Урок "Озера та канали" в темі "Водні об'єкти України"

Про матеріал

Розгорнутий конспект уроку у 8 класі з теми "Водні об'єкти України", який допоможе написати власний конспект, використовуючи вже дібрані матеріали. Ажде наша держава багата озерами, зокрема озеро Синевир - національна гордість.

Перегляд файлу

Тема: Озера, їх типи, особливості водного режиму. Лимани, водосховища та канали

Практична робота 7. (продовження) Позначення на контурній карті назв найбільших озер, водосховищ, лиманів України

 

Мета:

  • Продовжити формувати знання учнів про комплекс поверхневих вод України; поглибити знання про  утворення та гідрологічні характеристики озер на прикладі українських; розглянути проблему доцільності створення водосховищ; з’ясувати закономірності розташування озер, лиманів, водосховищ територією країни; удосконалити вміння та навички роботи з тематичними та контурними картами.
  • Вчити  логічно мислити  та аналізувати  наукові факти, робити висновки й узагальнення, застосовувати набуті знання в повсякденному житті, сприяти розвитку інтересу до науки географії.
  • виховувати повагу до надбань людства, прагнення досліджувати свою планету на прикладі країни, цікавість до виявлення причин та закономірностей формування географічних процесів, зібраність, вміння працювати в групах та самостійно, здобувати та аналізувати інформацію

Завдання:

  1. Розширити, поглибити, узагальнити та систематизувати знання про  озера, озерні улоговини, походження озер, лимани, водосховища та канали  території України;
  2. Проаналізувати причини та закономірності розміщення озер, лиманів, водосховищ та каналів на території України;
  3. Продовжити  формування навичок роботи в малих групах, парах, роботі з картографічним матеріалом;
  4. Формування вмінь відбирати необхідну інформацію та використовувати її з навчальною та розвивальною метою.
  5. Вдосконалювати вміння працювати з тематичними картами, розвивати логічне мислення та вміння аналізувати наукові факти, робити висновки й узагальнення, застосовувати набуті знання в повсякденному житті, сприяти розвитку інтересу та цікавості до науки географії.
  6. Виховувати повагу до надбань людства, прагнення досліджувати свою планету на прикладі країни, цікавість до виявлення причин та закономірностей формування географічних процесів, зібраність, вміння працювати в групах та самостійно, здобувати та аналізувати інформацію 

Обладнання: підручники, атласи, фізична  карта України,  ІКТ - презентація слайдів на тему «Озера. Канали. Водосховища», відеоматеріали

Тип уроку:  комбінований

Форми роботи: розповідь вчителя, демонстрація візуальних та відеоматеріалів,  складання опорних схем, таблиць, робота з атласом та контурною картою, обговорення, аргументація власної думки

Міжпредметні зв’язки: українська мова – правопис слів та понять, висловлювання власних думок рідною мовою;  історія – історичні епохи  та періоди формування озер; біологія – ознаки та залежність вигляду рослинного та тваринного світу озера, водосховища  та каналу  від зовнішнього середовища; природознавство – природні  умови середовища та проживання в ньому; топоніміка – походження назв; математика – схеми з геометричних фігур та числові розрахунки; література – опис озер, водосховищ, каналів  та їх характеристик, рослинного та тваринного світу; медіакультура – використання відеофрагментів.

Опорні і базові поняття: озеро, лиман, озерна улоговина, водосховище, канал 

Географічна номенклатура: озера – Шацькі, Світязь, Пулемецьке, Луки, Ялпуг, Кагул, Китай, Бребенескул, Несамовите, Синевир, Сасик, Сакське, Донузлав; лимани – Дніпровський, Бузький, Дністровський, Тилігульський, Куяльницький, Молочний; водосховища – Київське, Канівське, Кременчуцьке, Дніпродзержинське, Дніпровське, Каховське, Дністровське, Червонооскільське, Печенізьке, Салгирське.

Очікувані результати: називати та показувати на фізичній карті основні озера України,  знати походження їх улоговин та гідрологічні особливості, вміти робити висновки про значення озер для країни; знати визначення термінів «озеро», «лиман», «водосховище», вміти визначати господарське значення даних водойм.

ХІД УРОКУ:

  1. Організаційний момент                                                      1 хв
  2. Перевірка домашнього завдання                                       10 хв
  • Порівняльна характеристика річок Карпат та Криму
  • Взаємоперевірка виконання першої частини практичної роботи
  • Прийом «Розвяжи задачу»
  • Прийом «Проблемне питання»
  1. Актуалізація опорних знань                                               3 хв
  • Прийом «Мозковий штурм»
  1. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності             1  хв      
  • Прийом «Географічний кінозал»
  1. Вивчення нового матеріалу                                               22 хв     
  2. Закріплення вивченого матеріалу                                       5 хв
  3. Підсумок уроку                                                                   2 хв
  4. Домашнє завдання                                                              1 хв

                                                   ХІД УРОКУ

  1. Організаційний момент
  2. Перевірка домашнього завдання

Порівняльна характеристика річок Карпат та Криму.

Річки Карпат – гірські річки, які протікають територією на заході України. Беруть початок з гірських джерел, мають  сильну, швидку  течію, русла річок заповнені галькою, камінням. Щорічно розливаються в один і той же час – весною у березні - травні. Рівень води піднімається через танення снігу у березні та ливневі дощі. Після весняного паводку рівень води в річках може підніматися і влітку, і спадає лише у вересні – жовтні. Живляться річки Карпат водами атмосферних опадів. В розподілі річкового стоку у річках Карпат спостерігається вертикальна поясність. Гірські річки мають найбільший похил, тобто висоту падіння і виконують велику руйнівну роботу, розмиваючи русло.  В тих місцях, де залягають тверді гірські породи, потоки води стрімко падають вниз, утворюючи водоспади. 

Річки Криму – кількість понад 1500 тисяч. Більшість із них завдовжки близько 10 км. Переважно беруть початок у горах. Салгир – 232 км; починається на північних схилах Головного пасма Кримських гір злиттям двох витоків – Ангари і Кизил – Коби, впадає в Сиваш. Долина завширшки від 300 м до 3 км, річище – від 3 до 15 м, звивисте. 

Взаємоперевірка виконання першої частини практичної роботи

  1. Назвіть найбільші річки України.
  2. За картою атласу покажіть основні річкові басейни та їх кордони.
  3. Назвіть та покажіть притоки першого та другого порядку найбільших річок України.
  4. Охарактеризуйте характер течії основних річок (гірські, рівнинні, порожисті)
  5. Назвіть витоки та гирла основних річок України.

Прийом «Розвяжи задачу»

І варіант: Визначити похил річки Дніпро

ІІ варіант: визначити похил річки Дунай

Прийом «Проблемне питання»

Де безпечніше для  екологічного стану річок та навколишнього середовища буде помити машину: в річках Карпат чи Кримських? Чому? Відповідь обґрунтуйте та мотивуйте.

  1. Актуалізація опорних знань                                              

Прийом «Мозковий штурм»

  • Які озера нашої місцевості Вам відомі?
  • Чим озеро відрізняється від річки, моря?
  • Розкажіть про озеро, яке Ви бачили. Як його використовують?
  1. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності                    

Прийом «Географічний кінозал»

Перегляд відеофрагменту «Українські Карпати - легенда озера Синевир»

https://youtu.be/r7RogJRocso

  1. Вивчення нового матеріалу                                              

Озеро – природна заглибина на суходолі, заповнена водою. За утворенням уголовин розрізняють озера тектонічні, залишкові, льодовикові, загатні, лиманні; за водним режимом – стічні і безстічні; за солоністю вод – солоні і прісні.

Прийом «Час підручника»

Заповнення таблиці, використовуючи матеріал підручника та фізичної карти України

 

Озера за походженням озерних улоговин

Назва улоговини

Характеристика

Назва озера

Місцезнаходження

1

Карстові

Утворилися в результаті розчинення порід у воді

Шацькі озера

Волинська область

2

Льодовикові

Внаслідок роботи льодовиків

Бребенескул, Несамовите, Марічейка

Закарпаття

3

Загатні

Внаслідок перекриття річки завалом чи потоками лави

На гірських річках, перегороджених загатами (завалами, засувами)

Карпати, Синевир

4

Вулканічні

У кратерах згаслих вулканів

Синє, Липовецьке, Ворочанські озера

Закарпаття

5

Старичні (заплавні)

В долинах річок старого річища

Любязь, Нобель

На всій території України (в долинах річок Полісся, а також у заплавах Дніпра, Припяті), Десни і Сіверського Дінця, Сули і Псела

6

Реліктові (Залишкові)

Залишки давнього моря

Сасик, Дорнузлав, озера Перекопського перешийку

Крим

                                  Озера за характером водного балансу

 

 

 

 

 

Прийом «Розповідь вчителя»

На рівнинах, морських узбережжях розповсюджені озера , які утворилися в результаті відокремлення від моря колишніх заток. Вони відокремлені вузькими і низькими пересипами із піску, гальки, ракушок чи гравія, намитими морськими морськими хвилями чи прибережними течіями. Такі озера доволі великі, але мілководні. Більшість із них являються лиманними озерами, тобто лиманами, які перетворилися на озера.

Прийом «Nota bene» (замітка на полях)

Запис визначення терміну «лиман» - видовжені затоки (20 – 40 км), які утворилися в результаті затоплення морем долин річок біля їх гирла.

«Сиваш» - озера, які насичені солями через пересипи

Прийом «Географічний практикум»

Робота з фізичною картою України. Знайти на фізичній карті України наступні об’єкти:

Озера – лимани : Молочний і Дністровський

Лиманні озера: Сасик – Кундук, Шагани, Хаджибейський, Тилігульський

Лиман: Куяльницький

Озера - сиваші: Донузлав, Сасик – Сиваш

Коси: Арабатська Стрілка

Прийом «Розповідь вчителя»

Крім природних в Україні існує багато штучних водойм. Це ставки, водосховища та канали. Ставків на сьогодні більше ніж 29 тисяч. Вони є в усіх регіонах України. І використовують їх для розведення риби та відпочинку.

Водосховища – це великі штучні водойми, створені з певними умовами.

Умови створення водосховищ:

  • Накопичення запасів води для побутових і господарських потреб;
  • Для регулювання водного стоку;
  • Створення умов для виробництва електроенергії;
  • Покращення умов судноплавства;
  • Риборозведення; та інші

Прийом «Робота в групах»

Вчитель розбиває учнів на три групи та пропонує їм самостійно попрацювати з підручником та фізичною картою України

І група: «Лимани»

ІІ група: «Водосховища»

ІІІ група: «Канали»

Лимани

Водосховища

Канали

  • Витягнута мілководна затока, що утворилася під час затоплення морем пригирлової частини річкової долини або балки внаслідок незначного опускання суходолу.
  • Утворюються в рівнинних і низинних районах
  • Бувають відкриті і закриті
  • Відкриті мають постійний зв'язок із морем і досить велику і сталу площу водного дзеркала (Тилігульський)
  • Закриті мають площу, що змінюється залежно від випаровування й сезонного надходження води. Тут рівень води нижчий від рівня моря, а живляться за рахунок поверхневого стоку, опадів тощо
  • Відкриті лимани – замулюються, а закриті – заростають і заболочуються.
  • Велика штучна водойма, створена за допомогою греблі.
  • Каскад водосховищ: Київське, Канівське, Кременчуцьке, Дніпродзержинське, Дніпровське, Каховське – на Дніпрі.
  • Дністровське – на Дністері
  • Ладижинське – на Південному Бузі
  • Печенізьке – на Сіверському Донці
  • Гідротехнічна споруда у вигляді відкритого штучного русла з безнапірним рухом води
  • Влаштовується у грунті для потреб дренажу, іригації, водопостачання, навігації тощо
  • Іригаційні
    (зрошувальні) переносять воду для зрошення з річок, озер чи свердловин – Північнокримська система, Північнорогачицька і Каховська системи каналів
  • Для забезпечення побутових і промислових потреб великих міст використовують водоводи Дніпро – Донбас – Харків;
  • Дністер – Одеса; Дністер – Чернівці; Дніпро – кіровоград; Північнокрим

ський.

 

  1. Закріплення вивченого матеріалу
  1. Складіть пазл «Озера України»   

http://ludaanatolevna.blogspot.com/2016/08/blog-post_54.html

  1. Виконайте вправу «Класифікація озер за походженням»

http://ludaanatolevna.blogspot.com/2016/08/blog-post.html

  1. Підсумок уроку
  • В Україні багато озер. Більшість із них – прісноводні.
  • Найбільші озера України – Дністровський і Молочний лимани, Сасик (Кундук), Ялпуг; найглибші – Світязь і Синевир
  • Лимани утворюються на узбережжях морів
  • Водосховища збудовані на великих і середніх річках. Найбільші з них – каскад на Дніпрі.
  • Канали прокладаються в районах, що недостатньо забезпечені водою. Найбільшими з них є Північно - Кримський; Каховський, Дніпро – Донбас.
  • Усі гідрологічні об’єкти України потребують охорони і раціонального їх використання.
  1. Домашнє завдання

І рівень:  опрацювати параграф підручника та конспект, дати усні відповіді на запитання в кінці параграфа, закінчити практичну роботу.

ІІ рівень: Які озера та штучні водойми є на території нашої області? Як їх використовують? (письмова відповідь з використанням додаткових джерел інформації)

ІІІ рівень: знайдіть на фізичній карті України судноплавні та зрошувальні канали. Спробуйте пояснити, чому саме на там вони розташовані та з якими цілями?

 

 

docx
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
1 липня 2018
Переглядів
543
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку