Урок "Ознаки хімічних явищ"

Про матеріал
Даний урок "Ознаки хімічних явищ" розкриває суть хімічних явищ (хімічних реакцій); знайомить з їх ознаками. У ході даного уроку школярі мають змогу розкрити суть процесу гниття як природного хімічного явища. Цей матеріал сприяє формуванню ключових компетентностей особистості учня; розвиває вміння аналізувати, порівнювати та робити висновки, прагнення досліджувати та пояснювати хімічні явища; виховує бережливе ставлення до власного здоров’я та здоров’я оточуючих, допоможе здійснити естетичне виховання.
Перегляд файлу

Тема. Ознаки хімічних явищ

 

Мета: розкрити суть хімічних явищ (хімічних реакцій); познайомити з ознаками хімічних явищ та навчити їх виявляти; розкрити суть процесу гниття як природного хімічного явища; формувати ключові компетентності особистості школяра; розвивати вміння аналізувати, порівнювати та робити висновки, прагнення досліджувати та пояснювати хімічні явища; виховувати бережливе ставлення до власного здоров’я та здоров’я оточуючих, здійснити естетичне виховання.

 

Обладнання: малюнки із зображенням хімічних явищ, штатив з пробірками, порцелянова чашка, цукор, розчин оцту, крейда, індикатори, спиртівка, картки, аудіозапис «Явища природи», відеоролик «Явище гниття»

 

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

Епіграф

Знання – це скарб,

а вміння вчитись - ключ до нього

Прислів’я

  1.     Організація  класу

 

Привітання

 

Доброго дня!  Розпочнемо урок з простого засобу, відомого з давніх-давен для підвищення імунітету. Іван Павлов назвав цей засіб «зарядкою для мобілізації захисних сил організму на боротьбу із захворюваннями», а особливо в період коронавірусної пандемії. Тож, посміхнемось один  одному й розпочнемо урок з гарного настрою!

 Епіграфом сьогоднішнього уроку я обрала  прислів’я «Знання – це скарб, а вміння вчитись ключ до нього».

 

II.  Актуалізація опорних знань

 

Інтелектуальна розминка

 

  • Які явища називають явищами природи?
  • Які розрізняють явища природи? Для відповіді на це питання складемо схему

 

Складання схеми на дошці

Явища природи

 

 

                                       біологічні           фізичні               хімічні

 

  • Про які явища йде мова у наступних прислів’ях та приказках, літературних творах:

 

Вода камінь точить

Кочерга вогню не боїться

Жолудь малий буває, а з нього великий дуб виростає

Залізо іржа з’їдає,  а заздрий від заздрощів погибає.

Генрі Хаггард в романі «Клеопатра» писав: «Вона зняла з вуха величезну перлину й опустила в оцет. Настало мовчання, приголомшені гості, завмерши, спостерігали, як незрівнянна перлина розчиняється в оцті. Ось від неї не залишилося  сліду…»

Михайло Стельмах у романі - хроніці «Велика рідня» писав:  «Наближалися до ріки. Її мелодійний повів уже коливався над полями, її одсвіт напливав на жита, і вони, здавалось, виростали на фіалковій поранковій годині і пахли ромашкою, наче дівочі коси».

 

Спостереження явища природи

 

  • Яке явище природи ми спостерігаємо за вікном?
  • Відгадайте, про яке явище природи йде мова у наступному аудіозаписі?

 

Прослуховування явища природи

 

  • Які з природних явищ найрізноманітніші?

 

Тестові завдання за форматом ЗНО (виконуються у зошитах)

 

А. Теплові                   1. Явища, пов’язані з виникненням і поширенням звуку

Б. Механічні               2. Явища притягування тіл магнітом  

В. Звукові                    3. Явища, пов’язані з поширенням світла

Г. Магнітні                  4.Явища, зумовлені електризацією тіл

Д. Світлові                   5. Явища, пов’язані з рухом

Е.Електричні явища 6. Явища, які супроводжуються нагріванням і охолодженням тіл

                    

Перевірка письмового домашнього завдання № 4 на с. 60

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

 

Демонстрація результатів дослідів та їх аналіз

 

Цукор розтерли на порошок.

Цукор розплавили, насипавши у фарфорову чашку та нагрівши над спиртівкою.

 

— Чи відбулися зміни з речовиною в першому випадку?

У другому випадку ми отримали речовину, яка відрізняється за властивостями.

 

Розповідь вчителя

 

Усі ці перетворення пояснює наука хімія, а явища, у результаті яких одні речовини перетворюються на інші, називаються хімічними.

Це і буде темою нашого уроку.

 

IV. Вивчення нового матеріалу

 

  1. Поняття хімічні явища (хімічні реакції)

 

Розповідь вчителя з елементами пошукової бесіди, робота з термінологічним словником параграфа 14, запис терміна до робочого зошита

 

Хімічні явища – це явища, внаслідок яких одні речовини перетворюються на інші

Хімічні явища називають хімічними реакціями.

 

  1. Ознаки хімічних реакцій

 

Самостійна робота учнів з текстом параграфа, розгляд малюнка 38 з коментарями

 

1)        зміна кольору;

2)        виділення газу;

3)        поява осаду;

4)        виділення теплоти.

 

Демонстрація дослідів,  які супроводжуються зміною забарвлення, виділенням бульбашок газу

 

  1.  Гниття як хімічне явище.

 

Розповідь вчителя з елементами пошукової бесіди, робота з термінологічним словником

 

Гниття — це процес розкладання органічних речовин.

 

Процесу гниття допомагають бактерії, плісняві гриби.

 

Перегляд відеоролику «Явище гниття»

 

Самостійна робота учнів з текстом параграфа

 

Складання пам’ятки «Гниття За і Проти»

 

Гниття відіграє як негативну роль, так і позитивну.

Негативна роль гниття полягає у тому, що в процесі гниття псуються овочі, фрукти, м’ясні та рибні продукти, яйця, молоко.

Позитивна роль полягає у тому, що в процесі гниття за допомогою гнилісних бактерій активно розкладаються тваринні та рослинні тканини, мінералізуються білкові речовини. Все це є важливим у кругообігу речовин у природі (вуглецю та азоту).

 

  1. Роль хімічних явищ  у природі, в організмі людини

 

Розповідь вчителя

 

Фотосинтез  - у природі.

 

Перетворення речовин, що надійшли з їжею до організму людини, на інші , необхідні для росту й розвитку.

 

V. Закріплення нового матеріалу

 

Інтерактивний мікрофон

Вправа «Сортувальник» 

Вибери з перелічених явищ хімічні

 

 

VІ.  Домашнє завдання

 

Опрацювати у підручнику §15 , с.63 №4

Скарбничка знань

 

VIІ. Підбиття підсумків уроку

 

Інтерактивна вправа «Незакінчене речення».

 

  • Сьогодні на уроці я вивчив…
  • Тільки тепер я зрозумів, що…
  • Здобуті знання я використаю..
docx
Додано
21 лютого 2021
Переглядів
512
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку