Урок 4
Тема: Означення як другорядний член речення
Мета: поглибити знання про означення як другорядний член речення;
сформувати поняття про узгоджене й неузгоджене означення; навчити визначати вид означень у реченнях, трансформувати узгоджені означення в неузгоджені та навпаки; розвивати вміння знаходити в реченні узгоджені та неузгоджені означення, визначати спосіб їх вираження; удосконалювати вміння робити синтаксичний розбір речення; прищеплювати любов до прекрасного, виховувати естетичний смак.
Тип уроку: урок формування умінь і навичок.
Матеріали: презентація, навчальні сторінки на платформі https://learningapps.org з інтерактивними вправами, навчальна сторінка на платформі https://www.classtime.com з інтерактивними вправами.
Обладнання: ґаджети для комунікації між учнями та вчителем
під час дистанційного навчання.
Хід уроку
Слайд 1, 2
Актуалiзацiя опорних знань. Мотивація навчальної діяльності учнів (виконання завдань та опитування учнів)
Слайди 3, 4, 5, 6
1. Розв’язання кросворду.
Розв’яжіть кросворд, пригадавши вже засвоєний матеріал, і з’ясуєте тему уроку.
Скористайтеся QR-кодом або натисніть на посилання в чаті (https://learningapps.org/watch?v=pczvosy7k20 ), щоб відкрити вправу. Після виконання скріншот з результатом відправте вчителю. |
|
|
2. Завдання-спостереження.
1. Яке питання треба поставити над кожною стрілкою? (учитель просить окремих учнів увімкнути мікрофон та відповісти на запитання).
2. Якою частиною мови виражене кожне з цих означень? (учитель просить окремих учнів увімкнути мікрофон та відповісти на запитання).
Основний зміст роботи (виконання завдань та розповідь учителя)
Слайди 7, 8, 9
1. Пояснення вчителя за таблицею.
ОЗНАЧЕННЯ |
|
виражає ОЗНАКУ предмета |
|
відповідає на запитання який? яка? яке? які? чий? чия? чиє? чиї? скількох? котрий? |
виражається прикметником, дієприкметником, іменником або займенником у непрямому відмінку, інфінітивом |
пов’язується з підметом або іншим другорядним членом речення |
2. Пояснення вчителя. На означення схожі деякі складені іменні присудки, виражені прикметниками. Якщо прикметник стоїть перед іменником, до якого відноситься, і означає лише ознаку предмета, то виконує функцію другорядного члена речення – означення.
Широка, рівна вулиця простягалася перед ним. |
А якщо прикметник стоїть після іменника і стверджує або заперечує наявність ознаки, то виступає в реченні присудком. На такий прикметник падає логічний наголос.
Вулиця широка, рівна. |
3. Пояснення вчителя. За способом вираження означення бувають узгоджені і неузгоджені.
Учитель пояснює за таблицею.
Слайд 10
4. Виконати завдання на визначення способів вираження неузгоджених означень.
Прочитайте речення. Назвіть словосполучення, до складу яких входять неузгоджені означення. Визначте спосіб їх морфологічного вираження (учитель просить окремих учнів увімкнути мікрофон та проаналізувати кожне з речень).
1. Узори з ружами укладалися за законами рослинного орнаменту, що означало безперервний сонячний рух з вічним оновленням.
2. Останнім часом уже частіше можна побачити людей в українських сорочках.
3. Словник сучасної української мови містить майже десять відсотків іншомовних слів.
4. Переважна більшість слів іншомовного походження є термінами.
5. Веселка - це шлях до неба, величезний міст, по якому сходять на землю янголи.
Слайд 11
5. Виконати завдання сортування словосполучень з узгодженими та неузгодженими означеннями.
Розподіліть словосполучення на дві групи.
Скористайтеся QR-кодом або натисніть на посилання в чаті (https://learningapps.org/watch?v=p4xs1u3sj20 ), щоб відкрити вправу. Після виконання скріншот з результатом відправте вчителю. |
|
|
Слайд 12
6. Виконати завдання на перетворення узгоджених означень на неузгоджені.
До поданих словосполучень з узгодженими означеннями доберіть словосполучення-синоніми з неузгодженими означеннями. Зразок. Літня людина — людина в літах. Відповіді записуйте з маленької літери.
Скористайтеся QR-кодом або натисніть на посилання в чаті (https://learningapps.org/watch?v=pwze1t9yt20 ), щоб відкрити вправу. Після виконання скріншот з результатом відправте учителю. |
|
|
Слайд 13
7. Виконати завдання на визначення означень в реченні.
Виділіть у реченнях означення.
Скористайтеся QR-кодом або натисніть на посилання в чаті (https://learningapps.org/watch?v=p56q1y00320 ), щоб відкрити вправу. Після виконання скріншот з результатом відправте учителю. |
|
|
Слайди 14, 15
Узагальнення знань (Виконання тестової роботи).
Учні виконують завдання.
Час на виконання завдання — 10 хв.
Методика проведення: учитель надсилає в чат посилання на тестову роботу на навчальній платформі https://www.classtime.com .
|
Після виконання тестової роботи учитель підбиває підсумки уроку і оголошує домашнє завдання.
Слайд 16, 17
Домашнє завдання. Складіть речення, у яких подані слова і словосполучення виступали б означеннями.
Матері, низького росту, з темними очима, читати, у клітинку, з дерева, юнака, з Києва, для креслення.