Розробка уроку по темі: "Пагін. Будова пагона. Його розвиток з бруньки. Лабораторне дослідження: будова пагона та бруньки"
В цікавій та доступній формі йде виклад навчального матеріалу, де учні є активними учасниками навчального процесу. На уроці використовуються такі методичні вправи та прийоми: "Так - ні!", "Дивуй", робота з матеріалами підручника та натуральними обєктами, "закінчи речення", тощо
Урок 27
Тема: Пагін. Будова пагона. Його розвиток з бруньки. Лабораторне дослідження: будова пагона та бруньки.
Мета:
Освітня:
розширити знання учнів про особливості будови пагона та бруньки, їх
різноманітність за місцем розташування та функціонуванням; Розвиваюча:
розвивати вміння порівнювати, аналізувати, установлювати причиннонаслідкові зв’язки, робити висновки; Виховна: формувати екологічну культуру, виховувати зацікавленість до предмету. Цілі:
учні повинні знати:
• особливості будови пагона та бруньки;
• тип росту пагона та основні його функції;
• основні функції бруньок; учні повинні вміти:
• називати основні частини пагона;
• розрізняти на натуральних об’єктах основні складові пагона;
• давати відповідну характеристику брунькам за місцем розташування; розрізняти за зовнішнім виглядом генеративну та вегетативну бруньку; працювати з додатковою літературою, підручником. учні повинні розуміти:
• рослина – цілісний організм; Обладнання та матеріали:
Натуральні об’єкти (пагони гіркокаштана), зошити для лабораторних досліджень, вологі та сухі серветки, лупи, лотки, проектор, екран, ноутбук.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Базові поняття та терміни:
Пагін, брунька, вузол, меживузля, пазуха листка, листовий слід, сплячі бруньки, зимуючі бруньки, бокові бруньки, верхівкові, вегетативні та генеративні бруньки, апекс або конус наростання.
План уроку
Етапи уроку, їх зміст |
Час |
Форми і методи навчальної діяльності |
Цільове призначення |
І. Орієнтація, мотивація діяльності |
2 хв. |
Привітання класу, |
Створення позитивної психологічної атмосфери, яка сприяє цілісному розвитку особистості, налаштування на активну роботу на уроці |
ІІ. Цілепокладання |
10 хв. |
«Так – ні», «Дивуй»
|
Актуалізація й корекція опорних знань, мотивація навчальної діяльності, визначення теми, мети, завдань, очікувань уроку |
ІІІ. Цілереалізація |
27 хв.
|
Робота з підручником, вивчення натуральних об’єктів та з’ясування на практиці особливостей будови пагона та бруньки, виконання лабораторного дослідження. Встановлення відповідності між поняттям та його визначенням, «Фізкультхвилинка» |
Сприйняття й первинне усвідомлення навчального матеріалу, осмислення зв’язків і співвідношень в об’єктах вивчення; узагальнення й систематизація знань, застосування їх у різних ситуаціях, наближених до життєвих; повідомлення та пояснення домашнього завдання
|
ІV. Рефлексивно оцінюючий |
6 хв. |
«Закінчити речення», «Взаємооцінювання» |
Усвідомлення учнями власного рівня знань; підведення підсумків уроку; рефлексія; оцінювання
|
Хід уроку
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку, налаштування на роботу.
Учитель зачитує твердження, а учні погоджуються або не погоджуються з ними.
1. Корінь – спеціалізований орган мінерального живлення.
2. Існують кореневі системи: мичкувата, стрижнева, додаткова.
3. Бічні корені відходять від головних або додаткових.
4. Додаткові корені утворюються тільки на бічних коренях.
5. Корінь поглинає воду з ґрунту за допомогою кореневих волосків.
6. Ріст кореня забезпечується поділом клітин на його верхівці.
7. Зона поділу кореня покрита кореневим чохликом.
8. В корені за зоною всмоктування іде зона росту.
9. Кореневі волоски - це вирости клітин покривної тканини.
10. У кульбаби стрижнева коренева система
11. У пшениці, кукурудзи, гороху – стрижнева коренева система.
12. Під кореневих чохликом знаходиться зона всмоктування.
Проведення самоперевірки
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
так |
ні |
так |
ні |
так |
так |
так |
ні |
так |
так |
ні |
ні |
Розповідь вчителя:
- Чи доводилось вам в житті бачити незвичайної краси сади з деревами що мають незвичну форму?
Топіарне мистецтво - фігурна стрижка дерев, чагарників і квітів, при якій рослинам надають різних скульптурних форм: тварин, архітектурних споруд, людей, геометричних фігур і т.д.
Топіарне мистецтво дуже давнє, створенням фігур з рослин займалися ще в часи Римської імперії. Володіння багатих громадян Риму нерідко прикрашали рослини у формі геометричних фігур: кулі, куба, піраміди. Та для того щоб зробити цей шедевр, необхідно добре знати будову пагона, щоб правильно підрізати їх і при цьому рослина не загинула.
Слово вчителя: Отже, сьогодні на уроці ми з вами розглянемо будову пагона, з’ясуємо як саме пагін росте в довжину. Також. розглянемо будову бруньки та їх різноманітність.
Учитель повідомляє тему уроку, учні формулюють мету та визначають завдання.
1. Сприйняття й первинне усвідомлення навчального матеріалу, осмислення зв’язків і співвідношень в об’єктах вивчення Робота з підручником (Біологія 6 кл. Костіков).
Прочитайте перший абзац на сторінці 113 та дайте відповідь на наступні питання.
• Із яких частин складається пагін? (Не буває листя без стебла. Та стебла без листя.)
• Який тип росту має пагін?
• Які функції виконує пагін?
• Що таке пагін?
Прочитайте останній абзац на сторінці 113, та дайте відповідь на наступні питання Що таке вузол?
• Що таке меживузля?
• Що таке пазуха листка?
• Що таке листковий рубець?
На гілочці каштану відшукайте вузол, меживузля, листковий рубець та пазуху листка.
• Яку ще частину пагона ви помітили, про яку ми з вами не говорили?
Прочитайте 3іій абзац на сторінці 113 та дайте визначення що таке брунька?
Лабораторне дослідження: будова пагона та бруньки. І. Інструктаж з техніки безпеки.
ІІ. Хід роботи
Зараз відкрийте зошит для лабораторних досліджень, запишіть тему та мету дослідження. І виконайте ряд завдань:
1. Замалюйте пагін і підпишіть на малюнку його основні частини.
2. Вставте пропущені слова в речення.
Осьовою частиною пагона є _________________. Місце прикріплення листка до стебла називають ______________. Частина стебла між двома вузлами – це __________________. Кут, утворений стеблом і листком, називають__________. Пагін це __________орган рослини.
Будова бруньки.
• Розгляньте бруньки на пагонах каштану, чи всі вони однакові за місцем розташування?
• Чи всі вони однакові за зовнішньою формою?
• Які вони на дотик?
• Спробуйте розкрити одну з будь яких бруньок, що ви можете сказати про її будову?
Вчитель доповнює відповіді дітей про особливості будови бруньок, про їх різноманітність за місцем розташування (верхівкові, пазушні), та виконуваними функціями (генеративні, вегетативні, серед них виділяють зимуючі, сплячі). Особливу увагу звертає на апекс або конус наростання. Та як людина може формувати крону рослини зрізуючи верхівкові бруньки. Лабораторне дослідження (продовження)
3. Замалюйте бруньку та підпишіть основні її частини.
4. Вставте пропущені слова в речення.
За своїм розташуванням на пагоні бруньки поділяють на _______________ і _____________. За зовнішньою будовою можна розрізнити __________ та ___________ бруньки. Генеративні бруньки більші за ____________ і мають ___________________ форму. На верхівці __________ є ділянка, яку називають конус _____________. Він забезпечує ріст пагона _______________. Брунька це зачаток нового ____________.
Під час виконання дослідження з метою зменшити час на виконання та навантаження на учнів, діти не переписують речення повністю а лише прописують пропущені слова в стовпчик (якщо не має зошитів з друкованою основою). Перед виконанням дослідження слід наголосити, що малюнок робиться схематично. Фізкультхвилинка
Пагін буває за напрямком росту прямостоячий, чіпкий, виткий, повзучий. Я зараз буду демонструвати вам різні рослини, а ви повинні будете вказати який тип пагона, та виконати відповідні рухи: прямостоячий – руки вгору, чіпкий – руки перед собою зажаті в кулаки, виткий – руки на пояс повороти тулуба вправо вліво, повзучий – ходьба на місці. ( Соняшник – прямостоячий, квасоля – виткий, суниця – повзучий, огірок – чіпкий, кукуруза – прямостоячий, барвінок – повзучий).
2. Узагальнення й систематизація знань, застосування їх у різних ситуаціях, наближених до життєвих.
В першій колонці під цифрами перераховані поняття, що стосуються теми даного уроку. Із другого стовпчика слід вибрати визначення, які відповідають даному поняттю. Відповідь слід записати у вигляді шрифту, наприклад 1-б, і т.д.
Поняття |
Визначення |
1. Вузол |
а стебло з розміщеними на ньому листям та бруньками |
2. Пазуха листка |
б бруньки які мають більш круглу форму і несуть в |
|
собі зародки квітів або суцвіть |
3. Верхівкова брунька |
в бруньки всередині котрих на зачатковому стеблі розвиваються лише зачаткове листя |
4. Пазушна брунька |
г брунька розміщена на верхівці пагона |
5. Вегетативна брунька |
ґ брунька розміщена в пазусі листка |
6. Пагін |
д кут між листком та стеблом |
7. Меживузля |
є частина стебла розміщена між двома сусідніми вузлами |
8. Генеративна брунька |
ж Частина стебла до якої кріпиться листок |
- опрацювати § 26;
- відповісти на запитання до § 26 (с. 116);
- індивідуальне завдання рубрики «Слідство ведуть біологи»: знайти відповідь на запитання: «Чому в природі в рослин одного виду крони можуть бути різної форми»?*
- На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було…
- Урок важливий, тому що…
- Мені сподобалося…
- Мені не сподобалося…
- Від наступного уроку я чекаю…
Учні виставлять один-одному оцінки, аргументуючи їх. Вчитель, за необхідності їх коригує
Використані джерела:
1. Розробки уроків з біології 6 кл. до теми "Пагін та його будова". [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://nsportal.ru/shkola/biologiya/library/.
2. Розробки уроків з біології 6 кл. до теми "Пагін та його будова".
[Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://infourok.ru › Биология 3.Біологія: підруч. для загальноосвіт. навч. закл. 6-й кл. /І. Ю. Костіков та ін. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2014. – 256 с.