Урок "Ознаки зими в неживій природі"

Про матеріал
Конспект уроку для дітей 2-го класу про зимові місяці, ознаки зими в неживій природі, дослідами і виготовленням сніжинки з паперу.
Перегляд файлу

Тема. Ознаки зими в неживій природі.

Мета: сформувати в учнів уявлення про характерні ознаки зими в неживій природі; розвивати бачення прекрасного в усьому, що нас оточує, логічне мислення, пізнавальний інтерес; прищеплювати любов до природи, виховувати бережливе ставлення до навколишнього світу, бажання бути природі другом, досліджувати її явища.

Використані електронні освітні ресурси:

  1. Програма Power Point (Презентація «Ознаки зими в неживій природі»)
  2. Ютуб-канал (відео: «Місяці зими Грудень Січень Лютий», «Досліди зі снігом», «Спостереження за льодом (досліди)»; фізкультхвилинка «Зима»,)
  3. Інтерактивний сервіс вправ learningapps.org (Кросворд на тему «Ознаки зими»)

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Хід уроку

 І.  Організаційний момент

Погляньте за вікно. Надворі – зима! Вона може бути різною:  сонячною, теплою, а може бути холодною, сніжною, морозною.  Одним словом, мінлива пора року! Хочу, щоб ваші знання, отримані сьогодні на уроці, були  не мінливими, а постійним й міцними.

IІ. Мотивація навчальної діяльності школярів

  1. Вправа «Настрій»

       Діти, з яким настроєм ви приєдналися на урок?

       Добре, що всі приєдналися на урок з гарним настроєм. Тож я вам усім  бажаю чудового гарного настрою на цілий день.

       Чого очікуєте від цього уроку?

  ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

  1. Фенологічні спостереження (слайд)

Повідомлення чергового Гідрометцентру. 

-       Яка температура повітря?

-       Який стан неба?

-       Сила вітру?

-       Опади?

-       Інші явища природи?

  1. Гра «Відшукай зайве» (слайд )
  1. Небо, земля, сніг, снігур, сонце, вітер.
  2. Хмари, дощ, місяць, літак, іній, туман.

-      Отже, які об’єкти належать до неживої природи?

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

-      Діти, чи любите ви подорожувати? І сніжинка теж любить мандрувати.

-      Сьогодні у нас незвичайний урок,

Сьогодні ми зробимо ще один крок

В країну природи, в країну погоди

В країну чудову, в країну… (зимову) казкову

-      Відгадайте загадку і дізнаєтесь до кого разом із сніжинкою ми вирушимо в гості. (слайд)                                                                                     

Снігом все позамітала,

ріки в кригу закувала.

Холоднішої нема,

Аніж тітонька …(зима)

       Саме зимі присвячено наш урок. Сьогодні ми навчимося визначати ознаки цієї пори року.         

  1.              Інтерактивна  вправа «Асоціативний кущ»  (слайд)

       Діти, коли ми говоримо про зиму, які асоціації у вас виникають, що перше вам спадає на думку?

Лижі  Санчата           Сніговик         Ковзани

 

Завірюха     Зима     Бурулька

 

Сніг    Мороз   Вітер            Крига

 

-                 Який настрій викликає у вас зима?

-                 Після якої пори року настає зима?

ІV. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу.

       Але щоб потрапити до зими в гості, нам необхідно визначити ознаки зими в неживій природі.

  1. Опишіть ознаки зими в неживій природі за малюнками і власними спостереженнями, усно закінчіть речення.        

Сонце взимку знаходиться ________ над землею і не нагріває її так як в інші пори року. (слайд)

Рано темніє, бо дні________ , а ночі _______. (слайд)

Небо часто вкрите ________. (слайд)

Замерзають _______.     (слайд)

Опади випадають у вигляді _______. (слайд)

       Вправа «З’єднай слова в словосполучення». (Слайд)

Фізкультхвилинка «Зима» на Ютубі

(https://www.youtube.com/watch?v=3Os2JN-rvpI)

  1. Робота за підручником. (с. 120-121) (слайд)

       Як називаються зимові місяці? (Грудень, січень, лютий)

Робота в групах

            Поясніть прислів’я. Висловте припущення про походження назв зимових місяців.

1 група. Грудень землю грудить, а хатину студить.

2 група. Січень снігом січе, наступає, морозом людей обнімає.

3 група. Питає лютий, чи добре взутий.

  1. Перегляд відео «Місяці зими Грудень Січень Лютий» (слайд)

       Переглянемо відео про зимові місяці.

(https://www.youtube.com/watch?v=USr9ca3IuKA)

  1. Бесіда про ознаки зими

-         Чи всі ознаки зими ми з вами пригадали, можливо, є зимові явища, про які ми ще не говорили?

-         Розглянемо малюнки в підручнику (с. 121).

-         Які зимові явища зображено на фото? (Хуртовина, іній, ожеледиця.)

Іній – це кристалики льоду, що утворююються на гілках дерев і кущів, траві, дротах. Він утворюється з водяної пари, що є в повітрі.

Ожеледиця – це тонкий шар льоду на земній поверхні, що утворюється після відлиги при зниженні температури. Вода при температурі 0 градусів замерзає, перетворюється на лід.

Хуртовина – сильний вітер зі снігом. Хуртовину ще називають заметіль, метелиця, хуга, віхола, завірюха.

       Чому ж зиму називають білосніжною?

       Взимку випадає білий сніг. Він вкриває землю, дерева, кущі, водойми. Усе навколо стає білим-білим, чистим, світлим. Отже ознакою зими також є випадання снігу.

       Сніжинки – це краплі води, які перетворилися на кристалики льоду.

       Розгляньте сніжинки на слайді. Вони такі різні! Одні нагадують квітку, інші – зірку. Порахуйте скільки променів вони мають? (Шість.) Усі сніжинки шестипроменеві. А ще між сніжинками є повітря. Повітря погано проводить тепло. Воно захищає рослини від холоду, зберігаючи земне тепло, не дає морозу пробратися до ґрунту. Чим пухнастіший і товстіший шар снігу, тим більше в ньому повітря і тепліше рослинам.

  1. Бесіда з демонстрацією дослідів з метою формування уявлення про властивості снігу та льоду.

       Перегляд відео дослідів зі снігом. (На Ютубі)

Висновок. Сніг білий, непрозорий, холодний, тане в руці та у воді, легший за воду.

       Взимку земля вкривається снігом, а водойми і калюжі – льодом. Які ж властивості має лід? Дослідимо його властивості.

       Перегляд відео дослідів з льодом. (На Ютубі)

Висновок. Лід холодний, твердий, прозорий, безбарвний. Він тане під впливом тепла і плавиться у воді, легший за воду і не тоне у ній. Лід крихкий, при падінні або ударі легко розбивається.

V. Узагальнення і систематизація знань

1. Робота учнів у зошиті сторінка 43 завдання 1.

-  Попрацюйте самостійно. Позначте ознаки зими.

2. Кросворд на тему «Ознаки зими» на інтерактивному сервісі вправ learningapps.org (https://learningapps.org/view14711629)

3. Майстерня зими. Практична робота

-                     Виріжте сніжинку  із паперової серветки.

ПРАВИЛА РОБОТИ З НОЖИЦЯМИ

1) Ножиці – це небезпечний інструмент. Поводитись з ним треба обережно.

2) Не тримай ножиці вістрями догори.

3) Не ріж на ходу. Під час різання не вставай з місця.

4) Під час роботи з ножицями притримуй матеріал лівою рукою так, щоб він потрапляв на лінію різання.

5) Під час роботи слідкуй за лінією розрізу.

VI.  Підбиття підсумків

1. Гра «Що буває взимку?»

-                     Лютують морози (так).

-                     Дмуть холодні вітри (так).

-                     Зеленіє трава (ні).

-                     Іде сніг (так).

-                     На деревах з’являються перші листочки (ні).

-                     Крига скувала річки та озера (так).

  1. Пояснення приказки «Взимку сонце світить, та не гріє».

VII. Домашнє завдання

С. 120-121 – читати статтю в підручнику, с. 43 – виконати завдання в зошиті;

1 група: намалювати зимовий малюнок;

2 група: написати казку про зимові місяці. Використовувати у казці явища природи характерні для цієї пори року.

VІІІ. Рефлексія

Вправа «Обери предмет»

docx
Додано
20 грудня 2023
Переглядів
235
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку