Тема. Ознаки зими в неживій природі.
Мета: сформувати в учнів уявлення про характерні ознаки зими в неживій природі; розвивати бачення прекрасного в усьому, що нас оточує, логічне мислення, пізнавальний інтерес; прищеплювати любов до природи, виховувати бережливе ставлення до навколишнього світу, бажання бути природі другом, досліджувати її явища.
Використані електронні освітні ресурси:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Хід уроку
І. Організаційний момент
Погляньте за вікно. Надворі – зима! Вона може бути різною: сонячною, теплою, а може бути холодною, сніжною, морозною. Одним словом, мінлива пора року! Хочу, щоб ваші знання, отримані сьогодні на уроці, були не мінливими, а постійним й міцними.
IІ. Мотивація навчальної діяльності школярів
Діти, з яким настроєм ви приєдналися на урок?
Добре, що всі приєдналися на урок з гарним настроєм. Тож я вам усім бажаю чудового гарного настрою на цілий день.
Чого очікуєте від цього уроку?
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Повідомлення чергового Гідрометцентру.
- Яка температура повітря?
- Який стан неба?
- Сила вітру?
- Опади?
- Інші явища природи?
- Отже, які об’єкти належать до неживої природи?
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
- Діти, чи любите ви подорожувати? І сніжинка теж любить мандрувати.
- Сьогодні у нас незвичайний урок,
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну природи, в країну погоди
В країну чудову, в країну… (зимову) казкову
- Відгадайте загадку і дізнаєтесь до кого разом із сніжинкою ми вирушимо в гості. (слайд)
Снігом все позамітала,
ріки в кригу закувала.
Холоднішої нема,
Аніж тітонька …(зима)
Саме зимі присвячено наш урок. Сьогодні ми навчимося визначати ознаки цієї пори року.
Діти, коли ми говоримо про зиму, які асоціації у вас виникають, що перше вам спадає на думку?
Лижі Санчата Сніговик Ковзани
Завірюха Зима Бурулька
Сніг Мороз Вітер Крига
- Який настрій викликає у вас зима?
- Після якої пори року настає зима?
ІV. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу.
Але щоб потрапити до зими в гості, нам необхідно визначити ознаки зими в неживій природі.
Сонце взимку знаходиться ________ над землею і не нагріває її так як в інші пори року. (слайд)
Рано темніє, бо дні________ , а ночі _______. (слайд)
Небо часто вкрите ________. (слайд)
Замерзають _______. (слайд)
Опади випадають у вигляді _______. (слайд)
Вправа «З’єднай слова в словосполучення». (Слайд)
Фізкультхвилинка «Зима» на Ютубі
(https://www.youtube.com/watch?v=3Os2JN-rvpI)
Як називаються зимові місяці? (Грудень, січень, лютий)
Робота в групах
Поясніть прислів’я. Висловте припущення про походження назв зимових місяців.
1 група. Грудень землю грудить, а хатину студить.
2 група. Січень снігом січе, наступає, морозом людей обнімає.
3 група. Питає лютий, чи добре взутий.
Переглянемо відео про зимові місяці.
(https://www.youtube.com/watch?v=USr9ca3IuKA)
- Чи всі ознаки зими ми з вами пригадали, можливо, є зимові явища, про які ми ще не говорили?
- Розглянемо малюнки в підручнику (с. 121).
- Які зимові явища зображено на фото? (Хуртовина, іній, ожеледиця.)
Іній – це кристалики льоду, що утворююються на гілках дерев і кущів, траві, дротах. Він утворюється з водяної пари, що є в повітрі.
Ожеледиця – це тонкий шар льоду на земній поверхні, що утворюється після відлиги при зниженні температури. Вода при температурі 0 градусів замерзає, перетворюється на лід.
Хуртовина – сильний вітер зі снігом. Хуртовину ще називають заметіль, метелиця, хуга, віхола, завірюха.
Чому ж зиму називають білосніжною?
Взимку випадає білий сніг. Він вкриває землю, дерева, кущі, водойми. Усе навколо стає білим-білим, чистим, світлим. Отже ознакою зими також є випадання снігу.
Сніжинки – це краплі води, які перетворилися на кристалики льоду.
Розгляньте сніжинки на слайді. Вони такі різні! Одні нагадують квітку, інші – зірку. Порахуйте скільки променів вони мають? (Шість.) Усі сніжинки шестипроменеві. А ще між сніжинками є повітря. Повітря погано проводить тепло. Воно захищає рослини від холоду, зберігаючи земне тепло, не дає морозу пробратися до ґрунту. Чим пухнастіший і товстіший шар снігу, тим більше в ньому повітря і тепліше рослинам.
Перегляд відео дослідів зі снігом. (На Ютубі)
Висновок. Сніг білий, непрозорий, холодний, тане в руці та у воді, легший за воду.
Взимку земля вкривається снігом, а водойми і калюжі – льодом. Які ж властивості має лід? Дослідимо його властивості.
Перегляд відео дослідів з льодом. (На Ютубі)
Висновок. Лід холодний, твердий, прозорий, безбарвний. Він тане під впливом тепла і плавиться у воді, легший за воду і не тоне у ній. Лід крихкий, при падінні або ударі легко розбивається.
V. Узагальнення і систематизація знань
1. Робота учнів у зошиті сторінка 43 завдання 1.
- Попрацюйте самостійно. Позначте ознаки зими.
2. Кросворд на тему «Ознаки зими» на інтерактивному сервісі вправ learningapps.org (https://learningapps.org/view14711629)
3. Майстерня зими. Практична робота
- Виріжте сніжинку із паперової серветки.
ПРАВИЛА РОБОТИ З НОЖИЦЯМИ
1) Ножиці – це небезпечний інструмент. Поводитись з ним треба обережно.
2) Не тримай ножиці вістрями догори.
3) Не ріж на ходу. Під час різання не вставай з місця.
4) Під час роботи з ножицями притримуй матеріал лівою рукою так, щоб він потрапляв на лінію різання.
5) Під час роботи слідкуй за лінією розрізу.
VI. Підбиття підсумків
1. Гра «Що буває взимку?»
- Лютують морози (так).
- Дмуть холодні вітри (так).
- Зеленіє трава (ні).
- Іде сніг (так).
- На деревах з’являються перші листочки (ні).
- Крига скувала річки та озера (так).
VII. Домашнє завдання
С. 120-121 – читати статтю в підручнику, с. 43 – виконати завдання в зошиті;
1 група: намалювати зимовий малюнок;
2 група: написати казку про зимові місяці. Використовувати у казці явища природи характерні для цієї пори року.
VІІІ. Рефлексія
Вправа «Обери предмет»