Урок "Означено-особові речення. Створення постерів-мотиваторів із використанням означено-особових речень"

Про матеріал

Урок являє собою заняття для учнів 8 класу, які починають вивчати синтаксис простого односкладного речення і вчаться застосовувати одержані знання на практиці при підготовці постерів-мотиваторів на актуальну тематику

Перегляд файлу

1

 

Бердянська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів №7

Бердянської міської ради Запорізької області

 

 

 

 

 

Конспект уроку

з української мови у 8-А класі

 

 

 

Означено-особові речення.

Добір для постерів-мотиваторів актуальних девізів (цитат), виражених означено-особовими реченнями

 

 

 

 

 

 

 

Розробила

Мирошниченко Наталія Валентинівна,

учитель української мови та літератури,

кваліфікаційна категорія

«спеціаліст вищої категорії»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2018 рік

Тема:

Означено-особові речення.

Добір для постерів-мотиваторів актуальних девізів (цитат), виражених означено-особовими реченнями

 

Мета:

 

Навчальна: поглибити знання учнів про односкладні речення; ознайомити з означено-особовими реченнями, способами вираження в ньому головного члена; моделювати й конструювати їх відповідно до комунікативного завдання; ознайомити учнів з поняттям «постер» та «мотиватор», навчити створювати постери-мотиватори.

 

Розвивальна: удосконалювати навички правильного й доречного використання означено-особових речень в усному та писемному мовленні; сприяти розвитку логічного мислення, уваги, пам’яті, творчих здібностей, умінню порівнювати, зіставляти, аналізувати, узагальнювати, робити висновки.

 

Виховна: виховувати любов до рідної мови, формувати навички здорового способу життя.

 

Цілі уроку:

 

учні повинні знати – ознаки означено-особового речення, способи вираження присудка в даних реченнях, їх роль у мовленні;

учні повинні вміти – знаходити означено-особові речення в текстах і створювати самостійно;

учні повинні розуміти- як правильно використовувати означено-особові речення в мовленні.

 

Наочність та обладнання: презентаційні матеріали, таблиця на електронному носії, постери, підручник

 

Тип уроку – урок вивчення нового матеріалу

 

Методи та форми роботи: інформаційно-рецептивний (розповідь-пояснення, бесіда); інформаційно-розвиваючий (робота з підручником); репродуктивний (вправи на закріплення – «Застосуй знання на практиці», «Спробуй створити своє», «Дослідження-пошук», творення синтаксичних конструкцій, а саме – означено-особових речень); інтерактивний («Психологічна настанова на успіх», складання асоціативного куща, творча робота «Уявний сюжет»); кооперативний (робота в групах); наочний (ілюстрування, робота з додатковим матеріалом); використання ІКТ.

 

Наскрізна змістова лінія: «Здоров’я та безпека»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

 

Ціную здоров’я як зусилля волі, а не як спадок або дар

Еміль Мішель Чоран

 

І. Орієнтація та мотивація діяльності

 

(привітання, побажання активної плідної праці, гарного настрою та успіху)

 

ІІ. Цілепокладання

 

  1. Мотивація навчальної діяльності, актуалізація й корекція опорних знань, навичок, умінь.

 

Слово вчителя. Сьогодні на уроці ми продовжимо опановувати односкладне речення. Ми вже знаємо, що односкладне речення – це важлива ланка у спілкуванні. Давайте пригадаємо, що ми знаємо з цієї теми. Проведемо бліц-опитування.

Питання для бліц-опитування;

 

  1. Які речення називаємо односкладними?
  2. Чи можуть односкладні речення бути поширеними чи непоширеними?
  3. А частинами складного речення?
  4. Яку роль у мовленні відіграють односкладні речення?
  5. На які види поділяються?

 

  1. Повідомлення теми, мети, завдань уроку

 

Слово вчителя. На сьогоднішньому уроці ми з вами детально розглянемо такий вид односкладних речень, як означено-особові. Також дізнаємося, що означають слова «постер» та «мотиватор».

   Метою уроку є поглиблення знань про односкладне речення; а також ми дізнаємося, що таке означено-особове речення та які його ознаки, навчимося знаходити ці речення в текстах і створювати до поданих постерів-мотиваторів актуальні девізи, використовуючи означено-особові речення.

   Оскільки ми сьогодні будемо працювати в групах, давайте пригадаємо правила роботи в групі:

 

  1. Перед початком роботи розподілити ролі в групі.
  2. Уважно читати, слухати завдання.
  3. Говорити по черзі, не перебивати одне одного.
  4. Дотримуватися відведеного часу.
  5. Презентувати роботу має учень, призначений спікером групи.
  6. Дотримуватися правила піднятої руки, працювати так, щоб не заважати іншим.

 

Звернемо увагу на епіграф, який я підібрала до уроку. Це слова Еміля Мішеля Чорана:

         « Ціную здоров’я як зусилля волі, а не як спадок або дар»

Як ви вважаєте, які слова є ключовими у цьому вислові (Здоров’я, зусилля). А які асоціації викликає у вас слово «здоров’я»?

 

         Учні складають асоціативний кущ до слова «здоров’я»

 

 

 

КРАСА         СИЛА           РОЗУМ             ДОСТАТОК              СПОРТ

 

 

 

 

 

 

                                                ДУХОВНІСТЬ

 

 

 

 

 

                                                          УСПІХ

 

 

 

 

 

( Краса, сила, розум, достаток, щастя, духовний світ, спорт, успіх)

 Слово вчителя. Здоров’я людини – цікаве та складне явище. Воно завжди привертало й буде привертати увагу не лише дослідників, але й кожної людини. Це поняття таке давнє, що в усіх мовах світу є слово «здоров’я». Здоров’я – це дар природи, який треба берегти та примножувати. А гарне здоров’я – одне з основних джерел щастя й радості людини, її неоціненне багатство. Тому на нашому уроці мови ми будемо добирати, складати такі означено-особові речення, які стосуються збереження здоров’я.

 

ІІІ. Цілереалізація

                    1. Слово вчителя. Згадаймо види односкладних речень з головним членом у формі присудка. (Учні перераховують види). Звертаємо увагу на другу частину назви кожного з видів – усі ці речення є особовими. А що це означає? До них можна умовно підставити займенник до присудка. Отже, присудок стоїть у якійсь особовій формі. А тепер подумаємо, що значить – «означено-»? Це те, що можна визначити конкретну особу.

   А тепер давайте спробуємо разом дати визначення поняття означено-особового речення. Знаємо, що це є односкладне речення, головний член якого означає дію, яку виконує конкретна особа.

 

  1. Робота з підручником. (Учні читають теоретичний матеріал).

 

  1. Слово вчителя + евристична бесіда з учнями на матеріалі прочитаного

Для особових речень важлива форма присудка. У яких же формах дієслова стоїть присудок в означено-особових реченнях? Це:

  • 1-ша та 2-га особи однини й множини дійсного способу теперішнього та майбутнього часу (уявні підмети – я, ти, ми, ви);
  • 1-ша та2-га особи однини й множини наказового способу (уявні підмети – ти , ми, ви).

Увагу зосереджено не на виконавці, а на самій дії!

Ми бачимо, що інколи присудок в означено-особових реченнях стоїть у формі наказового способу. А коли використовуємо дієслова наказового способу? (Коли треба попросити, наказати, побажати, спонукати, тобто якимось чином вплинути на людину).

 Яку роль виконують такі речення у мовленні?

Означено-особові речення широко використовуються в художньому та розмовному стилях, також – у науковому стилі. Означено-особові речення – енергійні, експресивні; у науково-популярних текстах вони є засобами вираження логічної послідовності, концентрації уваги на певних явищах. Означено-особові речення з дієсловом-присудком у наказовому способі служать засобом вираження експресії, волевиявлення, створення спонукальної, окличної інтонації й використовуються в публіцистичному, художньому та розмовному стилях.

 

  1. Вправи на закріплення.

Робота в групах.

   Завдання №1. «Застосуй знання на практиці». Записати речення, дати характеристику, визначити вид односкладного речення.

1-ша: - Прагну здоров’я та краси.

2-га: - Бережи своє здоров’я

   Завдання №2. «Спробуй створити своє». Поставити присудок у всіх можливих формах, характерних для означено-особових речень.

1-ша: - Прагну.

2-га: - Бережи.

 

  Завдання №3. «Дослідження-пошук»

Прочитайте текст. Визначте його тему та основну думку.

 

    Твоє здоров’я – чисте повітря, вода, їжа. Прокидайся вранці з радістю. Лягай спати з посмішкою. Ти радієш, посміхаєшся – значить ти здоровий. Не лікуй хворобу, лікуй своє життя. Живи за законами природи, розуму. Коли немає здоров’я, мовчить мудрість, не може розквітнути мистецтво, не грають сили, марне багатство та безсилий розум. (Геродот Галікарнаський)

 

          Завдання до тексту: знайти означено-особові речення, прокоментувати форму присудка.

 

*****************************************************************

Фізкультхвилинка

 

*****************************************************************

  1. Творчий блок – складання до постерів-мотиваторів актуальних девізів, виражених означено-особовими реченнями.

 

 Слово вчителя. Ще одним завдання нашого уроку – навчитися  складати актуальні девізи до постерів-мотиваторів.

А що таке постер-мотиватор?

  • Постер (англ. poster) – «афіша, оголошення, плакат»
  • Постер – художньо оформлений плакат для рекламних або декоративних цілей.
  • Мотиватор – напис, який стимулює, мотивує щось зробити, змінити погляд на той чи інший предмет; надихає на роботу над собою, змушує позитивно задуматися.
  • Постер-мотиватор – це картинка, яка на щось надихає, стимулює на дії або на якісь зміни. Мета його – людина, дивлячись на постер-мотиватор, робить настанову на успіх, який неодмінно прийде в найближчому майбутньому.

Отже, ми з вами будемо добирати до постерів-мотиваторів девізи, які будуть стимулювати на збереження здоров’я, яке є найвищою цінністю. Але не забувайте, що до постера-мотиватора  треба дібрати девізи у формі означено-особового речення.

 

ПОСТЕР-МОТИВАТОР №1 

Спілкування з природою дарує нам щастя

 

1. Колективна робота

- Які думки та асоціації викликає у вас це зображення?

(Очікувані відповіді: літо, щастя, сонце, радість життя, здоров’я, свобода)

  • Доберімо до цього постера-мотиватора девізи у формі означено-особових речень.

(Очікувані відповіді:

А) Люблю життя!

Б) Радій життю!

В) Цінуй світ навколо себе!

Г) Живіть у злагоді з собою.

Д) Наповнюймо наше життя щастям.)


 

- Вибирають з мотиваційних означено-особових речень, складених за асоціаціями до ПОСТЕРА-МОТИВАТОРА №1, найбільш влучне.

 

  1. Робота в групах.

Кожній групі вчитель пропонує постери-мотиватори для обговорення та добору девізів

.

Група 1 – ПОСТЕР-МОТИВАТОР №2

   Здоровий спосіб життя – запорука сили та краси


              (Очікувані відповіді: 

Прагну бути здоровим і красивим. 

Отримай запас вітамінів. 

Уживай овочі. 

Іди на тренування! 

Люби фізичну культуру. 

Обирай здоровий спосіб життя.)

 

 

           Група 2 – ПОСТЕР-МОТИВАТОР  №3

Медитація – залізний спокій в умовах психологічного тиску

(Очікувані відповіді:

Зміни своє мислення.

Медитуйте серед природи, під широким небом!

Збережи приємні емоції.

Заповни свій мозок правильними думками.

Полюби себе в цьому прекрасному світі!

Будь здоровим і щасливим!)

 

 

 

Учні аналізують девізи, доводячи, що вони являють собою  означено-особові речення. Звертаємо увагу на способи вираження присудків.

 

Інтерактивна вправа «УЯВНИЙ СЮЖЕТ»

Слово вчителя. Уявіть людину, яка не чинить згубного впливу на своє здоров’я: вона не має шкідливих звичок, але іноді довго сидить за комп’ютером, час від часу харчується фаст-фудом, буває дуже незадоволена собою та оточуючими. Водночас – ця людина нічого не робить для зміцнення свого здоров’я. Уявили? Чи можна назвати таку людину здоровою, успішною?

Одного дня вона замислилася над тим, що треба змінити своє життя. Але ж із чого почати?

 

ПОСТЕР №4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Порадьте, які перші кроки людина може зробити, щоб змінити своє життя та зберегти здоров’я – окрім тих, які ми назвали.

Група 1 – дає поради, що треба зробити, щоб бути ФІЗИЧНО здоровим (добираємо мотиватори, використовуючи означено-особові речення).

(Очікувані відповіді:

Дбай про своє тіло – тренуй, загартовуй, тримай у чистоті.

Живи за встановленим здоровим режимом дня!

Їж свіжі натуральні продукти.

Загартовуйся!

Займайся спортом, організуй здоровий відпочинок.

Дотримуйся правил здорового сну.

Група 2 – дає поради, шо слід зробити, щоб зберегти й примножити ДУХОВНЕ здоров’я (добираємо мотиватори, використовуючи означено-особові речення)

(Очікувані відповіді:

Розумій та цінуй унікальність свого життя.

Загартовуй свою душу.

Не зациклюйся на невдачах.

Цінуй свою працю та працю інших.

Керуй своїм емоційним станом.

Стався до себе як до обдарованої, доброї та порядної людини.

Уважай себе гідним любові й поваги.)

Звертаємо увагу на способи вираження присудків.

 

  1. Колективна робота – підсумок.

Об’єднаємо створені вами мотиватори для збереження фізичного та духовного здоров’я, але виберемо серед них ті, які ви вважаєте найдієвішими, та складемо перелік порад, що допоможуть будь-якій людині змінити своє життя на краще та стати морально здоровою та фізично досконалою.

Учні кожної з груп вибирають із створених ними в процесі групової роботи речень по 2-3 найбільш, на їх думку, вдалих і записують на заздалегідь приготовлених аркушах. Потім ці аркуші вивішуються на дошку у вигляді універсальної пам’ятки «Будь здоровим тілом і душею!»

(Очікуваний результат:

Дотримуйся правил здорового способу життя.

Займайся спортом.

Загартовуй свою душу й тіло!

Уважай себе гідним любові та поваги.

Розумій та цінуй унікальність свого життя.)

 

IV. Підсумок уроку.

Слово вчителя. Повернімося до епіграфа нашого уроку. Проаналізуймо цей вислів як речення – яка його будова, чим виражено головний член.

Підсумуємо:

  • Які речення називаються означено-особовими?
  • Чим може бути виражений головний член означено-особових речень?
  • Яку роль у мові відіграють означено-особові речення?
  • На чому акцентує увагу автор речення-епіграфа? (очікувана відповідь: здоров’я легко не дається. Щоб бути здоровим, треба наполегливо працювати)

Слово вчителя. Отже, здоров’я – це висока працездатність, гарний настрій, упевненість у собі. Фізичне здоров’я дає гарне самопочуття, бадьорість, силу; духовне – дарує спокій, чудовий настрій, доброту, веселість, забезпечує успішність у навчанні. Але ніщо з цього не дається задарма. Для того, щоб зберегти своє здоров’я, треба докласти неабияких зусиль. Тож будьте здоровими та успішними!

 

V. Оцінювання успіхів учнів на уроці.

 

VI.Домашнє завдання.

  • § 17 підручника – опрацювати теоретичний матеріал,

вправа 162 (усно),

  • творче завдання: започаткувати проект самовдосконалення,

обрати щось із того, що кожному з вас хотілося б змінити в собі. Поставити це за мету й записати план власних дій у зошит, уживаючи означено-особові речення.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Бєляєва Вікторія Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Andrijasz Swietłana
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Григор'єва Таміла
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
9 січня 2019
Переглядів
6013
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку