосховища»
ІІІ група: «Канали»
Лимани |
Водосховища |
Канали |
|
|
ський. |
http://ludaanatolevna.blogspot.com/2016/08/blog-post_54.html
http://ludaanatolevna.blogspot.com/2016/08/blog-post.html
І рівень: опрацювати параграф підручника та конспект, дати усні відповіді на запитання в кінці параграфа, закінчити практичну роботу.
ІІ рівень: Які озера та штучні водойми є на території нашої області? Як їх використовують? (письмова відповідь з використанням додаткових джерел інформації)
ІІІ рівень: знайдіть на фізичній карті України судноплавні та зрошувальні канали. Спробуйте пояснити, чому саме на там вони розташовані та з якими цілями?