Урок "СУЦВІТТЯ. Рiзноманiтнiсть суцвiть".

Про матеріал

Урок

"СУЦВІТТЯ" розроблений для учнiв 6 класу

ознайомити учнів із розмаїттям суцвіть, з'ясувати біологічне значення суцвіть, особливості їх пристосовувань до запилення;


Перегляд файлу




Урок 15

Тема   СУЦВІТТЯ

Мета: 

  • ознайомити учнів із розмаїттям суцвіть, з'ясувати біологічне значення суцвіть, особливості їх пристосовувань до запилення;

 

  • розвивати логічне мислення, удосконалювати вміння учнів працювати з підручником, вести бесіду, працювати у групах, робити висновки та узагальнювати матеріал;
  • сприяти вихованню самостійності учнів при роботі в малих групах;
  •  виховувати в учнів відповідальність, взаємовиручку, впевненість у своїх силах.
  •  формувати екологічне мислення, виховувати бережливе ставлення до флори України.

 

Обладнання: модель квіток редьки дикої, вишні, картоплі, гербарій рослин, таблиці: «Прості суцвіття», «Складні суцвіття».

 

Поняття й терміни: суцвіття, кошик, волоть, китиця, колос, зонтик, складний колос, складний зонтик, щиток, початок, сережка, головка.

 

Епіграф:  Єдиний шлях, що веде до знань, – це діяльність. ( Б. Шоу ) 

 

 Хід уроку

I. Організаційний момент

    На кожному уроці ми прагнемо досягти успіху. Сьогоднішній урок не виключення. То ж, для початку, посміхніться один одному і побажайте успіху.

Адже, успіх – це важливо  в житті людини. Ви б хотіли бути успішними людьми?

А що, на вашу думку потрібно, щоб досягти успіху в житті?

 

 

2. Створення ситуації успіху (методичний прийом «Мозкова атака»)

Учитель. В народі кажуть:  «Немає не талановитих людей, а є ті…»,  закінчіть народну мудрість. (.. які займаються не своєю справою).

Головна справа для школярів – це навчання, а на уроках біології – вивчення природи, бо «природа – єдина книга, читання якої однаково цікаво на всіх її сторінках» (Й. Гете)

 

ІІ. Актуалізація опорних знань 

1. Фронтальна бесіда

– Пригадайте, що таке вегетативні та генеративні органи? (слайд 2-3).

 

2. Робота  з німими схемами будови квіток (слайд 5).

Завдання:

– визначити тип квітки;

– підписати її основні частини (слайд 5);

– розкрити значення квіток в житті рослини (слайди 6-10).

 

 

 

 

           3. Біологічний диктант (слайд 10)

Завдання: випишіть слова, що пропущені.

1. Квітка – це ….  .

2. Вісь квітки називають … .

3. Квітка складається з    .

4. Оцвітина буває …  .

5. Чашечка утворена    .

6. Віночок утворюють … .

7. Головними частинами квітки є …  .

8. Маточка складається з … .

9. Тичинка складається з … .

10. Квітки бувають …. .

 

 4. Термінологічна робота (слайди 11-15)


  • Оцвітина (проста, подвійна)
  • Одностатеві квітки
  • Двостатеві квітки
  • Однодомні рослини
  • Дводомні рослини

ІII. Мотивація навчальної діяльності

        1. Розгадування загадок (слайд 16)

Загадки

• Стоїть пан на току в зеленому ковпаку, а під тим ковпаком – сімсот козаків.

  Сімсот соколят на одній подушці сплять.

(Відповідь. Соняшник.)

Найбільше суцвіття в Україні має соняшник, діаметр його кошика іноді перевищує 50 см і налічує близько 1 тис. квіток.

 

 

2. Проблемні запитання:

– Як ви вважаєте, які з цих квітів краще помітні комахам-запилювачам?

– А якщо маленькі квіти розташовані не поодиноко, а групами?

– Давайте визначимо, яке значення у житті рослин має розташування дрібних квітів групами?

 

IV.  Вивчення нового матеріалу

1.  Поняття про суцвіття (слайд 18)


1)  Практичне завдання

Учитель пропонує учням розглянути натуральні екземпляри суцвіть і таблиці із зображенням рослин із різними квітками та визначити, скільки їх розташовано на загальній осі у троянди, редьки дикої, жоржини та ін. На прикладі цих рослин учитель формує поняття «одинока квітка» й «суцвіття».

 

2)  Проблемне навчання

Проблемне запитання

— Яке біологічне значення має суцвіття ?

У ході бесіди з'ясовується значення суцвіть: (слайд 19)

  збільшується ймовірність запилення квіток;

  певні біологічні переваги має порядок розпускання квіток у суцвітті – пристосування до різних чинників запилення;

  тип суцвіття пов'язаний із певним типом супліддя і з пристосуванням до розповсюдження плодів і насіння;

• у суцвітті утворюється більша кількість плодів, ніж в окремих квітках, що сприяє зростанню чисельності виду та його поширенню.

 

2.  Типи суцвіть

1)  Розповідь учителя

У ході розповіді вчитель заповнює на класній дошці (а учні – в робочих зошитах) опорну схему (слайд 20-21)

 

2)   Цікавинки (повідомлення учнів)

• Аморфофалус титанічний, поширений на о. Суматра, має величезне суцвіття (жовтий початок заввишки близько 5 м, огорнутий білим ззовні й темно-бордовим усередині покривалом заввишки до 2,5 м). Коли 1937 р. аморфофалус уперше зацвів у ботанічному саду Нью-Йорка, то працівники через його жахливий запах, що нагадує запах гнилої риби разом зі спаленим цукром, були змушені працювати у протигазах.

• Чоловіче суцвіття олійної пальми складається із 150 тис. квіток.

  Недорозвинені суцвіття цвітної капусти – головки – вживають у їжу.

  Найбільше суцвіття має талітова пальма. Вона росте у Східній Індії й буває до 22 м заввишки. Під час цвітіння на ній розвивається величезне суцвіття до 14 м завдовжки і 12 м завширшки, до того ж бічні відгалуження сягають до 6 м завдовжки. Загальна кількість квіток на такому суцвітті становить 100 тис.

   Нахиливши суцвіття африканського протея цинарового, можна націдити повну ложку нектару. Суцвіття являє собою двадцятисантиметровий кошик, який складається із білих квіток усередині й золотистих квіток по краях.

  Агавове суцвіття за формою нагадує телеграфний стовп із поперечками, а квітки віддалено схожі на ізолятори, до яких прикріплено дроти.

 

3) Розв'язування біологічних задач

Задачі

1. Квітки черемхи зібрані в китицю, соняшника – в кошик, моркви – в складний зонтик. Яке значення мають суцвіття в житті рослини з дрібними квітками?

2. Проста китиця, простий колос, сережка, початок, головка. За якими ознаками їх розрізняють у природі?

3. Суцвіття деяких рослин (волошки, ромашки, соняшника, айстри) часто вважають квіткою. Чому? Як називається таке суцвіття?

 

V . Узагальнення знань 

 

1) Робота в групах. Учні об'єднуються в групи по 5– 6 учасників.

 

Завдання для  групи 1 «Чи знаєш ти суцвіття» (слайд 22)

Визначте, які типи суцвіть мають такі рослини: люцерна, подорожник, яблуня, груша, цибуля, кульбаба, жито, просо, кукурудза, морква, чорна бузина, медунка.

 

Завдання для групи 2 (слайд 23-24)

Встановіть відповідність між типами суцвіть та рослинами:

1  — Бузок

2  — Конюшина

3  — Вишня

4  — Кукурудза

5  — Морква

6  — Конвалія

 

А — Китиця

Б — Колос

В — Складний зонтик

Г — Складний щиток

Ґ — Головка

Д — Волоть

Е — Початок

Є — Зонтик

(Відповідь: 1-Д; 2-Ґ ; 3-Є; 4-Е; 5-В; 6-А.)

Завдання для групи 3

Впишіть у кросворд назви суцвіть.

Запитання

По вертикалі:

1.  Суцвіття конюшини.

2.  Суцвіття капусти, смородини.

3. Повисла вісь, на якій розташовані дрібні суцвіття.

4.  Суцвіття медунки.

5. Суцвіття із сидячих квіток, розташовані на розширеній тарілкоподібній головній осі.

По горизонталі:

1.  Суцвіття вишні.

2.  Суцвіття кали.

3. Суцвіття, у якому на видовженій головній осі містяться квітки на квітконіжках.

 

(Відповіді.

По вертикалі: 1. Головка. 2. Китиця. 3. Сережка. 4. Завійка. 5. Кошик.

По горизонталі: 1. Зонтик. 2. Початок. 3. Колос.)

 

 2) Тестування (слайд 25)

3) Вправа-гра «Вірю-не вірю» (слайд 26)

  1.               Розмаїтість суцвіть – результат вегетативного розмноження рослин.
  2.               За розташуванням квіток на квітконосному пагоні визначають типи суцвіть.
  3.               Тичинки й маточки – головні частини квітки.
  4.               Квітка – орган насінного розмноження.
  5.               Одностатеві, тичинкові квіти теж можуть дати потомство.
  6.               Запліднення відбувається на маточних квітках.
  7.               Тичинка складається з пиляка й тичинкової нитки.
  8.               Маточка у квітці завжди одна.
  9.               У кожній квітці обов'язково є маточка й тичинки.
  10.          Віночок квітки приваблює запильників.
  11.          Оцвітина складається з чашолистків.
  12.          Віссю видозміненого пагона квітки є квітколоже.

 

4) Вправа «Третій зайвий» (слайд 27)

Завдання: Знайдіть зайвий термін і обґрунтуйте, чому він зайвий:

  1.                                  Корінь, стебло, листок, квітка.
  2.                                  Квітка, тичинка, маточка, плід.
  3.                                  Щиток, китиця, складний зонтик.
  4.                                  Однодомні рослини, кукурудза, початок, дводомні рослини. 

VІ.  Рефлексія уроку (слайд 28)

Учні за допомогою вчителя проводять взаємоперевірку та взаємооцінювання навчальної діяльності на уроці.

VIІ. Домашнє завдання (слайд 29)

1)  Опрацювати відповідний параграф підручника.

2) Творчі завдання на вибір: складання біовікторини “Суцвіття”, тестів, презентації “Суцвіття” тощо.

2)  Підібрати  цікавинки про запилення рослин.

doc
Додано
7 листопада 2018
Переглядів
3039
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку