Тема. Ознаки хімічних явищ
Мета: розкрити суть хімічних явищ (хімічних реакцій); познайомити з ознаками хімічних явищ та навчити їх виявляти; розкрити суть процесу гниття як природного хімічного явища; формувати ключові компетентності особистості школяра; розвивати вміння аналізувати, порівнювати та робити висновки, прагнення досліджувати та пояснювати хімічні явища; виховувати бережливе ставлення до власного здоров’я та здоров’я оточуючих, здійснити естетичне виховання.
Обладнання: малюнки із зображенням хімічних явищ, штатив з пробірками, порцелянова чашка, цукор, розчин оцту, крейда, індикатори, спиртівка, картки, аудіозапис «Явища природи», відеоролик «Явище гниття»
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
Епіграф
Знання – це скарб,
а вміння вчитись - ключ до нього
Прислів’я
Привітання
Доброго дня! Розпочнемо урок з простого засобу, відомого з давніх-давен для підвищення імунітету. Іван Павлов назвав цей засіб «зарядкою для мобілізації захисних сил організму на боротьбу із захворюваннями», а особливо в період коронавірусної пандемії. Тож, посміхнемось один одному й розпочнемо урок з гарного настрою!
Епіграфом сьогоднішнього уроку я обрала прислів’я «Знання – це скарб, а вміння вчитись ключ до нього».
II. Актуалізація опорних знань
Інтелектуальна розминка
Складання схеми на дошці
Явища природи
біологічні фізичні хімічні
Вода камінь точить
Кочерга вогню не боїться
Жолудь малий буває, а з нього великий дуб виростає
Залізо іржа з’їдає, а заздрий від заздрощів погибає.
Генрі Хаггард в романі «Клеопатра» писав: «Вона зняла з вуха величезну перлину й опустила в оцет. Настало мовчання, приголомшені гості, завмерши, спостерігали, як незрівнянна перлина розчиняється в оцті. Ось від неї не залишилося сліду…»
Михайло Стельмах у романі - хроніці «Велика рідня» писав: «Наближалися до ріки. Її мелодійний повів уже коливався над полями, її одсвіт напливав на жита, і вони, здавалось, виростали на фіалковій поранковій годині і пахли ромашкою, наче дівочі коси».
Спостереження явища природи
Прослуховування явища природи
Тестові завдання за форматом ЗНО (виконуються у зошитах)
А. Теплові 1. Явища, пов’язані з виникненням і поширенням звуку
Б. Механічні 2. Явища притягування тіл магнітом
В. Звукові 3. Явища, пов’язані з поширенням світла
Г. Магнітні 4.Явища, зумовлені електризацією тіл
Д. Світлові 5. Явища, пов’язані з рухом
Е.Електричні явища 6. Явища, які супроводжуються нагріванням і охолодженням тіл
Перевірка письмового домашнього завдання № 4 на с. 60
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Демонстрація результатів дослідів та їх аналіз
Цукор розтерли на порошок.
Цукор розплавили, насипавши у фарфорову чашку та нагрівши над спиртівкою.
— Чи відбулися зміни з речовиною в першому випадку?
У другому випадку ми отримали речовину, яка відрізняється за властивостями.
Розповідь вчителя
Усі ці перетворення пояснює наука хімія, а явища, у результаті яких одні речовини перетворюються на інші, називаються хімічними.
Це і буде темою нашого уроку.
IV. Вивчення нового матеріалу
Розповідь вчителя з елементами пошукової бесіди, робота з термінологічним словником параграфа 14, запис терміна до робочого зошита
Хімічні явища – це явища, внаслідок яких одні речовини перетворюються на інші
Хімічні явища називають хімічними реакціями.
Самостійна робота учнів з текстом параграфа, розгляд малюнка 38 з коментарями
1) зміна кольору;
2) виділення газу;
3) поява осаду;
4) виділення теплоти.
Демонстрація дослідів, які супроводжуються зміною забарвлення, виділенням бульбашок газу
Розповідь вчителя з елементами пошукової бесіди, робота з термінологічним словником
Гниття — це процес розкладання органічних речовин.
Процесу гниття допомагають бактерії, плісняві гриби.
Перегляд відеоролику «Явище гниття»
Самостійна робота учнів з текстом параграфа
Складання пам’ятки «Гниття За і Проти»
Гниття відіграє як негативну роль, так і позитивну.
Негативна роль гниття полягає у тому, що в процесі гниття псуються овочі, фрукти, м’ясні та рибні продукти, яйця, молоко.
Позитивна роль полягає у тому, що в процесі гниття за допомогою гнилісних бактерій активно розкладаються тваринні та рослинні тканини, мінералізуються білкові речовини. Все це є важливим у кругообігу речовин у природі (вуглецю та азоту).
Розповідь вчителя
Фотосинтез - у природі.
Перетворення речовин, що надійшли з їжею до організму людини, на інші , необхідні для росту й розвитку.
V. Закріплення нового матеріалу
Інтерактивний мікрофон
Вправа «Сортувальник»
Вибери з перелічених явищ хімічні
VІ. Домашнє завдання
Опрацювати у підручнику §15 , с.63 №4
Скарбничка знань
VIІ. Підбиття підсумків уроку
Інтерактивна вправа «Незакінчене речення».